Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

8 hours ago, valen said:

Dersom du leser første saken. Så ble smitten dratt med inn av en fullvaksinert. 

Pfizer sier selv at boosterdosen KAN gi litt beskyttelse mot omicron. De sier også at de jobber med en vaksine som VIL gi beskyttelse mot omicron. Den har de allerede bestemt at skal komme i 3 doser. 

Du må ha tre doser av den mot Omikron for å bli helt beskyttet eller? :blink: Havner vi da på 6, hvorav 3 nesten-Delta-vaksiner og 3 Omikron-vaksiner inn i kroppen til slutt?

Er nok steder å stikke nåler i meg, står ikke på det, men vil ikke ha det i blodbanen og vil helst at vaksinene er ok for helsen. Ble lettere nervøs for at 3. dosen i mot Wuhan, alfa eller beta eller hva Pfizer anno 2021 er laget på kan havne i blodet uten aspirering. Tenkte ikke det var så farlig når jeg fikk inn 1. og 2. dose, men er jo folk som får alvorlige bivirkninger når det havner i blodet. Til og med ødelagt sentralnerve og lammelse om en er riktig uheldig. Immunforsvar som går helt av skaftet da?

Skal man tør å tro 100 % på norsk helsevesen da? Er jo ikke alltid de raskeste knivene i skuffen de på å fange opp alt av bivirkninger. Sånn helt nøkternt og reellt vurdert av meg.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Subara said:

Kronprinsesse Mette-Marit testet negativt heldigvis, siden hun har sykdommen kronisk lungefibrose. Det er slike som henne man håper slipper korona, selv om Omicron-varianten skulle vise seg å være mild. Og Delta er fortsatt her.

Huff, stakkars dame. Men, hun får vel hoffbehandling innad helsevesenet? Lungefibrose er ikke til å spøke med. Enkelte som har slikt får kanskje 5 år igjen å leve. Men varierer sikkert mye det. Er jo medisinsk forskning på det området, men går sikkert tregt.

Tror du har formuleringsfeil. For leser jeg det du har skrevet så vil jeg nødig bytte til meg lungefibrose for immunitet i mot covid, for å si det slik :wow: Men folk forstod det nok slik du klekket ut den setningen likevel.

Med godvilje så forstår jeg jo at det er viktig at hun tester negativt med lidelsen lungefibrose. Heldigviset reddet det inn i den retning.

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, :utakt said:

Ny dag, nytt smittetilfelle i klassen til ungen. 

"Du rykker stadig fremover i køen. Å smitte deg med covid er viktig for oss. Du blir smittet så snart som mulig. Takk for at du venter." 

Rekker vi å få unnagjort sykdom og karantene  før jul, tro? 

Hva mente du med det? At vi ca 400000 uvaksinert er problemet med den nye varianten?

Nope, ville folk holde seg hjemme ville vi ikke hatt denne varianten, og det vil nok komme flere varianter.

Men da må folk slutte og tenke på seg selv. Reising ut og inn av norge er problemet.

Ikke de få som ikke har tatt vaksinene:grin:

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (7 minutter siden):

Hva mente du med det? At vi ca 400000 uvaksinert er problemet med den nye varianten?

Nope, ville folk holde seg hjemme ville vi ikke hatt denne varianten, og det vil nok komme flere varianter.

Men da må folk slutte og tenke på seg selv. Reising ut og inn av norge er problemet.

Ikke de få som ikke har tatt vaksinene:grin:

What? Jeg mener at smitten brenner seg gjennom skolen, trinn etter trinn, klasse etter klasse, barn etter barn. Vi sitter bare og venter på at det skal bli vår tur, og håper vi rekker å bli ferdig med det før jul. Eller at det venter til nyåret... Men det er vel lite sannsynlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Hva forventet du egentlig? Klinisk dumhet har vært endemisk i deler av befolkningen, og det har blitt ganske tydelig etter mars 2020. 

Ja men dette er bare magisk.... At det er mulig 😂

Samme gjengen tror vel nissene på låven er dokumentar.... 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

Huff, stakkars dame. Men, hun får vel hoffbehandling innad helsevesenet? Lungefibrose er ikke til å spøke med. Enkelte som har slikt får kanskje 5 år igjen å leve. Men varierer sikkert mye det. Er jo medisinsk forskning på det området, men går sikkert tregt.

