Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Tror att många i syd afrika redan har haft viruset och att många av omikron fallen alltså är personer som har en viss immunitet. Kan förklara att de klarar sig bättre nu än tidigare. 

Tycker helt enkelt att man ska vänta och se ett tag innan man tror alltför mycket om den nya varianten. Förhoppningsvis er den snillere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fibonacci skrev (8 timer siden):

Er det strengt tatt nødvendig for folk som har hatt covid å ta boostershots?

Siden vaksinen hjelper lite mot smitte, er det mest for egen skyld man tar den. Og når man tåler sykdommen, hva er poenget da?

For eldre og de som er syke som eks sykdommer som går på immunforsvaret osv så er det nok gunstig med booster dose.

Når man bikker ca 55-60år så begynner immunforsvaret ikke fungerer helt som normalt for mange selv om man trener, spiser sunt og ikke har diabetes, høy bmi eller forhøyet blodtrykk, for noen starter det når man er langt yngre grunnet livsstil valg.

Man kan supplere med relativt høye doser med zinc for å styrke immunforsvaret, er gjort mye forsking på dette, selv tar jeg 75mg i perioden jeg vet man er blitt utsatt for smitte(maks 10dager), 25mg x 3 fordelt over en dag, sammen med en del annet som jeg ellers supplerer med daglig.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8349606/

 

 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (7 minutter siden):

 

Tycker helt enkelt att man ska vänta och se ett tag innan man tror alltför mycket om den nya varianten. Förhoppningsvis er den snillere.

Enig der, er nok ikke lenge til man vet nok, heldigvis tyder alt også her i Europa på det ikke er den negative utviklingen man fryktet.

Lenke til kommentar
Kazuo skrev (34 minutter siden):

(...) selv om antallet innleggelser ved sykehusene øker kraftig (...) 

Dette høres ikke ut som noe drømmescenarie for norske sykehus akkurat nå... I artikkelen står det også at smitten har begynt å nå de eldste, altså har innleggelsene hittil vært blant yngre folk. 

Fint at folk ikke dør (enda?), men blir det mange nok som trenger behandling kan det bli ganske utrivelig likevel. Jeg skjønner at FHI er urolige, jeg tror ikke det er særlig klokt å konkludere nå at omikron er harmløst. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
:utakt skrev (15 minutter siden):

Dette høres ikke ut som noe drømmescenarie for norske sykehus akkurat nå... I artikkelen står det også at smitten har begynt å nå de eldste, altså har innleggelsene hittil vært blant yngre folk. 

Fint at folk ikke dør (enda?), men blir det mange nok som trenger behandling kan det bli ganske utrivelig likevel. Jeg skjønner at FHI er urolige, jeg tror ikke det er særlig klokt å konkludere nå at omikron er harmløst. 

Tror nok ingen har konkludert med noe som helst ennå.

Men inntil nå ser ting langt mer positivt ut enn hva media og div spydde ut i starten, minner meg mye om situasjonen med delta så jeg sitter rolig i båten med min optimisme.

Lenke til kommentar
Kazuo skrev (18 minutter siden):

Tror nok ingen har konkludert med noe som helst ennå.

Ikke helsemyndighetene hvertfall. Men kommentarfelt rundt omkring begynner å fylles med kommentarer som bagatelliserer omikron fullstendig. Kanskje ikke så rart når avisene kjører på med overskrifter som "Ingen tegn til at omikron er mer farlig" (VG i dag). Ganske mange leser tydeligvis ikke mer enn overskrifter og tar ikke inn nyansene. Det kan bli litt skummelt hvis altfor mange begynner å gi fullstendig blanke. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kan jo gi en liten oppdatering. To uker siden jeg fikk covid nå (nesten hvert fall). Har ingen ettervirkninger så vidt jeg vet. Har enda hoste som sitter igjen og er noe snufsete. Foruten det ser det ut til at covid ikke påvirket meg særlig. Samme gjaldt de familiemedlemmene jeg fikk corona av, og dem er også i fin form nå. Er ei uke siden jeg var ferdig i isolasjon og det var fint å kunne handle selv igjen! 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (10 minutter siden):

Ikke helsemyndighetene hvertfall. Men kommentarfelt rundt omkring begynner å fylles med kommentarer som bagatelliserer omikron fullstendig. Kanskje ikke så rart når avisene kjører på med overskrifter som "Ingen tegn til at omikron er mer farlig" (VG i dag). Ganske mange leser tydeligvis ikke mer enn overskrifter og tar ikke inn nyansene. Det kan bli litt skummelt hvis altfor mange begynner å gi fullstendig blanke. 

