Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

G skrev (3 timer siden):

Vet ikke helt. Myndighetene gjorde frislippet av koronavirusspredningen som tiltak. Media klarer ikke å holde orden på to større saker på en gang. Siden covid er blitt mindre populært og Ukraina-krisen har blitt veldig aktuellt. Så ser det ut til at Ukraina overskygger det meste.

Så enig. Det går an å informere om noe selv om det går bra også, eller så bra som det var antatt på forhånd. Først blir man pepret med nyheter om covid hver dag i to år, og så blir det plutselig helt stille fordi regjeringen har avblåst tiltakene.

Som om alle journalister har studert statsvitenskap og krig er mer interessant. Man hører ellers ikke om Ukrainere som flykter fra krigen er koronasyke, helsetilstanden til soldatene på begge sider.

Jeg lurer på hvorfor så mange får influensalignende symptomer og feber istedenfor mild forkjølelse, som vi ble "lovet". Er det trygt å sende min gamle mor til frisøren?

Nå kan man også få korona flere ganger, så ingen grunn til å la seg smitte for å bli ferdig med det.

Folk avlyser utenlandsferien fordi det er så lang ventetid på å få fornyet passet sitt, ble det sagt på nyhetene. Korona er ikke på tapeten lenger.

Råd ved reiser til utlandet:

Spoiler

Mange land har tiltak og restriksjoner som kan få konsekvenser for deg når du reiser, og du må være forberedt på å svare på spørsmål om egen helse.

Før du reiser bør du ta høyde for at det kan skje endringer i tiltak og regler. Du bør sette deg inn i lokale myndigheters smittevernråd og -regler og hva reiseforsikringen din dekker. Før reisen bør du blant annet vurdere følgende:

  • Risiko for å bli smittet på reisen (reisemål, varighet, kontakt med andre
    mennesker).
  • Risiko for å bli rammet av reiserestriksjoner, innreiseforbud, karantene eller andre tiltak i landet du reiser til.
  • Risiko for manglende kapasitet i helsetjenesten på reisemålet dersom du skulle bli syk.
  • Risiko for manglende mulighet for hjemreise dersom du skulle bli syk.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 3/3/2022 at 9:52 PM, hfthomas said:

Jeg også går inn under kategorien "mer bevisst uten å ta helt av". Eller, har tatt av litt nå som jeg har kjøpt tredemølle til å gå med på kontoret men. 
Kosthold er ekstremt viktig, og det er mange som enkelt og greit ikke tror på at det har noe å si. Dette er ikke til å tro!

Det sies at 60-70% av befolkningen over 20 år er overvektige. Da er det vel jeg som er unormal da? Tallet for overvektige er forresten økende. Grøss og gru med tanke på neste pandemi om den blir sterkere enn covid...

 

Interessant dette med Honning. Honning er noe jeg har spist hele livet. Jeg har vært oppsiktsvekkende lite syk gjennom livet. Jeg hadde alt av barnesykdommer, så dette kan ha en faktor.  Anekdotisk uansett. 

D vitamin har jeg tatt i vinterhalvåret i årevis nå, sammen med c. Det er for mye god forskning på D-vitamin til å la være.

 

Alt annet prøver jeg å få i meg via kosthold. Og da tror jeg man har oppskriften på å holde seg frisk fra de fleste sykdommer.

Først og fremst, for en stor gruppe handler dette om livsstil og kosthold. Men man har også en annen betydelig gruppe som rammes av ignorante holdninger rundt dette.

Man har en betydelig andel mennesker som har både trent, spist sundt  og vært slanke største delen av livet men som rammes av sykdom, ulykker, skader som bidrar til at de over tid utvikler fedme/overvekt. Ikke nødvendigvis pga. dette alene men ofte av mange sammensatte årsaker. Jeg tenker da ikke på kategorien som over tid ble sofasittende og litt for glad i øl og potetgull. Ei heller de som bare ikke fikk tiden til å gå opp etter barna kom inn i familien.

