Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (22 timer siden):

@Snikpellik Du har en vegg av immunitet rundt deg :) Nå er det jo ikke sånn at alle skal få korona. Det er mer "alle" i anførselstegn fordi en viss andel av befolkninga vil havne i din situasjon og ikke ha smittekilder rundt dere. En annen ting kan være at noen faktisk har immunitet nok av vaksiner til at man har en høy terskel for viral load før man blir smittet. Eller man kan ha vært smittet og symptomfri.

Jeg vet ikke helt hvilken kategori jeg er i, men med 3 vaksinedoser og daglige doser d-vitamin så har jeg i hvert fall seilt gjennom det hittil. Selv om jeg satt sammen med en aktivt smittet person skulder mot skulder i flere timer. Personen følte seg ikke bra etter en stund og en kjapp test senere visste vi at h*n var smittet. To kraftige streker og ganske uvel det neste døgnet og så frisk igjen.

Hos oss er hele familien smittet nå. Tre doser på oss to voksne. Smitten kom nok fra barnehagen. Tatt min andel d-vitaminer jeg også, men tror det er vanskelig å unngå å bli smittet når man pleier et koronasykt barn. Jeg har hatt snart to døgn med symptomer nå. Hoste, tett nese og generell sykdomsfølelse. De andre har hatt feber, men ikke jeg. Vi har smak og lukt, men lurer på om det er litt dempet. Spent på hvor lenge jeg forblir syk og hvordan det utvikler seg. 

Endret av RichardNoname
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå når det dør noen ekstra på intubering i Norge for tiden. Så skulle en ønsket å vite litt mer om Delta er utryddet, om det er omikron BA.2 som råder eller hva det går i. Forandringenen av testingsopplegget har vel delvis ødelagt monitoreringsmulighetene?

Edit:

Nå når det dør noen ekstra på intubering så skulle en ha ønsket at pasient og familie hadde mer påvirkning. Slik at man kunne prøvde eksperimentell medisin mer. F.eks. den spesielle israelske typen de nyttet i Hellas med israelske Pharma. Medisinen går under navnet EXO-CD24

Endret av G
Lenke til kommentar

Det var en litt svak artikkel, for de redegjør ikke for hvor mye D-vitamin han har fått i seg fra disse dråpene.

EU og Norge følger 4000 IE det vil si 100 mikrogram som øvre trygge grense. Likevel så er det der individuellt og spesiellt folk med fedme kan ha litt for lite D-vitamin tilgjengelig i blodet da det er fettløselig. Tror D-vitamin selges med høyeste verdi på 800 IE det vil si 20 mikrogram på apotek over disk. Hvis du skal ha i deg mer så må du ta flere piller eller få det på resept. Det skader ikke å ha litt samtaler med sin lege om dette. Få tatt noen blodprøver. Brorparten av det norske folk lever vel med litt lave D-vitamin nivåer gjennom vinteren. Noen tåler det dårligere enn andre å ha så lave nivåer.

Det påstås at Inntak av Vitamin K2 får kalsium ut av blodet og inn i beinvevet. Jeg vet ikke hva jeg skal synes om den teorien. For beinvevet må vel mettes en eller annen gang det også? Men det finnes altså anbefalinger om Vitamin K2 samtidig som høyere doser inntak av Vitamin D. Jeg vet bare ikke hvor godt dokumenterte disse anbefalingene er.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (10 timer siden):

Hos oss er hele familien smittet nå. Tre doser på oss to voksne. Smitten kom nok fra barnehagen. Tatt min andel d-vitaminer jeg også, men tror det er vanskelig å unngå å bli smittet når man pleier et koronasykt barn. Jeg har hatt snart to døgn med symptomer nå. Hoste, tett nese og generell sykdomsfølelse. De andre har hatt feber, men ikke jeg. Vi har smak og lukt, men lurer på om det er litt dempet. Spent på hvor lenge jeg forblir syk og hvordan det utvikler seg. 

