Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
44 minutes ago, OlavEH said:

Det dør ikke flere av covid-19 nå enn det gjør i en litt sterk influensasesong. På samfunnsnivå er det derfor svært liten grunn til å ha særlig med tiltak og iallfall ingen særlige restriksjoner. Da må det være opp til hver enkelt hvilken risiko man vil ta. 

Hør etter da. Det handler ikke bare om antall. Forøvrig er ikke 80% av befolkningen vaksinert mot influensa.

Ellers sa jeg ikke noe konkret om tiltak, annet enn at holdningen om at pandemien over er feil og urovekkende. Og det der med å dytte ansvaret over på potensielle ofre alene, det er ikke spesielt hyggelig og ikke spesielt hensiksmessig. Etter to år med pandemi, bør man vel snart ta inn over seg at dette med smittsomme virus både har mottakere og avsendere. Det ligger et kollektivt ansvar her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Verm skrev (2 minutter siden):

Hør etter da. Det handler ikke bare om antall. Forøvrig er ikke 80% av befolkningen vaksinert mot influensa.

Ellers sa jeg ikke noe konkret om tiltak, annet enn at holdningen om at pandemien over er feil og urovekkende. Og det der med å dytte ansvaret over på potensielle ofre alene, det er ikke spesielt hyggelig og ikke spesielt hensiksmessig. Etter to år med pandemi, bør man vel snart ta inn over seg at dette med smittsomme virus både har mottakere og avsendere. Det ligger et kollektivt ansvar her.

Gjelder også denne holdningen om det skulle komme en litt sterk influensasesong?

Og hvor langt strekker det kollektive ansvaret seg? I den grad at man burde fortsette med restriksjoner av et eller annet slag? Det er heller ikke spesielt hyggelig om man er null bekymret for dette, aldri har vært det, sannsynligvis er svært lite utsatt, men likevel må oppleve inngripende restriksjoner gang på gang på gang. Pandemitiden har i MYE større grad tatt hensyn til de som er bekymrede for pandemien enn de som synes tiltakene og restriksjonen er klart verre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vi er nå tilbake til at de få som er utsette må ta konsekvensen av dette og ansvaret er ikke lengre samfunnet i helhet sitt for å unngå at folk dør.

Sånn er det, sånn har det alltid vært med sykdommer som har såpass lav dødelighet, og sånn vil det forhåpentligvis være i fremtiden. Skal vi unngå dødsfall av alle mulige sykdommer som virrer rundt kan vi legge ned samfunnet. 

Meeeen, personlig gir eg beskjed hvis vi blir invitert til folk, at vi har luftveissykdom i hus. Og overraskende nok var det ikke lenge etter forrige runde vi fikk det påvist igjen, så lurt å følge litt med. Skal jeg omgås han kompisen med kreft sin familie så er eg spesielt nøye. Fordi eg har ikke lyst å miste han. 

Men er eg på bussen nå så tar eg svært lite hensyn. Da tenker eg kun på meg selv. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (På 13.3.2022 den 9.56):

Neppe noe å bekymre seg over. Mange har hatt det så immunsystemet er på riktig vei og folk blir ikke særlig syke lenger.
 

Hvilken alder og bmi vedkommende har vil f.eks ha mye større betydning enn om han/hun er vaksinert så jeg forstår ikke helt det fokuset. Som tidligere dokumentert har vaksiner i stor grad utspillet sin rolle nå frem til vi får vaksiner for nye varianter for eldre og personer i risiko gruppen. Å tvinge i friske folk i neste omgang blir trolig ikke aktuelt å gjøre igjen. 

Har det nokon gong vore tvang her i Norge?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (2 timer siden):

Forskjellen er at dette er covid, ikke influensa. Det er kanskje underdødelighet nå, men ofrene er ikke de samme. Det er dette jeg mener - man blir lett blind av statistikk.

Det kan du ikkje vite. Nokre av dei som døyr av korona ville heilt sikkert også ha døydd av influensa i ein normal influensasesong.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (1 time siden):

Hør etter da. Det handler ikke bare om antall. Forøvrig er ikke 80% av befolkningen vaksinert mot influensa.

Ellers sa jeg ikke noe konkret om tiltak, annet enn at holdningen om at pandemien over er feil og urovekkende. Og det der med å dytte ansvaret over på potensielle ofre alene, det er ikke spesielt hyggelig og ikke spesielt hensiksmessig. Etter to år med pandemi, bør man vel snart ta inn over seg at dette med smittsomme virus både har mottakere og avsendere. Det ligger et kollektivt ansvar her.