Er nok ikke media som sørger for at folk eventuelt vil gi blanke, men heller myndighetene som spytter folk i trynet med alt de har gjort siden mars 2020.. Man kan ikke drive be folket om å innskrenke livene sine til stadighet når dem selv ikke gikk til krig mot dette viruset..

Eneste krigen myndighetene har ført er med grafer og analyser for å sjokke folk i submission.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Wtf x 2

Først 81 nye innlegg siden jeg sist besøkte tråden. Samt dette fra John er også Wtf, han prater om Norge folkens

 

Jeg kommenterte denne videoen i tråden om Korona i verden også.

Synes det virker som han bommer på statistikken når den bratte økningen i Norge tilskrives Omikron. Han omtaler gjentatte ganger smitteøkningen i Norge som drevet av Omikron. Men mye av smitteøkningen i Norge har jo skjedd lenge før Omikron kom til landet, og de aller fleste tilfellene skyldes fortsatt Delta. Hvis han så på grafene så ville han sett tidsperspektivet, samt at grafen blir bratt pga vi kom fra relativt lave nivå av smitte. 

Når han da forsøker utlede noe om Omikrons alvorlighet ved å sammenligne smittetall med innleggelser i Norge, så bærer det hele galt av sted. Tallene i Norge forteller noe om alvorlighet til Delta i en fullvaksinert befolkning der svært mange av de smittede er barn og relativt unge. De sier ingenting om Omikron.

Hvis man skal utlede noe om Omikron fra Norge så er det julebordtilfellet man inntil videre må se til, og ikke smitten generelt i landet. 

For Sør-Afrikas del har han heller ikke korrigert for de 15 000 (?) tilfellene som viste seg å være gamle etterregistrerte tilfeller. 

Endret av RichardNoname
  • Liker 3
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (38 minutter siden):

Jeg kommenterte denne videoen i tråden om Korona i verden også.

Synes det virker som han bommer på statistikken når den bratte økningen i Norge tilskrives Omikron. Han omtaler gjentatte ganger smitteøkningen i Norge som drevet av Omikron. Men mye av smitteøkningen i Norge har jo skjedd lenge før Omikron kom til landet, og de aller fleste tilfellene skyldes fortsatt Delta. Hvis han så på grafene så ville han sett tidsperspektivet, samt at grafen blir bratt pga vi kom fra relativt lave nivå av smitte. 

Når han da forsøker utlede noe om Omikrons alvorlighet ved å sammenligne smittetall med innleggelser i Norge, så bærer det hele galt av sted. Tallene i Norge forteller noe om alvorlighet til Delta i en fullvaksinert befolkning, ikke om Omikron. 

For Sør-Afrikas del har han heller ikke korrigert for de 15 000 (?) tilfellene som viste seg å være gamle etterregistrerte tilfeller. 

Husk at det heller ikke ble søkt etter omikron før nå nylig. De aller aller fleste tilfeller blir ikke sekvensiert. Når du ikke vet hva du skal lete etter så er det også vanskelig å finne det. Kan godt være at omikron har vært her i landet lengre enn hva vi tror. 

Dersom omikron er mildere, kan det også hende at en del har avfeiet symptomene med noe annet enn covid. 

Nå er jeg ingen ekspert på dette, men utav videoen jeg så nå nettopp tolker jeg denne personen som oppriktig og troverdig i det han sier. Kan han ta feil, ja selvfølgelig, men kurven i Norge steg pluttselig veldig raskt, og vi finner nå når vi leter etter det tilfeller rundt om i hele Norge.

Endret av Andre1980
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (12 minutter siden):

Husk at det heller ikke ble søkt etter omikron før nå nylig. De aller aller fleste tilfeller blir ikke sekvensiert. Når du ikke vet hva du skal lete etter så er det også vanskelig å finne det. Kan godt være at omikron har vært her i landet lengre enn hva vi tror. 

Dersom omikron er mildere, kan det også hende at en del har avfeiet symptomene med noe annet enn covid. 

