Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

G skrev (29 minutter siden):

@Fustasjeopphengsforkobling til det lange innlegget ovenfor. En har jo luftet problemstillingen godt nok vil jeg si.

Det er klart at det er en vanskelig balansegang å skulle selvvurdere hvor syk, smittsom man er. Det tror jeg vi aldri vil bli helt perfeksjonert på og må bli litt opp til individet. Så må arbeidsgiver vise litt vilje til, at ja ok, nå er noen syke og borte fra sin arbeidsstasjon.

Det går an at myndighetene kommer med milde oppfordringer. Tillitsvalgte og andre fagorganiserte kan kommunisere det litt og passe på at det ikke sklir helt ut og glemmes for alltid sånn i ettertid. Når myndighetene har gitt visse råd og anbefalinger så har de ansatte noe konkret å vise til ihvertfall i dialogen videre med arbeidsgiver.

Det beste ville ha vært om noen kunne regnet litt på dette med noen eksempelbedrifter med forskjellig ansattstørrelser og forskjellig arbeidsopplegg de måtte ha. Kanskje en kunne funnet middelveien som sparer mest penger sett i forhold til litt forholdsregler mot smittespredning.

Har ingenting imot gode holdningskampanjer og informasjonsarbeid. Slikt har vi alltid hatt. Greie kjøreregler, kutymer, prinsipper og lignende er greit å være bevisst over.

Men det går nok neppe an å regne ut hva som er den perfekte måten å leve på. Som du sier så varierer ting i en hel haug av personlige og ikke-personlige variabler. I tillegg er livet også så mye mer enn smittevern og økonomi, men man kan gjøre noen generelle antakelser og komme frem til noen anbefalinger for "folk flest", men folk må også da forstå at det er generelle anbefalinger, og at folk er forskjellige og lever forskjellige liv. Det er ikke slik at "one size fits all"-løsninger som er å anbefale for Per og Ola, nødvendigvis er like lurt å følge for Kari. Selv om Ola burde fått i seg mer D-vitaminer, så betyr ikke det at Kari også må det. Selv om Ola bør trene mer, så bør kanskje Kari trene mindre. Selv om Ola ikke bør spise sjokolade, så trenger kanskje ikke Kari å styre unna. Selv om Ola bør vaksinere seg, så betyr ikke det at Kari også bør gjøre det. osv osv..

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Har ingenting imot gode holdningskampanjer og informasjonsarbeid. Slikt har vi alltid hatt. Greie kjøreregler, kutymer, prinsipper og lignende er greit å være bevisst over.

Men det går nok neppe an å regne ut hva som er den perfekte måten å leve på. Som du sier så varierer ting i en hel haug av personlige og ikke-personlige variabler. I tillegg er livet også så mye mer enn smittevern og økonomi, men man kan gjøre noen generelle antakelser og komme frem til noen anbefalinger for "folk flest", men folk må også da forstå at det er generelle anbefalinger, og at folk er forskjellige og lever forskjellige liv. Det er ikke slik at "one size fits all"-løsninger som er å anbefale for Per og Ola, nødvendigvis er like lurt å følge for Kari. Selv om Ola burde fått i seg mer D-vitaminer, så betyr ikke det at Kari også må det. Selv om Ola bør trene mer, så bør kanskje Kari trene mindre. Selv om Ola ikke bør spise sjokolade, så trenger kanskje ikke Kari å styre unna. Selv om Ola bør vaksinere seg, så betyr ikke det at Kari også bør gjøre det. osv osv..

Det er disse greiene du nevner jeg tenker på ja. Smittevern som informasjonsarbeid, med noen påminnelser kanskje en gang årlig innbakt i andre påminnelsesmøter som f.eks. HMS-arbeid eller hva det går i. Det var jo bedriften vi pratet om. Skolene har jo god tid til dette, og en må nesten regne med at de ihvertfall har råd til å sette av en av de mange norsktimene eller hva det måtte være til liknende arbeid egnet for barn og ungdom. Dersom man treffer disse to gruppene barn og elever pluss bedriftsledere, så kan det bre seg til de blant befolkningen som har mye av kontaktflatene. Da er mye oppnådd egentlig.

