Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (6 timer siden):

Ikkje-nyheit frå Nrk:

Jeg synes at NRK begynner å minne om Dagbladet, i hvert fall når det gjelder bruk av sterke ord og overskrifter. Korte tekster uten å gå i dybden. (Mye bra også, da). Og vi får distriktsnyheter.

Jeg ser av og til for meg en gjeng unge freelansere som går på månedskontrakter.

Endret av Subara
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (7 timer siden):

Nais (Nice)

Men ærlig talt. Nå trodde jeg de hadde lurt oss til å tro at det ikke fantes influensa i Norge, også hoster du opp slike skrøner :p:fun:

Ærlig talt var det det verste Dagbladet kunne forsøke å skremme med sånn fotomessig? Ser jo ut som en deilig juledessert det der. Mislykket forsøk av Dagbladet. Får assosiasjoner til noe geleaktig. Nam

Spoiler

74877187.jpg?imageId=74877187&width=980&

INFLUENSAVIRUS: H3N2-viruset er det som sirkulerer i Norge. Nå ser FHI at det har kommet en ny variant av dette influensaviruset, som nordmenn ikke er like godt beskyttet mot. Foto: Science Photo Library / NTB

Hvor godt kan en si at de har fulgt med når man ser noen har havnet på sykehus siden sist vi hørte at "det ikke finnes influensa omtrent i Norge"?

Hvis jeg kommer over noe i Dagbladet pleier jeg å ta turen innom Aftenposten for å sjekke om nyheten er med der også, noe den var.

Influensaviruset har mutert – mange kan bli syke, sier FHI https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=43465 Ordet mutert har en egen skrekkinngytende klang for tiden. Ellers står det nederst i artikkelen at influensavaksinen fortsatt skal være effektiv mot alvorlig sykdom.

Et eldre familiemedlem er lagt inn på sykehus og jeg fulgte med på hvilke tester som ble tatt av vedkommende på helsenorge.no. I denne rekkefølgen og tilsammen to koronatester i løpet av 24 timer:

  • SARS-CoV-2 RNA  Analysen er gjort ved hjelp av nukleinsyreamplifikasjon/RT-PCR-metode
  • PCR hurtigtest Influensa A
  • PCR hurtigtest Influensa B
  • PCR hurtigtest Us-SARS-CoV-2 RNA - COV19 Materiale: Nasopharynx og halsprøve

Om det er obligatorisk nå ved innleggelse at man blir testet for influensa, eller om de passer ekstra godt på eldre?

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (21 minutter siden):

Hvis jeg kommer over noe i Dagbladet pleier jeg å ta turen innom Aftenposten for å sjekke om nyheten er med der også, noe den var.

Influensaviruset har mutert – mange kan bli syke, sier FHI https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=43465 Ordet mutert har en egen skrekkinngytende klang for tiden. Ellers står det nederst i artikkelen at influensavaksinen fortsatt skal være effektiv mot alvorlig sykdom.

Et eldre familiemedlem er lagt inn på sykehus og jeg fulgte med på hvilke tester som ble tatt av vedkommende på helsenorge.no. I denne rekkefølgen og tilsammen to koronatester i løpet av 24 timer:

  • SARS-CoV-2 RNA  Analysen er gjort ved hjelp av nukleinsyreamplifikasjon/RT-PCR-metode
  • PCR hurtigtest Influensa A
  • PCR hurtigtest Influensa B
  • PCR hurtigtest Us-SARS-CoV-2 RNA - COV19 Materiale: Nasopharynx og halsprøve

Om det er obligatorisk nå ved innleggelse at man blir testet for influensa, eller om de passer ekstra godt på eldre?

I kommunen jeg  bor er det standard prosedyre at pcr tester som tas på teststasjonen også analyseres for influensa. For barn analyseres de for RS-virus. Antar at dette er nasjonalt og at dermed alle i Norge som tar korona pcr-test også testes for influensa. Jeg tipper det er for statistikkformål ved at de ønsker å ha god oversikt over influensa og RS med tanke på sykehuskapasitet. 

Endret av RichardNoname
  • Liker 1
Lenke til kommentar

BTs hovedsak i dag: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/y4GJ4r/haukeland-faar-ikke-fagfolk-til-nye-intensivplasser

Sitat

– Intensivkapasiteten er trolig lavere nå enn ved starten av pandemien, sier seksjonsoverlege Stig Gjerde.

Nye smitterekorder har satt fart i debatten om manglende intensivkapasitet.

Ved starten av pandemien var det 289 intensivsenger i Norge og landet lå langt nede på OECDs liste.

I Norge var det 8,9 senger pr. 100.000 innbyggere. Tyskland som lå på topp, hadde nesten fire ganger så mange.

