Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Andre1980 said:

Det henger sammen fordi med pålagt karantene så vil det bli mye fravær, mens med testing kan en fortsette å gå på jobb så lenge en er negativ. Litt av argumentet med hjemmekontor frafaller når en ikke risikerer karantene. 

Syntes at det argumentet rimer. Nå er det å teste seg mye som gjelder om jeg har fått med meg reglene riktig.

 

3 hours ago, nirolo said:

Eller så kan man si nøyaktig det motsatte: Fordi folk jobber fra hjemmekontor så er ikke karantene så viktig. Dermed kan man bare oppheve den ene uten å få dramatiske effekter, men endrer man begge vil det påvirke smittetallene kraftig?

Nei, det blir vel noe rot om en står fritt til å omgås hvem man vil. Selv om selvtestregimét som nå gjelder kan åpne for at man kan omgås nesten hvem man vil. Kanskje med unntak av Kongen (fordi du ikke får audiens) eller smittede mennesker som ikke er en del av din egen familie?

  

3 hours ago, Andre1980 said:

Man kan gå på fullstappede kjøpesentre, ta fredagspils med venner og kolleger, stå i eviglange køer for PCR-tester og hurtigtester på grensa, smitten florerer i skolen og smitter resten av befolkningen,  men man kan ikke gå på kontoret for det er så fryktelig farlig?

Reglene henger ikke på greip lenger. 

Helt enig i at det finnes logiske brister. Du belyser noen av dem godt.

  

3 hours ago, nirolo said:

Det er jeg enig i, men logikken din om at fordi man har gjort en tullete avgjørelse så kan man bare slippe alt fri er jeg ikke med på.

Greit poeng. Men har de noen simuleringsmodeller i noen servere for de "hagleskuddstiltak som ikke samarbeider godt nok"? Det virker jo som om noen bare har skutt med hagle, og at har hatt et håp om at det skal hjelpe litt nok til å bremse bittelitt?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, koots said:

Skjønner absolutt at mange trives med 100% hjemmekontor, men for meg er det helt elendig. 

For all del, det har vært fantastisk å få mye tid sammen med sønnen min, og kona er trivelig hun også, men for min del mangler en viktig sosial arena i hverdagen, og tiden det tar meg til/fra jobb er innimellom litt veldig deilig egentid. 

Jeg trivdes godt slik det var i høst, med 2-3 dager hjemme og 2-3 dager på kontoret i uka, og jeg kommer aldri til å stå i en jobb som krever 100% tilstedeværelse på kontor

Jeg støtter helt klart hjemmekontor som et fritt valg men ser at det kan ha hatt noe effekter som er mindre bra helsemessig. Men dette er også fordi vi har vært i en pandemi og ikke pga. hjemmekontor alene. Selv om man er aktiv i hverdagen så blir man ofte sittende mer i løpet av dagen fordi man føler at man må prestere mer når man ikke er tilstede hvor alle har oversikt over hva du driver med til enhver tid. I vår avdeling har vi hatt god kontakt med kolleger via teams og telefon så det savnet har ikke vært like stort mens andre avdelinger ikke har vært like flinke.

Jeg er også fullstendig klar over at noen bruker hjemmekontor som gjemmekontor og på den måten prioriterer alt privat og egne ønsker for dagen fremfor jobbansvaret. Dette legger igjen ytterligere press på de som faktisk fungerer og er ansvarlige rundt hjemmekontor, da det skaper holdninger blant ledere om at hjemmekontor er gjemmekontor. De som bruker hjemmekontor som gjemmekontor er en minoritet som også sluntrer unna på jobbplassen.

Det har alltid forundret meg at ledere er fornøyd med at folk møter opp kl. 7-8 og går kl. 14-16 fremfor hvilken jobb de faktisk utfører i løpet av dagen om de så er der fra 9-15.

Vi oppdaget til vår forskrekkelse at en person hadde vært uten fungerende jobbverktøy i ukesvis hjemme hvor vedkommende hadde latet som jobb ble utført. Men da må man straffe denne personen og ikke alle. Å ikke løse slike problemer på en arbeidsplass er et lederproblem.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (37 minutter siden):

Det er jo derfor spør etter detaljer for hva som gjør det å være hjemme så inngripende. Du forklarer jo omtrent ingenting om det, prøv igjen.