De aller fleste som ikke er rammet av noe annet klarer å holde vekten helt uproblematisk inntil en alder av 30-40 hvor hormoner og annet begynner å endre seg og man må begynne å være vesentlig mer observant på hva man putter i kroppen, hvordan man sover og er i aktivitet. Samt ikke jobber seg ihjel lenger som fører til stress situasjoner i kroppen som igjen fører til andre problemer. I tillegg er også alderen 30-40 en periode hvor latente og potensielle sykdommer begynner å utvikle seg og skape tilleggsutfordringer.

Det er også banalt enkelt å gå ned i vekt om man ellers er frisk og under en viss alder. Under 30 = trivielt enkelt. Under 40 er forholdsvis enkelt. Under 50 er helt greit med noe mer krevende kostholds og aktivitetsendringer. Situasjonen om man er rammet av diverse tilstander gjør utfordringen til noe helt annet og krever en dedikasjon på et nivå man ikke er i nærheten av om man ellers er forholdsvis frisk. Tilnærmet umulig om man er over en viss alder og har visse tilstander - likevel mulig men det krever en ekstremt mye større innsats på mange områder. I noen tilfeller er man også avhengig av god hjelp av fastlegen for evt. tilstander som begynner å utvikle seg i 30 årene, som kan gå under radaren i over 10 år (mye pga. bagatellisering) - som vil sabotere de forsøkene man gjør.

Det er mye kunnskapsløst materiale å finne i aviser og tabloid presse "gjorde bare dette og gikk ned 20kg på 6 måneder" som fremstiller det som at dette vil gjelde for alle uavhengig av deres utfordringer. Kunnskapsløst og meget merkelige ignorante holdninger å se hos selv godt utdannede og ellers intelligente mennesker.

PS.
Sier ikke at disse holdningene gjelder deg, men de florerer i samfunnet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Evusheld høres lovende ut:

..

Evusheld is what’s known as “a passive vaccine.” It combines two monoclonal antibodies (tixagevimab and cilgavimab) given in two shots that bind to different sites in the virus, preventing it from entering the cells and reproducing. Evusheld results in an 83% reduction in the rate of symptomatic coronavirus, with protection lasting for six months. The drug is also appropriate for people who had an extreme reaction to one of the main COVID vaccines and as a result can’t take more.

My doctor felt I should get Evusheld, as I tend to progress from cold or flu to pneumonia more rapidly than people who haven’t had cancer treatments. But if it turns out I do have COVID antibodies, then I wouldn’t need Evusheld, right?

..

https://www.jpost.com/opinion/article-700926

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (15 timer siden):

Det er lunkent hva angår pandemien nå i media, og til og med her. Jeg synes innleggelsestallene de siste par ukene er dyster "lesing". Rundt 500 nye hver uke med hoveddiagnose og 400 nye med sekundærdiagnose. Er det bare jeg som synes dette er høye tall? Hvorfor er liksom ikke dette et tema lenger? Jeg mener, hvem har vel lyst til å havne på sykehus? Det blir jo ganske mange som må oppleve dette ubehagelige bare fordi at vi andre skal gi faen, liksom. Jeg synes ikke det er kult.

Folk vil alltid bli syke. Meningsløst å ha en masse tiltak for folk som ikke trenger det nå som dette for de fleste er som en forkjølselse. Tiltak på sykehjem/sykehus der de trengs er vel der til en viss grad enda?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, Theo343 said:

 

Her synes jeg du selger det jeg sier litt dyrt. Jeg har kun påpekt vektoppgang i samfunnet og med tanke på neste pandemi da vekt har vist seg å være en stor faktor for denne sykdommen i denne pandemien. Dersom trenden fortsatt går opp like mye de neste 10-20 årene og neste pandemi har samme påvirkning er jeg redd vi vil ha et mye større problem. 

Uavhengig om disse har "valgt det selv" eller har andre sykdommer som gjør det.

