Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

15 hours ago, knipsolini said:

Ålreit, det er i hvert fall ganske misvisende å skrive at vi har én million tapte årsverk i en hard influensasesong, som er hva jeg siterte deg på, uten å si noe om hvor mye influensa står for. Nå skriver du også at det drar tallet kraftig opp, men ikke noe om hvor mye. Du linket til en artikkel om at flere hundre tusen årsverk går tapt, men det hadde ingenting med influensa å gjøre, det handlet om hvor mange som ikke er i arbeid grunnet uførhet og lignende. Det er absolutt legitimt å diskutere hvor mye sykefravær vi vil få av både covid og influensa, men når du skriver at én million årsverk går tapt under en hard influensasesong så må du i hvert fall si noe om hvor mye influensa står for. Min antakelse er det neppe er snakk om mer enn 3-4%.

Er det dette som er svaret på det? https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/arbeidsmiljo-sykefravaer-og-arbeidskonflikter/statistikk/sykefravaer

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.tv2.no/nyheter/14511808/

Spania endrer koronastrategi og vil ha med resten av Europa – men Norge nekter

Sitat

Spania er klar for å se på korona som en influensa. De endrer nå koronastrategi og vil ha med seg resten av Europa. Men Norge blir ikke med på det, ennå.

Regjeringen jobber nå med en strategi de vil presentere i april. Men helsedirektør Bjørn Guldvog sier at de ikke har tatt stilling til om vi da skal helt tilbake til normalen.

– Nå må vi først sikre at vi har rimelig kontroll på utviklingen der vi står, og så får vi ta de neste skrittene etter det, sier Guldvog.

Ser mange håper tiltak skal fjernes allerede i neste uke på grunn av nedgående innleggelser, men tror det blir en kalddusj.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fresh Prince skrev (6 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/14511808/

Spania endrer koronastrategi og vil ha med resten av Europa – men Norge nekter

Sitat

Spania er klar for å se på korona som en influensa. De endrer nå koronastrategi og vil ha med seg resten av Europa. Men Norge blir ikke med på det, ennå.

Regjeringen jobber nå med en strategi de vil presentere i april. Men helsedirektør Bjørn Guldvog sier at de ikke har tatt stilling til om vi da skal helt tilbake til normalen.

– Nå må vi først sikre at vi har rimelig kontroll på utviklingen der vi står, og så får vi ta de neste skrittene etter det, sier Guldvog.

Vis sitat  

Ser mange håper tiltak skal fjernes allerede i neste uke på grunn av nedgående innleggelser, men tror det blir en kalddusj.

Himmel. Guldvog må virkelig fjernes fra posten sin. Han kan ikke holde på slik lenger. Og HDir må vingeklippes gjennom endringer i smittevernloven som gir dem særs utstrakte fullmakter i visse situasjoner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, OlavEH said:

Himmel. Guldvog må virkelig fjernes fra posten sin. Han kan ikke holde på slik lenger. Og HDir må vingeklippes gjennom endringer i smittevernloven som gir dem særs utstrakte fullmakter i visse situasjoner. 

Nei tullsnakk. Vi har en regjering og Guldvog har vel ikke lenger disse nødfullmaktene. Var ikke den nødfullmakten han nyttet omkring mars 2020, som likevel gikk via regjering som gjorde som han sa borte nå? Nå er han vel kun en vanlig ordinær helsefaglig rådgiver for regjeringen. Det er regjeringen du må presse på. La Guldvog gjøre jobben sin uforstyrret.

  

22 minutes ago, Fresh Prince said:

https://www.tv2.no/nyheter/14511808/

Spania endrer koronastrategi og vil ha med resten av Europa – men Norge nekter

Ser mange håper tiltak skal fjernes allerede i neste uke på grunn av nedgående innleggelser, men tror det blir en kalddusj.

Jeg så video og skumleste artikkelen. Det var også røster fra helsefaglig hold i Spania at de ikke har det hele under kontroll enda. At de står midt i epidemien. Så det er jo noen likheter på det sånn sett.