Så er vi nok ganske trygge på at det er nok glipper til at patogener likevel sprer seg noe hvert år og skaper en fortsettende immunitet. Da slipper de fleste unntatt helseinstitusjoner å bære munnbind daglig. Så kan et slikt tiltak spares til neste epidemi. Altså epidemi i den forstand at det er noe nytt noe, og ikke disse årlige influensafestene. Vedr. influensasesong får risikogruppene sesongvaksinere seg for egen maskin (oppsøkende på egenhånd) eller med hjelp der de er (fastlegepåminnet tilbud, sykehjemmet etc.).

Utover det så kunne folk som har pandemien friskt i minnet se på at myndigheter aldri vil gjøre perfekte tiltak. Så kan det arbeides med reglene for neste pandemi forhåpentligvis. Samt at folk flest ser på smittetoppen som råder her og nå og slapper av enda mer når toppen er over. En må jo forvente at den blir litt varig dette toppområdet pga. frislippet. Altså vi bør unngå "Mount Everest" og heller skape en rundere toppfasong.

Slik en tenker på temperatur når en setter opp telt.. Altså sett opp teltet midt i dalføret. Hverken høyt eller lavt der det blir ekstra kaldt om natten. En kan vokte seg mot høyden, men heller ikke vente med å slappe av til man når dalbunnen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det tok fader meg lang tid. Men, politikerne i Norge bør få vite dette. En sterk oppfordring fra John Campbell med sterke data for å begynne med å aspirere vaksinene i land som sluttet med aspirering etter WHO's ønske tidligere i pandemien. Postes her da den angår Norge helt spesifikt, da vi ikke driver å aspirerer uoppfordret disse covid-vaksinene:

 

Lenkene som Campbell oppfordrer til at deles med politikere:

Spoiler

 

Germany’s vaccination board STIKO ständige Impfkomission, Standing commission for vaccination 

https://www.rki.de/DE/Content/Infekt/EpidBull/Archiv/2022/Ausgaben/07_22.pdf?__blob=publicationFile

Now recommends aspiration

The vaccine is to be injected only intramuscular (i.m.), 

and in no case intradermal, subcutaneous, or intravenous.

In animal models, direct intravenous injection of an mRNA vaccine has led to Myopericarditis (both clinically and histopathologically).
 
Although inadvertent intravenous injections are rare during application of intramuscular vaccines, 

aspiration of the needle is a sensible precaution when vaccinating against COVID-19 and can lead to increased safety.

Ferdinand, thank you

Denmark

https://en.ssi.dk/news/epi-news/2021/no-19-21---2021

Basically, we need to change the vaccine administration guidelines to include precautionary aspiration, prior to pushing in the vaccine. This will prevent cases of inadvertent intravascular administration of vaccine.

Here is some discussion to suggest inadvertent intravascular vaccine administration is a variable in the aetiology of complications after adenoviral vector vaccine administration and after mRNA vaccines.

These adverse events, although rare have reduced public confidence in covid vaccination, especially amongst the young, where vaccine rates are lowest.

It has long been known that intravenous injection of adenovirus leads to TTS in mice
 

https://ashpublications.org/blood/article/109/7/2832/125650/Adenovirus-induced-thrombocytopenia-the-role-of

Now, new covid vaccine specific work agrees with this previous work

Thrombocytopenia and splenic platelet directed immune responses after intravenous ChAdOx1 nCov-19 administration (29th June 2021)

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2021.06.29.450356v1

The authors conclude, ‘Our work contributes to the understanding of TTS and highlights accidental intravenous injection as potential mechanism for post-vaccination TTS.’ 

‘We show that intravenous but not intramuscular injection of ChAdOx1 triggers platelet-adenovirus aggregate formation and platelet activation.’ 

‘Hence, safe intramuscular injection, with aspiration prior to injection, could be a potential preventive measure when administering adenovirus-based vaccines.’

Also after giving mRNA vaccines

A new study finds that giving mice intravenous mRNA vaccine also causes heart inflammation in mice. 

Intravenous Injection of Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) mRNA Vaccine Can Induce Acute Myopericarditis in Mouse Model (August 2021)
 

https://academic.oup.com/cid/advance-article/doi/10.1093/cid/ciab707/6353927?login=false

‘Our study indicates that IV injection of vaccines might partially contribute to this clinical phenotype, thus warranting a reconsideration of the practice of IM injection without aspiration, which carries the risk of inadvertent IV injection.’ 

