Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Enkelte har det sikkert mye bedre med hjemmekontor, og det kunne godt vært valgfritt om bedriften tilltater det. De siste årene har i alle fall vist at det er mulig i mange yrker. Så mye kommer helt sikkert til å endre seg i fremtiden.

Men å pålegge hjemmekontor for alle som kan, er hårreisende inngripende. Tror ikke regjeringen helt fatter hva de egentlig driver med lenger. For min del er hjemmekontor så destruktivt at om jeg ikke snart skulle bytte jobb uansett, hadde jeg kanskje blitt naver i stedet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Men å pålegge hjemmekontor for alle som kan, er hårreisende inngripende. Tror ikke regjeringen helt fatter hva de egentlig driver med lenger. For min del er hjemmekontor så destruktivt at om jeg ikke snart skulle bytte jobb uansett, hadde jeg kanskje blitt naver i stedet.

I tillegg har det jo vært stor forskjell i praksis fra bedrift til bedrift. Noen er ganske fleksible og legger til at rette for at flest mulig av de som ønsker å være der får være til stede. Andre er direkte fanatiske og har knapt sluppet folk tilbake på kontoret mellom mars 2020 og august/september 2021. Slike sjefer gir jeg ikke mye for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi blir snart en nasjon med introverte som ikke trenger å gå utenfor dørene lenger. Hjemmekontor på dagtid, middag på døra via Foodora og Godtlevert, Netflix og HBO på kvelden.... Kanskje Mark Zuckerbergs Metaverse gjør at vi kan leve som i The Matrix! Det hadde vært toppen!

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (49 minutter siden):

At regjeringen beskriver tvunget hjemmekontor som svært lite inngripende, viser godt hvor totalt de har mistet bakkekontakten.

Hva i helvete er det egentlig de driver med nå, som leker herre over hele befolkningens liv? Slik detaljstyring av livene som vi har hatt de to siste årene mangler sidestykke siden 1945. At folk finner seg i det er helt utrolig!

Det virker dog som at flere våkner etterhvert så jeg tror vi går en lysere tid i møte nå som folk faktisk etter 2år begynner å stille kritiske spørsmål. Tipper det bare er snakk om uker eller toppen en måneds tid før passerseddel er en saga blott og testing er lagt på hylla. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe... Ja, det er lov å drømme. Dessverre har jeg blitt skuffet så mange ganger at jeg har mistet håpet.

Jeg husker godt den dagen i mars 2020 vi fikk beskjed om å ta med utstyr hjem, så vi kunne ha hjemmekontor. Alle trodde det skulle vare et par uker, så var vi tilbake til normalen. Nå sitter vi her, snart to år og tre vaksinedoser etter, og er like langt. Med det evige mantraet "om et par uker, så... [ett eller annet]".

Heldigvis kom omikron, så nå blir sykdommen mildere og alle kommer til å bli smittet uansett. Hadde det fremdeles bare vært delta, hadde det vært svært så mørkt nå, siden det ikke var noen exit-strategi med den varianten.

Nå er det bare om å gjøre at smitten får spre seg så raskt som mulig, slik at alle blir immune.

Dessverre er det mange som har som mål å aldri få korona, og dermed ønsker tiltak frem til viruset forsvinner av seg selv (aldri).

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dellers skrev (56 minutter siden):

Hjemmekontor er ikke inngripende (for meg), men å måtte betale penger for å få en hverdag som faktisk ikke går opp, det er inngripende i min bok. Å måtte dra på kontoret er en sikker måte å ta livet av alt overskudd og betydelig tid med sønnen min. Det er rett og slett et forferdelig opplegg som forringer livskvaliteten hver eneste dag.

Skjønner absolutt at mange trives med 100% hjemmekontor, men for meg er det helt elendig. 

For all del, det har vært fantastisk å få mye tid sammen med sønnen min, og kona er trivelig hun også, men for min del mangler en viktig sosial arena i hverdagen, og tiden det tar meg til/fra jobb er innimellom litt veldig deilig egentid. 

Jeg trivdes godt slik det var i høst, med 2-3 dager hjemme og 2-3 dager på kontoret i uka, og jeg kommer aldri til å stå i en jobb som krever 100% tilstedeværelse på kontor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Baranladion said:

Spent på hvordan pandemien vil fremstå nå, når det sannsynligvis kommer et ganske kraftig fall i antall smittede pr dag. Får håpe det ikke bryter ut panikk dersom innleggelsene går litt opp og smittetallene kraftig ned. 

" Ny smitterekord!" blir byttet ut med " Viruset har blitt mye farligere, høy sjans for innleggelse ved smitte"? 

