Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Snikpellik said:

Spot on det. Ja, vi burde selvsagt ha økt kapasiteten i helsetjenesten for lenge siden. Men hvordan er det et argument for å godta kollaps i helsetjenesten i dag? 

Det eneste "for argumentet" måtte bli å bygge helsetjenestene opp i fra bunn av. Men å la dem kollapse for å oppnå dette er vel ikke veien å gå vel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pfizer er ute på markedsføringsrunde igjen:

...

“Although two doses of the vaccine may still offer protection against severe disease caused by the Omicron strain, it’s clear from these preliminary data that protection is improved with a third dose of our vaccine,” said Pfizer CEO Albert Bourla. “Ensuring as many people as possible are fully vaccinated with the first two dose series and a booster remains the best course of action to prevent the spread of COVID-19.”
However, two independent researchers said that Pfizer’s statements about the vaccine’s effectiveness must be taken with caution.
“It must be said honestly that currently Pfizer statements are based on in vitro experiments and, in order to evaluate the effectiveness of the Omicron vaccine, we will have to wait patiently to gather information from the real world,” said Dr. Oren Kobiler of Tel Aviv University. “Right now everything is speculation based on lab data.
“Until we have real data from people who got the disease, we will not know what the significance of the Omicron is on any population.”
A similar sentiment was expressed by Prof. Eyal Leshem, director of the Center for Travel Medicine and Tropical Diseases at Sheba Medical Center.
“Vaccine efficacy can only be inferred from clinical and epidemiological data,” he said. “The ability of antibodies to neutralize the virus in a lab can give us a direction, but does not tell us what will happen in real life in terms of infection or severe disease, which is the most important parameter.”

...

Kobiler stressed that antibodies represent only one part of the immune system, and therefore laboratory tests do not fully mirror the ability of the body to fight off a disease, and “we cannot conclude anything by looking at only the antibodies.”

...

https://www.jpost.com/breaking-news/three-doses-of-covid-vaccine-neutralize-omicron-pfizer-688180

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (26 minutter siden):

Vil ikke akkurat kalle det for helt evneveikt å være glad i livet da, men alle ser vel forskjellig på ting. Tipper at overlevelse ligger rimelig sterkt innbakt i instinktene våre.

Hva har glad i livet med hva jeg påpekte ?I et samfunn har alt en kostnad som må tas hensyn til, er realiteten av ikke ha evig med ressurser. 

Han karen er evneveik fordi han spør om tiltak for noe som er like naturlig som å bli født og når man selv vet at samme kar ikke engang brukte munnbind når sikkert like mange døde på de sykehjemmene av influensa så blir det jo enda mer evneveik spytte ut noe så idiotisk som at det er bra tiltak kom fordi da sparer man livet til folk som nesten allerede er døde.

Ta les litt om antallet som dør på sykehjem ukentlig så får du kanskje et bedre perspektiv på dette.

Det døde vel over 1500 eldre over 70år av influensa over ca 18uker i 2017/18 sesongen..Vi er ikke engang i nærheten av dette med covid selv etter snart 2 vinter sesonger.

Ja kan virke kynisk si dette, men hva er det da når besluttingsforumet nekter unge mennesker livs forlengende medisiner fordi det koster for mye ? Virkeligheten er at man setter da ikke tiltak og innskrenker menneskers liv fordi noen få dør, er jo nettopp det som er unaturlig gjøre, nå må folk våkne opp fra covid komaen..

 

 

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Kazuo said:

Hvis alle bare kaster inn håndkle sier "Ja enda en runde med tiltak og boosters" uten å klage , protestere osv så regner vi bare med at ting skal bli bedre ? Virker det som for deg at de har lært ? Når man gjøre samme feil gang på gang, hva pleier man si om sånt ?

De klarer ikke engang ha høy nok testkapasitet, folk står å blir sjuke i køer, men sitte på kontoret lage grafer over piss hele dagen klarer dem, er så lei inkompetansen at jeg blir helt varm bare tenke på det. 

Tja, det var jo nylig stortingsvalg i Norge. Hvis det var noe som var viktig for deg så regner jeg med at du stemte deretter? Eller? Er jo ikke akkurat som at dette er ny kunnskap, hvis man har vært bittelitt opptatt i politikk de siste ti åra.

