Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 hour ago, minim said:

<snip>

På et vis rett, men ref. over så var ikke dette noe man kunne diskutere før nyttår og man risikerte karrieremord og utstøting. Derfor holdt mange fagfolk også kortene tett til brystet da det ikke var verdt å ødelegge for seg selv ved å delta i debatten. Nå ser man flere av disse slakte f.eks høringsnotatet som er ute om passerseddel fordi man nå endelig kan uttale seg fritt igjen. 

Ja den er grei. Klart man har lært noe / eller kan lære noe av pandemien også på dette planet. Kan si at jeg ikke oppdaterer meg rundt høringsnotatet. Det burde jeg kanskje ha gjort. Men, nå er konflikten i Ukraina så tett på oss, at det absorberer mye engasjement som man ellers kunne deltatt i. Håper dere som deltar i den debatten vinner fram noe. For det er viktig for framtiden.

Endret av G
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God bedring.

Det er dette jeg prøver å fortelle bl.a. min mor, at det fortsatt er folk som opplever korona som noe verre enn influensa. Kjenner en som er i jobb 3 uker etter sykdom, men sier at han knapt nok orker å løfte en penn. En ligger inne med nyresvikt.
Og om noen orker å lese litt statistikk, så har vel mer enn 25% av koronadødsfallene i Norge vært i 2022.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Økende koronasmitte i flere land

Sitat

Flere land i Europa opplever nå en ny smittebølge. FHI følger nøye med på utviklingen og er forberedt på at det samme kan skje i Norge.

– Nå ser vi at smitten øker igjen i flere land. Det gir en viss uro, sier fagdirektør Frode Forland i Folkehelseinstituttet (FHI) til TV 2.

I slutten av februar begynte smitten å øke igjen i blant annet Tyskland, Finland, Nederland, England og Sveits.

En analyse fra NBC News viser at smittetrenden er økende i nesten halvparten av de europeiske landene.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for ordene folkens. Det er ikke så gærent og jeg er nok snart på beina helt fin igjen :) 

Fibonacci skrev (2 timer siden):

Shit, du har jo maksimalt uflaks da. Statistisk sett er det bare 0,14 prosents risiko for innleggelse i din gruppe. Men noen utgjør jo denne statistikken... Håper det går bra!

Jepp, ganske utrolig uflaks! Men jeg tror egentlig ikke min korte innleggelse kommer med i denne statistikken selv om innleggelsen var et resultat av covid-19 og hostingen. Det står ikke noe sted at jeg var innlagt på grunn av covid-19 såvidt jeg vet, men for smertebehandling for rift og brudd. Det var halvannen uke etter jeg testet positivt, men de spurte ikke noe om dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så var det blitt min tur.

Startet fredag med feber (39,1), muskelsmerte og lett hodepine.
Lørdag merket jeg et rødt utslett som dekket 75% av rompa, og litt ut mot hoftene og så vidt litt oppover mot ryggen. Er ømt når man tar på det, så er litt ubehagelig å sitte (ser at ca. 20% av de som blir smittet får et lignende utslett).
Muskelsmertene ga seg i stor grad i løpet av lørdag/søndag.
I går (tirsdag) hadde jeg fortsatt 38,8 i feber på kvelden, og badet i svette i natt. Men nå er jeg plutselig feberfri, og så vidt jeg kjenner meg litt tung i hodet. Utslettet er imidlertid fortsatt der, men håper det snart forsvinner også.

Så alt i alt et veldig mildt sykdomsforløp så lenge utslettet ikke utvikler seg videre til helvetesild eller noe sånt dritt, og uten luftveissymptomer. I 40-årene, har alle tre vaksinene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (17 minutter siden):

Så var det blitt min tur.

