Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Hallgeir Kvadsheim

Jeg har brukt 2 selvtester under hele pandemien, så der har jeg stålkontroll.

Likte humoren

Men:

Jeg har i dag fått meg en åpning av øynene mine. Jeg har brukt over 7 timer pr. dag på gaming i tillegg til den tiden jeg har brukt på disse covid-trådene og nyhetslesning. På 9,5 mnd. har jeg gamet 83 dager i en og samme spilltittel. Hadde jeg ikke brukt tiden på disse tingene så kunne jeg sikkert ha vært millionær nå om det ble brukt på en egnet og riktig måte?

Men, jeg angrer egentlig ikke. Dette er jo også livets lære. Har tatt litt tid  før jeg gjorde opp regnskapet for tidsbruken :hmm:

Har ingen idé om hvor mange dagsverk som ligger i disse covid-trådene og å lese covid-nyheter :blink: Er det rart at en av og til kan føle seg lettere utbrent?

Obs, dette er ikke kødd en gang, men sant. Lager meg middag nå jeg! (har ikke hatt tid før nå)

Ganske rart det der. Når jeg var ungdom slet jeg med å få på meg kiloene, har vel litt fordel der i gården for jeg er foreløpig kun overweight og ikke obese. Merkelig: Kjørte de to engelske ordene gjennom google-translate for å se om det finnes et norsk ord for obese, men fikk overvektig på både overweight og obese (fant disse engelske nyansene når jeg sjekket for BMI). Interessant funn.

Kom til å tenke på denne fedme-debatten ift. covid. Jeg tror nordmenn er over normalen sykelig opptatt av overvekt. Viktig å være sannferdig, ikke det jeg påpeker her. Men, at folk i Norge muligens driver mye med fat shaming?

Endret av G
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 timer siden):

har vært ganske mislykket tiltak mot alle motstandere av den. Svært mange vil ha fullt frislipp nå og later ikke til å skjønne at en mangedobling av omikron-smitte også kan bli et problem for sykehusene. Bare på et langt høyere smittenivå enn med delta. Jeg spår at presset fra fullt frislipp-folka vil overbelaste sykehusene med en voldsom topp før etterpåklokskapen trer inn. Men den som lever får se.. (jeg kan selvsagt ta feil)

De sykehusene som i følge den foreliggende pandemiplanen skulle kunne ta inn oppimot 10-gangen flere pasienter enn det meste som har ligget inne under covid-19. Nå er vi kommet så langt at det ikke lenger er hele befolkningen sin jobb å "redde" helsevesenet og ikke minst helsetoppene. Når beredskapen vår og evnen til å tåle økt belastning er så begrenset og ikke det minste bedre etter snart 2 år med pandemi, så er det noen på toppen som har gjort en så gjennomført ræva jobb at det ikke er hjemmel for å ha mange tiltak og restriksjoner. Det er ikke min oppgave å berge fanatikeren Guldvog og andre helsetopper for at de ikke har gjort jobben sin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som sagt her flere ganger. Det hjelper ikke om det "er noen skyld" hvis det kollapser. 

Det er fullstendig irrelevant at de "burde ha fikset problemet på to år". 

De må gjerne miste jobben sin. Det dritet jeg i. Men helsevesenet (der mange i min familie jobber) skal ikke kollapse. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Jotun skrev (6 minutter siden):

Som sagt her flere ganger. Det hjelper ikke om det "er noen skyld" hvis det kollapser. 

Det er fullstendig irrelevant at de "burde ha fikset problemet på to år". 

De må gjerne miste jobben sin. Det dritet jeg i. Men helsevesenet (der mange i min familie jobber) skal ikke kollapse. 

Det kollapser ikke. De tåler mer enn 3-400 innlagte. Og det bør ikke være hjemmel for tiltak og restriksjoner lenger når det lenger ikke er sjanse for et stort antall alvorlig syke og døde. Man kan si mye om tullingen Jonhnson i UK, men akkurat tilnærmingen deres de siste par månedene synes jeg er den helt riktige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 1/21/2022 at 9:01 PM, :utakt said:

Men hvorfor bare de med tre doser, eller to doser + gjennomgått sykdom? Hvorfor ikke alle som tester positivt hjemme? 