Utover mer familieliv som jo må være litt sosialt og gi noe frihet. Så forstår jeg at det kunne tenkes at man savner arbeidskollegaer. Men kan man ikke treffe disse på utested eller hjemmebesøk hos dem da? Hva annet går det i som gjør hjemmekontoret inngripende?

 

Jeg forklarte deg bare at du bommer totalt på hva som gjør et tiltak inngripende. Det at man kan ha hjemmekontor gjør ikke tiltaket mindre inngripende. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
G skrev (18 minutter siden):

Kan du forklare litt med detaljer for oss andre som ikke helt forstår hva som er så inngripende med det?

At du ikke innser at en slik detaljstyring av store deler av befolkningens liv er problematisk, er overraskende.

Det er inngripende at det er et påbud om å ikke få være på arbeidsplassen sin. Det i seg selv er et inngrep i livet som politikerne ikke burde blande seg i. En arbeidsplass er tilrettelagt for arbeid, man møter kolleger, kan diskutere rundt lunsjbordet eller utveksle korte beskjeder og stille små spørsmål uten å gå via nettet. Man får med seg nyanser som ikke kommer med på Slack eller Zoom.

Mennesket er i utgangspunktet et sosialt vesen (selv om de to siste årene har fått meg til å tvile litt på det), og de fleste ønsker å ha kontakt med andre utenom gjennom en dataskjerm. Dessuten har ikke alle store hus der de kan innrede et eget arbeidsrom. Ikke alle ønsker å skille arbeid og privatliv ved å bare flytte laptopen fra ett bord til et annet.

De fleste som har ikke-fysisk arbeid kan gjøre det hjemmefra, men det betyr ikke at alle skal sitte som eremitter på hver sin tue.

Man kan handle all maten sin via nett og i teorien bare holde seg hjemme, men det betyr ikke at det er lite inngripende å påby det.

Vil du egentlig ha normalen tilbake?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Fibonacci said:

At du ikke innser at en slik detaljstyring av store deler av befolkningens liv er problematisk, er overraskende.

Jeg skjønner ikke at det at det ikke er normalen. Men, selve konseptet hjemmekontor var det jeg egentlig lurte på hvorfor det virker så demotiverende og fælt. At det er påbudt kan jeg forstå at virker overstyrende selvsagt. Er det ikke egentlig gevinsten av hjemmekontor som burde være debatten her nå framover? Det andre der om folk tåler det eller ikke blir en egen debatt liksom. Selv om det sikkert er viktig å få belyst alt i sammen.

Altså om gevinsten er veldig nære å være borte, så kan jeg jo forstå at man fjerner noe, eksempelvis. Dersom gevinsten ikke er stor nok så kan jo heller ikke regjeringen velge det som tiltak. Så det burde regjeringen redegjort grundigere. Det andre der med sosial og egnethet med hjemmekontor er selvsagt noen vurderingskriterier også. Men, noe må man for en kort periode være villig til å ofre. Det kan jo være at helsemyndighetene har gode forklaringer på hvorfor hjemmekontor er gunstig, har dere tenkt den tanken?

Endret av G
Lenke til kommentar

De som ønsker å sitte hjemme dag ut og dag inn, gjør en god jobb, og har en sjef som tillater det, kan gjerne sitte hjemme resten av livet for min del. Men å påby alle å gjøre det, er absolutt inngripende. Jeg ønsker å omgås andre mennesker, ikke sitte alene foran en dataskjerm resten av mitt yrkesliv og bare møte kollegaer på planleggingsmøter på nettet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men, det er jo neppe snakk om resten av ditt yrkesliv. Om du da ikke har en vikarstilling og blir uføre like etter da. Er det ikke bedre å få fokusert på den der hjemmelen for at de kan nytte hjemmekontortiltaket? 

13 minutes ago, Fibonacci said:

Vil du egentlig ha normalen tilbake?

