Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Jeg tror dette kan bli en stor utfordring i fremtidige sesonger. Uten karantene- og isolasjonsregler selvsagt. Men det er uhyre interessant hvordan vi skal takle en slik potensielt stor sykdomsbyrde i samfunnet i tillegg til influensa og forkjølelsene. Vi har jo allerede nærmere én million tapte årsverk i en hard influensasesong og dette påfører samfunnet problemer. Hvordan det blir kan bare tiden vise, men jeg tror det gjøres lurt i å være forberedt på et sånt scenario slik at vi kan finne måter å beskytte og opprettholde samfunnskritiske tjenester i fremtiden. 

De burde iallfall ha en klar plan i fremtiden som innebærer noe annet enn nedstengninger og restriksjoner. Selv etter snart to år med dette virker ser det ikke ut som at deler av helsetoppene ser noen andre løsninger enn dette. Og det er ikke spesielt gunstig at de blir vant til å bruke makt mot befolkningen for å løse problemer som iallfall delvis kunne vært løst eller avhjulpet på andre måter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knipsolini skrev (2 minutter siden):

Dette høres alt for mye ut. Kilde? 

Jeg leter etter kilden selv nå, så beklager at jeg ikke backer det opp. Mener det var i en Hdir eller FHI-rapport om influensa. Tallet var i hvert fall over 900.000 og er spesielt høyt når det er en hard influensasesong.

Her er en fra 2016, dog med lavere tall det året (687.000):

Nav: 687 000 årsverk gikk tapt i 2016 på grunn av sykdom og ledighet
https://sykepleien.no/2017/09/nav-687-000-arsverk-gikk-tapt-i-2016-pa-grunn-av-sykdom-og-ledighet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

De burde iallfall ha en klar plan i fremtiden som innebærer noe annet enn nedstengninger og restriksjoner. Selv etter snart to år med dette virker ser det ikke ut som at deler av helsetoppene ser noen andre løsninger enn dette. Og det er ikke spesielt gunstig at de blir vant til å bruke makt mot befolkningen for å løse problemer som iallfall delvis kunne vært løst eller avhjulpet på andre måter.

Jeg tenker ikke på nedstenginger eller restriksjoner nei, men andre måter å gjøre det på. Og da inkluderer jeg ikke stenging av skoler pga influensautbrudd og sånt som vi over 30 gjerne husker fra barndommen. Men å legge opp til en bevissthet rundt en sannsynlighet for økt sykefravær i hele samfunnet, og hvordan man kan legge beredskap for å hindre at viktige tjenester risikerer å klappe sammen eller ikke fungere optimalt. Vi har vel aldri som samfunn deala med et så smittsomt og utbredt virus som omikron.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Jeg leter etter kilden selv nå, så beklager at jeg ikke backer det opp. Mener det var i en Hdir eller FHI-rapport om influensa. Tallet var i hvert fall over 900.000 og er spesielt høyt når det er en hard influensasesong.

Her er en fra 2016, dog med lavere tall det året (687.000):

Nav: 687 000 årsverk gikk tapt i 2016 på grunn av sykdom og ledighet
https://sykepleien.no/2017/09/nav-687-000-arsverk-gikk-tapt-i-2016-pa-grunn-av-sykdom-og-ledighet

Dette handler om generell arbeidsledighet pga uførhet og lignende. At en hard influensasesong har ført til én million tapte årsverk er nok en misforståelse. Det ville betydd at én million nordmenn som jobbet 100% var sykmeldt hele året, eller to millioner var sykmeldt halve året. Mer realistisk kan være et sted omkring 27.000 årsverk (én million fulltidsansatte som var borte 10 dager med influensa). Når det gjelder de eldste som blir sykest så er de sjeldent i arbeid og faller utenfor akkurat denne problemstillingen. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (23 minutter siden):

Etter å ha lese på FHI og Helsenorge prøvde eg den, og sjølv om første spørsmål ikkje var så godt definert så kom det betre forklaringar på neste trinn. Konklusjonen er at me er nærkontakt om det er mindre enn 48 timar sidan sist kontakt før symptom eller positiv test.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (6 minutter siden):

Dette handler om generell arbeidsledighet pga uførhet og lignende. At en hard influensasesong har ført til én million tapte årsverk er nok en misforståelse. Det ville betydd at én million nordmenn som jobbet 100% var sykmeldt hele året, eller to millioner var sykmeldt halve året. Mer realistisk kan være et sted omkring 27.000 årsverk (én million fulltidsansatte som var borte 10 dager med influensa). Når det gjelder de eldste som blir sykest så er de sjeldent i arbeid og faller utenfor akkurat denne problemstillingen. 