Makes no sense! 

Orsaken kan vara att man ikke vill ha juks med koronapass. Nu er väl egentligen ända orsaken till att man ska ta en PCR test vid positivt hurtigtest att testen ska registreras.

Lenke til kommentar
1 hour ago, OlavEH said:

Det kollapser ikke. De tåler mer enn 3-400 innlagte. Og det bør ikke være hjemmel for tiltak og restriksjoner lenger når det lenger ikke er sjanse for et stort antall alvorlig syke og døde. Man kan si mye om tullingen Jonhnson i UK, men akkurat tilnærmingen deres de siste par månedene synes jeg er den helt riktige.

Jeg sitter på vippen til å tenke at du har et argument her. Men, det veier litt i mot at du virker å være så i mot tiltak, at du ikke ser nytteverdi av de tiltak som har vært. Grafen for Norge taler jo for seg selv. Er få land forundt at det har gått så bra, hva nå enn forklaringen bak det der er for noe. For det er jo et lite mysterium som kanskje noen finner helhetsforklaringen på etterhvert.

Men, kan vi ikke drøfte UK i coronaviruset i verden tråden. Jeg har ikke kapasitet til å orke å lære britisk politikk nå. Vet at Johnson har brent seg på fyllefesting og at han av og til har vært treg med enkelte tiltak. Såpass har jeg fått med meg. Men om han er tulling ellers i politisk sammeheng har jeg ikke oversikt på.

Det er jo ikke mangel på covid-fadeser i UK, men kan vi ta det i riktig tråd?

Men tilbake til det egentlige temaet. Om vi tåler omikron. Vi er nok fortsatt ikke helt forbi det å lære nok om omikron annet enn at det ser meget bra ut på papiret. Kan fort komme overraskelser om at det ikke er lurt å la seg smitte på fest eller noe sånn likevel.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (56 minutter siden):

Jeg sitter på vippen til å tenke at du har et argument her. Men, det veier litt i mot at du virker å være så i mot tiltak, at du ikke ser nytteverdi av de tiltak som har vært. Grafen for Norge taler jo for seg selv. Er få land forundt at det har gått så bra, hva nå enn forklaringen bak det der er for noe. For det er jo et lite mysterium som kanskje noen finner helhetsforklaringen på etterhvert.

Men, kan vi ikke drøfte UK i coronaviruset i verden tråden. Jeg har ikke kapasitet til å orke å lære britisk politikk nå. Vet at Johnson har brent seg på fyllefesting og at han av og til har vært treg med enkelte tiltak. Såpass har jeg fått med meg. Men om han er tulling ellers i politisk sammeheng har jeg ikke oversikt på.

Det er jo ikke mangel på covid-fadeser i UK, men kan vi ta det i riktig tråd?

Men tilbake til det egentlige temaet. Om vi tåler omikron. Vi er nok fortsatt ikke helt forbi det å lære nok om omikron annet enn at det ser meget bra ut på papiret. Kan fort komme overraskelser om at det ikke er lurt å la seg smitte på fest eller noe sånn likevel.

Har det ikke gått bedre i Kina også? Skal vi i fremtiden streve etter deres styresett fordi grafene «ser bra ut»? Og hva legger du i ser bra ut? Jeg synst grafene viser at tiltakene ikke har vært forholdsmessige når man i en pandemi i 2020 oppnår under dødlighet ihht SSB. Man har alltid akseptert død i f.eks influensa sesonger også så når skal vi tilbake dit igjen? Snitt alder for døde i pandemien er vel tett opp til forventet levealder og ingen har så langt overlevd livet så det kunne vært interessant å debattert rundt det (i en annen tråd). 
 

Det var også noe snodig å avskrive et godt argument fordi du ikke er enig med hans tidligere meninger rundt noe annet :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

33 minutes ago, minim said:

Har det ikke gått bedre i Kina også? Skal vi i fremtiden streve etter deres styresett fordi grafene «ser bra ut»? Og hva legger du i ser bra ut?