Her har 2 barn nettopp vært igjennom sykdommen. Begynte med sår hals, så feber 1,5 døgn, før begge var omtrent helt fine igjen. De var ikke vaksinert. Jeg har ikke blitt syk selv om jeg også kjørte en av dem til PCR-testing. Underveis spydde han i bilen, så måtte vaske det bort. Må ha fått virus i meg. Forventet å bli syk, men nei, jeg har gått fri. 2 uker siden nå. Har 2 vaksinedoser og tar D vitaminer daglig (80 mikrogram), samt K2 vitaminer (200 mikrogram) og sink (25 mikrogram) annenhver dag. God bedring til dere.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
9 hours ago, leifeinar said:

Hører her siden dere kan det meste 😊

Kommer en positiv hurtigtest i koronapass med tanke på reise? Eller må jeg ordne en pcr? 

Hjemmetester dukker ikke opp hos Helsenorge, så du må ta PCR, men nå fik jeg inn på mitt eget pass og sjekka og det har ikke blitt oppdatert etter min PCR så jeg får vel finne noen å klage til. 

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (11 timer siden):

Hører her siden dere kan det meste 😊

Kommer en positiv hurtigtest i koronapass med tanke på reise? Eller må jeg ordne en pcr? 

Ville ordnet med PCR!

Snikpellik skrev (På 23.2.2022 den 18.30):

Jeg har tatt bussen til og fra jobb mange dager i uka lenge, ofte står man tett i tett inntil folk i rushen.

Er ikke sånn at man blir smittet bare man tar bussen...

Den siste uka har jeg seks varsler i Smittestopp og vært både på kontoret og trening sammen med flere smittede. Og jeg tester meg nesten hver dag ifbm jobb, iblant to ganger hver dag. Er snart oppe i 320 koronatester. Så jeg er nærmere 100% sikker på at jeg ikke har hatt det. Litt rart. Noen få er vel ganske så immune kanskje, men det blir fort famous last words å hevde at man er det 😛 

Vet du hva slags blodtype du har? Har selv blodtype 0, ikke (enda) smittet så langt i pandemien. Tar i tillegg 20 mikrogram D-vitamin og 200 mg c-vitamin tilskudd daglig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (På 23.2.2022 den 18.06):

Jeg har fått det for andre gang nå, så det blir spennende å se om omikron forløper seg annerledes enn delta. 😷

Virker som halve Norge er smittet nå. Sikkert like greit å bare få det unnagjort.

Testet positivt på onsdag etter å ha fått milde symptomer. Ble dårligere ut over kvelden og natta. Lå hele torsdagen, og mye svetting natt til fredag. Nå begynner det å slippe taket. Så omikron tok ca to døgn å komme seg gjennom.

Delta var mer som en seig hangover, mens omikron var som en tradisjonell forkjølelse. Mistet ikke smak og lukt denne gangen, men med delta forsvant de i noen dager.

Gadd ikke registrere at jeg ble smittet, for det har ingen praktisk hensikt lenger. Sitter i selvpåført isolasjon i fire dager av hensyn til andre.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (33 minutter siden):

Testet positivt på onsdag etter å ha fått milde symptomer. Ble dårligere ut over kvelden og natta. Lå hele torsdagen, og mye svetting natt til fredag. Nå begynner det å slippe taket. Så omikron tok ca to døgn å komme seg gjennom.

Delta var mer som en seig hangover, mens omikron var som en tradisjonell forkjølelse. Mistet ikke smak og lukt denne gangen, men med delta forsvant de i noen dager.

Gadd ikke registrere at jeg ble smittet, for det har ingen praktisk hensikt lenger. Sitter i selvpåført isolasjon i fire dager av hensyn til andre.

Ganske likt her. Testet også positivt på Onsdag, hadde derimot dårlig søvn natt til Onsdag og til Torsdag før jeg sov som en stein i natt. 
Kjenner lite til det i dag, litt vondt i brystet når jeg hoster, men that's it. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Her har 2 barn nettopp vært igjennom sykdommen. Begynte med sår hals, så feber 1,5 døgn, før begge var omtrent helt fine igjen. De var ikke vaksinert. Jeg har ikke blitt syk selv om jeg også kjørte en av dem til PCR-testing. Underveis spydde han i bilen, så måtte vaske det bort. Må ha fått virus i meg. Forventet å bli syk, men nei, jeg har gått fri. 2 uker siden nå. Har 2 vaksinedoser og tar D vitaminer daglig (80 mikrogram), samt K2 vitaminer (200 mikrogram) og sink (25 mikrogram) annenhver dag. God bedring til dere.