Jeg mener jo ikke at en hard influensasesong alene fører til så mange tapte årsverk, men at en hard influensasesong bringer det totale sykefraværet og tapte årsverk kraftig opp. Så i fremtiden, dersom vi har en hard influensasesong og covid-19 i tillegg til dette så vil sykefraværet bli svært høyt, så høyt at vi kan få flere problemer med å holde samfunnet i gang enn tidligere. Sykefravær er jo et kjempeproblem i for eksempel helsesektoren fra før pandemien.

DSB var litt inne på dette tidligere i år: https://www.dagbladet.no/nyheter/advarte-i-mote-kan-forverre-krisen/75047636

Naturligvis er det et kjempemye mer pressende problem nå som vi har isolasjons- og karanteneregler, men jeg tror også det er noe vi må ta på alvor i fremtiden når TISK er avsluttet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Jeg mener jo ikke at en hard influensasesong alene fører til så mange tapte årsverk, men at en hard influensasesong bringer det totale sykefraværet og tapte årsverk kraftig opp. Så i fremtiden, dersom vi har en hard influensasesong og covid-19 i tillegg til dette så vil sykefraværet bli svært høyt, så høyt at vi kan få flere problemer med å holde samfunnet i gang enn tidligere. Sykefravær er jo et kjempeproblem i for eksempel helsesektoren fra før pandemien.

DSB var litt inne på dette tidligere i år: https://www.dagbladet.no/nyheter/advarte-i-mote-kan-forverre-krisen/75047636

Naturligvis er det et kjempemye mer pressende problem nå som vi har isolasjons- og karanteneregler, men jeg tror også det er noe vi må ta på alvor i fremtiden når TISK er avsluttet.

Ålreit, det er i hvert fall ganske misvisende å skrive at vi har én million tapte årsverk i en hard influensasesong, som er hva jeg siterte deg på, uten å si noe om hvor mye influensa står for. Nå skriver du også at det drar tallet kraftig opp, men ikke noe om hvor mye. Du linket til en artikkel om at flere hundre tusen årsverk går tapt, men det hadde ingenting med influensa å gjøre, det handlet om hvor mange som ikke er i arbeid grunnet uførhet og lignende. Det er absolutt legitimt å diskutere hvor mye sykefravær vi vil få av både covid og influensa, men når du skriver at én million årsverk går tapt under en hard influensasesong så må du i hvert fall si noe om hvor mye influensa står for. Min antakelse er det neppe er snakk om mer enn 3-4%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

Og hvor har du det fra at innleggelsesraten er 1 % for omikron?

0,2 % altså. Med 50 000 daglige smittede gir dette 100 innlagte per dag og 500 stk totalt med en liggetid på 5 dager. Det er helt innafor. Kunne godt tålt flere også. 700 000 smittede i løpet av to uker og 1,4 mill i løpet av 4 uker. Da er dette raskt over. Og det går enda raskere om noen flere blir smittet. 70 000 per dag i to uker gir nesten 1 mill. Halvannen million på bare litt over tre uker. 

Liggetiden ved omikron er ned fra 8 dager til 2.8 ihht artikkelen jeg linket til på forrige side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

No tek kineserane høve i att brukje analtestning

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=83572

 

Sitat

FHIs Preben Aavitsland kommenterer den kinesiske praksisen slik overfor NRK:

– Forstår du hvorfor de tester rektalt i Kina?

– Nei, men det er også andre deler av coronahåndteringen i Kina jeg ikke forstår, skriver Aavitsland i en e-post til NRK.



10239213.jpeg

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, ^fmj said:

Jeg sjekket bare Apotek1 som et eksempel, de hadde nok skrudd ned prisen om de ikke hadde fått solgt.