 

Ja og hvordan ser det ut etter vinterferien?

Reiseselskaper opplever nå økt pågang. Råd fra FHI gir håp.

https://www.nrk.no/osloogviken/nordmenn-vil-reise-til-utlandet-i-sommer-1.15818748

Lenke til kommentar
3 hours ago, OlavEH said:

Rotevatn og Venstre med et mer nyansert syn på dette enn regjeringen. Og han har iallfall rett ang hjemmekontor. At FHI vurderte dette som et "lite inngripende tiltak" er temmelig virkelighetsfjern. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dnz0Gj/venstre-vil-aapne-opp-vi-boer-gaa-bort-fra-de-aller-fleste-tiltakene

Kan du forklare litt med detaljer for oss andre som ikke helt forstår hva som er så inngripende med det?

Quote

– Det var ganske oppsiktsvekkende forrige uke da myndighetene omtalte hjemmekontor som et lite inngripende tiltak, som de derfor ønsket å beholde. Det å sende halve landet på hjemmekontor er svært inngripende. Ikke minst for de mange som nå sitter hjemme alene i små leiligheter og går glipp av både sosial kontakt og faglig kontakt, sier Rotevatn.

Hæ. Overdriver Rotevatn, eller finnes det så mange typer jobber som egner seg som hjemmekontor? Forstår jo at andre enn kontorister kan ha hjemmekontor, men det må da være jobber som kan håndteres via video og telefon. Kanskje noen typer selgerjobber etc.

Quote

– Det kan begrunne å gripe inn i friheter, men akkurat nå er den offisielle begrunnelsen at man er bekymret for sykefravær. Det er et stort paradoks at vi pålegger hundretusenvis av mennesker å være hjemme, i frykt for at litt for mange skal være hjemme med sykdom, sier Rotevatn ...

Her må han vel åpentbart rote litt han Rotevatn? Er det ikke snakk om at samfunnskritisk personalet kan risikere å måtte være hjemme syke, som utgangspunkt? Sykepleiere har vel neppe hjemmekontor eksempelvis. Heller ikke bussjåfører etc.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Kan du forklare litt med detaljer for oss andre som ikke helt forstår hva som er så inngripende med det?

Hæ. Overdriver Rotevatn, eller finnes det så mange typer jobber som egner seg som hjemmekontor? Forstår jo at andre enn kontorister kan ha hjemmekontor, men det må da være jobber som kan håndteres via video og telefon. Kanskje noen typer selgerjobber etc.

Her bommer du grovt på poenget. Det at arbeidet KAN utføres hjemme fra betyr jo ikke at tiltaket for den enkelte ikke er inngripende. Hele premisset for hjemmekontor er jo at arbeidet KAN utføres hjemmefra og for alle andre så reiser de jo på jobb som vanlig..

Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Kan du forklare litt med detaljer for oss andre som ikke helt forstår hva som er så inngripende med det?

Er ikke det rimelig banalt. For mange er kontoret en viktig sosial arena, og det sosiale livet blir klart redusert når muligheten til å dra på kontoret forsvinner. Spesielt når så mange andre ting også er begrenset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, minim said:

Her bommer du grovt på poenget. Det at arbeidet KAN utføres hjemme fra betyr jo ikke at tiltaket for den enkelte ikke er inngripende. Hele premisset for hjemmekontor er jo at arbeidet KAN utføres hjemmefra og for alle andre så reiser de jo på jobb som vanlig..

Det er jo derfor spør etter detaljer for hva som gjør det å være hjemme så inngripende. Du forklarer jo omtrent ingenting om det, prøv igjen.

Utover mer familieliv som jo må være litt sosialt og gi noe frihet. Så forstår jeg at det kunne tenkes at man savner arbeidskollegaer. Men kan man ikke treffe disse på utested eller hjemmebesøk hos dem da? Hva annet går det i som gjør hjemmekontoret inngripende?

  

2 minutes ago, OlavEH said:

.. Spesielt når så mange andre ting også er begrenset.

Der kom jo den detaljen om det sosiale ja. Mente at jeg hadde hørt argumentet om sosialt liv før. Ja om de andre tingen er svært begrenset. Men, man får vel omgås nokså store kohorter nå? Kan man ikke gjøre en arbeidskollega til del av sin kohort da? Det er vel heller strengt tatt ikke noe krav om kohorter, en står nokså fritt til å gjøre hva man vil. Om puben er åpen er jo en annen ting, men kanskje ikke en livsviktig arena når det går an å ta seg en tur i skogen eller andre ting.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kunne tiltaket om hjemmekontor vært "påbudt for arbeidsgiver å si ja hvis arbeidstaker ønsker det, og det er gjennomførbart"?