Dessuten så blir det å presentere et enkeltindivid som om at det er et mildt virus helt meningsløst. Vi har tilsvarende tilfeller i Norge som vi leser om nå og da. Det kan gjerne være at viruset er så mildt for brorparten, men la oss ikke falle så lavmål at man gjør beslutningen basert på henne (enkeltindividet).

Det fantes vel også 95 % som ikke ble særlig syke i Wuhan tidlig i den kinesiske epidemien. Men 50 % av de andre 5 prosentene døde. Men, det var selvsagt ikke omikron for å påpeke det som en åpenbar forskjell.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Nei tullsnakk. Vi har en regjering og Guldvog har vel ikke lenger disse nødfullmaktene. Var ikke den nødfullmakten han nyttet omkring mars 2020, som likevel gikk via regjering som gjorde som han sa borte nå? Nå er han vel kun en vanlig ordinær helsefaglig rådgiver for regjeringen. Det er regjeringen du må presse på. La Guldvog gjøre jobben sin uforstyrret.

Nei, fullmakten står i Smittvernloven. Hdir har potensielt ekstremt utstrakte fullmakter gjennom denne, spesielt det som står i §4.1.

Og regjeringen hører jo i ekstrem grad på Hdir og Guldvog. Vi ser jo gang på gang at regjeringen lytter mer til Hdir enn til FHI når disse to er uenige. Og Hdir har forfektet et ekstremt perspektiv gjennom hele pandemien med ekstrem grad av forsiktighet og risikoaversjon.

Guldvog og Hdir har jo ikke gjort jobben sin. De har jo f.eks et helhetlig ansvar for beredskapen i helsesektoren. Denne er jo tilnærmet ikke-eksisterende selv etter snart to år med pandemi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, OlavEH said:

Nei, fullmakten står i Smittvernloven. Hdir har potensielt ekstremt utstrakte fullmakter gjennom denne, spesielt det som står i §4.1.

Og regjeringen hører jo i ekstrem grad på Hdir og Guldvog. Vi ser jo gang på gang at regjeringen lytter mer til Hdir enn til FHI når disse to er uenige. Og Hdir har forfektet et ekstremt perspektiv gjennom hele pandemien med ekstrem grad av forsiktighet og risikoaversjon.

Guldvog og Hdir har jo ikke gjort jobben sin. De har jo f.eks et helhetlig ansvar for beredskapen i helsesektoren. Denne er jo tilnærmet ikke-eksisterende selv etter snart to år med pandemi.

Jo, mulig at fullmakten alltid er der. Men, jeg oppfatter ikke at regjering styrer alene på Hdir nå. De lyttet blindt i mars 2020 fordi da var det viktig at helsebyråkratene fikk utføre førevaret. Men, nå lyttes det nok på flere kanaler vil jeg tro, som FHI og sikkert innspill fra NHO og mange flere. Det er regjeringen som justerer roret på skuta Norge nå. Hdir og FHI forsøker nok å angi noen skjær, men det er nok likevel regjeringen som staker den endelige kursen.

Anne Spurkland sitter jo ikke i noen helsebyråkrat-stilling. Men, media liker å intervjue henne og andre. Sånn sett så bidrar nok media noe som vaktbikkje.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Jo, mulig at fullmakten alltid er der. Men, jeg oppfatter ikke at regjering styrer alene på Hdir nå. De lyttet blindt i mars 2020 fordi da var det viktig at helsebyråkratene fikk utføre førevaret. Men, nå lyttes det nok på flere kanaler vil jeg tro, som FHI og sikkert innspill fra NHO og mange flere. Det er regjeringen som justerer roret på skuta Norge nå. Hdir og FHI forsøker nok å angi noen skjær, men det er nok likevel regjeringen som staker den endelige kursen.

Senest de siste par ukene har det vært eksempler hvor Hdirs råd har fått konsekvenser for grupper og deler av det norske samfunnet fordi regjeringen hørte på disse fremfor FHI. Blant annet angående dagens karanteneregler og de nye antallsreglene for kulturarrangementer. Det var Hdir som kom med det toskete forslaget om kohorter på maks 200 som hver skal ha adskilte garderobe- og toalettfasiliteter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, OlavEH said:

Det var Hdir som kom med det toskete forslaget om kohorter på maks 200 som hver skal ha adskilte garderobe- og toalettfasiliteter. 