På Haukeland universitetssjukehus er ikke situasjonen blitt bedre siden pandemien rammet, ifølge Stig Gjerde, seksjonsoverlege ved intensivavdelingen.

– Vi har antakelig lavere kapasitet nå, sier Gjerde.

Årsaken er mangel på sykepleiere og leger med den rette kompetansen.

Intensivavdelingen har elleve sengeplasser. I tillegg er det intensivsenger på medisinsk intensiv og overvåking, men disse brukes ikke til covid-pasienter.

Sykehusledelsen har bevilget opp mot 40 millioner kroner til to nye intensivsenger og 13 nye overvåkingssenger.

14 ubesatte stillinger

Men sykehuset har ikke klart å skaffe kvalifiserte folk til å betjene de nye intensivsengene.

14 stillinger på intensivavdelingen sto ubesatt for tre uker siden.

I tillegg kommer sykefraværet.

– I starten av pandemien hadde vi nesten ikke sykefravær, men i det siste har det vært ekstremt høyt. Rundt 10–15 prosent, sier Gjerde.

Det betyr at 10–15 intensivsykepleiere er borte fra jobb til enhver tid. Slår man sammen sykmeldte og ubesatte stillinger tilsvarer det fem-seks intensivplasser som ellers kunne vært i bruk, ifølge Gjerde.

Torsdag fikk fire covid-pasienter intensivbehandling på Haukeland.

Pandemien har også gjort det verre å få vikarer fra utlandet. Et lyspunkt er at det ved årsskiftet kommer seks–syv nyutdannede intensivsykepleiere.

– Men det løser ikke problemet, konstaterer Gjerde, som viser til at flere har sluttet.

– Grunn til bekymring

– Intensivkapasiteten har vært strukket over lang tid, sier Eirik Buanes, leder for Norsk intensiv- og pandemiregister og overlege på intensiven på Haukeland.

Ekstra beredskap for pandemier og større hendelser som varer over tid eksisterer ikke, da må driften legges om, ifølge Buanes.

Han deler sine erfaringer fra jobben på sykehuset:

– Iblant går veldig mye av min tid, som burde vært brukt på andre ting, med til å finne plass til pasienter. Vi får inn en ny dårlig pasient, men så er det fullt. Det må brukes tid på å ringe avdelinger som kan ha plass, og ringe etter mer folk.

– Hva tenker du om at intensivkapasiteten ikke er blitt bedre?

– Det gir litt grunn til bekymring. Hittil har vi håndtert koronasituasjonen greit fordi belastningen ikke har vært så stor som fryktet. Men hvis det øker på, vil det fort kunne bli et problem.

Intensivkapasitet var også tema for den første koronakommisjonen som var ledet av Stener Kvinnsland.

Kvinnsland sier han mener Norge bør øke intensivkapasiteten rundt 20 prosent fra dagens nivå.

– Trenger plan for toppene

– Det er også viktig å ha planer for hvordan vi skal ta toppene. Pandemien er en ekstraordinær situasjon. Vi kan ikke la sykehuspersonell gå på tomgang og senger stå ubrukt i alle de årene det ikke er behov for dem, sier Kvinnsland

– Da ender vi bare med at intensivsengene blir fylt med pasienter som egentlig ikke krever intensiv behandling. Det er dårlig sykehusøkonomi, tilføyer den tidligere toppsjefen i Helse Bergen.

Kvinnsland sier kommisjonen ga to innspill til hvordan sykehusene kan bli mer beredt for toppene.

– Helseregionene bør legge planer for å kunne flytte intensivpasienter til sykehus med ledig kapasitet. Helst innen regionen, men også til andre landsdeler.

– Det kan gjøres mellom sykehusene i Oslo, men neppe over store avstander ellers i landet?

– Jo, intensivpasienter kan flys og kjøres. Smittetoppene er ofte lokale. I første året av pandemien var det sykehus som ikke hadde en eneste intensivpasient med korona, svarer Kvinnsland.

Det andre rådet er å bygge en reservestyrke av sykepleiere, for eksempel fra akuttmedisin, som jevnlig kurses slik at de på kort varsel kan settes inn i pleie av intensivpasienter.

– Manglende intensivkapasitet er et sammensatt og vanskelig problem og pandemien er en så ekstraordinær situasjon, oppsummerer han.

Kommunikasjonsdirektør Bente Aae i Helse vest skriver at de har en godt innarbeidet prosedyre for å flytte smittede pasienter med både ambulanser og fly.

Helseregionen har også avtale om å flytte personell mellom helseforetakene ved behov og har lånt ut personell til andre regioner under pandemien.

– Har reservestyrke

Helse Bergen har allerede en reservestyrke av sykepleiere som har fått opplæring i å jobbe sammen med intensivsykepleiere i team rundt pasientene, påpeker administrerende direktør Eivind Hansen.

