Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sandy Koufax skrev (2 timer siden):

 

Vanskelig å foreta en vurdering rett og slett før mer data. Men en midlertidig nedstenging er nok det beste virkemiddelet før man kan fastslå noe sikkert.

Omicron Helping Wind-down the Pandemic - Netcare Report From South Africa Only 10% of all the COVID hospitalized need oxygen. 4 deaths out of 800 admitted. These individuals were 58-91 years of age and had significant comorbidities. Let's review a report from Dr. Richard Friedland.

https://www.news24.com/witness/news/netcare-says-so-far-it-has-seen-far-less-severe-covid-19-symptoms-with-omicron-variant-20211208

https://covid-19dashboard.news24.com/gauteng

https://ourworldindata.org/coronavirus/country/south-africa

Ja man burde høre på deg, få full panikk, låse ned samfunnet👍 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikkje-nyheit frå Nrk:

Sitat

I går kl. 21:11 

Influensaviruset har mutert

 

Influensaviruset H3N2 har endringer i overflateproteinene som gjør at det er større risiko for alvorlig sykdom i Norge, sier Folkehelseinstituttet.

FHI har overvåket influensasituasjonen i Norge siden uke 40, og sender ut ukerapporter regelmessig.

I uke 43 og i ukene fram til nå har FHI omtalt et «Bangladesh-lignende virus som er en del endret fra virus vi har hatt i Norge tidligere,» skriver Dagbladet.

De fleste influensavirusene som er påvist i Europa i høst ser ut til å være denne utgaven av viruset, står det i ukerapporten.

Influensavaksinen skal fortsatt være effektiv mot alvorlig sykdom.

(NTB)

Alle virus muterer heile tida. Det er ikkje noko nytt at årets influensavaksiner trefte dårleg på H3N2, dette diskuterte vi her i tråden allereie tidlegare i haust. No har altså Nrk/Ntb oppdaga dette. Eg meiner å hugse at (fjor)årets H3N2-variant allereie er/vil bli inkludert i den influensavaksinen som blir laga for kommande influensasesong på den sørlege halvkula, så vi får nok også beskyttelse mot dette viruset i neste års influensavaksiner. Kanskje vil det etter kvart bli fornuftig å massevaksinere mot influensa også utanfor risikogruppene, både på grunn av at "ingen" har opparbeidd immunitet mot influensa sidan 2019/2020 og at virusvariantane som vil sirkulere er endra på denne tida. Når det gjeld årets sesong har eg ikkje tru på at det blir anna enn enkelttilfelle i Norge på grunn av koronatiltak og nedstenging i store deler av Europa.

Elles lurer eg på kva som har skjedd rundt om i verda dei siste to åra sett vekk frå korona. Eg sveipa innom Al Jazeera, og dei hadde ei sak om at mange i Kapp-provinsen i Sør-Afrika ville ha sjølvstende, m.a. fordi dei var misnøgde med ANC. Andre var motstandarar, og meinte at ynskjet om lausriving var rasistisk motivert. Ei anna sak var om indisk Kashmir, der dei historisk har vore flinke til å produsere jaktvåpen av god kvalitet. Men på grunn av vald og uro dei siste tiåra har styresmaktene innført streng våpenkontroll, og dei få fabrikkane som er att slit med å halde hovudet over vatnet. Hovudsaka var sjølvsagt tornadoane i USA. Sett vekk frå den får ein ikkje slike nyheiter frå Nrk eller norske medier, som tygg den same grauten heile tida om korona, julebord med restriksjonar, Nordstoga som ikkje kan/vil halde julekonsertar, særnorske straumprisar (som allereie er på veg ned i samband med vêrskiftet), konflikten mellom Russland og Nato/Ukraina, klima og naturvern (som forsåvidt er viktig) osv. Eg saknar media som er litt mindre opptekne av eigen navle eller enkeltsaker, men som rapporterer meir om kva som skjer elles rundt om i den store verda.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, 0laf said:


"Har Omikron" er åpenbart et anagram for "helt kanon", det er jo bare å stokke om bokstavene litt, så julen blir nok uansett helt kanon !