31 kroner testen er selvsagt en mye bedre pris, men det blir fortsatt snakk om penger som ikke alle har.

Nå blir det jo innen kort tid god tligjengelighet for alle, jeg forstår ikke kritikken til Melby.

Jeg er ikke så sikker på at de blir tilgjengelig for alle. Tipper at du må ha symptomer. Jeg tror at det vil være noen strenge kommuner igjen som forventer at du oppgir at du har symptomer før du får, mens andre kommuner er mer løssluppen på utdelingen. Tror at ordlyden fra regjeringen gir mulighet for å begrense utdelingen til kun strengt nødvendig hamstring.

Alle burde jo få minst 1 eller 2 som de har klar, istedetfor å måtte ut når behover melder seg for alvor. Disse som man hadde fått utdelt og har klar kan jo brukes en gang senere og sånn sett heve kvalitetsnivået på prøveinnmeldingene dersom man får anledning til å også å melde inn de negative prøvesvarene.

Det kan jo også hjelpe på myndighetene til å fange opp når hurtigtesten ikke virker lengre for en framtidig mutasjon. Dersom smitten fortsatt virker å være der og det er mange negative innmeldinger.

  

11 hours ago, Simen1 said:

Det kan man jo si om alt. Noen har ikke penger til luer og votter. Noen har ikke penger til viskelær. osv. Vi har et sosialt sikkerhetsnett i Norge som gjør at folk unngår å fryse i hjel på gata slik det er i et annet "vestlig" land. Selv de fattigste i Norge har nok til å kunne prioritere kroner hit og dit. Spesielt fattige barnefamilier.

Jeg er oppriktig uenig med deg i den argumentasjonen. Staten Norge er en velferdstat og bør skaffe disse testene tilstrekkelig slik at det ikke kun er middelklassen og de over som har anledning til å ta seg råd. Bør være gratis som utgangspunkt, men det er jo en avveining det også. De er jo åpenbart gratis når du har symptomer ihvertfall.

  

11 hours ago, OlavEH said:

Veien ut er immunitet gjennom kombinasjon av smitte og vaksninering. Og dess flere som blir smittet så fort som mulig, dess raskere blir vi ferdig med det. 

Jo men vi behøver å overvåke det. Det gjøres via testing. Både fordi myndighetene kan regulere opp på tiltak raskt nok for sykehusenes del, men også for å samle verdifull statistikk som kan borge for videre forståelse og det å stå bedre rustet med handlingsplaner når neste pandemi kommer om 3 - 70 år fra nå. Tenker da på ting som tiltaksnøyaktighet. Tiltaksnøyaktighet er ønskelig for å få minst inngripende tiltak.

Vinduet bør nyttes nå når muligheten er der for testing. En bør teste til smitten er helt borte. En bør også sjekke at testene faktisk fortsatt gir relativt pålitelige svar for nye mutasjoner.

Pga. sjeldenheten til det å få oppleve pandemier i en moderne teknologisk verden. Det er lenge siden Spanskesyken, Asiasyken og Mao-syken, som skjedde i en tid som ikke var like teknologisk utviklet. Så dette vinduet bør vi ikke gi fra oss til å studere det på alle tenkelige måter nå når viruset fortsatt finnes.

Kanskje testingen bidrar til å forstå hvordan R-tall utvikler seg fra mutasjon til mutasjon og fra hvor på smittekurven hver bølge starter, kommer på maksimum høyde og flater ut igjen. Dette kan bidra litt som med "værmeldingen" egentlig. At man vet ca. når og hvilke grep som behøves ved neste koronapandemi.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Snikpellik said:

Når kommer det optimale vinduet montro til at det fortsatt finnes omikron igjen å få, men hvor man får lavest mulig viral load av det når man først velger å slå seg løs på byen igjen?

Jeg gidder ikke reise til Afrika eller andre kontinenter for å få meg omikron.

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, knipsolini said:

Regner med at tallet er tatt hensyn for vaksinerte da? Og alle aldersgrupper befolkningen sett under ett, friske, som gamle, som unge?

