Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fibonacci skrev (6 minutter siden):

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

I Bergen har testkapasiteten kollapset. Timesvis med venting på bil-dropin, som nå er stengt for nye annomne. Eventuelt kan man stå i kø i regnet på Festplassen.

Er det hensiktsmessig å tvinge smittede til å sitte timesvis i bilkø eller stå ute i regnet for å få testet seg? Burde de ikke heller holdt seg hjemme i senga?

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

og i går var de i nyhetene med dette utsagnet.

«Bergen kommune ønsker derimot å basere seg PCR-testing så lenge de har mulighet til det, opplyser kommuneoverlege Kjell Haug til Bergens Tidende.»

– Slik situasjonen er nå, klarer vi å ta unna de som kommer til teststasjonene, sier han.


https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/bergen-vil-ikke-endre-testsystemet.CP_rwNR7Q

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (54 minutter siden):

Det kan man jo si om alt. Noen har ikke penger til luer og votter. Noen har ikke penger til viskelær. osv. Vi har et sosialt sikkerhetsnett i Norge som gjør at folk unngår å fryse i hjel på gata slik det er i et annet "vestlig" land. Selv de fattigste i Norge har nok til å kunne prioritere kroner hit og dit. Spesielt fattige barnefamilier.

Det blir off-topic, men dette syns jeg er en sannhet med forbehold. Jeg har ingen tro på at alle ville hatt råd til å betale for selvtester fra egen lomme, heldigvis er ikke det en aktuell problemstilling.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (3 timer siden):

Veien ut er immunitet gjennom kombinasjon av smitte og vaksninering. Og dess flere som blir smittet så fort som mulig, dess raskere blir vi ferdig med det. 

Det stemmer, og hvis innleggelsesraten er 1% og sykehuskapasiteten er 500 samtidig innlagte, hvor raskt er det optimalt å komme over dette målt i daglige smittetall? (anta 5 dager gjennomsnittlig liggetid).

Vi har fortsatt bilulykker, voldstilfeller, ulykker i fjell og mark, uhell i hjem, sport, arbeid, på glatt is, tapper, medisinske akutte ting som dukker opp, sykdommer og tilstander som trenger oppfølging osv osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Det stemmer, og hvis innleggelsesraten er 1% og sykehuskapasiteten er 500 samtidig innlagte, hvor raskt er det optimalt å komme over dette målt i daglige smittetall? (anta 5 dager gjennomsnittlig liggetid).

Vi har fortsatt bilulykker, voldstilfeller, ulykker i fjell og mark, uhell i hjem, sport, arbeid, på glatt is, tapper, medisinske akutte ting som dukker opp, sykdommer og tilstander som trenger oppfølging osv osv.

hvor får du 1% tallet ditt i fra mtp omikron?


Fra fhi rapport: 
«Det er så langt rapportert om 218 nye pasienter innlagt i sykehus med påvist covid-19 i uke 2, hvorav 112 (51%) med covid-19 som hovedårsak. 
 

Det er foreløpig meldt 70 342 tilfeller av covid-19 i uke 2, «

Det er altså 112 som ble innlagt pga covid, med en smitte på 70k i uke2 og 45k i uke1.  Så vet vi at det er delta-halen de i stor grad sliter med og tallene fortsetter nedover på innleggelser selv om smitten øker dag for dag. 112 innlagte etter 45k smittede uken før er en innleggelsesrate på 0.24% og dette er med delta.Med omikron som vi nå vet med stor sikkerhet er MYE mildere så vil dette tallet bli enda lavere. Man vet også at liggetiden er drastisk redusert med omikron fra 8 til 2.8 dager så man får mye bedre kapasitet bare der. 
 

tall på liggetid i Nettavisen og de andre tallene er fra fhi ukerapport2.

https://www.nettavisen.no/nyheter/omikron-varianten-resulterer-i-langt-farre-dodsfall/s/12-95-3424218193

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

FHI: Viruset bremses i mars

Sitat

«Folkehelseinstituttet vurderer at denne vinterbølgen i januar – mars vil medføre færre enn 50 000 nye smittede per dag, mindre enn fem prosent av befolkningen smittet samtidig, færre enn 200 nye sykehusinnleggelser per dag og færre enn 150 samtidige under respiratorbehandling. Det er stor usikkerhet. Endringer i tiltak kan påvirke risikoen».