Det vil vere bra om folk held fram med å ta omsyn til kvarandre, uavhengig av kva for virus som sirkulerer. Slik sett er eg einig. Men slik situasjonen er no er det liten grunn til spesielle tiltak, bortsett frå at folk som er sjuke bør halde seg heime til dei er friske (som anbefalt), samt anbefaling/påbod om munnbind på sjukehus o.l.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (50 minutter siden):

Har det nokon gong vore tvang her i Norge?

I praksis ja når de raslet med sablene med passerseddel før nyttår. Jeg ville ikke hatt tid tid to tette doser for å ikke få begrensninger ifbm jobb så jeg ble tvunget til å ta den selv om jeg ikke hadde behov. På papiret har det ikke vært tvang. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, OlavEH said:

Gjelder også denne holdningen om det skulle komme en litt sterk influensasesong?

Og hvor langt strekker det kollektive ansvaret seg? I den grad at man burde fortsette med restriksjoner av et eller annet slag? Det er heller ikke spesielt hyggelig om man er null bekymret for dette, aldri har vært det, sannsynligvis er svært lite utsatt, men likevel må oppleve inngripende restriksjoner gang på gang på gang. Pandemitiden har i MYE større grad tatt hensyn til de som er bekymrede for pandemien enn de som synes tiltakene og restriksjonen er klart verre.

Du fortsetter å sammenlikne med influensa. Det er to forskjellige ting, sier jeg. Men, til en viss grad, ja. Det var f.eks. ikke så uvanlig før covid at diverse bedriftsledere var ute i media og sa at folk fikk gå på jobb selv om de var syke. Jeg mener vi bør lære av det som har skjedd, uten at jeg skal si hva resultatet skal/bør være.

Igjen, jeg er ikke ute etter å diskutere tiltak her nå. Drar du fram denne diskusjonen bare for å score poeng? Det er vel noe imellom strenge tiltak og i praksis ingen tiltak overhode. Herlighet.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (19 minutter siden):

Du fortsetter å sammenlikne med influensa. Det er to forskjellige ting, sier jeg. Men, til en viss grad, ja. Det var f.eks. ikke så uvanlig før covid at diverse bedriftsledere var ute i media og sa at folk fikk gå på jobb selv om de var syke. Jeg mener vi bør lære av det som har skjedd, uten at jeg skal si hva resultatet skal/bør være.

Igjen, jeg er ikke ute etter å diskutere tiltak her nå. Drar du fram denne diskusjonen bare for å score poeng? Det er vel noe imellom strenge tiltak og i praksis ingen tiltak overhode. Herlighet.

Og nøyaktig hva er det som taler for at dette per dags dato er mer alvorlig for samfunnet som helhet enn en litt sterk influensasesong? Kan du informere meg? 

Hva er det da nøyaktig du er ute etter å diskutere? Du drar i gang denne delen av debatten ved å henvise til hvor mange som ligger på sykehus, samt påpeke at du synes det er høye tall. Uten å ta hensyn til andre faktorer, som f.eks hvor mange av disse som ligger på sykehus pga covid-19 eller bare med covid-19 i kroppen. "Hvem har lyst til å havne på sykehus", skriver du, og at det er ganske mange som må oppleve dette fordi vi andre skal gi faen. 

Så da lurer jeg på hvor du egentlig vil? Hvem gir faen, på hvilken måte gir vi faen, og hva skal vi som samfunn gjøre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

FHI ber kommunane førebu seg: – Vaksineskepsis kan vere ei utfordring

Sitat

FHI fryktar for helsa til dei flyktningane som er venta å kome frå Ukraina. Mellom anna fordi mange ikkje er vaksinert mot sjukdomar som covid-19 og meslingar.

Sitat

Sidan den norske befolkninga er godt vaksinert, representerer denne situasjonen ingen fare for utbrot i befolkninga generelt», skriv FHI.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (54 minutter siden):

Og nøyaktig hva er det som taler for at dette per dags dato er mer alvorlig for samfunnet som helhet enn en litt sterk influensasesong? Kan du informere meg? 

Hva er det da nøyaktig du er ute etter å diskutere? Du drar i gang denne delen av debatten ved å henvise til hvor mange som ligger på sykehus, samt påpeke at du synes det er høye tall. Uten å ta hensyn til andre faktorer, som f.eks hvor mange av disse som ligger på sykehus pga covid-19 eller bare med covid-19 i kroppen. "Hvem har lyst til å havne på sykehus", skriver du, og at det er ganske mange som må oppleve dette fordi vi andre skal gi faen. 

Så da lurer jeg på hvor du egentlig vil? Hvem gir faen, på hvilken måte gir vi faen, og hva skal vi som samfunn gjøre?

