Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

Tror tiltak kan gi mer fravær enn koronasykdom

PUBLISERT KLOKKEN05:14 IKORONAVIRUSET

Sykefraværet er høyt fordi folk må isolere seg, ikke fordi så mange er koronasyke, ifølge beregninger fra Folkehelseinstituttet (FHI).

Ifølge VG kommer dette fram i en rapport som FHI denne uka leverte til Helsedepartementet.

FHIs beregninger tilsier at bortimot 450.000 personer kan bli borte fra jobb samtidig under en topp i omikron-bølgen.

Samtidig kan en smitteøkning som kommer av eventuell fjerning av regler for isolasjon, føre til at flere må være hjemme fordi de er syke. Men FHI tror ikke det vil øke fraværet mer enn isolasjonsreglene som er i dag.

Og då blir konklusjonen ...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller at karantenereglane forsvinn og at talet på dagar i isolasjon må kortast ned. Evt. at isolasjon blir oppheva og erstatta med "hald deg heime dersom du er sjuk".

Kommunelegane har vore kritiske til tiltaka lenge, og no seier altså også FHI at tiltaka mot forkjølelsen er eit større problem enn forkjølelsen i seg sjølv.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 time siden):

Fatter ikke hvorfor folk fremdeles står i kø for å teste seg, spesielt om man ikke har symptomer. Hva vil man oppnå? En uke i koronafengsel?

Jeg regner med at det i neste uke, og i alle fall ikke senere enn uken etter blir endringer. De fleste er jo bare forkjøla i 2-3 dager.

I tillegg er legene, her jeg bor i alle fall, ekstremt lite villig til å skrive en sykemelding. Jeg fikk problemer med det siden jeg ikke hadde PCR-test. 

Lenke til kommentar

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/8QzGjw/lege-og-forsker-arne-soeraas-stiller-spoersmaal-ved-slipp-smitten-loes-str

Sitat

– Det er grunn til å spørre myndighetene om hvordan de har vektlagt kunnskapen om langkorona da den nåværende strategien ble valgt. Jeg tror vi i Norge nå undervurderer hvor alvorlig det er å ha covid. Både våre egne data, de fra Pandemisenteret i Bergen og fra Folkehelseinstituttet viser at tusenvis kommer til å få problemer etter gjennomgått sykdom hvis ikke omikron oppfører seg helt annerledes enn de andre variantene, advarer Søraas.

Javel.

Men hva er alternativet? At vi skal fortsette med tiltak så folk ikke får covid?

Long covid er trist, men om man er redd for å få det, får man nesten bare isolere seg fra samfunnet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 minutter siden):

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/8QzGjw/lege-og-forsker-arne-soeraas-stiller-spoersmaal-ved-slipp-smitten-loes-str

Javel.

Men hva er alternativet? At vi skal fortsette med tiltak så folk ikke får covid?

Long covid er trist, men om man er redd for å få det, får man nesten bare isolere seg fra samfunnet.

Det er tidligere blitt sagt fra FHI at med Omikron venter man mindre longcovid, ettersom færre blir alvorlig syk. 

I tillegg vil ingen (bortimot ihvertfall) unnslippe Covid. Spørsmålet er ikke om, men når man får Covid. Så alternativet er å utsette det. Noe som måtte vært tidenes dårligste idé.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg som ventet covid også. Deler seng med en som har vært syk siden mandag og begynt å bli forkjøla selv, så ikke akkurat overraskende. Hadde et lite håp om at jeg skulle holde meg helt uten symptomer, men ble til slutt dårlig i går, som tilfeldigvis også var dagen jeg hadde fått PCR-time. Av nysgjerrighet tok jeg en hurtigtest rett før jeg dro for PCR, og den var fortsatt negativ. Ganske likt som dama så hadde jeg litt feber første dagen og var ganske slapp, mens i dag føler jeg meg piggere og har en mer vanlig forkjølelse. Er jo spennende når man til slutt får denne sykdommen som har vært i sentrum av all oppmerksomhet de siste to årene. Glad jeg fikk tatt booster for et par uker siden, selv om jeg nok aldri har vært i fare for noe sykehusopphold så er det behagelig å ikke bli for syk. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 timer siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/1O8znQ/800000-nordmenn-kan-ha-sittet-i-karantene-for-det-som-naa-omtales-som

Det er smått fantastisk at journalistene endelig begynner å skrive kritisk om tiltakene. Det var ikke et år for tidlig...

Fatter ikke hvorfor folk fremdeles står i kø for å teste seg, spesielt om man ikke har symptomer. Hva vil man oppnå? En uke i koronafengsel?

Jeg tror nok mange dropper pcr test nå selv om de har symptomer. Mye mindre fuss å bare være hjemme en dag eller to til det går over. Det nok store mørketall med denne praksisen, men gjør det egentlig noe når det er som en mild influensa? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

 Det nok store mørketall med denne praksisen, men gjør det egentlig noe når det er som en mild influensa? 