Sauene er i panikk, vaksinene inneholder DNA fra øglemonster og sporing gjennom 5G. The future is now !

Joda sikkert som banken at noen tenker på øglemonster aliens.

Eneste aberet jeg har i mot 3. dosen er altså uteblivelse av aspireringen. Med andre ord en tålelig bra skepsis vil jeg si. All den tid dette ikke hører hjemme i blodbanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Kjetil Lura said:

Hehe, hun overlever nok(håper jeg)

Men å skrive (hun får vel hoffbehandling innad helsevesenet) Seriøst, er du imot konge familien?

Så hun er først i køen?

Jeg er ikke i mot den norske kongefamilien vi har nå. Den er ganske god. Jeg pekte bare på at Mette Marit kanskje kommer til å få den beste oppfølgingen som tilbys nordmenn, ikke noe mere og heller ikke noe mindre. Først i køen eller ikke, hun blir tatt seriøst fordi ingen i helsevesenet kanskje tør å drite seg ut når de får slike pasienter.

Ellers så tror jeg at kongefamilien vi er så heldige å ha endt opp med i Norge vil gjøre en bedre representasjon enn en hver folkevalgt motkandidat til vår konge og vår kronprins. Men vi vet ikke helt hvordan neste arvtager etter kronprinsen blir. Blir det like bra. Er godt vi ikke vet får mye. Er kanskje i graven før den tid likevel jeg ;)

Sånn sett så er gasjen (lønningen) sikkert småpenger i det store pengehavet enkelte nordmenn forvalter. Altså så tror jeg vi får veldig mye god representasjon for pengene. Mye rimeligere enn hva en byråkratisk valgt embetsmann (-kvinne) med sitt embetsfølge ville kunne måle seg mot (tror jeg da). Jeg er ihvertfall fornøyd med det norske kongehuset pr. dags dato.

(prinsessefadeser og dureker går visst bra det også så lenge de ikke ender i lederposisjoner. montro om Durek har hentet inspirasjon i fra Rasputin i historiebøkene)

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Subara said:

Nais (Nice)

 

Men ærlig talt. Nå trodde jeg de hadde lurt oss til å tro at det ikke fantes influensa i Norge, også hoster du opp slike skrøner :p:fun:

Ærlig talt var det det verste Dagbladet kunne forsøke å skremme med sånn fotomessig? Ser jo ut som en deilig juledessert det der. Mislykket forsøk av Dagbladet. Får assosiasjoner til noe geleaktig. Nam

74877187.jpg?imageId=74877187&width=980&

INFLUENSAVIRUS: H3N2-viruset er det som sirkulerer i Norge. Nå ser FHI at det har kommet en ny variant av dette influensaviruset, som nordmenn ikke er like godt beskyttet mot. Foto: Science Photo Library / NTB

Quote

Fra uke 40 har FHI registrert ni nye innleggelser i sykehus og færre enn fem innleggelser i intensivavdeling med bekreftet influensa.

Hvor godt kan en si at de har fulgt med når man ser noen har havnet på sykehus siden sist vi hørte at "det ikke finnes influensa omtrent i Norge"?

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lovande omikron-nyheiter frå Sør-Afrika:

https://www.nrk.no/urix/forelopige-funn-fra-sor-afrika_-omikron-varianten-forer-til-faerre-dodsfall-1.15768013

Samstundes hevdar vaksineprodusentane at vaksinene framleis vil virke godt.

Slik eg har forstått det har det blitt spekulert i om alle mutasjonane på den nye varianten kjem av at viruset har opphalde seg i ein vert med svekka immunforsvar over tid, og dermed fått høve til å mutere mange gonger.