Pratet om norske grafer for covid. Så Kina kan du ta i verden-tråden. Men svaret du forsøker å skjevt framstille har jo ingen relevans. Norge har ikke hatt tiltak som i Kina noensinne. Likevel matcher vi de ganske godt på smittetall. Utrolig. Hva er det Norge gjør som ingen andre gjør, det er det interessante? Vi har jo knapt noen kraftige tiltak å snakke om dersom en sammenlikner seg med andre nasjoner. Det er dette spm. jeg prater om.

Covid_land__23jan2022.jpg.6b93232d743c2c7d2a10b8b7d9af6603.jpg

  

33 minutes ago, minim said:

Det var også noe snodig å avskrive et godt argument fordi du ikke er enig med hans tidligere meninger rundt noe annet :p 

Ok, det kan så være. Men skal vi begynne der. Så skjønner jeg ikke debattstilen din, den faller jo gang på gang uten gode argumenter. Men når vi snakker om OlavEH sine meninger så er de jo ikke tidligere. Han mener såvidt jeg kan se at tiltakene er for harde. Og sånn har det stort sett vært å høre fra han gjennom mye av pandemien. Alltid for harde tiltak. Alltid for mye tiltak.

@OlavEH Jeg tenker at argumentet ditt om sykehuskapasitet kanskje passer med smittesituasjonen og virusmutasjonen nå, men ikke nødv. tidligere av pandemien. Vi er ihvertfall enig i at det er gjort lite for sykehuskapasiteten.

Det dere som samlet unison gjeng egentlig forsøker på, er å score nå når tiltakstrøttheten er som størst. Klarer ikke å se bedre forklaring på de der gjentakende angrepene i mot helsemyndigheter på typer tiltak. At noen tiltak er feil eller har mistet relevans er jo noe som utvikler seg uke for uke. At myndighetene ikke alltid henger med eller gjør tiltak som er upopulære men innimellom svært riktige. Er slike ting som setter helsemyndigheter under lagelig muligheter for hogg. Og dere hogger og hogger, og har gjort dette i mange måneder allerede nå.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (18 minutter siden):

  

Pratet om norske grafer for covid. Så Kina kan du ta i verden-tråden. Men svaret du forsøker å skjevt framstille har jo ingen relevans. Norge har ikke hatt tiltak som i Kina noensinne. Likevel matcher vi de ganske godt på smittetall. Utrolig. Hva er det Norge gjør som ingen andre gjør, det er det interessante? Vi har jo knapt noen kraftige tiltak å snakke om dersom en sammenlikner seg med andre nasjoner. Det er dette spm. jeg prater om.

Covid_land__23jan2022.jpg.6b93232d743c2c7d2a10b8b7d9af6603.jpg

Du har selvsagt helt rett. Denne diskusjonen må vi dele i tre ulike tråder så vi holder oss til tema. Jeg siterer opprinnelig innlegg i alle og så tar vi riktig diskusjon i riktig tråd.

Svarer på Kina i verdens tråden. 

Smittetallene og innleggelsene i siste dagers nyheter eller forsåvidt i fra nyttår som vi nå ser innleggelse tallene fra (eller ikke ser blir vel mer riktig formulert) tyder på at nå er det bare å åpne opp igjen. Som @OlavEH også er inne på så er vi langt langt unna det vi kan håndtere av innleggelser pr i dag. 

Svarer på forholdsmessige tiltak i regjeringens håndtering av pandemien. 

https://www.diskusjon.no/topic/1917206-regjeringens-håndtering-av-pandemien-i-norge/

 

Har du forresten hørt på podcasten til Wolfgang Wee som @Fibonacci nevnte tidligere i tråden nå? Den tar for seg etikken rundt koronaviruset i norge og den hadde mange fine momenter uavhengig av hvilken bås man setter seg selv i (og generelt dette om båser). 