Det utgjør nesten 11 tusen innleggelser da i teorien fra 0,2 %

Tiltaksfritt vel og merke!

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, OlavEH said:

De burde iallfall ha en klar plan i fremtiden som innebærer noe annet enn nedstengninger og restriksjoner. Selv etter snart to år med dette virker ser det ikke ut som at deler av helsetoppene ser noen andre løsninger enn dette. Og det er ikke spesielt gunstig at de blir vant til å bruke makt mot befolkningen for å løse problemer som iallfall delvis kunne vært løst eller avhjulpet på andre måter.

Der tror jeg det fordrer holdningskampanjer hos bedriftseiere og bedriftsledere. Rett og slett informasjonskampanjer på at de får færre sykefravær dersom folk som er snufsete, eller feber eller har hoste tar egenmeldingsdager eller sykemeldingsdager alt etter hvor kontrollfreak lederen velger å være.

Enkelte bedrifter vil selvsagt ha en mindre ansattepool å bøte på fraværet med. Men også de bør jo til en viss grad ha forståelse for den type dugnad.

Endret av G
Lenke til kommentar
Jotun skrev (På 20.1.2022 den 10.23):

Selv fra mandagen av når det er over en uke? 

Du spør vanskelig. Jeg tror det er slik at du må fullføre karantene. Men jeg er ikke sikker. Har du fått svar? Skulle likt å vite, da vi er i samme situasjon plutselig. 

Kona fikk corona i helgen og vi fikk 3. Dose på onsdag i forrige uke. 

Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Regner med at tallet er tatt hensyn for vaksinerte da? Og alle aldersgrupper befolkningen sett under ett, friske, som gamle, som unge?

Det utgjør nesten 11 tusen innleggelser da i teorien fra 0,2 %

Tiltaksfritt vel og merke!

Det sto ikke noe om det, men ja tar utgangspunkt i at 0,2% er for Norges befolkning og ville vært en god del høyere om det ikke var så mange vaksinerte. Men diskusjon jeg svarte på dreide seg om hvor mange som kunne bli lagt inn i Norge. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Nedward said:

Du spør vanskelig. Jeg tror det er slik at du må fullføre karantene. Men jeg er ikke sikker. Har du fått svar? Skulle likt å vite, da vi er i samme situasjon plutselig. 

Kona fikk corona i helgen og vi fikk 3. Dose på onsdag i forrige uke. 

Ta en screendump av karantenesjekksvaret, slik at du kan dokumentere at Staten feilinformerte deg tilfelle du skulle bli tatt med bakgrunn i smittevernslovgivningen :fun: (aldri feil å være godt forberedt)

Lenke til kommentar

Kommunen glemte å sende koronatester til analyse. De ga ikke direkte beskjed til de som var rammet.

https://www.nrk.no/osloogviken/familien-lyche-ventet-forgjeves_-kommunen-hadde-glemt-a-videresende-koronatestene-1.15823498

 

Har funnet en genvariant som beskytter mot covid-19
Funnet kan føre til nye medisiner i kampen mot viruset, mener forskere.

h-nhKdw7xZvqPrBbIjkmIQqs0jgmkz21vbou3Xfi

...

Men hva med genene våre – har de en betydning?

Ja, mener forskere.

Noen av oss har faktisk en genetisk arv som kan hjelpe.

...

Kan utvikle nye medisiner

...

– Trenger mangfold i genetisk forskning

...

Arven fra neandertalerne

...

Hadde 80 prosent beskyttelse

...

Jo lengre det aktuelle proteinet er, jo mer effektivt motvirker det covid-19.

...

Resultatene er publisert i Nature Genetics.

https://www.nrk.no/trondelag/forskere-har-oppdaget-en-genvariant-som-beskytter-folk-mot-alvorlige-tilfeller-av-covid-19-1.15814584

 

Om meg selv

Forresten jeg har en sånn for morroskyld gentyping fra spytt. Og søkte. Fikk dette svaret som jeg ikke vet hva betyr. Spennende:

rs10774671.png.039efff7973dda3f43b34e5e5815a8ea.png

Jeg er A/G. Altså A på den ene av de to mulige posisjonene og G som treffer den omtalte neanderthal-delen fra artikkelen på den andre posisjonen. Jeg kan altså ha delvis effekt av dette lange proteinet slik jeg tror jeg forstår dette temaet om gener.