Agreement from ‘fact check’ from Leo Nicolai, Cardiology Fellow, Ludwig Maximilian University of Munich:

(German Centre for Cardiovascular Research)

https://healthfeedback.org/claimreview/incorrect-vaccine-administration-is-a-potential-cause-of-post-vaccine-adverse-effects-but-more-research-is-still-needed-to-confirm-or-reject-this-hypothesis/?fbclid=IwAR0nBbM6v0V2WPFn4LxIdfR4FNAvIzLGKhzFPdQPG8mu_FR1InB8OzYQgMc

‘Indeed, there is peer-reviewed work showing in mice that possibly intravenous injection of mRNA vaccine leads to myocardial inflammation.’

‘that intravenous injection of adenoviral vector based vaccine (AZ1222, ChAdOx1) leads to thrombocytopenia and platelet-directed immune responses, offering a possible explanation for vaccine-induced thrombosis/thrombocytopenia’

‘these data might indicate a simple measure to lower the incidence of vaccine-induced side effects,’

‘There is a lack of data on frequency and effects of IV injection in humans.’

Denmark has changed their national guidelines

https://en.ssi.dk/news/epi-news/2021/no-19-21---2021

Based on a precautionary principle, we recommend aspiration before injection.

https://www.youtube.com/watch?v=H7inaTiDKaU

Evidence from Dr. Peter Gaillard (microparticulate pharmacologist)

https://www.linkedin.com/pulse/astrazeneca-vaccine-pull-back-push-through-pieter-j-gaillard/?trk=pulse-article_more-articles_related-content-card

Case study evidence

Metallic taste in the mouth seconds after ‘intramuscular’ mRNA vaccine administration, (in the absence of an allergic reaction)

https://www.youtube.com/watch?v=hbjuWs99CrE

Other video-based discussions

26th September 2021
 

https://www.youtube.com/watch?v=nBaIRm4610o

30th September 2021

https://www.youtube.com/watch?v=KgVsd6qoyU4

 

 

 

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 18.2.2022 den 13.27):

442 koronasmittede innlagt på sykehus
https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Forrige uke var litt over halvparten av de koronainnlagte innlagt med covid-19 som hovedårsak. Så det betyr at tallet på dette sannsynligvis er rundt 220-230 et sted.

Økningen i innlagte er forventet og trolig kommer toppen i løpet av denne måneden. Pasientene har i snitt kortere liggetid nå, og færre av de trenger intensivbehandling (12.2%) og respirator (4.5%). Likevel, at hele 22,1% av intensivpasientene i landet har covid-19 sier litt om at de som jobber på sykehusene fremdeles har litt å stri med, men også at vi fremdeles ville hatt mer trøbbel om vi hadde hatt utbredt influensaspredning denne sesongen.

FL4BwddWUAMWOPO?format=jpg&name=large

Oppdatert:

+67 flere innlagte i sykehus med covid-19, totalt 509. Dette er første gang det totale antallet overstiger 500 i Norge.

267 av de 509, altså 52.4% er innlagt med covid-19 som hovedårsak.

+14 på intensivavdeling, totalt 68 (andel 13.4%, økning på 1.2 prosentpoeng)
+9 på respirator, totalt 29 (andel 5.7%, økning på 1.3 prosentpoeng)

Nyinnleggelser med covid-19 som hovedårsak økte fra 256 i uke 5 til 308 i uke 6. Tallene for uke 7 er ikke komplette.

Tallene inkluderer ikke pasienter innlagt med covid-19 i andre institusjoner.

FMHlZIvXEAUIZsS?format=jpg&name=large

Ser man på regional statistikk øker innleggelser mye raskere i resten av landet enn i Oslo-området, som har kommet lengre i omikron-bølgen.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

Oppdatert:

+67 flere innlagte i sykehus med covid-19, totalt 509. Dette er første gang det totale antallet overstiger 500 i Norge.

Egentlig ganske utrolig hva Norge har holdt ut over såpass langvarig samkjørt tid.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Veganarar skal unngå mat av eller frå dyr. Kva gjer ein når løysinga på pandemien er ein koronavaksine testa på dyr?