Dette handler jo om det jeg etterspurte tidligere i tråden da det var valg. Hvordan å absorbere/minimere konsekvensene fra framtidige og pågående pandemier, hva partiene mente og hvor lite fokus det var på det i valgkampen, og hva som ble tatt opp i rapporten om svineinfluensaen, og hva partiene har stemt igjennom de siste ti åra i form av hvilke tiltak rapporten om svineinfluensaen tok for seg.

Enklere å sette i gang nye veier som alle ser enn å fikse avløpsanlegg eller forberede oss mot svarte svaner som er advart mot. Er ikke uten grunn  de kuttet i kystvakten langs med Vestlandet, det hadde jo tross alt ikke vært en ekstrem hendelse de siste ti åra.

Hvis folk vil ha langsiktig politikk så må de stemme på det og ikke de som aldri gjennomfører det.

//rant off

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Spot on det. Ja, vi burde selvsagt ha økt kapasiteten i helsetjenesten for lenge siden. Men hvordan er det et argument for å godta kollaps i helsetjenesten i dag? 

Det der er et ugyldig argument. Mener du at befolkningen skal pålegges skyld for strukturelle problemer i en sektor vhvis de ikke aksepterer og godtar at den liberale rettsstaten settes til side på mer eller mindre permanent basis og en hel befolkning behandles som kriminelle for helt vanlige dagligdagse måter å leve på? Jeg godtar ikke slik argumentasjon. Jeg godtar den ikke under noen omstendighet og er en glødende og lkomproimisløs motstander av det de holder på med nå. De ødlegger samfunnet vårt og en hel generasjon som kommer etter oss. Hvos var denne pekefingeren mot befolkningen vinteren 2018? Hvorfor fikk ingen høre at de var kriminelle som ødela heløsevesenet fordi de levde normale og fullverdige liv?

 

Kazuo skrev (6 timer siden):

Hvis alle bare kaster inn håndkle sier "Ja enda en runde med tiltak og boosters" uten å klage , protestere osv så regner vi bare med at ting skal bli bedre ? Virker det som for deg at de har lært ? Når man gjøre samme feil gang på gang, hva pleier man si om sånt ?

De klarer ikke engang ha høy nok testkapasitet, folk står å blir sjuke i køer, men sitte på kontoret lage grafer over piss hele dagen klarer dem, er så lei inkompetansen at jeg blir helt varm bare tenke på det. 

Det ,livsfarlig er at politikerne nå har fått en sovepute for ikke å løfte en finger fordi de har fått en alt for stor del av befolkningen med på et ekstremt og livsfarlig manipulerende tankesett om at det er DE, altså velgerne og skattebetalerne som har skyld i å helsevesenets problemer kun ved å være mennesker og leve naturlige liv som mennesker og ikke dem selv og deres nyliberalistiske politikk. Slik kan de "vaske sine egne hender" og peke på befolkningen og oppfordre til tystermentalitet(som i Tromsø)og fordømmelse av medmenneskers livsførsel. Tidligere var det ALLTID politikerne som ble stilt til ansvar. Nå kan de beleilig skyve det fra seg og heller sette befolkningen opp mot hverandre. I mens blir de rike rikere, de fattige fattigere og middelaklassen krymper. Jeg ser jo med egne øyne hva som skjer. Dette er farlig og skremmende og jeg lurer av og til på om jeg bare har et merkelig mareritt. Hadde en levende sjel sagt dette til noen i februar 2020, at de først ville stenge ned samfunnet for et skremmende virus man fryktet hadde skyhøy dødelighet(noe som selvfølgelig er forståelig)for så nesten to år senere å videreføre deler av det samme med unnskyldninger om strukturelle problemer i helsevesenet; du vet helsekøene; hvordan ville folk reagert? De ville sett på vedkommende som en sprø konspirasjpnsteoretiker som ikke var ved sine fulle fem. Alle som forsvarer de dystopiske og avhumaniserende tvangstiltakene burde spørre seg selv hvordan deres februar 2020-versjon av dem selv ville reagert om noen hadde kommet opp til dem og sagt nettopp det der. 99% ville selvsagt svart at slik kan man ikke holde på i et samfunn som Norge; og andre ville sagt at dette høres ut som noe vil FRP-opplegg eller noe tøys fra en gærning i kommentarfeltet på Resett eller noe. Og likevel - her er vi. Folket godtar det. Folket godtar en destruktiv ramponering av økonomien og det sosiale limet i samfunnet - ikke på grunn av et virus vi er 90% fullvaksinert mot, men på grunn av strukturelle problemer i helsevesenet. Norge hadde planer mot en dødelig pandemi, disse ble skrotet og atpåtil nå, når vi nærmer oss 2022 sitter vi og aksepterer autoritære kinesisk-innspirerte lockdownregler for strukturelle problemer i en sektor. For det var fra Kina man tok inspirasjon til dette, ikke fra våre egne planer for pandemihåndtering som ikke en gang inneholdt kriminalisering av friske menneskers sosiale liv eller nedstenging av økonomien.