Det er ikke ignorant å påpeke dette, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar

Herregud, på an igjen? Nå har vi vel mindre mulighet til å lære hvor smittsom den varianten er iom. at testkapasiteten for innsendte prøver er redusert?

__________________________

Nakstad om den nye varianten «deltakron»: Har spredt seg og blitt påvist flere steder

Assisterende helsedirektør Espen Nakstad sier vi foreløpig vet lite om den nye virusvarianten «deltakron», som er en blanding av delta og omikron.

Aftonbladet skrev lørdag at vaksineforskere ved Karolinska Institutet mener varianten sannsynligvis finnes i Sverige.

De vet verken hvor smittsom varianten er, eller om den vil utkonkurrere omikron.

Ikke kjent med tilfeller i Norge
Når det er så mye smitte i samfunnet som det er nå, er ikke Nakstad overrasket over at nye viruskombinasjoner dukker opp.

– Nå har dette åpenbart skjedd ved at en og samme person har vært smittet med både delta- og omikronvarianten, og spredt et nytt SARS-CoV-2-virus med gener fra de to variantene videre til andre, skriver Nakstad i en epost til NTB.

Han er ikke kjent med at varianten er påvist i Norge. Den er imidlertid påvist i Danmark og Frankrike.

Allerede i januar mente forskere på Kypros at de hadde funnet en ny koronavariant som var en blanding av omikron og delta. FHI mente imidlertid at det kunne dreie seg om en laboratoriefeil.

Større endring i arvestoffet
Nakstad sier en slik endring i virusets arvestoff er langt større enn de endringene som skjer når viruset endrer seg stegvis gjennom vanlige mutasjoner.

– Det er ikke sikkert at «deltakron» har sykdomsfremkallende egenskaper som skiller det vesentlig fra omikronvarianten, og det er heller ikke sikkert at det er mer smittsomt enn omikron. Men det er åpenbart så smittsomt at det har spredt seg og blitt påvist flere steder, sier Nakstad.

Han påpeker at nye virusvarianter er forventet fremover, og at det viktigste vil være at de ikke gir mer alvorlig sykdom og at vaksinen beskytter mot dem.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2022/03/12/195832220/nakstad-om-den-nye-varianten-deltakron-har-spredt-seg-og-blitt-pavist-flere-steder

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fy pokkerten altså. Ja har hatt det i bakhodet, at nå når det endelig ser ut til å svinne hen, så dukker det opp atter en ny variant.
🥺

Tenkte at nå kan jeg glemme å vurdere dose 3, og slippe bli redd mer for å smitte den i familien som ikke er vaksinert. Men nei, vi skal aldri få fred fra dette ser det ut til.

Lenke til kommentar

Det er den usikkerheten med det. Men, svenskene i den Aftonblad-lenken ovenfor mener jo at siden vi har mye omikron og vaksinering at den "deltakron" vil få problemer med å feste seg her. En får jo håpe at det blir veien for denne varianten. Men, det rokker litt ved det hele, det er sikkert. Kanskje ikke denne varianten er særlig skummel, men at det fort kan dukke opp en annerledes variant igjen for hva vi vet. Blir mye gjetting her nå, når testkapasiteten er "delvis nedlagt".

Sitat:

..

”Vet inget ännu”
Eftersom deltavarianten gav svårare infektion medan omikron var mer smittsam, finns det en oro över hur kombinationen kommer arta sig.

– Vi vet ingenting om den ännu, hur smittsam den är eller om det är en variant som kan konkurrera ut omikron. Det går inte att utesluta att deltakron skulle kunna ge värre sjukdom, men vi har inga indikationer på det nu.

Eftersom det ännu bara finns få fall identifierade, finns det inte tillräcklig data för att analysera variantens svårighetsgrad eller hur väl vaccinet skyddar mot den, säger Matti Sällberg.

– Det hade varit värre om större delar av virusets spikprotein bytts ut. Det vore illa eftersom vaccinet är baserat på spikproteinet som SARS-cov-2 har just nu. Då blir det problem.