Det samme som gulrøtter og epler testet på dyr.

Så vidt jeg vet har ikke veganere noe i mot å bruke ting som er testet på dyr, så lenge tingen ikke er laget av dyr. Hadde de vært så kategoriske måtte de holdt seg unna omtrent alt av moderne medisin.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mennesket er omnivores (altetere). Respekterer veganere til en viss grad, men de er de mest ekstreme vegetarianerne. Ikke kan de tåle egg eller honning en gang. Men, de har jo peiling når det kommer til sunn mat. Men, litt kjøtt bør en få i seg mener jeg. Jeg synes det er trist med beskatning av hval jeg. Synes edderkopper bør få være i fred (nyttedyr de). Har generellt sett ikke noe voldsomt skille mellom mennesker og andre dyr heller. Men, jeg er jo menneske og kan identifisere meg med moralske verdier. Jeg tror at dyr opplever like mye vond fysisk smerte og redsel som det mennesket gjør.

Endret av G
Lenke til kommentar

..

Til tross for mange færre flyvninger under korona, har antallet uønskede situasjoner holdt seg høyt. Bare i 2021 var det 192 situasjoner med slike passasjerer, mot kun 43 i 2011.

Det skyldes blant annet misnøye rundt munnbindpåbud, sier Nanna Hermansen Vik, flyoperativ inspektør i Luftfartstilsynet.

– Vi ser at det nå gjennom pandemien har tatt seg opp. Vi tror mye av det går på bruk av munnbind. Det provoserer mange, i tillegg til alle de andre kravene på en flyplass. Det har vært med på å eskalere og øke antallet hendelser.

..

Alkohol står i sentrum
I USA ble det rapportert inn over 3100 slike hendelser til FAA i 2021. 76 prosent var relatert til passasjerer som nektet å bruke munnbind, ifølge Parat.

..

https://www.nrk.no/nordland/stor-okning-i-uregjerlige-passasjerer-om-bord-pa-fly_...-sier-parat-og-luftfartstilsynet-1.15863828

Lenke til kommentar

Statens Serum Institut (SSI) i Danmark har publisert en studie hvor de finner at 67 personer har fått reinfeksjon med omikronvarianten i løpet av så kort tid som 20 til 60 dager. Studien er foreløpig preprint, og er ennå ikke blitt fagfellevurdert.

Hovedkonklusjonen til studien er at man kan smittes to ganger etter hverandre med forskjellige undergrupper av omikronvarianten, men at dette er noe som skjer veldig sjeldent. Hovedsakelig er det yngre personer som ikke er fullvaksinerte som har opplevd dette.

Gentagen smitte med forskellige undertyper af omikron kan ske
https://www.dagbladet.no/nyheter/smittet-to-ganger-med-omikron/75450253

Sitat

Omikron-varianten kan opdeles i forskellige undertyper, og i Danmark har vi især været ramt af de to undertyper BA.1 og BA.2. I et nyt studium fra Statens Serum Institut (SSI) har man undersøgt, om smitte er sket to gange efter hinanden med hver af de to typer. Svaret var ja – men overordnet set vurderes det dog kun at være sket sjældent.

Sitat

67 er smittet to gange med omikron

Viden om, hvilken undervariant af omikron, danskere bliver smittet med, kommer især fra sekventering af virus fra de danskere, der tester positive i PCR-analyserne.

På SSI har man derfor undersøgt, hvor mange personer, der for nylig har haft to positive test og sammenholdt det med den information, man har fra sekventeringen af de virus, de var smittet med.

Man fandt 67 situationer, hvor den samme person havde to positive prøver, hvor der var imellem 20 og 60 dage imellem de to positive prøver, og hvor smitten var sket med undertyper af omikron.

Sitat

Milde forløb

I 47 situationer havde personerne først haft en infektion med BA.1 og derefter med BA.2. De smittede personer var langt overvejende yngre og uvaccinerede, og de fleste havde oplevet milde symptomer i forbindelse med deres infektioner.