Joda, de fleste av oss vil jo det. Men dersom hjemmekontor virker, sånn evt. for å ta den siden av saken. Så må jo hjemmelen være det som tas tak i. Om hjemmelen er god nok eller ikke.

Dersom det virker og kan tåles en kort periode så er jeg for det. Men, jeg er også åpen for å høre mer om spørsmålet rundt om det er brukt for lenge. Kanskje noen perspektiver på det kommer som følge av Rotevatn. Det får en jo vente noen få dager å se an.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvordan vi opplever hjemmekontor er nok veldig individuelt. Noen syntes det er helt OK og lite 'inngripende', mens andre syntes det er helt forferdelig.

Men en annen side ved dette er at hvis alle skulle sendes tilbake til kontoret nå, så ville sykefraværet kunne bli skyhøyt for en periode. Og dette vil ikke fungere for de som er definert som 'samfunnskritiske'. Så tror nok en del arbeidsgivere syntes det er helt greit at ikke alle kommer tilbake til kontoret samtidig, og heller vil spre smitten utover i tid bare for å kunne holde hjulene i gang.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke at det er normalen. Men, selve konseptet hjemmekontor var det jeg egentlig lurte på hvorfor det virker så demotiverende og fælt. At det er påbudt kan jeg forstå at virker overstyrende selvsagt. Er det ikke egentlig gevinsten av hjemmekontor som burde være debatten her nå framover? Det andre der om folk tåler det eller ikke blir en egen debatt liksom. Selv om det sikkert er viktig å få belyst alt i sammen.

Fleksibilitet er gull. Jeg applauderer absolutt bruk av hjemmekontor dersom dette er et frivillig valg. Jeg har også mange ganger tatt til ordet i diskusjoner for at en av de beste distriktspolitiske tiltakene som kunne vært gjort var å "tvinge" alle statlige etater, tilsyn og direktorater til å åpne for muligheten at ansatte kan ta med seg jobb og flytte ut i distriktet om ikke særlig tilsier noe annet. Men det er noe helt annet når mange mennesker blir fratatt en av de viktigste sosiale arenaene i en lang periode for tredje gang på under to år.

Det er stor forskjell på et akademikerpar i 50-årene med voksne barn som synes det er storveis å tilbringe store deler av vinteren på hyttekontor på Beito, og en enslig 30-åring bosatt i Oslo med leilighet på 45 kvm og all nærmeste familie i en helt annen del av landet.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Fibonacci said:

Nå blir det meste ikke styrt etter etterpåklokskap, men etter føre var-prinsippet. Er ikke sikker på om det er så mye bedre. Skal man være føre var, finnes det ikke grenser for hvilke regler man kan innføre om det meste.

Det er jo ikke førevar det er noe galt med. Men, mer om risikoanalysene forut for et førevar grep tas en må jobbe på. Samt kunnskapen i bunn må jo være mulig å forstå seg på.

Å spraye alt slags giftstoffer ute på gatene virker jo helt meningsløst dersom det ikke da er snakk om multiresistent tuberkuloseskapende bakterier eksempelvis. Men, kanskje det å spraye giftstoffer i borettslagsoppganger har mer for seg (hø hø)?

Analprobingen til kineserne nå kan kanskje ha noe for seg. Der synes jeg ting virker uavklart fordi en mangler deres forklaringsmodell for hvorfor de tror dette virker. Ingen i norsk media ihvertfall virker opptatt av å komme til bunns i spørsmålet om det faktisk finnes nytte, eller om det er tullballopplegg.

Å regulere folks bevegelsesmønstre har jo helt klare gevinstmuligheter, men så må det gjøres på en fornuftig nok måte uten at det overdrives men oppnås den balanse og kontroll man ønsker med tiltaket.

Etc. tiltak etter tiltak..

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, RichardNoname said:

De som har fått tre doser har ikke noen utløpsdato. I motsetning til de som har to doser + Corona (da har man grønt pass i tre måneder etterpå, hvis jeg husker riktig).

Åh? Trodde det hadde utløpsdato på 9 mnd. jeg, eller har jeg lest feil?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Fibonacci said:

Dessverre er det mange som har som mål å aldri få korona, og dermed ønsker tiltak frem til viruset forsvinner av seg selv (aldri).