Håper dette stemmer. Vi bør i hvert fall styre tlltakene/bremsingen etter sykehuskapasiteten.

De uvaksinerte ser fortsatt ut til å utgjøre en vesentlig del av innleggelsene så det kan fortsatt jobbes med tiltak for å få flere vaksinert. I uke 3 tok 4847 personer sin første vaksinedose. I uke 2 var det 7796 og i uke 1 var det 7773. Det er godt mulig tallene fra uke 3 ikke er komplette ennå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg spurte først. Gi meg et svar så skal jeg svare på spørsmålet ditt.

Du spurte strengt tatt OlavEh. Jeg måtte bare påpeke åpenbare og grove feil i forutsetningene for en slik beregning når en bruker feil tall.

Vi kan ikke drive å diskutere rundt spekulative tall som åpenbart ikke har feste i kjent tall materiale som f.eks ukesrapporten til FHI. Ikke bare bryter du retningslinjer, men resultatet vil ikke gi mening heller.
 

Det er ikke like lett å svartmale med reelle tall, men du har et poeng i at man må hensynta dette.  Til og med myndighetene innser at nå er det karantenen som blir problemet fremover mtp resurser i helsevesenet og ikke selve viruset siden alvorlig forløp stuper med omikron. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (40 minutter siden):

Det stemmer, og hvis innleggelsesraten er 1% og sykehuskapasiteten er 500 samtidig innlagte, hvor raskt er det optimalt å komme over dette målt i daglige smittetall? (anta 5 dager gjennomsnittlig liggetid).

Vi har fortsatt bilulykker, voldstilfeller, ulykker i fjell og mark, uhell i hjem, sport, arbeid, på glatt is, tapper, medisinske akutte ting som dukker opp, sykdommer og tilstander som trenger oppfølging osv osv.

Og hvor har du det fra at innleggelsesraten er 1 % for omikron?

0,2 % altså. Med 50 000 daglige smittede gir dette 100 innlagte per dag og 500 stk totalt med en liggetid på 5 dager. Det er helt innafor. Kunne godt tålt flere også. 700 000 smittede i løpet av to uker og 1,4 mill i løpet av 4 uker. Da er dette raskt over. Og det går enda raskere om noen flere blir smittet. 70 000 per dag i to uker gir nesten 1 mill. Halvannen million på bare litt over tre uker. 

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Og i løpet av den måneden der flesteparten av arbeidsføre nordmenn ligger hjemme med influensa samtidig. Hvordan skal noe som helst funke da? 

Alle blir så syke at de ikke kan arbeide? Det tror jeg ikke det minste som helst på. Har UK brutt sammen i løpet av de to siste månedene? 

Lenke til kommentar

Eit spørsmål om nærkontakt. Det er så mykje informasjon om dette at dei ulike scenario går litt i surr.

Me hadde ein i familie buande hos oss tirsdag til torsdag kveld. I dag testa den personen positivt. Tidspunktet vedkomande fekk første symptom har me ikkje avklart heilt endå. Vedkomande er i nær familie, men bur ikkje her.

Går me som nærkontakt, øvrig nærkontakt, husstandsmeldem? Det står 48 timar her og der før smitta fekk første symptom eller positiv test, men eg blir ikkje heilt klok på alt.

Me testar oss sjølvsagt, men eg er usikker på kva gruppe me ender opp i og ev. karantenekrav. Oss vaksne er heime for tida, men har eitt barn i barnehage.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (14 minutter siden):

Om man velger en slik strategi, så må man selvfølgelig lempe kraftig på de strenge og rigide karantenereglene. Det sier seg selv.

Jeg tror dette kan bli en stor utfordring i fremtidige sesonger. Uten karantene- og isolasjonsregler selvsagt. Men det er uhyre interessant hvordan vi skal takle en slik potensielt stor sykdomsbyrde i samfunnet i tillegg til influensa og forkjølelsene. Vi har jo allerede nærmere én million tapte årsverk i en hard influensasesong og dette påfører samfunnet problemer. Hvordan det blir kan bare tiden vise, men jeg tror det gjøres lurt i å være forberedt på et sånt scenario slik at vi kan finne måter å beskytte og opprettholde samfunnskritiske tjenester i fremtiden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...