Men dette vet jeg ikke. For det er ikke sikkert at delvis treff har den ønskede effekten. Kanskje må en være G/G for å treffe dette genuttrykket. Også må en huske at kroppen er nødt å slå det på. Det kan også være avslått til tider selv om en koder for det. Tror jeg! Det er slik jeg tolker det. Jeg har ikke snøring.

Edit:

Kom over denne lenken hos 23andme.com om temaet:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/snp/rs10774671?horizontal_tab=true

gir 39 kildehenvisninger pr dags dato

Spoiler

31817188    The Cellular Localization of the p42 and p46 Oligoadenylate Synthetase 1 Isoforms and Their Impact on Mitochondrial Respiration.    Skrivergaard S et al.    2019    Viruses


30497421    2'-5'-Oligoadenylate synthetase 1 polymorphisms are associated with tuberculosis: a case-control study.    Wu S et al.    2018    BMC pulmonary medicine


28640813    Identification of a Sjögren's syndrome susceptibility locus at OAS1 that influences isoform switching, protein expression, and responsiveness to type I interferons.    Li H et al.    2017    PLoS genetics


29242559    A functional variant in the OAS1 gene is associated with Sjögren's syndrome complicated with HBV infection.    Liu X et al.    2017    Scientific reports


26398832    Association of Oligoadenylate Synthetase Gene Cluster and DC-SIGN (CD209) Gene Polymorphisms with Clinical Symptoms in Chikungunya Virus Infection.    Chaaithanya IK et al.    2016    DNA and cell biology


27135246    Transcriptional Dysregulation of Upstream Signaling of IFN Pathway in Chronic HCV Type 4 Induced Liver Fibrosis.    Ibrahim MK et al.    2016    PloS one


27726464    Three Gene Signature for Predicting the Development of Hepatocellular Carcinoma in Chronically Infected Hepatitis C Virus Patients.    Ibrahim MK et al.    2016    Journal of interferon & cytokine research


27899133    Adaptively introgressed Neandertal haplotype at the OAS locus functionally impacts innate immune responses in humans.    Sams AJ et al.    2016    Genome biology


25744296    Oligoadenylate synthase-like (OASL) proteins: dual functions and associations with diseases.    Choi UY et al.    2015    Experimental & molecular medicine


26412166    [A case-control study on association between OAS1 polymorphism and susceptibility to spontaneous preterm birth and preterm premature rupture of membranes].    Yang X et al.    2015    Zhongguo dang dai er ke za zhi = Chinese journal of contemporary pediatrics


26505957    Impact of OAS1 Exon 7 rs10774671 Genetic Variation on Liver Fibrosis Progression in Egyptian HCV Genotype 4 Patients.    Bader El Din NG et al.    2015    Viral immunology


26578562    Discover hidden splicing variations by mapping personal transcriptomes to personal genomes.    Stein S et al.    2015    Nucleic acids research


26679744    A functional polymorphism in IFNAR1 gene is associated with susceptibility and severity of HFMD with EV71 infection.    Zou R et al.    2015    Scientific reports


25059424    Association analysis of polymorphisms in OAS1 with susceptibility and severity of hand, foot and mouth disease.    Cai Y et al.    2014    International journal of immunogenetics


22710942    Evaluate the relationship between polymorphisms of OAS1 gene and susceptibility to chronic hepatitis C with high resolution melting analysis.    Zhao Y et al.    2013    Clinical and experimental medicine


23220500    Differential effects of a common splice site polymorphism on the generation of OAS1 variants in human bronchial epithelial cells.    Noguchi S et al.    2013    Human immunology


23337612    Polymorphisms in the oligoadenylate synthetase gene cluster and its association with clinical outcomes of dengue virus infection.    Alagarasu K et al.    2013    Infection, genetics and evolution


21735172    Identification of a new susceptibility variant for multiple sclerosis in OAS1 by population genetics analysis.    Cagliani R et al.    2012    Human genetics


