Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

RichardNoname skrev (15 minutter siden):

Forskriftsendringen du linker til gjelder endring i karantenereglene, og har ikke trådt i kraft ennå. 

Her står det om kravet for å slippe pcr, som altså er tre doser, og som allerede har trådt i kraft:

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/apner-for-at-de-med-tre-vaksinedoser-slipper-pcr-test/id2898063/

Fra 26. slipper alle, spennende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RichardNoname skrev (1 minutt siden):

Har du noen link? Linken du sendte omtalte bare dette med at man kan teste seg i stedet for å gå i karantene. 

Det jeg tenkte på, husstandsmedlemmer slipper karantene uavhengig av vaksinestatus om man tester seg med selvtest som er ganske langt unna å være sikker.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (7 minutter siden):

Det jeg tenkte på, husstandsmedlemmer slipper karantene uavhengig av vaksinestatus om man tester seg med selvtest som er ganske langt unna å være sikker.

Og det er vi alle enige om. Men du kom lenger oppe med en påstand om at det er feil at det kreves tre vaksinedoser for å kunne bruke selvtest i stedet for pcr-test for å dokumentere smitte. Og du viste til denne forskriftsendringen som grunnlag for dette. Men forskriftendringen gjelder altså at man kan teste seg i stedet for karantene, og ikke hvilken vaksinasjonsstatus som kreves for å kunne dokumentere smitte ved selvtest; det er fortsatt tre doser. 

Endret av RichardNoname
  • Liker 2
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (4 minutter siden):

Og det er vi alle enige om. Men du kom lenger oppe med en påstand om at det er feil at det kreves tre vaksinedoser for å kunne bruke selvtest i stedet for pcr-test for å dokumentere smitte. Og du viste til denne forskriftsendringen som grunnlag for dette. Men forskriftendringen gjelder altså at man kan teste seg i stedet for karantene, og ikke hvilken vaksinasjonsstatus som kreves for å kunne dokumentere smitte ved selvtest; det er fortsatt tre doser. 

Sa vel aldri at noe var feil.

Ikke krav om tre doser fra 26.

Lenke til kommentar
10 hours ago, RichardNoname said:

Unntaket fra pcr-test gjelder de med tre doser. Dette er altså personer som i kraft av sin vaksinasjonsstatus allerede  har alle rettigheter, og dermed ikke har noe å vinne på å fabrikkere en falsk positiv test. 

De med to doser eller mindre vil derimot få utvidet sine rettigheter etter gjennomgått covid, og disse må fortsatt  ta pcr for å få ny status inn i systemet. 

Skjønner. Det er kanskje slik det stiller seg. Men, da er myndighetene svært utydelige i de signalene de nå gir om selvtestinnrapportering. Det kunne jo virke som dette ble gjort for å bøte på at de mangler testkapasiteten for PCR og at hjemmetester nå skulle gi sertifikatet. Fordi det å gi koronapasset basert på selvtest ville jo åpenbart ha avlastet mengden PCR-tester. Men det er kanskje som du sier, at sydenreisende og andre reisende må plent tvinges innom PCR-testen? Dette er det uklare.

Da vil jo deler av alle hjemmetestene ikke lengre gi noen god mening, om du vil sette det i et slikt reiselys. Og da viser det igjen en idiotisk tankegang fra regjering. Selvsagt så vil det kanskje ha litt effekt med mer hjemmetesting, men forslaget ville jo da ikke gjort noe godt for reisendeforberedelse type testbehov.

Det har jo før vært slik at har du ikke symptomer så måtte du kjøpe PCR-test før reise for egne penger til litt over en tusenlapp.

Mens, dersom du tilfeldigvis får symptomer så kunne du få test på det offentlige, som ofte kunne ihvertfall lede til PCR-tester. Det som blir forskjellig nå er kanskje at det ikke gir noen PCR-garantier som da kan nyttes som en bonus for de reisende.

Endret av G
Lenke til kommentar
10 hours ago, ToxicTed said:

Nå roter du. Denne selvtestingen gjelder de som har fått tre doser, og som uansett har grønt koronapass (også i EU). Skulle det vært sammenlignbart, så måtte vi ha åpnet for at uvaksinerte også kunne selvregistrere seg til grønt koronapass. Det gjør vi ikke.

Edit: Som @RichardNonameallerede har sagt.

Ja og noen fikk 3. dosen sin f.eks. i Des./Januar. Dersom disse så planlegger reisen sitt til etter at koronapasset er utløpt så har du det der gående at de kanskje må kjøpe PCR-testen når reisen nærmer seg for å få utvidet koronapassgyldigheten (for den løper jo ut til slutt denne gyldigheten).

Lenke til kommentar
9 hours ago, Snikpellik said:

Dog ikke en økning i intensivinnlagte, kanskje en bedre indikator nå som det er enormt med smitte i samfunnet og mange sykehusinnlagte tester positivt selv om covid-19 ikke er hovedårsak til innleggelsen. Men at det blir en videre økning fremover er det man forventer.