Du får teste forslaget basert på disse hensiktmessighetskriteriene da. Det er vel fritt fram å stå fram tydeligere slik at noen kanskje til slutt svarer på det. Dersom dette er så viktig for dere. Må vel være noen jurister som kan fremme det der?

Jeg kan ikke svare på om det er klokt eller uklokt råd fra Hdir. For meg så blir det at de er helsefaglig skikket, også får andre helsefaglig skikkede heller kritisere det da om de har så god peiling.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (12 minutter siden):

Du får teste forslaget basert på disse hensiktmessighetskriteriene da. Det er vel fritt fram å stå fram tydeligere slik at noen kanskje til slutt svarer på det. Dersom dette er så viktig for dere. Må vel være noen jurister som kan fremme det der?

Jeg kan ikke svare på om det er klokt eller uklokt råd fra Hdir. For meg så blir det at de er helsefaglig skikket, også får andre helsefaglig skikkede heller kritisere det da om de har så god peiling.

FHI kom ikke med forslaget om kohorter. Og de er jo en tyngre fagetat enn Hdir. De er mer byråkrater som forvalter regelverket i helsesektoren. Det er jo nettopp det som er problemet. Hdir kommer med skjønnsmessige vurderinger på veldig mange områder hvor de tolker situasjonen strengt og kommer med forslag til restriksjoner iht dette. Men argumentasjonen er stort sett generell av type "helhetlig vurdering", osv. De har jo minimalt med kunnskap om nøyaktig hva som fungerer av tiltak og restriksjoner og velger dermed å ilegge strengest mulige restriksjoner på nærmest alle områder, siden de ikke tør å iverksette lettelser pga manglende kunnskap. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvordan disse endringene i testrutiner gir mening? Leste om disse nå. Personer med 3 doser trenger ikke ta PCR hvis de har positiv selvtest? så kvaliteten på selvtesten er høyere for disse menneskene da? ;)

Det gir jo absolutt ingen mening ved første øyekast, men mulig jeg overser noe vesentlig. Dette fremstår mer som et forsøk på å spare testkapasitet, penger, evt belønne 3. dose eller noen andre merkelige incentiver?

https://www.nettavisen.no/nyheter/na-slipper-disse-gruppene-a-ta-pcr-test/s/12-95-3424235766

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvordan disse endringene i testrutiner gir mening? Leste om disse nå. Personer med 3 doser trenger ikke ta PCR hvis de har positiv selvtest? så kvaliteten på selvtesten er høyere for disse menneskene da? ;)

Det gir jo absolutt ingen mening ved første øyekast, men mulig jeg overser noe vesentlig. Dette fremstår mer som et forsøk på å spare testkapasitet, penger, evt belønne 3. dose eller noen andre merkelige incentiver?

https://www.nettavisen.no/nyheter/na-slipper-disse-gruppene-a-ta-pcr-test/s/12-95-3424235766

Dersom du får positivt resultat på selvtesten, så er resultatet veldig presist slik jeg har forstått det. Ulempen med selvtester er at de ikke er særlig gode på å avdekke om det er virus tilstede.... Rundt 60% tror jeg, dersom det er helsepersonell som utfører testen.  Grunnen til å ta en PCR test er for å få det registrert slik at koronapasset ditt blir grønt, de med 3 doser, vil ha grønt koronapass uansett, derfor er det ikke vits å bekrefte prøvesvaret. 

Får du positivt svar på en selvtest, så er den med all sannsynlighet riktig, og da anses PCR test for å være unødvendig. Det er faktisk når du får negativ selvtest og har typiske symptomer du burde utføre en PCR test. 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såå... Folk skal nå få ansvaret for å selv registere smitte. Regner med det vil gi grønt koronasertifikat.

Det var ikke lenge siden det var diskusjon her inne om at man ikke kunne stole på smitte registrert i utlandet, fordi man kunne risikere at korrupte leger hadde forfalsket papirene.

Og så begynner vi med selv-registrering.

Makes sense.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Såå... Folk skal nå få ansvaret for å selv registere smitte. Regner med det vil gi grønt koronasertifikat.