Sett frå viruset si side vil det ha interesse av å unngå å bli tatt knekken på av immunforsvaret til verten, samstundes som det vil ha interesse av at verten ikkje blir altfor sjuk eller døyr. Då vil nemleg viruset få best mogelegheiter for å overleve og til å spreie seg. Resultatet skulle bli at viruset over tid vil mutere til å bli meir smittsamt, men til å gje mildare sjukdom. Samstundes vil viruset virke som ei vaksine mot andre variantar, som dermed blir utrydda. Slik sett er det slett ikkje usannsynleg at omikron er eit steg på vegen mot ein normal kvardag der viruset blir eitt av mange forkjølelsesvirus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sandy Koufax said:

Selve rapporten fra britene kan finnes her:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjAxNDvi930AhVeRfEDHQbuCREQFnoECA8QAQ&url=https%3A%2F%2Fkhub.net%2Fdocuments%2F135939561%2F430986542%2FEffectiveness%2Bof%2BCOVID-19%2Bvaccines%2Bagainst%2BOmicron%2Bvariant%2Bof%2Bconcern.pdf%2Ff423c9f4-91cb-0274-c8c5-70e8fad50074&usg=AOvVaw3QwCTYUqmMQzS3diVCfHFn

Fra slutten av side 5 kan man finne det relevante med ingen beskyttelse 15 uker dose to med AstraZeneca, 37 prosent med Pfizer/Biontech og så videre. De har ingen tall på hvorvidt vaksinene beskytter mot alvorlig sykdom og død, da tallverdiene er for små og sykdommen er forholdsvis ny.

På det siste kan vi kanskje referere til Sør-Afrika hvor anekdotisk bevis tyder på mild sykdomsforløp for majoriteten av de syke, men økt infeksjonsrate. Det vanskelige her er om dette kan overføres til f.eks Norge, USA, Russland eller Meksiko. Sør-Afrika har en gjennomsnittlig levealder på 27 år mot Italias 47 år og Norges 38 år f.eks. I tillegg ser de ut til å spise mindre hurtigmat og har lavere BMI antar jeg sammenlignet med Meksiko og USA. Dette medfører da mindre diabetes og hjertesykdom.

Vanskelig å foreta en vurdering rett og slett før mer data. Men en midlertidig nedstenging er nok det beste virkemiddelet før man kan fastslå noe sikkert.

Er fort redd for at innlegget ditt kommer til å drukne i helgens behov for humoristiske innslag.

Lenke til kommentar
Just now, torbjornen said:

Sett frå viruset si side vil det ha interesse av å unngå å bli tatt knekken på av immunforsvaret til verten, samstundes som det vil ha interesse av at verten ikkje blir altfor sjuk eller døyr. Då vil nemleg viruset få best mogelegheiter for å overleve og til å spreie seg. Resultatet skulle bli at viruset over tid vil mutere til å bli meir smittsamt, men til å gje mildare sjukdom. Samstundes vil viruset virke som ei vaksine mot andre variantar, som dermed blir utrydda. Slik sett er det slett ikkje usannsynleg at omikron er eit steg på vegen mot ein normal kvardag der viruset blir eitt av mange forkjølelsesvirus.

Forsøker du å si at vi bør bruke HIV-smittede i fra U-land til å mildne på virus framover? Mot den riktige kompensasjonen så går vel det meste i denne verden?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Hvis man stokker om på «delta omicron» kan man også få:

Retail condom
Rectal domino
Dialect moron
Clarinet mood
Cremation old

👽

wtf :roll:

Spørsmål:

Dersom man stapper inn "beta-suppe" og "alfa centauri" inn med "delta omicron". Kan man da få noe utenomjordisk og/eller julemat el. nyttårsmat da? Bokstavene som tilbys:

aaaabccdeeeef ii ll m nn oopprrstttuu (tror det var det)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (30 minutter siden):

Er fort redd for at innlegget ditt kommer til å drukne i helgens behov for humoristiske innslag.

Jeg er muligens ikke på ditt nivå, men jeg har lest gjennom dine siste 10 innlegg og det eneste jeg har fått ut av det er at du er en monarkist (tok deg to innlegg å bevise det) og at du mener at de uvaksinerte (rundt 500 000) ikke er problemet i Norge, men heller at det er innreise og utreise som er "hovedproblemet".

Rett og slett i strid med all vitenskap og fornuft.

Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (50 minutter siden):

Jeg er muligens ikke på ditt nivå, men jeg har lest gjennom dine siste 10 innlegg og det eneste jeg har fått ut av det er at du er en monarkist (tok deg to innlegg å bevise det) og at du mener at de uvaksinerte (rundt 500 000) ikke er problemet i Norge, men heller at det er innreise og utreise som er "hovedproblemet".

Rett og slett i strid med all vitenskap og fornuft.

Problemet har jo i lang tid nå vært vaksinerte som faktisk tror de er immune og utøver null smittevern.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

I følgje eit opprop frå mange kommunelegar er tiltaka eit større problem for kommunane enn sjølve smitten:

https://www.nrk.no/vestland/legeopprop-fra-heile-landet_-_-tiltaka-meir-belastande-enn-pandemien-1.15766697

Det er vel lite truleg at sjukepleiarane på sjukehusa er einige i at det er tiltaka som er det største problemet. Men om kommunelegane har rett kan ein kanskje håpe at kommunane i det minste blir raskare til å avlaste sjukehusa slik at det ikkje hopar seg opp med inneliggjande koronapasientar.

Også Arne Hjeltnes er kritisk til tiltaka mot korona:

https://www.nrk.no/ytring/det-er-vanlege-folk-sin-tur-til-a-ta-stoyten-1.15762560

(Om kokken frå Lom er einig står det ingenting om).

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
valen skrev (49 minutter siden):

Problemet har jo i lang tid nå vært vaksinerte som faktisk tror de er immune og utøver null smittevern.

 

Her er jeg enig. Det er svært mange som ikke bruker ansiktsmaske (to masker beskytter 90 prosent) og tror at vaksinen alene gir dem fullimmunitet. Mot delta-varianten er dette tallet på rundt 50 prosent, mens den er lavere mot omicron.

Men de uten vaksine må ta mye av skylden, i mange land som Østerikke f.eks, er det innført nedstenging for de uten vaksine som en følge av at de har smittet så mange. Dette skjer for en grunn og ikke fordi styresmaktene ønsker å være slemme med folk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Sandy Koufax said:

Jeg er muligens ikke på ditt nivå, men jeg har lest gjennom dine siste 10 innlegg og det eneste jeg har fått ut av det er at du er en monarkist (tok deg to innlegg å bevise det) og at du mener at de uvaksinerte (rundt 500 000) ikke er problemet i Norge, men heller at det er innreise og utreise som er "hovedproblemet".

Rett og slett i strid med all vitenskap og fornuft.

Det jeg markerte uthevet er jeg nå ikke helt sikkert på at er svart-hvitt hos meg da. Uvaksinerte er definitivt et problem stort nok. Hva skrev jeg som fikk deg til å tro det? Enklest å spør enn å lese 20 eldre innlegg eller hva det går i.

Nå har John Campbell i en av sine siste videoer poengtert at når UK stengte grensene sine, så var covid-viruset for lengst etablert seg. Samt, omikron sannsynligvis kommer til å ta over så eksponensiellt i verden at vi har mistet kontrollen.

Det man kan gjøre nå er å holde på med bremsestrategier slik at helsevesenet rundt omkring i vårt og naboenes land ikke kollapser. Vi er alle en del av fysisk kontakt og folkevandring enten det er korte turer eller lengre turer som behøves, eller som det velges å legge ut på.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Jeg er ikke i mot den norske kongefamilien vi har nå. Den er ganske god. Jeg pekte bare på at Mette Marit kanskje kommer til å få den beste oppfølgingen som tilbys nordmenn, ikke noe mere og heller ikke noe mindre. Først i køen eller ikke, hun blir tatt seriøst fordi ingen i helsevesenet kanskje tør å drite seg ut når de får slike pasienter.

Tenker at Mette - Marit bruker sin rolle som kongelig og kjendis på en god måte. Når hun har "kommet ut av skapet" med sin kroniske sykdom, bidrar hun til åpenhet og mindre stigmatisering rundt det å leve med en sykdom. Vi blir minnet på at enkelte må være ekstra forsiktige for ikke å bli smittet av korona. Risikogrupper må bli tatt hensyn til og finnes i alle aldre.

Enig i at hun nok får særdeles god oppfølging av helsevesenet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...