Nå er jeg ingen ekspert på dette, men utav videoen jeg så nå nettopp tolker jeg denne personen som oppriktig og troverdig i det han sier. Kan han ta feil, ja selvfølgelig, men kurven i Norge steg pluttselig veldig raskt, og vi finner nå når vi leter etter det tilfeller rundt om i hele Norge.

Vi ville sett det tydeligere på smittetallene og smittemåten hvis det var tilfellet. Julebordet viser hvor mye lettere dette smitter enn Delta. Ikke minst siden vaksinene ikke hindrer Omikronsmitte. I et gjenåpnet samfunn ville smittetallene gått i været på en helt annen måte enn de har gjort. 

Jeg har større tiltro til at norske helsemyndigheter kjenner situasjonen i Norge enn at han gjør det. Og myndighetene uttaler inntil videre at de aller fleste tilfellene er delta. Også et det også slik at man sekvenserer ved mistanke om Omikron. Likevel er det ikke alle mistanketilfellene som er Omikron, men Delta. Hvis det var slik at Omikron utgjorde det meste av nysmitten så ville man knapt funnet Delta. 

Og jeg tror de fleste tester seg ved symptom. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Gladnyhet om omikron og vaksine: − Dette er positive signaler
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RrE8K8/gladnyhet-om-omikron-og-vaksine-dette-er-positive-signaler

Sitat

En ny studie viser at vaksinene beskytter litt mot omikron. Og enda bedre med booster.

– Dette er positive signaler om at vaksinene også beskytter mot smitte med omikron. At en boosterdose gir 76 prosent mot symptomatisk sykdom er også veldig optimistisk, sier vaksinesjef Geir Bukholm i FHI til VG.

En ny studie fra Storbritannia viser nemlig at vaksinene har effekt også mot omikron-varianten. Effekten var lavere enn mot delta, noe som var forventet.

Mot omikron har Pfizer-vaksinen en effekt på mellom 34 og 37 prosent mot all symptomatisk sykdom 15 uker etter at du fikk siste dose, ifølge studien.

Sitat

Et annet lyspunkt for vaksinesjefen er at et helt spesielt bindingssted på viruset, som er viktig for T-celle-responsen, ikke er endret på omikron. T-cellene er viktige i beskyttelsen mot alvorlig sykdom.

– Det tyder på at beskyttelsen mot alvorlig sykdom er beholdt. Det understøtter hypotesen om at vaksinene har beholdt sin effekt mot alvorlig sykdom.

Studien har ikke sett på Moderna-vaksinen, men fra før er det kjent at den har bedre beskyttelse mot delta enn Pfizer.

Da disse to vaksinene kom på markedet, hadde de en 95 prosent beskyttelse – noe som er usedvanlig høyt i vaksinesammenheng. Til sammenligning har influensavaksiner rundt 50 prosent beskyttelse.

Deretter falt beskyttelsen med deltavarianten, fordi vaksinene var laget mot den opprinnelige wuhan-varianten.

 

Endret av xRun
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (5 minutter siden):

Gladnyhet om omikron og vaksine: − Dette er positive signaler
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RrE8K8/gladnyhet-om-omikron-og-vaksine-dette-er-positive-signaler

 

Sitat

Et annet lyspunkt for vaksinesjefen er at et helt spesielt bindingssted på viruset, som er viktig for T-celle-responsen, ikke er endret på omikron. T-cellene er viktige i beskyttelsen mot alvorlig sykdom.

Jeg skrev vel dette for ca en ukes tid siden her inne og nå nylig idag.

T celle responsen skal det ekstremt mye til for at skal endre seg eller bli dårligere, alle som har lest studier på andre mutasjoner samt hvordan andre viruser har mutert opp igjennom historien vet dette.

Endret av Kazuo
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (8 minutter siden):

Jeg skrev vel dette for ca en ukes tid siden her inne og nå nylig idag.

Så flink! :)
SARS CoV-2 skiller seg helt klart fra tidligere coronavirus på visse måter, så selv om man kan forvente at ting er som tidligere så er det betryggende at det gjøres studier som bekrefter at de spesifikke tingene er som forventet. Denne studien i preprint tyder på det, og kan bidra til å bekrefte det etterhvert som den ettergås og andre også observerer det samme.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...