Jeg tror mye av grunnen til at det er et generelt påbud nå er fordi det finnes så mange sjefer der ute som ikke fikser "avstandsledelse" (i mangel på et bedre begrep). Uten påbud ville altfor mange blitt tvunget inn på kollektivtransport og kontoret, bare fordi sjefen vil ha dem der. 

Tipper vi kommer til å se mye kursing og videreutdanning av ledere i tiden etter korona.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Der kom jo den detaljen om det sosiale ja. Mente at jeg hadde hørt argumentet om sosialt liv før. Ja om de andre tingen er svært begrenset. Men, man får vel omgås nokså store kohorter nå? Kan man ikke gjøre en arbeidskollega til del av sin kohort da?

Selvfølgelig er det sosiale viktig. Vi er ikke skapninger skapt for å være alene hele tiden. Og i tillegg er antall arenaer for sosial omgang temmelig begrenset nå. Utenom jobben holder mange seg jo også hjemme med familie og/eller samboer. Da er det ikke sikkert disse har så store muligheter til å omgås sosialt utenom jobben. De som ikke forstår at påbudt hjemmekontor er inngripende har et temmelig snevert syn på hvordan ulike mennesker oppfatter ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, OlavEH said:

Selvfølgelig er det sosiale viktig. Vi er ikke skapninger skapt for å være alene hele tiden. Og i tillegg er antall arenaer for sosial omgang temmelig begrenset nå. Utenom jobben holder mange seg jo også hjemme med familie og/eller samboer. Da er det ikke sikkert disse har så store muligheter til å omgås sosialt utenom jobben. De som ikke forstår at påbudt hjemmekontor er inngripende har et temmelig snevert syn på hvordan ulike mennesker oppfatter ting.

Valgfritt hjemmekontor da, hvor den ansatte er sjefen over at de kan innvilge seg det, gitt at stillingen passer inn i malen for å kunne utføres fra hjemmekontor. Kunne kanskje ha vært noe?

  

1 minute ago, OlavEH said:

Restriksjoner som rammer voksne og ikke rammer økonomien som påbudt hjemmekontor og fortsatt forbud mot f.eks å trene fotball eller håndball er derfor det siste som ryker.

Ja det er nok noe med rekkefølge på prioriterte grupperinger.

Endret av G
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Kunne tiltaket om hjemmekontor vært "påbudt for arbeidsgiver å si ja hvis arbeidstaker ønsker det, og det er gjennomførbart"?

Jeg tror mye av grunnen til at det er et generelt påbud nå er fordi det finnes så mange sjefer der ute som ikke fikser "avstandsledelse" (i mangel på et bedre begrep). Uten påbud ville altfor mange blitt tvunget inn på kollektivtransport og kontoret, bare fordi sjefen vil ha dem der. 

At påbudet fortsatt ikke er fjernet skyldes primært at det ikke har særlige økonomiske konsekvenser for næringslivet. Først prioriterer man barn og unge, dermed prioriterer man næringslivet. Restriksjoner som rammer voksne og ikke rammer økonomien som påbudt hjemmekontor og fortsatt forbud mot f.eks å trene fotball eller håndball er derfor det siste som ryker.

Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Håper de kan kjøre blodprøven en omgang til på en smittestoffri lab?

Regner med at de er ganske sikre på resultatet før de går ut med dette

Men det er forsåvidt ikke så veldig overraskende, hvis man hadde analysert tidligere blodprøver i andre land så hadde man funnet antistoffer før den første offisielle positive testen der også

Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Valgfritt hjemmekontor da, hvor den ansatte er sjefen over at de kan innvilge seg det, gitt at stillingen passer inn i malen for å kunne utføres fra hjemmekontor. Kunne kanskje ha vært noe?

Det burde (i denne omgang) aldri vært noe mer om at anbefaling om hjemmekontor for de som tar kollektiv til jobb og påbud for arbeidsgiver om tilrettelegge for de som ønsker hjemmekontor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 minutter siden):

At påbudet fortsatt ikke er fjernet skyldes primært at det ikke har særlige økonomiske konsekvenser for næringslivet. Først prioriterer man barn og unge, dermed prioriterer man næringslivet. Restriksjoner som rammer voksne og ikke rammer økonomien som påbudt hjemmekontor og fortsatt forbud mot f.eks å trene fotball eller håndball er derfor det siste som ryker.

De siste krampetrekningene av tiltak forsvinner sikkert om kort tid. Egentlig har jeg inntrykk av at folk har begynt å gjøre som de vil for lengst. Det er påbudt med hjemmekontor, men det er folk som sitter på kontoret vårt likevel. Rett og slett fordi de vil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...