Jeg kjører på med 75 mikrogram Vitamin D selv fordi det går opp i 1000-enheter (á 25 mikrogram) som summerer til 3000 IE. Før-pandemisk stod jeg på 50 mikrogram (2000 IE) pga. tidligere blodprøvesvar som tilsa at jeg er en av de som lett får mangel av dette hormonliknende stoffet (Vitamin D).

Jeg tør heller ikke å la være med Vitamin K2, som jeg først begynte med etter den israelske legen Cohen på samtaler hos Campbell pratet om emnet. Først kjøpte jeg feil Vitamin K2 i form av MK4 som er 10 ganger mindre virkningsfull enn MK7.

Når Campbell selv uten god forklaring fortalte seerne at han tar 600 mikrogram K2 så tipper jeg at det kan være MK4. Altså Campbell får i seg virkningen av 60 mikrogram MK7 i tilfelle at han tar det i form av MK4. Legen Cohen sa at over 4000 IE så skal du ha i deg minst 200 mikrogram K2, mens om du er på en dose D-vitamin under 4000 IE kan klare deg med 100 mikrogram. Om det i dette tilfelle gjør mer nytte å ta ekstra av aner jeg ikke. Jeg aner heller ikke om blodkalsiumet møter en metning i beinbygningen og sånn kan fortsette å skape trøbbel for nyrene.

Dersom du tar 2000 IE og under av Vitamin D, så behøver du ikke å ta K2 sa Cohen.

Cohen spesifiserte heller aldri noe rundt typene Vitamin K2.

Jeg er ikke spesiellt overvektig, men har noen ekstra kilo. Altså Cohens tanker om at enkelte tar for lite D-vitamin småkolliderer litt med tanken om at bare du har en del D-vitamin så gir det nytte. Siden det er fettløselig så vil heller ikke det å glemme seg en dag har særlig stor påvirkning, da kroppen kan hente fra kroppens fettlagre.

Det skal også veldig kort tid (minutter) pr. dag i solen for oss med blek hud å få i oss mye D-vitamin, alt etter hudareal eksponert. Alt etter når på døgnet, vinkelen på solen i atmosfæren. En kan trygt si at det er litt vanskeligere å forholde seg til soling enn oppmålte piller. At en og annen kanskje bør få målt og sjekket om sommerlivsstilen deres er god nok også. Spesiellt dersom du har mye pigmentert hud (hva rase du er) og spesiellt om du bor nordpå/langt sørpå (med pingvinene) der solen ikke er like kraftig.

Hva gjelder sink, så bør en vel ikke ta kobber som kosttilskudd (også vanskelig å oppdrive), men passe på å få i seg kobber i kostholdet, da sink vil tappe nyttig kobber fra kroppen. Kobber er giftig i for store mengder, og det ganske kjapt. Er mye forskjellig mat med kobberinnhold. Selv sitter jeg med disse 50 milligram sinktablettene som er vanskelig å dosere ut i kroppen. Kanskje jeg bør tenke på å nytte en pillekutter der? 25 mg sink er også litt høy daglig dosering som Fustasjopphengsforkopling forklarer ganske godt.

Endret av G
Lenke til kommentar
20 hours ago, leifeinar said:

Hører her siden dere kan det meste 😊

Kommer en positiv hurtigtest i koronapass med tanke på reise? Eller må jeg ordne en pcr? 

Vil ikke være for skråsikker på dette tema, men tror det fungerer slik at:

Er du fullvaksinert så får du ikke tilbud om PCR-test lengre. Hvordan du så får en er jeg usikker på. Du kan selvsagt betale for en.

Tror du er 9 mnd. koronasertifikatoppdatert etter siste dose. Men, du må selv logge inn og hente ut oppfrisket sertifikat fordi hvert sertifikat du henter fra helsenorge har kortere varighet.

Er du ikke fullvaksinert så var det vel ihvertfall slik at det gikk an å be om PCR-test, men om det er endret vet jeg ikke.

Jeg tror ikke du får oppdatert koronasertifikat basert på hurtigtest. Det er hva jeg tror. Regner med at du har nyttet deg av mulige koronatelefoner allerede og fått mye tydeligere besvarelser enn hva vi på forumet kan gi deg på sparket.