Kunne godt ha ønsket noen tall på hvordan omikron gir eller ikke gir long covid før en gir etter. Men, det er ikke sikkert svaret kommer raskt nok fram, for omikron bryr seg ikke om hva mennesker foretar seg av studier. Når alt de (mynd.) bryr seg om er "redd sykehuset"..

Det kunne godt da ha vært nyansert om det er på uvaksinerte og vaksinerte.

Endret av G
Lenke til kommentar
Svein M skrev (5 minutter siden):

Spørs om en ikke skulle sluppet opp litt på tiltakene og latt smittetallene gå opp i området 25-50000, så lenge ikke for mange havner på sykehus.

Er jo det man gradvis gjør nå. Synes det er visse lettelser ca. en gang i uka for tiden. Nå har alkoholservering åpnet, smittekarantene er erstattet med testing, innreisekarantene er historie. Arrangementer har blitt myket en del opp. Dette har skjedd de siste par ukene og dagene selv om smittespredningen øker kraftig.

Jeg tror de vil avvente med de siste lettelsene før man ser hvordan situasjonen blir nå som det er forventet at det stiger en del med innleggelser igjen. Går det veldig fint så havner nok foten av bremsen ganske raskt og man kan fjerne det meste av regler og anbefalinger. Vi ligger et par uker etter Danmark og de kommer nok til å fjerne restriksjoner i løpet av ganske kort tid der.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Jeg støtter helt klart hjemmekontor som et fritt valg men ser at det kan ha hatt noe effekter som er mindre bra helsemessig. Men dette er også fordi vi har vært i en pandemi og ikke pga. hjemmekontor alene. Selv om man er aktiv i hverdagen så blir man ofte sittende mer i løpet av dagen fordi man føler at man må prestere mer når man ikke er tilstede hvor alle har oversikt over hva du driver med til enhver tid. I vår avdeling har vi hatt god kontakt med kolleger via teams og telefon så det savnet har ikke vært like stort mens andre avdelinger ikke har vært like flinke.

Jeg er også fullstendig klar over at noen bruker hjemmekontor som gjemmekontor og på den måten prioriterer alt privat og egne ønsker for dagen fremfor jobbansvaret. Dette legger igjen ytterligere press på de som faktisk fungerer og er ansvarlige rundt hjemmekontor, da det skaper holdninger blant ledere om at hjemmekontor er gjemmekontor. De som bruker hjemmekontor som gjemmekontor er en minoritet som også sluntrer unna på jobbplassen.

Quote

Det har alltid forundret meg at ledere er fornøyd med at folk møter opp kl. 7-8 og går kl. 14-16 fremfor hvilken jobb de faktisk utfører i løpet av dagen om de så er der fra 9-15.

Vi oppdaget til vår forskrekkelse at en person hadde vært uten fungerende jobbverktøy i ukesvis hjemme hvor vedkommende hadde latet som jobb ble utført. Men da må man straffe denne personen og ikke alle. Å ikke løse slike problemer på en arbeidsplass er et lederproblem.

Japanere er vel flinke til å være på jobb all den tid de ikke sover. Men noen er der åpenbart fordi de ikke tør å gå hjem for tidlig. Det gir jo heller ikke mening med livet. Montro om denne typen menneske ala George Constanza finnes? Det finnes nok alle typer mennesker. Har også hørt om en som jobbet veldig bra, også krevde ledelsen at det ble målt el. redegjort for hvor mye tid som ble brukt på jobbene. Jobben ble gjort mer enn godt nok, så da sluttet de med det.

https://www.youtube.com/watch?v=W__qCFWi1KA&t=80s

Kan det være slik at den arbeidstaker som selv vet at de ikke klarer å motivere seg til å arbeide hjemmefra bør ha fribillett til å kunne møte på arbeidsplassen sin? (under et slikt påbud om hjemmekontor)

Endret av G
Lenke til kommentar

... – Da jeg våknet opp fungerte ikke musklene i det hele tatt, forteller Hans Petter Ramsdal.