 

Kazuo skrev (5 timer siden):

Hva har glad i livet med hva jeg påpekte ?I et samfunn har alt en kostnad som må tas hensyn til, er realiteten av ikke ha evig med ressurser. 

Han karen er evneveik fordi han spør om tiltak for noe som er like naturlig som å bli født og når man selv vet at samme kar ikke engang brukte munnbind når sikkert like mange døde på de sykehjemmene av influensa så blir det jo enda mer evneveik spytte ut noe så idiotisk som at det er bra tiltak kom fordi da sparer man livet til folk som nesten allerede er døde.

Ta les litt om antallet som dør på sykehjem ukentlig så får du kanskje et bedre perspektiv på dette.

Det døde vel over 1500 eldre over 70år av influensa over ca 18uker i 2017/18 sesongen..Vi er ikke engang i nærheten av dette med covid selv etter snart 2 vinter sesonger.

Og det er fordi som jeg sier; fordi dette totalitære tankesettet som vi importerte fra diktaturet Kina i mars 2020 ikke hadde satt seg fast i den norske folkesjelen. Problemer i helsevesenet var da, noe det fortsatt er, politikernes skyld. Bekymringer ble nevnt til pressen for de som gadd å lese det(de fleste i samfunnet som nå roper ettter mer tiltak tør vedde på ikke en gang gadd å engasjere seg den gangen), men de bekymringene var rasjonelle og inneholdt krav om å bedre sektoren og strakstiltak FOR HELSEVESENET, som avbyråkratisering og mindre skjemavelde, IKKE noe krav om å stenge ned samfunnet og behandle vanlige mennesker som kriminelle for helt alminnelige ting som å ha familie og venner på besøk, vise ansikter i offentligheten osv. Men det er fordi et slikt tankesett ikke eksisterte hos folk den gangen. Det var vel egentlig ikke et slikt tankesett helt 12.mars 2020, da var det snakk om viruset selv, og kun viruset, det var vel nærmere april man begynte å snakke om at man måtte avvente av hensyn til helsevesenets kapasistet og jo mindre farlig viruset heldigvis viste seg å være, jo mer ble dette snikende en "akseptert" tankemåte.

Kan denne lkivsfarlige tankegangen overføres til andre sektorter også? La oss ta politiet; politiet sliter med underbemanning og politikerskapt byråkrati? Løsningen: portforbud i de store byene etter mørkets frembrudd for å forhindre kriminalitet som politiet mangler ressurser til å håndtere, stenging av sosiale arenaer etter klokken 20, begrensninger på møter for å unngå masseslagsmål.

Trøbbel i brannvesenet? Innfør strømrasjonering. Skru av strømmen i boliger på nettene for å unngå brannet fra oppladede apparater. Forby folk å forlate boliger uten å skru av all strøm. Forby vedfyring eller innføre kraftige restriksjoner. 

Bare kreativiteten er der kan denne livsfarlige tankegangen overføres på alt. En sektor sliter - samfunnet må holdes som gisler på permanent basis. Angående det med portforbud; i en del land; ikke vestlige demokratier selvsagt(ENNÅ)har man faktisk portforbud etter et bestemt tidspunkt for alle med kriminalitet som begrunnelse.

Og slik slutter folk å klage og kjefte på politikerne, all vrede kan nå rettes mot den hardt prøvede skattebetaler og velger som ikke har vært "flink nok" i "dugnaden".

shockorshot skrev (3 timer siden):

Tja, det var jo nylig stortingsvalg i Norge. Hvis det var noe som var viktig for deg så regner jeg med at du stemte deretter? Eller? Er jo ikke akkurat som at dette er ny kunnskap, hvis man har vært bittelitt opptatt i politikk de siste ti åra.

Dette handler jo om det jeg etterspurte tidligere i tråden da det var valg. Hvordan å absorbere/minimere konsekvensene fra framtidige og pågående pandemier, hva partiene mente og hvor lite fokus det var på det i valgkampen, og hva som ble tatt opp i rapporten om svineinfluensaen, og hva partiene har stemt igjennom de siste ti åra i form av hvilke tiltak rapporten om svineinfluensaen tok for seg.