Hva EU gjør med koronasertifikatordningen er i det blå. Kan hende de til slutt dropper den, pga. omikron sin egen flokkimmunitetsskapende effekt. Det må en vente å se an. Hva hvert enkelt land i verden gjør med sertifikatordninger får en jo sjekke hver land som er aktuellt å besøke sånn sett i forhold til. Det finnes jo destinasjoner å reise til utenfor EU også. Husk også å sjekke hva reiseforsikringen din dekker og ikke dekker.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (16 timer siden):

Det var en litt svak artikkel, for de redegjør ikke for hvor mye D-vitamin han har fått i seg fra disse dråpene.

Kanskje fordi ingen vet hvor mye han har fått i seg.

Sitat

Så han kjøpte D-vitamin-olje i ein nettbutikk og tok nokre dropar kvar morgon i eitt år, med unntak av sommaren.

Poenget var vel bare at om du dytter i deg vitaminer på slump risikerer du å få i deg for mye.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, frohmage said:

Kanskje fordi ingen vet hvor mye han har fått i seg.

Poenget var vel bare at om du dytter i deg vitaminer på slump risikerer du å få i deg for mye.

Ja det tror jeg alle skjønner. Nå pleier det å stå skrevet hva 1 dråpe er forventet å inneholde. Dersom denne dryppes langsomt så er det en forventet mengde som pleier å stå skrevet på flaskene. Noe annet vil være helt skjødesløst.

Og som for alle væsker så bør en riste flasken, eller så kan en forvente at tyngre substanser samler seg på bunn. Da blir jo doseringen litt vanskeligere vel.

Nå har jeg inntrykk av at det er en alternativ-"orgie" rundt flytende kosttilskudd. Fordi da selger de kanskje mer av slikt til deg, fordi det er fort at folk får for seg at litt mer er nyttig. Også kan det være rene predikantopplegg i alternative miljøer. Hvor noen skaffer "godsakene" og andre har apparat og nettsider som hjelper til å spre "det gode budskap".

Fant den. Et godt eksempel, fra Amuuurica:

https://www.youtube.com/watch?v=QOKboqONakY&t=195s

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (38 minutter siden):

Vil ikke være for skråsikker på dette tema, men tror det fungerer slik at:

Er du fullvaksinert så får du ikke tilbud om PCR-test lengre. Hvordan du så får en er jeg usikker på. Du kan selvsagt betale for en.

Tror du er 9 mnd. koronasertifikatoppdatert etter siste dose. Men, du må selv logge inn og hente ut oppfrisket sertifikat fordi hvert sertifikat du henter fra helsenorge har kortere varighet.

Er du ikke fullvaksinert så var det vel ihvertfall slik at det gikk an å be om PCR-test, men om det er endret vet jeg ikke.

Jeg tror ikke du får oppdatert koronasertifikat basert på hurtigtest. Det er hva jeg tror. Regner med at du har nyttet deg av mulige koronatelefoner allerede og fått mye tydeligere besvarelser enn hva vi på forumet kan gi deg på sparket.

Hva EU gjør med koronasertifikatordningen er i det blå. Kan hende de til slutt dropper den, pga. omikron sin egen flokkimmunitetsskapende effekt. Det må en vente å se an. Hva hvert enkelt land i verden gjør med sertifikatordninger får en jo sjekke hver land som er aktuellt å besøke sånn sett i forhold til. Det finnes jo destinasjoner å reise til utenfor EU også. Husk også å sjekke hva reiseforsikringen din dekker og ikke dekker.

Vi er trippelvaksinert, og begge fikk bekreftet smitte gjennom pcr denne uken. Vi var ikke i tvil om at vi var smittet, men så mye endringer som det har vært gjennom pandemien så synes vi det er greit å ha dokumentert at vi har vært smittet. Hven vet, plutselig kommer en ny variant og EU stiller krav om det.

Endret av RichardNoname
Lenke til kommentar
Just now, RichardNoname said:

Vi er trippelvaksinert, og begge fikk bekreftet smitte gjennom pcr denne uken. Vi var ikke spesielt i tvil, men så mye endringer som det har vært gjennom pandemien så synes vi det er greit å ha dokumentert at vi har vært smittet. Hven vet, plutselig kommer en ny variant og EU stiller krav om det.

Trodde det var så strengt at en blir avvist å få PCR når en er trippelvaksinert. Jaja, var det en glipp eller går det faktisk an for alle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...