Startet fredag med feber (39,1), muskelsmerte og lett hodepine.
Lørdag merket jeg et rødt utslett som dekket 75% av rompa, og litt ut mot hoftene og så vidt litt oppover mot ryggen. Er ømt når man tar på det, så er litt ubehagelig å sitte (ser at ca. 20% av de som blir smittet får et lignende utslett).
Muskelsmertene ga seg i stor grad i løpet av lørdag/søndag.
I går (tirsdag) hadde jeg fortsatt 38,8 i feber på kvelden, og badet i svette i natt. Men nå er jeg plutselig feberfri, og så vidt jeg kjenner meg litt tung i hodet. Utslettet er imidlertid fortsatt der, men håper det snart forsvinner også.

Så alt i alt et veldig mildt sykdomsforløp så lenge utslettet ikke utvikler seg videre til helvetesild eller noe sånt dritt, og uten luftveissymptomer. I 40-årene, har alle tre vaksinene.

Interessant. Jeg fikk også et utslett på en armen nylig som strakte seg fra tommelen og helt opp til skulderen. Det gjorde ikke vondt, men det var masse små, røde prikker. Legen (på videolink) mente det kunne være skabb, men det var det ikke. Det lignet bare veldig. Det var der i ca to uker før det gradvis forsvant igjen. Jeg har aldri i mitt liv hatt noen form for utslett, så jeg mistenker at det kan være knyttet til enten vaksinen (Moderna) eller covid. Jeg hadde delta i fjor, men fikk ikke omikron før etter utslettet.

Har hørt om flere som har fått helvetesild etter vaksinen.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar

Sia deltakron er registrert i sverige er det all grunn til å forventa at den er kome til norge. I europa har man funne deltakron sia januar utan at det har blitt noko større blest om det. Muligens har denne varianten gått litt under radaren. 

 

Omikron ba1 har egentlig minst 2 varianter som er ganske forskjellige og som mest sannsynlig gir forskjellig opplevd sjukdom. Ba2 er enda meir forskjellig fra ba1-variantane og gir ein verre sjukdomsopplevelse enn di. At ba2 er ein faktor som auker corona-smitten igjen i europa synast litt rart i og med at ba2 allereie har vore aktiv sia november og spredt seg til mange land. Ba3 er dog lite info å skrive heim om. Kanskje ba4 er på vei...

 

Sjansen for at man får blandingsvarianter auker sjølvsagt med smittetrykket, men etter å ha prøvd både den første varianten som kom til norge og nå omikron reknar eg nesten med at ei ny eventyrblanding gir ein "større" opplevelse. Smitten i samfunnet står seg ikkje til registrert smitta. Tydelig at støre & co syns mest om å stikke hodet godt ned i sanden og late som om corona er over. At fhi ikkje tek deltakron på alvor er eit varsko i seg sjølv. 

 

Om ikkje anna kan kvar enkelt gjere såpass som å bruke munnbind / holde avstand viss di har symptom eller har vore nær nokon som er smitta. Normal folkeskikk og hygiene kan utgjere ein stor forskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, Snikpellik said:

Siden forrige gang jeg skrev her i tråden endte jeg på mitt livs første sykehusinnleggelse, og forhåpentligvis den siste på lang, lang tid. Koronasykdommen og hostingen den medførte gjorde at jeg har pådratt meg rift i lungen, bristet og brukket flere ribbein og fått noe lignende lungebetennelse. Så jeg hadde litt pusteproblemer.

Ønsker deg god bedring. Forstår ikke helt sammenhengen her.. Kan en brekke ribbein av å hoste? Unnskyld at jeg spør om denne uvesentelige detaljen for trådens del. Men, nysgjerrigheten leder meg til det. Er så nysgjerrig atte.

Lenke til kommentar

Wow, trodde at bein var ekstremt sterke saker. Kanskje ribbein er veikere saker. Tilbake til covid:

______________________________

FHI om «deltakron»-smitten

Folkehelseinstituttet legger frem ukerapport om coronavirussituasjonen.

https://www.vgtv.no/video/234859/fhi-om-deltakron-smitten?utm_source=overlay-share&utm_term=tabs

Frode Forland svarer på spm. fra VG

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...