Du tar strengt tatt i for "eksperter" har vel nå flere ganger uttalt at covid er midt i mellom forkjølelse og influensa i alvorlighetsgrad i Norge nå. Jeg synst du er inne på noe vesentlig og jeg synst fokuset blir litt feil om man skal ha null visjon her. Det har aldri skjedd og vil aldri skje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (7 timer siden):

Forskjellen er at dette er covid, ikke influensa. Det er kanskje underdødelighet nå, men ofrene er ikke de samme. Det er dette jeg mener - man blir lett blind av statistikk.

En, jo? Talldata viser da klart og tydelig at en stor andel av de som dør av Covid-19 tilhører den samme kategorien av mennesker som har høy risiko for å dø av influensa. Altså primært eldre mennesker med alvorlige, underliggende tilstander.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Verm skrev (16 timer siden):

Hør etter da. Det handler ikke bare om antall. Forøvrig er ikke 80% av befolkningen vaksinert mot influensa.

Ellers sa jeg ikke noe konkret om tiltak, annet enn at holdningen om at pandemien over er feil og urovekkende. Og det der med å dytte ansvaret over på potensielle ofre alene, det er ikke spesielt hyggelig og ikke spesielt hensiksmessig. Etter to år med pandemi, bør man vel snart ta inn over seg at dette med smittsomme virus både har mottakere og avsendere. Det ligger et kollektivt ansvar her.

Effekten av vaksine mot omikron er sterkt svekket om man ikke har tatt en booster nylig. Dessuten er omikron uansett rimelig ufarlig for de gruppene som heller ikke trenger eller bruker å ta influensavaksine.

Dødstallene fra korona (med tiltak) i Norge er lavere enn de ville vært på tilsvarende tid med influensa (uten tiltak), så netto har vi kommet ganske godt ut av dette. Og nå er det - med rette - fullt frislipp (også kalt "normalen"). De nesten to årene med tiltak har kostet svært dyrt når det gjelder frihet, og senskadene av et slikt asosialt samfunn begynner vi å se nå.

Dessverre dør noen av sykdommer, men slik er livet. Livet skal også leves for de som overlever, og da kan vi ikke kjøre på med store og anti-sosiale inngrep i friheten.

Det er helt riktig å ha null restriksjoner i Norge slik status er i dag. Vi ligger litt under estimatet for hva som kom til å skje da de fjernet alle restriksjonene. Omtrent alle virker å ha fått omikron den siste måneden. Det har blitt en helt vanlig sykdom i samfunnet. Ved å kjøre en slik hestekur nå, blir vi ferdige med det.

I Kina kjører de derimot og utrolig nok fremdeles zero covid. For et helvetes samfunn de har konstruert. Null frihet, men det er jo supertrygt for de bekymrede...

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/03/14/195832551/kinesisk-teknologisentrum-coronastenges

Endret av Fibonacci
  • Liker 5
Lenke til kommentar
17 hours ago, Verm said:

Hør etter da. Det handler ikke bare om antall. Forøvrig er ikke 80% av befolkningen vaksinert mot influensa.

Ellers sa jeg ikke noe konkret om tiltak, annet enn at holdningen om at pandemien over er feil og urovekkende. Og det der med å dytte ansvaret over på potensielle ofre alene, det er ikke spesielt hyggelig og ikke spesielt hensiksmessig. Etter to år med pandemi, bør man vel snart ta inn over seg at dette med smittsomme virus både har mottakere og avsendere. Det ligger et kollektivt ansvar her.

Enig. Fokuset bør legges på å finne en optimal medisin som kan redde disse som faller utenfor dersom det verste skulle skje dem med innleggelse og det der. Er en drøss medisinske kandidater, men ting går tregt. Sparke Steinar Madsen i Legemiddelverket litt i ræva et par ganger i måneden? Få den i gir nå! :fun:

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, OlavEH said:

Gjelder også denne holdningen om det skulle komme en litt sterk influensasesong?

Og hvor langt strekker det kollektive ansvaret seg? I den grad at man burde fortsette med restriksjoner av et eller annet slag? Det er heller ikke spesielt hyggelig om man er null bekymret for dette, aldri har vært det, sannsynligvis er svært lite utsatt, men likevel må oppleve inngripende restriksjoner gang på gang på gang. Pandemitiden har i MYE større grad tatt hensyn til de som er bekymrede for pandemien enn de som synes tiltakene og restriksjonen er klart verre.

Du tror ikke folk hadde gitt lettere faen dersom influensa ble ilagt det samme tiltaksregiméet? Selv jeg hadde gitt faen i mye av et sånt tiltaksopplegg. Men, jeg hadde likevel oppført meg sånn noenlunde overfor medmennesker, hoste i albuen og være litt forsiktig. Håndvask og det der. Men, dersom myndighetene bruker for sterke tiltak så vil selv enkle forebyggende holdninger og oppførsel kunne falle bort. Det tror jeg myndighetene er veldig bevisste på. Ergo så tror jeg aldri vi kommer dit hen at influensa blir behandlet på den måten. Unntaket blir dersom det dukker opp en variant som er veldig spesiellt farlig. Og de er nokså sjeldne. Noen få på pr. 100 år. Men vi lever jo i en globalisert verden, så det spres ihvertfall fryktelig fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, minim said:

I praksis ja når de raslet med sablene med passerseddel før nyttår. Jeg ville ikke hatt tid tid to tette doser for å ikke få begrensninger ifbm jobb så jeg ble tvunget til å ta den selv om jeg ikke hadde behov. På papiret har det ikke vært tvang. 