Det er det uansett når man dropper PCR for alle med 3 doser. Bare der har du utelukket nesten halvparten av landet.

Det vil uansett komme endringer når det for de fleste fortoner seg som en forkjølelse som går over iløpet av 2-3 dager. De 6 dagene med isolasjon kan umulig bestå hvis skoler og barnehager skal holdes åpne. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Nedward said:

Jeg regner med at det i neste uke, og i alle fall ikke senere enn uken etter blir endringer. De fleste er jo bare forkjøla i 2-3 dager.

I tillegg er legene, her jeg bor i alle fall, ekstremt lite villig til å skrive en sykemelding. Jeg fikk problemer med det siden jeg ikke hadde PCR-test. 

Hvorfor skal du ha sykemelding? Er du dårlig tar man egenmelding. Forstår ikke praksisen med jakte sykemelding unntatt om man ønsker å spare egenmelding til når man ikke er syk. 
 

og er man dårlig utover de dagene egenmeldingen gjelder så tar man kontakt med lege..

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Jeg tror nok mange dropper pcr test nå selv om de har symptomer. Mye mindre fuss å bare være hjemme en dag eller to til det går over. Det nok store mørketall med denne praksisen, men gjør det egentlig noe når det er som en mild influensa? 

Det er sannsynligvis det som kommer til å bli normen om en stund. Forstår ikke poenget med å påvise hvert eneste tilfelle av en sykdom som ikke er verre enn andre sykdommer som vi ikke driver klappjakt på.

Kan være greit å ta stikkprøver av og til for å se hvilke virus og varianter som er i omløp, slik det gjøres med influensa hvert år.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal du ha sykemelding? Er du dårlig tar man egenmelding. Forstår ikke praksisen med jakte sykemelding unntatt om man ønsker å spare egenmelding til når man ikke er syk. 
 

og er man dårlig utover de dagene egenmeldingen gjelder så tar man kontakt med lege..

Mange er blitt pålagt lange karantener og en masse sykedager med barn i denne perioden. Er ikke mye om sykedagene da om en kun bruker egenmeldinger. 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skal du ha sykemelding? Er du dårlig tar man egenmelding. Forstår ikke praksisen med jakte sykemelding unntatt om man ønsker å spare egenmelding til når man ikke er syk. 
 

og er man dårlig utover de dagene egenmeldingen gjelder så tar man kontakt med lege..

Det er ikke alle som har IA-avtale og kan ta alle dager i en smell. Da er det 3 dager. De brukte jeg opp på karantene før de endret reglene. Så det er et poeng å "jakte" sykemelding hvis man ønsker å unngå økonomisk tap. Videre er man pålagt å holde seg hjemme i 6 dager. Jeg gidder ikke å gjøre meg til "kriminell" for å være på jobben. Jeg jobber tross alt for å leve, ikke omvendt.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Nedward said:

Det er ikke alle som har IA-avtale og kan ta alle dager i en smell. Da er det 3 dager. De brukte jeg opp på karantene før de endret reglene. Så det er et poeng å "jakte" sykemelding hvis man ønsker å unngå økonomisk tap. Videre er man pålagt å holde seg hjemme i 6 dager. Jeg gidder ikke å gjøre meg til "kriminell" for å være på jobben. Jeg jobber tross alt for å leve, ikke omvendt.

Har man ikke ia avtale så ser jeg problemet ja. 

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Jeg tror nok mange dropper pcr test nå selv om de har symptomer. Mye mindre fuss å bare være hjemme en dag eller to til det går over. Det nok store mørketall med denne praksisen, men gjør det egentlig noe når det er som en mild influensa? 

Når befolkningen har fått inntrykk av at viruset ikke lenger er farlig, og man selv skal bestemme om man har symptomer og teste seg med de ulempene et positiv test medfører, så vil nok mange droppe både hjemmetest og pcr test og vurdere om man bør gå på jobb utifra de samme kriteriene man gjør under normale omstendigheter. 

Eneste grunn jeg ser til å være litt forsiktig, er faren for å smitte noen andre som kanskje tåler viruset dårlig, men også det argumentet faller nå bort siden det er så høyt smittetrykk i samfunnet uansett. 

Absolutt store mørketall, og smittetallene bør man egentlig se bort fra nå og heller ha fokus på innleggelser og trykket på helseinstitusjonene våre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (50 minutter siden):

Hvorfor skal du ha sykemelding? Er du dårlig tar man egenmelding. Forstår ikke praksisen med jakte sykemelding unntatt om man ønsker å spare egenmelding til når man ikke er syk. 
 

og er man dårlig utover de dagene egenmeldingen gjelder så tar man kontakt med lege..

Evt at man har jobbet et sted mindre enn to måneder og ikke har opptjent rett til egenmelding enda.  Dessuten er 6 dagers isolasjon lenger enn det som dekkes av en egenmelding om man ikke  er ansatt i en IA bedrift. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...