Enklere å sette i gang nye veier som alle ser enn å fikse avløpsanlegg eller forberede oss mot svarte svaner som er advart mot. Er ikke uten grunn  de kuttet i kystvakten langs med Vestlandet, det hadde jo tross alt ikke vært en ekstrem hendelse de siste ti åra.

Hvis folk vil ha langsiktig politikk så må de stemme på det og ikke de som aldri gjennomfører det.

//rant off

De fleste var sikre på at Norge snart skulle åpne opp igjen og at marerittet endelig var over. Hadde folk kunnet se fremtiden ville de stilt politikerne til veggs med dette spørsmålet og krevd løfter om "aldri mer". Og mange hadde sikkert tenkt om de kunne se i fremtiden "jammen overreagerer vi og handler i panikk" selv om det gjelder dem også. Det å leve i en fri rettstat hvor vi oppfører oss som mennesker og ikke som angivere og hvor man ikke er redd for å bli behandlet som en kriminell er grunnleggende for samfunnet.

Valget i 2025? Tja, med den samfunnsutviklingen vi har nå utelukker jeg ingenting lenger om hvor dystopisk jeg aner det kan ha blitt. I Australia snakker man om å nekte stemmerett til de som ikke "innordner" seg "the new normal". Vi er ikke Australia, vil mange si men jeg ser jo at det nesten ikke er noen som fordømmer Australia her på berget og mange atpåtil forsvarer det de holder på med og som bare blir enda mørkere og enda mer dystopisk for hver dag som går så at en fryktdrevet befolkning vil ønske seg australske tilstander også her ser jeg desverre ikke på som utenkelig. Om om 4 år er nok jeg "uvaksinert" i og med at det ikke er aktuelt for meg å ta flere doser enn de to jeg har tatt. Og går det den utviklingen som de i fullt alvor truer med i Australia er ikke jeg stemmebrettiget lenger i 2025.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser da ut for at australia gjere det di kan for å få minst mulig smitte inn i landet samt har lagt føringer for korleis man best kan være med å hjelpe til for å ikkje spre corona-viruset. At man misliker australia for å ha betre kontroll på corona-viruset enn mange andre land er i beste fall ein glipp eller i verste fall manglande evne til å skjønne kva som skjer om corona-viruset blir sluppe løst. Dette "new normal" pisset har ikkje noko med virkeligheten å gjere, men blir dog misbrukt av di som ikkje vil innfinne seg med at verden er i ein pandemi. Kan man ikkje ta inn over seg realiteten, at vi har ein pågåande pandemi i verden, burde man vel kanskje avstå fra å stemme frivillig...

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (1 minutt siden):

Ser da ut for at australia gjere det di kan for å få minst mulig smitte inn i landet samt har lagt føringer for korleis man best kan være med å hjelpe til for å ikkje spre corona-viruset. At man misliker australia for å ha betre kontroll på corona-viruset enn mange andre land er i beste fall ein glipp eller i verste fall manglande evne til å skjønne kva som skjer om corona-viruset blir sluppe løst. Dette "new normal" pisset har ikkje noko med virkeligheten å gjere, men blir dog misbrukt av di som ikkje vil innfinne seg med at verden er i ein pandemi. Kan man ikkje ta inn over seg realiteten, at vi har ein pågåande pandemi i verden, burde man vel kanskje avstå fra å stemme frivillig...

Snakket som en ekte ekstremist!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"New normal" er ikke et begrep jeg har funnet på. Det jo politikere selv som har brukt det. Det ble spesielt brukt veldig mye i fjor både av media og politikere om hva som var "the new normal".

https://en.wikipedia.org/wiki/New_normal

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/coronavirus-new-normal

https://www.purdue.edu/caps/covid-19/adjusting-to-new-normal.html

https://www.bbc.com/storyworks/travel/a-considered-holiday/embracing-the-new-normal

https://www.bbc.com/news/av/world-55415763

Ja, jeg er enig i beskrivelsen av uttrykket ja. Men det er altså ikke jeg som har funnet det på, tvert imot er det et skikkelig "mainstream"-begrep som ble coinet allerede våren 2020, men som kanskje mange nå kvier seg for å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Terje avviste vaksineråd frå legen – vart så lagt inn på intensiven
https://www.nrk.no/vestland/terje-avviste-vaksinerad-fra-legen-_-vart-sa-lagt-inn-pa-intensiven-1.15762487

Sitat

Først då Terje Helgheim vart alvorleg sjuk av korona forandra han meining om vaksine. Legar seier det finst eit «grunnfjell» av vaksinemotstandarar som nesten er umogleg å overtale.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

FHI har analysert utbruddet på "omikron--julebordet". Ganske interessant. Alle hadde negativ hurtigtest eller PCR på forhånd, alle utenom én har fått symptomer, over halvparten fikk feber, "de fleste" har ikke fått alvorlig sykdom, ingen innleggelser foreløpig.