Jo jo, men vi kjenner ikke til hvilket yrke du har og du må jo selv ta rundene med arbeidsgiver da. Ikke for å lage kvalme på arbeidsplassen, men for å diskutere dette aktuelle temaet (noe du også bør påpeke at det er). Virker som du tok minste motstands vei og var typisk norsk som ikke ville gjøre deg upopulær.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, OlavEH said:

Og nøyaktig hva er det som taler for at dette per dags dato er mer alvorlig for samfunnet som helhet enn en litt sterk influensasesong? Kan du informere meg

Så da lurer jeg på hvor du egentlig vil? Hvem gir faen, på hvilken måte gir vi faen, og hva skal vi som samfunn gjøre?

Seriøst. Unnskyld, men har du ikke lest diskusjonene gjennom mange av pandemimånedene? Covid-19 er mye mer alvorlig enn en normalinfluensa. Tror du verden har all vaksinering og strenge tiltak bare for morroskyld? Hallo, hallo..

Dette bør selv du klare å lese ut fra all tallmateriale som har hopet seg opp. Jeg gidder ikke ta den type diskusjonsrunder på ny.

Jens får være Jens, og Mari får være Mari. De får tro på nøyaktig hvilken konspi de måtte ønske.

Edit: en liten unnskyldning. Gidder ikke å tilpasse svaret. Gikk litt fort i svingen. Men så først nå det "pr. dags dato" som du skrev.

Det var forøvrig et godt spørsmål til slutt. Jeg tror ikke noe på samfunnets evner til å tilpasse seg raskere enn det vi har av helsevesen i dag. Vi måtte endret totalt på Legemiddelverket og en del ting for å kunne prøve ut mer medisiner. Vi måtte også ha vært villige til å være mer rause med folks lidelser. For den norske stat er ikke best i klassen når det kommer til å spandere på de dyrere behandlingene. Norge er på noen områder ikke best i verden og det må en innrømme. Særlig innen helse så blir jo dette prekært noen ganger. Og da sitter man altså med det helsesystemet som man har.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at før covid traff oss var jeg faktisk ikke klar over at så mange strøk med av influensa hvert år. Jeg har aldri lett etter den informasjonen før. Hvis vi kan unngå noen av de dødsfallene fremover ved å gjøre relativt beskjedne ting, som å oppfordre til økt bruk av hjemmekontor i vintersesongen for de som ønsker det, og ha litt ekstra fokus på hygiene på sosiale arenaer, så ser jeg i grunnen ikke noe problem med det. 

Selvfølgelig skal vi ikke ha det som 2020/21 i årene fremover, men frem til da har vi gjort "ingenting". Det kunne vi gjerne oppgradert til "bittelitt".

Covid er drøyt mye mer smittsomt enn influensa også, så sammenlikningen er litt vanskelig. Det er vanskelig for spesielt utsatte å skjerme seg når smitten er så mye mer utbredt enn i en vanlig influensasesong. Nettopp derfor hadde det vært gunstig om storsamfunnet kunne ta ørlite hensyn. 

Endret av :utakt
  • Liker 9
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Jo jo, men vi kjenner ikke til hvilket yrke du har og du må jo selv ta rundene med arbeidsgiver da. Ikke for å lage kvalme på arbeidsplassen, men for å diskutere dette aktuelle temaet (noe du også bør påpeke at det er). Virker som du tok minste motstands vei og var typisk norsk som ikke ville gjøre deg upopulær.

Nei hvorfor i allverden skal jeg gjøre det? Dette er en privatsak. De kunne spart seg for hele debatten. Dette var ikke noe man kunne diskutere før nyttår. Tok man ikke vaksine så var man i konspi båsen sammen med Kari og Svein samme hvor rasjonell vurderingen var. 
 

På et vis rett, men ref. over så var ikke dette noe man kunne diskutere før nyttår og man risikerte karrieremord og utstøting. Derfor holdt mange fagfolk også kortene tett til brystet da det ikke var verdt å ødelegge for seg selv ved å delta i debatten. Nå ser man flere av disse slakte f.eks høringsnotatet som er ute om passerseddel fordi man nå endelig kan uttale seg fritt igjen. 

Endret av minim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...