Lenke til kommentar
1 minute ago, minim said:

Har du forresten hørt på podcasten til Wolfgang Wee som @Fibonacci nevnte tidligere i tråden nå? Den tar for seg etikken rundt koronaviruset i norge og den hadde mange fine momenter uavhengig av hvilken bås man setter seg selv i (og generelt dette om båser). 

Skulle gjerne likt å tatt meg tid til det. Tror jeg har lyttet 10 minutter til den aktuelle video. Men, den var jo 2 timer. Har gamet mange timer og er andre ting å lytte til i bakgrunnen. Om jeg lar det skure eller velger å lytte til den en gang får en bare se an.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (20 timer siden):

Skuffende innlegg av Guri Melby

"Hun påpeker at mange arbeidsplasser har tilgang til tester og at det er mulig å gå på apoteket å kjøpe selv."

Den billigste selvtesten hos Apotek1 koster 349 kroner for 5 stk. Skal familien teste seg hver dag blir det fort dyrt, veldig dyrt.

Så, hvorfor i all verden handle de på Apotek1?

https://prisguiden.no/produkt/boson-biotech-covid-19-selvtest-5-stk-505023

Sist jeg kjøpte så kostet de 31 kr/stk hos kjeden Normal.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (5 timer siden):

De sykehusene som i følge den foreliggende pandemiplanen skulle kunne ta inn oppimot 10-gangen flere pasienter enn det meste som har ligget inne under covid-19. Nå er vi kommet så langt at det ikke lenger er hele befolkningen sin jobb å "redde" helsevesenet og ikke minst helsetoppene. Når beredskapen vår og evnen til å tåle økt belastning er så begrenset og ikke det minste bedre etter snart 2 år med pandemi, så er det noen på toppen som har gjort en så gjennomført ræva jobb at det ikke er hjemmel for å ha mange tiltak og restriksjoner. Det er ikke min oppgave å berge fanatikeren Guldvog og andre helsetopper for at de ikke har gjort jobben sin.

Joda, helt enig i at kapasiteten har vært alt annet enn den burde, men gitt at vi står til kness i denne drittsituasjonen, hvor løsningsorientert er dette innlegget? Mener du blame-game en god vei ut av pandemien?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Så, hvorfor i all verden handle de på Apotek1?

https://prisguiden.no/produkt/boson-biotech-covid-19-selvtest-5-stk-505023

Sist jeg kjøpte så kostet de 31 kr/stk hos kjeden Normal.

Jeg sjekket bare Apotek1 som et eksempel, de hadde nok skrudd ned prisen om de ikke hadde fått solgt.

31 kroner testen er selvsagt en mye bedre pris, men det blir fortsatt snakk om penger som ikke alle har.

Nå blir det jo innen kort tid god tligjengelighet for alle, jeg forstår ikke kritikken til Melby.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (7 minutter siden):

men det blir fortsatt snakk om penger som ikke alle har.

Det kan man jo si om alt. Noen har ikke penger til luer og votter. Noen har ikke penger til viskelær. osv. Vi har et sosialt sikkerhetsnett i Norge som gjør at folk unngår å fryse i hjel på gata slik det er i et annet "vestlig" land. Selv de fattigste i Norge har nok til å kunne prioritere kroner hit og dit. Spesielt fattige barnefamilier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

I Bergen har testkapasiteten kollapset. Timesvis med venting på bil-dropin, som nå er stengt for nye annomne. Eventuelt kan man stå i kø i regnet på Festplassen.

Er det hensiktsmessig å tvinge smittede til å sitte timesvis i bilkø eller stå ute i regnet for å få testet seg? Burde de ikke heller holdt seg hjemme i senga?

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Joda, helt enig i at kapasiteten har vært alt annet enn den burde, men gitt at vi står til kness i denne drittsituasjonen, hvor løsningsorientert er dette innlegget? Mener du blame-game en god vei ut av pandemien?

Veien ut er immunitet gjennom kombinasjon av smitte og vaksninering. Og dess flere som blir smittet så fort som mulig, dess raskere blir vi ferdig med det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...