Disse blir sentrale dersom sykehuset må ta i bruk gymsalen for å håndtere koronapasienter.

– Vi kan raskt stenge ned aktiviteten i gymsalen, rulle inn med utstyr og rigge til 18–20 senger. Det har vi trent på.

Hansen sier han er klar over at dette er «å vanne ut kompetansen».

Uavhengig av pandemi, mener Hansen at intensivkapasiteten må bli bedre.

– Vi må beholde de gode og svært kompetente medarbeiderne vi har og utdanne flere. Det må skje i tett samarbeid med universitet og høyskoler.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

+24 flere innlagte siden i går.

Totalt 331 (høyeste antall i pandemien).

106 på intensivavdeling, 58 på respirator.

Sjeldent høy økning til å være helg.

https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiOWU4ZjE4MjQtOWNmZC00ODllLWI3YzktZWNiYTUxMDViYTU2IiwidCI6IjZiYTFiZDVjLTc1MGYtNGFkNi1hYmEzLTBmOTU1ODViYzIxZiIsImMiOjh9

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (22 minutter siden):

+24 flere innlagte siden i går.

Totalt 331 (høyeste antall i pandemien).

106 på intensivavdeling, 58 på respirator.

Sjeldent høy økning til å være helg.

https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiOWU4ZjE4MjQtOWNmZC00ODllLWI3YzktZWNiYTUxMDViYTU2IiwidCI6IjZiYTFiZDVjLTc1MGYtNGFkNi1hYmEzLTBmOTU1ODViYzIxZiIsImMiOjh9

En kan vel kalle det forrige regjering gjorde da de påsto at vaksinen og dekningsgrad var nok til at man kunne se seg ferdig med denne pandemien som Tidendes bomskudd. Hva skulle man egentlig kunne forvente av de, de gjorde jo en sørgelig innsats fra dag en. 

Som ingen kontroll på grensene. Forrige høsts store oppblomstring grunnet dårlig kontroll på de fra utlandet som skulle vært i karantene. Stole blindt på en vaksine som Israel allerede hadde bevist var ferskvare og maks gir ok beskyttelse mot alvorlig sykdom i en kort periode. Personlig skjønte jeg ikke hvorfor De aldri tok til seg erfaringene Israel opparbeidet seg. 

Vil tro de fleste er ekstremt lei og at atter en nedstegning ikke vil bli overholdt noe særlig. Strengt tatt blir jeg overrasket om folk gidder å bry seg med boosterdoser også i like stor grad som de var villige til å ta de 2 første. Med mindre de eventuelt er i risikosonen og faktisk har litt nytte av den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Sjeldent høy økning til å være helg.

Det nya er att man har begynnt att uppdatera talen också på helgen. Tidigare har talen nästan alltid ökat markant på mandagen för att sen stabilera sig eller gå ned lite i uken (Senaste månaderna når talen totalt sätt har gått opp alltså).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

Totalt 331 (høyeste antall i pandemien).

Og de aller fleste av de innlagte er uvaksinerte. Sier litt om hvilke idioter som skaper disse nye nedstengingene. Hadde de bare vaksinert seg så hadde vi kanskje slippet å låse ned på nytt.

edit: Kilde
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z7kJxb/rekordmange-coronapasienter-innlagt

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (7 minutter siden):

Og de aller fleste av de innlagte er uvaksinerte. Sier litt om hvilke idioter som skaper disse nye nedstengingene. Hadde de bare vaksinert seg så hadde vi kanskje slippet å låse ned på nytt.

Det er nok sannsynlig at vi ville sluppet de samme tiltakene som nå i hvert fall, ja. Oppunder halvparten av de innlagte forrige uke var uvaksinerte, det er en utrolig stor overrepresentasjon kontra vaksinerte.

NRK hadde jo intervju med en pastor forrige uke som ikke ville ta vaksinen og angrer. Flere uvaksinerte i kretsen hans var tilkoblet respirator. For noen genier vi har blant oss som ødelegger for hele resten av samfunnet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

NRK hadde jo intervju med en pastor forrige uke som ikke ville ta vaksinen og havnet på sykehus. Flere uvaksinerte i kretsen hans var tilkoblet respirator. For noen genier vi har blant oss som ødelegger for hele resten av samfunnet.

Vist det er snakk om samme pastoren jeg tror det er (Hans Reite) så endte han selv ikke på sykehus, men flere i menigheten hans inkludert hans egen sønn endte opp med å måtte ha pustehjelp på sykehus. Hvorvidt det betyr respirator eller bare oksygen vet jeg dog ikke. Men han angret vertfall nå at han står bak et av de største antivax miljøene i områdene rundt her hvor jeg bor som nå har massive problemer med smitte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Vist det er snakk om samme pastoren jeg tror det er (Hans Reite) så endte han selv ikke på sykehus, men flere i menigheten hans inkludert hans egen sønn endte opp med å måtte ha pustehjelp på sykehus. Hvorvidt det betyr respirator eller bare oksygen vet jeg dog ikke. Men han angret vertfall nå at han står bak et av de største antivax miljøene i områdene rundt her hvor jeg bor som nå har massive problemer med smitte. 