Hur orolig ska man vara för den nya varianten?

– I Europa och i Sverige har vi hög vaccinationstäckning plus att vi haft en spridning av omikron. Därför är immuniteten hög här och jag tycker inte att man behöver oroa sig. Däremot kan det bli problem i länder med låg vaccinationstäckning. Har vi riktig otur kan det bli en ny omikronspridning. Men vi vet inget om detta ännu.

Än så länge bedöms den inte som en ”variant of concern”, en oroande variant. Utan en variant som man håller koll på.

..

Endret av G
Lenke til kommentar
Delvis skrev (17 minutter siden):

Fy pokkerten altså. Ja har hatt det i bakhodet, at nå når det endelig ser ut til å svinne hen, så dukker det opp atter en ny variant.
🥺

Tenkte at nå kan jeg glemme å vurdere dose 3, og slippe bli redd mer for å smitte den i familien som ikke er vaksinert. Men nei, vi skal aldri få fred fra dette ser det ut til.

Neppe noe å bekymre seg over. Mange har hatt det så immunsystemet er på riktig vei og folk blir ikke særlig syke lenger.
 

Hvilken alder og bmi vedkommende har vil f.eks ha mye større betydning enn om han/hun er vaksinert så jeg forstår ikke helt det fokuset. Som tidligere dokumentert har vaksiner i stor grad utspillet sin rolle nå frem til vi får vaksiner for nye varianter for eldre og personer i risiko gruppen. Å tvinge i friske folk i neste omgang blir trolig ikke aktuelt å gjøre igjen. 

Lenke til kommentar

..

– Hvorfor skal jeg dra på en konsert når jeg bruker opp mot en tusenlapp i måneden på å se på det jeg vil, akkurat når jeg vil, spør Albertine Ellingsen fra Stavern.

Før pandemien var hun oftere på ulike kulturarrangementer. Nå velger hun heller sofaen.

Ellingsen representerer flertallet av nordmenn, ifølge en undersøkelse Norstat har gjort for NRK.

Over halvparten svarer på at de oppsøker kulturarrangementer sjeldnere nå enn før pandemien.

Nesten ingen svarer at de oppsøker kulturarrangementer oftere enn før pandemien, mens resten svarer at de oppsøker kulturarrangementer like ofte som før.

Fortere sliten
Ellingsen studerer i Bø i Telemark og betegner seg selv som en sosial person, men noe er blitt endret.

– Nå som vi kan dra på skolen igjen, føler jeg at jeg får nok av den sosiale omgangen. Batteriet mitt blir mye fortere utladet nå enn før, sier Ellingsen.

Sammen med katten Spagetti og samboeren går kveldene heller til Netflix, puslespill og maling.

..

De fleste kulturhus og kulturscener rundt om i landet melder om at salget av billetter går tregt.

..

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/nordmenn-oppsoker-sjeldnere-kulturarrangement-1.15888205

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (På 12.3.2022 den 12.20):

Fikk nettopp vite at en slektning har gått bort etter covid. Han var litt dårlig stilt etter slag og greier, men ting hadde blitt bedre og han hadde kommet seg inn på et bofellesskap som var veldig positivt for ham. Det ble desverre kortvarig.

Men pandemien er jo "over". Vi trenger ikke tiltak nå. Folk må gjerne havne på sykehus og de må gjerne dø. Det spiller jo liksom ingen rolle. Enkeltpersoner betyr ingenting. Det er bare statistikk som gjelder. Skål.

Slik som det har vært alle får før 2020.

Enkeltskjebner er trist, men det dør 110 personer daglig her i landet, og normalt i underkant av tusen bare av influensa hver vinter.

Skal man berge alle, er det bare fantasien som setter grenser for restriksjoner og kostnader man må påføre samfunnet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (58 minutter siden):

Sammen med katten Spagetti og samboeren går kveldene heller til Netflix, puslespill og maling.