Tror du har formuleringsfeil. For leser jeg det du har skrevet så vil jeg nødig bytte til meg lungefibrose for immunitet i mot covid, for å si det slik :wow: Men folk forstod det nok slik du klekket ut den setningen likevel.

Med godvilje så forstår jeg jo at det er viktig at hun tester negativt med lidelsen lungefibrose. Heldigviset reddet det inn i den retning.

Hehe, hun overlever nok(håper jeg)

Men å skrive (hun får vel hoffbehandling innad helsevesenet) Seriøst, er du imot konge familien?

Så hun er først i køen?

Lenke til kommentar
Sitat

Influensaviruset H3N2 har endringer i overflateproteinene som gjør at det er større risiko for alvorlig sykdom i Norge, sier Folkehelseinstituttet.

FHI har overvåket influensasituasjonen i Norge siden uke 40, og sender ut ukerapporter regelmessig.

I uke 43 og i ukene frem til nå har FHI omtalt et «Bangladesh-lignende virus som er en del endret fra virus vi har hatt i Norge tidligere,» skriver Dagbladet.

–Flere kan komme til å bli syke og noen av dem vil kunne få alvorlig sykdom, forklarer Kjersti Rydland, leder for influensavaksinasjonsprogrammet i FHI, til avisen.

Sitat

Influensavaksinen skal fortsatt være effektiv mot alvorlig sykdom.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (9 timer siden):

Eneste jeg leser her er panikk og ting som ikke stemmer.

Utifra antall smittet i det siste i Norge og antall døde av omicron samt delta virker det som både sykehusene og begravelsebyråene vil si dine påstander ikke stemmer.

Er t cellene som beskytter mot alvorlig sykdom noe nesten alle vil ha selv etter antistoffene har begynte å falme.

Hvorfor sprer du så mye ting som er totalt usant egentlig ? Virker som dagbladet er din kilde til sannhet, kanskje begynne søke litt i vitenskapen isteden ?

https://www.pennmedicine.org/news/news-releases/2021/august/penn-study-details-robust-tcell-response-to-mrna-covid19-vaccines

Vi ser det eksakt samme i tidligere studier rundt vaksiner, vi ser det også i større studier enn denne, så er mer eller mindre bekreftet at t celle responsen blir ikke særlig påvirket av drive fylle på med boosters.

Eldre og syke som ikke har godt  fungerende immunforsvar er det nok bra med boosters på lik linje som de alltid er blitt anbefalt årlig influensa vaksine.

Omicron-utbruddet er to uker gammelt eller noe sånt. Det er derfor dødstallene ikke kan evalueres ennå.

Når det gjelder det andre, så virker det som om du har bare en overflatisk forståelse av hvordan vaksiner virker. Men det stemmer at jeg refererte til en avisartikkel som igjen refererte til preliminære studier. Panikken du referer til er nok hos den britisk befolkningen som er vaksinert med AstraZeneca-vaksinen som viser seg å ikke beskytte mot denne nye varianten (igjen påpekes det at mer enn overflatisk forståelse av vaksiner er nødvendig for å forstå dette).

Endret av Sandy Koufax
  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 hours ago, Jotun said:

Magisk. Etter rashidi tullet på nytt på nytt i går om at covid var fake News så er det faktisk voksne folk som tror på det 😂😂😂😂😂

Åh, nå ser jeg sammenhengen

Media control

Omicron Delta  (kilde: Rashidi fra Nytt på nytt)

Hadde glemt at TV fantes. Var så vant til å ikke se TV, men nå ser jeg at man kan se denne episoden i nettleser:

https://tv.nrk.no/serie/nytt-paa-nytt/2021/MUHH50003521/avspiller

Fy fader det var det beste fra sendingen:

"I over en uke nå har bergenserne holdt pusten" :laugh:

Var ikke så dum heller den med "At neste uvaksinerte sted det dukker opp en ny mutasjon så kaller vi den for Karma".

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, :utakt said:

What? Jeg mener at smitten brenner seg gjennom skolen, trinn etter trinn, klasse etter klasse, barn etter barn. Vi sitter bare og venter på at det skal bli vår tur, og håper vi rekker å bli ferdig med det før jul. Eller at det venter til nyåret... Men det er vel lite sannsynlig.

Er det verste timingen, om man får sykdommen 24de, 25de og 26de desember?

Lurer på hvor mange uker det tar før vi har lært mer om omikron.