Det var ikke lenge siden det var diskusjon her inne om at man ikke kunne stole på smitte registrert i utlandet, fordi man kunne risikere at korrupte leger hadde forfalsket papirene.

Og så begynner vi med selv-registrering.

Makes sense.

Det spiller ingen rolle om du får smitte bekreftet mtp koronasertifikat dersom du har 3 doser. 
Har du 2 doser så bør man ta en PCR test for å få det registrert og dermed grønt koronasertifikat. 

Det hjelper slik jeg forstår det ikke å selvregistrere seg når man har 2 doser for å få grønt sertifikat, da må du i tillegg ta en PCR test. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Baranladion said:

Grunnen til å ta en PCR test er for å få det registrert slik at koronapasset ditt blir grønt, de med 3 doser, vil ha grønt koronapass uansett, derfor er det ikke vits å bekrefte prøvesvaret. 

Det er mulig jeg misforstår noe fundamentalt, men hvorfor i all verden får du grønt koronapass hvis du potensielt er smittebærende? Det gir jo ingen mening vel? er ikke poenget med Koronapass at folk ikke skal smitte hverandre? Hvis du har positiv test er du vel smittsom? hvorfor gir det "grønn status"? Kjenner at jeg begynner å falle av lasset på logikken her....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (3 minutter siden):

Det er mulig jeg misforstår noe fundamentalt, men hvorfor i all verden får du grønt koronapass hvis du potensielt er smittebærende? Det gir jo ingen mening vel? er ikke poenget med Koronapass at folk ikke skal smitte hverandre? Hvis du har positiv test er du vel smittsom? hvorfor gir det "grønn status"? Kjenner at jeg begynner å falle av lasset på logikken her....

Passet blir vel grønt en stund etter 3.dose. Det samme blir det en uke (?) etter at du har fått påvist covid via PCR test. 
Vi bruker jo ikke passet her, men mtp på reise osv så kreves det altså grønt pass, som du får ved 3 doser, eller 2 doser + smitte. 

Alle er potensielt smittebærende, siden viruset omgår vaksiner, det finnes folk som har vært smittet feks 3 ganger. 

Jeg er enig i at logikken er feil vei, grønt pass bør bety at man er så godt beskyttet som man kan bli, og derfor kan du feks få lov å slippe inn på arrangement eller i et annet land. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
On 1/20/2022 at 9:39 PM, knipsolini said:

Hun sier at også vaksinerte blir smittet? Sier hun noe sted at vaksinen ikke gir noen beskyttelse overhodet? Disse to utsagnene er ikke like.

 

On 1/20/2022 at 11:43 PM, torbjornen said:

At vaksinene ikkje hindrar smitte er ikkje det same som at vaksinene ikkje begrensar smitten i det heile teke.

 

 

Var det vanskelig å se den VG videon? Ok, du skal få det ord for ord fra Camilla Stoltenberg:

Quote

...Fortsatt beskytter vaksinene godt mot alvorlig sykdom, så det er viktig å huske, men mot smittespredning beskytter det altså ikke. Og det er det som først og fremst har vært formålet med corona sertifikatet. 

https://www.vgtv.no/video/231582/siste-nytt-om-coronaviruset-med-camilla-stoltenberg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan får folk egentlig sykepenger når de ikke lenger får noen test, utover en de tar selv hjemme? Er det nok å hevde overfor fastlegen i telefonen at man har to røde streker? Eller registrerer man seg selv som smittet og så blir det tatt for god fisk kanskje? Pleier skjelden å være syk, så jeg vet ikke, men folk har vel maks tre dager sammenhengende egenmelding? Mens isolasjonen er lenger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fibonacci said:

Såå... Folk skal nå få ansvaret for å selv registere smitte. Regner med det vil gi grønt koronasertifikat.

Det var ikke lenge siden det var diskusjon her inne om at man ikke kunne stole på smitte registrert i utlandet, fordi man kunne risikere at korrupte leger hadde forfalsket papirene.

Og så begynner vi med selv-registrering.

Makes sense.

Joda det er tillitsbasert muligens. Det samme er jo dugnaden :wee:

Kanskje fordi dugnaden gikk så knakende bra, så tror de at folk er ærligere når det kommer til å selverklære seg reisedyktig til syden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...