46-åringen hadde ligget nesten en måned på respirator på Rikshospitalet da han våknet opp i slutten av oktober.

– Jeg klarte verken stå eller gå. Løfte armen klarte jeg heller ikke i starten, sier han.

Tobarnsfaren visste at han var i risikogruppa. Han går på immundempende medisin etter transplantasjon av bukspyttkjertelen, og har flere diagnoser.

– Jeg har diabetes, nyreproblemer og er overvektig.

Ramsdal hadde fått sin andre vaksinedose drøye fem måneder før han fikk covid-19, men en blodprøve i september viste at han hadde lite antistoffer. Han bestilte boosterdose, men det var for sent. Han var allerede smittet.

I fire uker har han nå trent på LHL-sykehuset Gardermoen for å få tilbake normal muskelstyrke.

...

https://www.nrk.no/norge/rakk-ikke-boosterdose-_-trener-seg-opp-igjen-etter-26-dogn-pa-respirator-1.15805358

 

Kasta seg rundt og starta munnbind-produksjon – no fryktar dei for framtida
Tør vi stole på kinesisk import av smittevernutstyr, eller skal munnbind vere «made in Norway»?

...

https://www.nrk.no/mr/frp-meiner-regjeringa-ma-gjere-meir-for-sikre-norsk-smittevernproduksjon-1.15815904

 

Dropper krav om PCR-test: – Håper det reduserer køene
Politiet måtte bistå med trafikkdirigering ved teststasjon i Bergen.

https://www.nrk.no/vestland/dropper-krav-om-pcr-test_-_-haper-det-reduserer-koene-1.15824889

 

Smittede med omikron-varianten hadde 73 prosent lavere risiko for sykehusinnleggelse sammenlignet med deltavarianten, viser ny FHI-studie.

https://www.nrk.no/norge/fhi-studie_-73-prosent-lavere-risiko-for-innleggelse-med-omikron-1.15825211

Endret av G
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (21 minutter siden):

Se der kom den ja. Tror ikke det er så lenge til vi gjør det samme her i Norge, vi har ganske lik utvikling. Men det er nok litt enklere i Danmark mtp demografien. 

Lenke til kommentar

FHI: Bakterieutbrudd på mer enn ti sykehus
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/fhi-bakterieutbrudd-i-mer-enn-ti-sykehus-samme-bakterie-som-tre-koronapasienter-doede-av-paa-unn.olLIbo1dO

Sitat

FHI melder tirsdag ettermiddag om et bakterieutbrudd på flere enn ti sykehus. Det skal være snakk om samme bakterie som førte til at tre coronapasienter døde av på Universitetssykehuset Nord-Norge.

– Folkehelseinstituttet varsler om et pågående utbrudd med bakterien Pseudomonas aeruginosa i mer enn ti av landets sykehus. Det er nå meldt om smittetilfeller i tre av landets fire helseregioner, skriver FHI i en pressemelding.

Utbruddet ble oppdaget i november i fjor da tre pasienter innlagt ved UNN Tromsø for covid-19 ble alvorlig syke og døde av blodforgiftning med identiske bakteriestammer.

Helse Nord etablerte da en utbruddsgruppe, og de har frem til nå identifisert totalt elleve pasienter med samme bakteriestamme fra ulike sykehus i regionen, heter det videre i pressemeldingen.

Sitat

Dette skriver FHI om bakterien:

«Pseudomonas aeruginosa er en vanlig forekommende bakterie som trives i vann og fuktige omgivelser, samt i sykehusmiljø. Den forårsaker sjelden sykdom hos friske, men kan gi alvorlig infeksjon hos intensivpasienter og pasienter med svekket immunforsvar.

Helgenomanalyser av bakterien (genprofil) har vist at utbruddsstammen ikke tidligere er beskrevet i Norge eller i andre land.»

– FHI bidrar nå i utbruddsarbeidet ved å koordinere en gruppe fra alle helseregioner for å få en oversikt over situasjonen og å begrense utbruddet.

https://www.fhi.no/nyheter/2022/utbrudd-av-pseudomonas-i-sykehus/

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...