Der var dog ikke nævneværdig forskel på, hvor syg man følte sig i første og anden sygdomsrunde. Ingen af de smittede havde været alvorligt syge, og ingen var blevet indlagt på hospital i forbindelse med infektionerne. Ved de resterende 20 tilfælde var der tale om den samme virusvariant i de to prøver, og der vurderes at være tale om én igangværende infektion.

Sammenfattende kan man sige, at dette viser, at smitte med to forskelige undertyper af omikron kan forekomme. Det ser dog ud til, at det i Danmark kun er sket relativt sjældent, og at det overvejende har ramt yngre personer, der ikke var fuldt vaccinerede.

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Grensehandelen har tatt seg opp til omtrent førpandemiske tilstander. Men vil det dempe prisveksten en har sett på norsk mat særlig?

Quote

– Vi er livredde for at det skal komme en ny nedstenging. Nå håper vi at ting er stabilt og at vi kan planlegge kjøpesenter og at ansatte har en jobb å gå til.

https://www.nrk.no/osloogviken/naermer-seg-2019-niva-pa-svinesund_-grensehandelen-skyter-til-himmels-1.15865182

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (5 minutter siden):

Virker som halve Norge er smittet nå. Sikkert like greit å bare få det unnagjort.

Word. Er nå sistemann på både kontoret jeg sitter og i vennegjengen som ikke har hatt korona. Ikke at jeg går inn for det, men vil også bare få det unnagjort nå som det passer greit. Men det lar visst vente på seg og snart er det ingen jeg møter igjen som kan være smittebærere på en stund 😅

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Word. Er nå sistemann på både kontoret jeg sitter og i vennegjengen som ikke har hatt korona. Ikke at jeg går inn for det, men vil også bare få det unnagjort nå som det passer greit. Men det lar visst vente på seg og snart er det ingen jeg møter igjen som kan være smittebærere på en stund 😅

Sett deg på samme bussete (ved siden av) som andre fremmede. Løsning? Uten munnbind? Bare si at du ønsker å få korona ;)

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Sett deg på samme bussete (ved siden av) som andre fremmede. Løsning?

Jeg har tatt bussen til og fra jobb mange dager i uka lenge, ofte står man tett i tett inntil folk i rushen.

Er ikke sånn at man blir smittet bare man tar bussen...

Den siste uka har jeg seks varsler i Smittestopp og vært både på kontoret og trening sammen med flere smittede. Og jeg tester meg nesten hver dag ifbm jobb, iblant to ganger hver dag. Er snart oppe i 320 koronatester. Så jeg er nærmere 100% sikker på at jeg ikke har hatt det. Litt rart. Noen få er vel ganske så immune kanskje, men det blir fort famous last words å hevde at man er det 😛 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg har tatt bussen til og fra jobb mange dager i uka lenge, ofte står man tett i tett inntil folk i rushen.

Er ikke sånn at man blir smittet bare man tar bussen...

Den siste uka har jeg seks varsler i Smittestopp og vært både på kontoret og trening sammen med flere smittede. Og jeg tester meg nesten hver dag ifbm jobb, iblant to ganger hver dag. Er snart oppe i 320 koronatester. Så jeg er nærmere 100% sikker på at jeg ikke har hatt det. Litt rart. Noen få er vel ganske så immune kanskje, men det blir fort famous last words å hevde at man er det 😛 

Spørs om du ikke må på kjøttmarkedet å kline med fremmede da? Gå nattklubbrundene..

Endret av G
Lenke til kommentar

@Snikpellik Du har en vegg av immunitet rundt deg :) Nå er det jo ikke sånn at alle skal få korona. Det er mer "alle" i anførselstegn fordi en viss andel av befolkninga vil havne i din situasjon og ikke ha smittekilder rundt dere. En annen ting kan være at noen faktisk har immunitet nok av vaksiner til at man har en høy terskel for viral load før man blir smittet. Eller man kan ha vært smittet og symptomfri.

Jeg vet ikke helt hvilken kategori jeg er i, men med 3 vaksinedoser og daglige doser d-vitamin så har jeg i hvert fall seilt gjennom det hittil. Selv om jeg satt sammen med en aktivt smittet person skulder mot skulder i flere timer. Personen følte seg ikke bra etter en stund og en kjapp test senere visste vi at h*n var smittet. To kraftige streker og ganske uvel det neste døgnet og så frisk igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...