22095823    Genetic variation of pre-mRNA alternative splicing in human populations.    Lu ZX et al.    2012    Wiley interdisciplinary reviews. RNA


21173033    RNA sequencing reveals the role of splicing polymorphisms in regulating human gene expression.    Lalonde E et al.    2011    Genome research


21216866    A functional Toll-like receptor 3 gene (TLR3) may be a risk factor for tick-borne encephalitis virus (TBEV) infection.    Kindberg E et al.    2011    The Journal of infectious diseases


21638280    2'-5' oligoadenylate synthetase 1 polymorphism is associated with prostate cancer.    Mandal S et al.    2011    Cancer


21935451    Host genetic risk factors for West Nile virus infection and disease progression.    Bigham AW et al.    2011    PloS one


21939710    Genetic polymorphisms in host antiviral genes: associations with humoral and cellular immunity to measles vaccine.    Haralambieva IH et al.    2011    Vaccine


20079393    2'-5'-Oligoadenylate synthetase single-nucleotide polymorphisms and haplotypes are associated with variations in immune responses to rubella vaccine.    Haralambieva IH et al.    2010    Human immunology


20195503    Genome-wide mRNA expression correlates of viral control in CD4+ T-cells from HIV-1-infected individuals.    Rotger M et al.    2010    PLoS pathogens


20220758    Understanding mechanisms underlying human gene expression variation with RNA sequencing.    Pickrell JK et al.    2010    Nature


19247438    Genetic variation in OAS1 is a risk factor for initial infection with West Nile virus in man.    Lim JK et al.    2009    PLoS pathogens


19799013    [Relationship between SNP rs10774671 on OAS-1 gene and spontaneous HBeAg seroconversion in chronic HBV infection].    Chen LB et al.    2009    Zhonghua shi yan he lin chuang bing du xue za zhi = Zhonghua shiyan he linchuang bingduxue zazhi = Chinese journal of experimental and clinical virology


19956101    Overview of the Rapid Response data.    Brown WM et al.    2009    Genes and immunity


19956105    Reassessment of the type I diabetes association of the OAS1 locus.    Qu HQ et al.    2009    Genes and immunity


19956106    Analysis of 19 genes for association with type I diabetes in the Type I Diabetes Genetics Consortium families.    Howson JM et al.    2009    Genes and immunity


19956109    The Type I Diabetes Genetics Consortium 'Rapid Response' family-based candidate gene study: strategy, genes selection, and main outcome.    Julier C et al.    2009    Genes and immunity


18518984    Genome-wide survey of allele-specific splicing in humans.    Nembaware V et al.    2008    BMC genomics


16014697    Type 1 diabetes and the OAS gene cluster: association with splicing polymorphism or haplotype?    Tessier MC et al.    2006    Journal of medical genetics


16644715    No evidence for association of OAS1 with type 1 diabetes in unaffected siblings or type 1 diabetic cases.    Smyth DJ et al.    2006    Diabetes


15732009    Variation in antiviral 2',5'-oligoadenylate synthetase (2'5'AS) enzyme activity is controlled by a single-nucleotide polymorphism at a splice-acceptor site in the OAS1 gene.    Bonnevie-Nielsen V et al.    2005    American journal of human genetics


15855350    OAS1 splice site polymorphism controlling antiviral enzyme activity influences susceptibility to type 1 diabetes.    Field LL et al.    2005    Diabetes


2573556    Association of IDDM and attenuated response of 2',5'-oligoadenylate synthetase to yellow fever vaccine.    Bonnevie-Nielsen V et al.    1989    Diabetes

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):

Ta en screendump av karantenesjekksvaret, slik at du kan dokumentere at Staten feilinformerte deg tilfelle du skulle bli tatt med bakgrunn i smittevernslovgivningen :fun: (aldri feil å være godt forberedt)

Kona har fått snakket med kommunen. Tenker jeg forholder meg til det kommunen sa. Som jo var noe helt annet enn FHI har skrevet. Jeg kan teste meg ut av karantene på dag 7. Ikke 4+7 osv. Dette basert på vaksinestatus tydeligvis. 

Funker greit for meg. Fortere ferdig slik.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...