Skrev feil med sykehus først, endret rett før du svarte nå :) 

Det står i NRK-intervjuet at han sier dette:

Sitat

Reite seier han kjenner fleire personar som ligg i respirator.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (22 timer siden):

Takk for den. Hadde ikke fått med meg den Debatten. Var god den. Noe spesielt du tenkte på der? Kunne ikke se at det er et planlagt opplegg å si at tredje dose må hastes ut for å bøte på alvorlig sykdom. For å bøte på smittespredning ja, men det var allerede påpekt. Og for de eldste og risikogrupper er det nok lurt å ta en tredje dose mtp alvorlig sykdom (på samme måte som de vaksinerer seg mot influensa). Flere av dem har nok også opparbeidet dårligere effekt ettersom det gjerne henger sammen med hvor godt immunforsvar man har, samt at de fikk kort tid mellom dosene (som også gir mindre effekt).

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (8 minutter siden):

Man kan si mye om Hans Reite, men han skal faktisk ha litt kudos for å innrømme at han tok feil og nå anbefaler sine sekt-trosfeller å vaksinere seg:

https://fb.watch/9RVdSLSg_o/

Kristenkonservative er uten tvil sterkt representert i antivaxx-leiren.

Ja en skal ikke være alt for dømmende, denne opptredenen hans her kan nok få mange i disse miljøene til å ombestemme seg :) 

Lenke til kommentar

Supersprederne: Vi har snakket med noen som har vært veldig lei seg.

Sitat

Trondheims smittesporere fortsetter arbeidet med å kartlegge koronasmitten.

Hvordan kan folk unngå å bli en superspreder?

– Vaksinere seg. Vaksinere seg. Det er liksom første bud, sier Eli-Anne Emblem Skaug til NRK.

Sitat

– Hvis det kommer en ny pandemi og man ikke har vaksinen tilgjengelig. Hvordan kan man da oppføre seg for å unngå å bli en superspreder?

Hold avstand til andre. Hold deg hjemme hvis du er syk og har symptomer. Ikke sitt på en bar og host. Jeg sier ikke at noen har gjort det, men da legger du liksom gullegget for å spre ting videre. Ha god håndhygiene. Bruk munnbind, der du ikke kan unngå å komme tett på folk, som på kollektivtransport og i butikker.

Sitat

– Hva er det viktig for dere å si til dem skjønner at de har vært superspredere?

Da sier vi: Det er ingen som kan lastes. Du var på feil sted til feil tid. Du hadde ingen symptomer, og var frisk. Du gjorde ikke noe som gikk på tvers av den forskriften som vi hadde da. Likevel så skjedde det.

Og sånn er det. Der det er mennesker, der trives virus.

https://www.nrk.no/norge/xl/supersprederne-1.15760320

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (53 minutter siden):

Man kan si mye om Hans Reite, men han skal faktisk ha litt kudos for å innrømme at han tok feil og nå anbefaler sine sekt-trosfeller å vaksinere seg:

Reite er sikkert en trippel undercover-muldvarp som liksom etter mye vurdering ender opp med å anbefale, trippel og kvadruppel dose. Burde de ikke snart la dem som ikke har tatt noe, begynne med dose 3? Alle må stadig begynne med dose 1 og 2, som egentlig er tilpasset originalviruset fra 2020?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

+24 flere innlagte siden i går.

Totalt 331 (høyeste antall i pandemien).

106 på intensivavdeling, 58 på respirator.

Sjeldent høy økning til å være helg.

https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiOWU4ZjE4MjQtOWNmZC00ODllLWI3YzktZWNiYTUxMDViYTU2IiwidCI6IjZiYTFiZDVjLTc1MGYtNGFkNi1hYmEzLTBmOTU1ODViYzIxZiIsImMiOjh9

Heldigvis ikke massiv økning på intensiven ennå, men 106 er et veldig høyt tall vs kapasiteten.

Man får håpe det stagner litt i ukene mot julen.

 

Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Og de aller fleste av de innlagte er uvaksinerte. Sier litt om hvilke idioter som skaper disse nye nedstengingene. Hadde de bare vaksinert seg så hadde vi kanskje slippet å låse ned på nytt.

edit: Kilde
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/z7kJxb/rekordmange-coronapasienter-innlagt

Jeg har ekstremt liten tro på at dette er alle "friske" 50-60åringer, at det ikke er høy bmi eller annet som også ligger bak.

At dem ikke gir ut sikkelig med detaljer er bare dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...