FJ3Y8bZXwAAeH_U?format=jpg&name=large

Hvor mye Delta finnes igjen i Norge? Har tidligere sett tall på ca. nær over 90 % omikron. Men, oversikten jeg så hos FHI var ikke oppdatert til nyeste dato enda. Kan det stille seg bedre allerede i dag med omikronstatusen?

Endret av G
Lenke til kommentar
6 hours ago, Aiven said:

Hun har vært syk 3 ganger i år og har testet positivt med en test som har betydelig feilrapportering, ok. Såvidt jeg vet finnes det ikke forskning som viser at man kan bli smittet flere ganger, men korriger meg gjerne om jeg tar feil. Det er klart at om testen bare har 5% feilrapporterte positive, så vil man få tusenvis av folk som henne når man tester millioner, uten at det betyr at man kan bli smittet flere ganger.

  

6 hours ago, Aiven said:

Jeg har hørt noen si det og jeg har hørt andre si at det ikke finnes noe forskning som viser at det forekommer med korona. Derfor var spørsmålet om noen har kilder på dette.

Videolenkene nedenfor.

Immunologi er åpenbart vanskelig å helt forstå seg på. Har et par kilder til deg som tilsier at immunforsvaret har en selvreguleringsmekanisme som kan sløve immuniteten. F.eks. ekstra boosterdoser kan gi deg dårligere immunitet om du er uheldig. Det samme kan nok ekstra mange koronainfeksjoner. Dette virker også å vise ekstra gyldighet ved luftveisvirus:

https://www.youtube.com/watch?v=FPPnyzvO7J4   ... Dr John Campbell (spesialsykepleier med doktorgrad), med gjesteintervju av en som har immunologibakgrunn Professor Robert Clancy

 

https://www.youtube.com/watch?v=7nhyhLVD-Hs   ... Mobeen Syed, M.D. M.S. (medicinae doctor, Master of Science?)

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Spent på hvordan pandemien vil fremstå nå, når det sannsynligvis kommer et ganske kraftig fall i antall smittede pr dag. Får håpe det ikke bryter ut panikk dersom innleggelsene går litt opp og smittetallene kraftig ned. 

" Ny smitterekord!" blir byttet ut med " Viruset har blitt mye farligere, høy sjans for innleggelse ved smitte"? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 timer siden):

Hvor mye Delta finnes igjen i Norge? Har tidligere sett tall på ca. nær over 90 % omikron. Men, oversikten jeg så hos FHI var ikke oppdatert til nyeste dato enda. Kan det stille seg bedre allerede i dag med omikronstatusen?

Håper og tror det er langt over 90%. Husk at 10% av 20.000 er 2000. Noe som hadde vært rekordsmitte med Delta.   

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
magb skrev (45 minutter siden):

Håper og tror det er langt over 90%. Husk at 10% av 20.000 er 2000. Noe som hadde vært rekordsmitte med Delta.   

FHI melder at det var 94% i uke 2, hva det var i uke 3 får vi vel vite i morgen, men vi ser at andelen omikron stadig stiger, så antagelig er det enda høyere. Edit: VG har en artikkel hvor de sier det er 97% omikron

En annen interessant ting er forskjeller mellom de to omikronvariantene BA.1 og BA.2. Vet vi noe om BA.2 ut over at den åpenbart må være mer smittsom enn BA.1?

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Hva tror folket her inne om hjemmekontor? Selv begynner jeg å merke at dette tærer på både psyke og motivasjon. Å påstå at det er et lite inngripende tiltak er i hvert fall helt feil, det er vel et av om ikke det mest inngripende tiltak som er igjen. 

Nå løsner regjeringen opp mtp karantene, og da er det vel heller ingen grunn igjen til å påby hjemmekontor? 

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (11 minutter siden):

Rotevatn og Venstre med et mer nyansert syn på dette enn regjeringen. Og han har iallfall rett ang hjemmekontor. At FHI vurderte dette som et "lite inngripende tiltak" er temmelig virkelighetsfjern. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dnz0Gj/venstre-vil-aapne-opp-vi-boer-gaa-bort-fra-de-aller-fleste-tiltakene

Jøss. Nå kan jeg si at jeg har vært enig med Rotevatn en gang også! Jeg likte spesielt godt denne delen som påpeker noe alvorlig galt vi har sett igjennom de siste to år. 


«Hvis folk bare stilltiende aksepterte enorme inngrep i sin frihet uten å kreve gode argument, så ville jeg vært alvorlig bekymret.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (1 minutt siden):

Hva tror folket her inne om hjemmekontor? Selv begynner jeg å merke at dette tærer på både psyke og motivasjon. Å påstå at det er et lite inngripende tiltak er i hvert fall helt feil, det er vel et av om ikke det mest inngripende tiltak som er igjen. 

Så vidt jeg kan se så demper det antagelig veksten vesentlig, særlig blant dem som må reise kollektivt til og fra jobb. Jeg ser heller ikke at det er veldig inngripende.

Andre1980 skrev (3 minutter siden):

Nå løsner regjeringen opp mtp karantene, og da er det vel heller ingen grunn igjen til å påby hjemmekontor? 

Hvorfor henger disse to tingene sammen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...