..

De fleste kulturhus og kulturscener rundt om i landet melder om at salget av billetter går tregt.

..

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/nordmenn-oppsoker-sjeldnere-kulturarrangement-1.15888205

Dette er litt trist da. Ikke alle trenger å være interessert i alt. Jeg er f.eks ikke veldig interessert i konserter, men liker veldig mye annet som sportsarrangementer, generell reising, debatt- og samfunnsmøter, etc, etc. Blir litt kjipt hvis mange holder seg hjemme og driver med puslespill og maling......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, OlavEH said:

Dette er litt trist da. Ikke alle trenger å være interessert i alt. Jeg er f.eks ikke veldig interessert i konserter, men liker veldig mye annet som sportsarrangementer, generell reising, debatt- og samfunnsmøter, etc, etc. Blir litt kjipt hvis mange holder seg hjemme og driver med puslespill og maling......

Trist fordi du ikke får sett så mange blide ansikt / andre ansikter, eller fordi bokhandlere som selger pusslespill beriker seg på bekostning av kinooperatører, teateroperatører, etc.?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Trist fordi du ikke får sett så mange blide ansikt / andre ansikter, eller fordi bokhandlere som selger pusslespill beriker seg på bekostning av kinooperatører, teateroperatører, etc.?

Trist fordi det blir et mindre sosialt samfunn når folk bare holder seg hjemme og legger puslespill med samboeren. I tillegg vil jo også færre som deltar på slike ting også medføre at til syvende og sist blir et dårligere tilbud med færre arrangementer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, OlavEH said:

Trist fordi det blir et mindre sosialt samfunn når folk bare holder seg hjemme og legger puslespill med samboeren. I tillegg vil jo også færre som deltar på slike ting også medføre at til syvende og sist blir et dårligere tilbud med færre arrangementer.

Men, det blir jo befolkningsøkning av sånt noe. Det har jo pandemien allerede bekreftet. Så alt er jo ikke så galt. Kan tenkes at 17. mai får den sosiale ånden i sving igjen. Er bare noen uker igjen nå. Om ikke Ukraina-konflikten overskygger vårgleden denne gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opplever at ting er tilbake til ganske normale tilstander jeg gitt, bortsett fra at vi gikk rett fra 2 år med pandemi til krig Europa å priser på alt mellom himmel og jord som flyr til himmels. Eneste plassen jeg merker at pandemien ikke er heeelt over er på mine ukentlige sykehus besøk hvor det fortsatt er munnbind påbud i venteområdene, gangene og slikt, men har ellers selv begynt å slutte å bry meg så fryktelig mye, har hatt så mange smittede nærkontakter siste måneden+ at jeg ikke forstår hvordan jeg ikke har blitt smittet selv, men jeg får det nok til slutt jeg og. Hadde de gamle karantenereglene vært gjeldende de siste ukene hadde jeg nok knapt fått sett sollys annet enn gjennom vinduene i leiligheten :p

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Fibonacci said:

Slik som det har vært alle får før 2020.

Enkeltskjebner er trist, men det dør 110 personer daglig her i landet, og normalt i underkant av tusen bare av influensa hver vinter.

Skal man berge alle, er det bare fantasien som setter grenser for restriksjoner og kostnader man må påføre samfunnet.

Forskjellen er at dette er covid, ikke influensa. Det er kanskje underdødelighet nå, men ofrene er ikke de samme. Det er dette jeg mener - man blir lett blind av statistikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (1 minutt siden):

Forskjellen er at dette er covid, ikke influensa. Det er kanskje underdødelighet nå, men ofrene er ikke de samme. Det er dette jeg mener - man blir lett blind av statistikk.

Det dør ikke flere av covid-19 nå enn det gjør i en litt sterk influensasesong. På samfunnsnivå er det derfor svært liten grunn til å ha særlig med tiltak og iallfall ingen særlige restriksjoner. Da må det være opp til hver enkelt hvilken risiko man vil ta. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...