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Er det verste timingen, om man får sykdommen 24de, 25de og 26de desember?

Lurer på hvor mange uker det tar før vi har lært mer om omikron.


"Har Omikron" er åpenbart et anagram for "helt kanon", det er jo bare å stokke om bokstavene litt, så julen blir nok uansett helt kanon !

Sauene er i panikk, vaksinene inneholder DNA fra øglemonster og sporing gjennom 5G. The future is now !

Lenke til kommentar

Selve rapporten fra britene kan finnes her:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjAxNDvi930AhVeRfEDHQbuCREQFnoECA8QAQ&url=https%3A%2F%2Fkhub.net%2Fdocuments%2F135939561%2F430986542%2FEffectiveness%2Bof%2BCOVID-19%2Bvaccines%2Bagainst%2BOmicron%2Bvariant%2Bof%2Bconcern.pdf%2Ff423c9f4-91cb-0274-c8c5-70e8fad50074&usg=AOvVaw3QwCTYUqmMQzS3diVCfHFn

Fra slutten av side 5 kan man finne det relevante med ingen beskyttelse 15 uker dose to med AstraZeneca, 37 prosent med Pfizer/Biontech og så videre. De har ingen tall på hvorvidt vaksinene beskytter mot alvorlig sykdom og død, da tallverdiene er for små og sykdommen er forholdsvis ny.

På det siste kan vi kanskje referere til Sør-Afrika hvor anekdotisk bevis tyder på mild sykdomsforløp for majoriteten av de syke, men økt infeksjonsrate. Det vanskelige her er om dette kan overføres til f.eks Norge, USA, Russland eller Meksiko. Sør-Afrika har en gjennomsnittlig levealder på 27 år mot Italias 47 år og Norges 38 år f.eks. I tillegg ser de ut til å spise mindre hurtigmat og har lavere BMI antar jeg sammenlignet med Meksiko og USA. Dette medfører da mindre diabetes og hjertesykdom.

Vanskelig å foreta en vurdering rett og slett før mer data. Men en midlertidig nedstenging er nok det beste virkemiddelet før man kan fastslå noe sikkert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (3 timer siden):

Omicron-utbruddet er to uker gammelt eller noe sånt. Det er derfor dødstallene ikke kan evalueres ennå.

Når det gjelder det andre, så virker det som om du har bare en overflatisk forståelse av hvordan vaksiner virker. Men det stemmer at jeg refererte til en avisartikkel som igjen refererte til preliminære studier. Panikken du referer til er nok hos den britisk befolkningen som er vaksinert med AstraZeneca-vaksinen som viser seg å ikke beskytte mot denne nye varianten (igjen påpekes det at mer enn overflatisk forståelse av vaksiner er nødvendig for å forstå dette).

Du er virkelig den siste her inne til å snakke om "overflatisk forståelse" av vaksiner , jeg linker til studier og ikke avis artikler.

Jeg snakket heller ikke om beskyttelse mot smitte eller at man skal unngå bli sjuk, men evnen kroppen beholder til å unngå alvorlig sykdom etter vaksiner.

Du kan jo lese og lære litt

https://en.wikipedia.org/wiki/T_cell

 

 

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Barnelege ved OUS: − Overraskende hvis barn blir alvorlig syke av omikron

Overlege Per Kristian Knudsen ved Barneklinikken, Oslo universitetssykehus, vil bli overrasket hvis omikron-varianten vil forårsake alvorlig sykdom hos barn.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RrEomr/barnelege-ved-ous-overraskende-hvis-barn-blir-alvorlig-syke-av-omikron

 

Sitat

 

– Gjennom hele pandemien har det til sammen vært innlagt rundt 160 barn under 18 år i hele landet. Median liggetid på sykehuset har for barna vært 2 døgn. 

– Barn under 1 år har vært overrepresentert blant de innlagte barna under pandemien. Vi har generelt lav terskel for å legge inn de yngste barna. Ofte kommer de inn med feber og en uavklart tilstand. Da legges de inn for sikkerhets skyld, sier Knudsen.

 

Sitat

I fredagens rapport fra det europeiske smittevernbyrået ECDC, meldes det at omikron-varianten fortsetter å spre seg, men at det fortsatt dreier seg om milde symptomer eller bekreftet smitte uten symptomer. Det er fortsatt ikke meldt om dødsfall knyttet til omikron.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...