Foreløpige funn fra undersøkelse om julebordet på Aker brygge i Oslo
https://www.fhi.no/nyheter/2021/forelopige-funn-fra-undersokelse-om-julebordet-pa-aker-brygge-i-oslo/

Sitat

Rundt 70% av de litt over 100 deltakerne på julebordet på Aker brygge i Oslo 26. november har så langt fått påvist SARS-CoV-2 i etterkant. 17 av de smittede er så langt bekreftet smittet med omikronvarianten. Det antas at de fleste ble smittet med denne varianten. I tillegg er det påvist smitte hos mer enn 60 personer som besøkte restauranten samme kveld som julebordet.

Det viser foreløpige resultater fra en undersøkelse av utbruddet som FHI har gjort i samarbeid med Oslo kommune.

Undersøkelsen er blant annet bygget på telefonintervjuer med deltagerne i løpet av helgen, og 95% av deltagerne har svart på spørreundersøkelsen. 

Sitat

Alle deltagere på julebordet var bedt om å ta hurtigtest før festen. Alle rapporterte at de hadde et negativt resultat (PCR eller hurtigtest) 1–3 dager før julebordet. De fleste deltagerne var i alderen 30-50 år og rapporterte å ha mottatt 2. vaksinedose i perioden mai–november 2021. 

Sitat
  • Av 111 deltagere på julebordet som ble intervjuet, fikk 73 % (80 personer) påvist SARS-CoV-2 i etterkant. Av disse, er 17 bekreftet med omikron-varianten ved sekvensering per 8. desember 2021. Analyse av prøvene pågår, men det antas at de fleste som er syke er smittet med omikron-varianten.
  • Alle unntatt en av de som fikk påvist SARS-CoV-2 rapporterte om symptomer. De fleste meldte symptomdebut tre dager etter julebordet.
  • Over 70 % av tilfellene rapporterte om hoste, slapphet, hodepine, sår hals og over halvparten rapporterte feber. Det er ikke meldt om innleggelser på sykehus.
  • Åtte tilfeller rapporterte om reiser utenfor Norge de siste to ukene før julebordet (ulike land i Afrika og Europa).
  • I tillegg er det påvist smitte hos mer enn 60 personer som besøkte restauranten samme kveld som julebordet.

Tallene vil kunne oppdateres på et senere tidspunkt ettersom utbruddsetterforskningen fremdeles pågår.

Sitat

Stor smittespredning

De foreløpige resultatene fra kartleggingen viser at det har vært stor smittespredning ved denne hendelsen, selv om de aller fleste deltakerne var vaksinert med to doser mRNA vaksine. Det er kjent at situasjoner der mange står tett innendørs gir stor risiko for smittespredning, og i tillegg vil høyt lydnivå, tale og sang øke risiko. I tillegg diskuteres det også om omikron-varianten har økt spredningsevne, som også kan ha bidratt her.

Sitat

Selv om de fleste så langt ikke har blitt alvorlig syke, fikk nesten alle symptomer og sykdomsfølelse relativt kort tid etter julebordet. Dette var en relativt ung fullvaksinert befolkning der man vanligvis ikke ville forvente mange alvorlige syke, og det er derfor vanskelig å si noe om alvorlighet av sykdom med denne varianten basert på disse foreløpige resultatene.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Nok en smitterekord i Oslo – 1137 nye koronasmittede
Sitat

Det er registrert 1137 nye koronasmittede i Oslo siste døgn. Det er 53 flere enn samme dag forrige uke.

Det viser tallene kommunen publiserer på sine nettsider. De siste to ukene er det i snitt registrert 803 smittede pr. dag.

Smittetallene er høyest i Søndre Nordstrand bydel. Her er det et smittetrykk på 2527 smittede pr. 100.000 innbyggere de siste to ukene.

Deretter følger Bjerke og Nordstrand bydel med henholdsvis 1909 og 1887.

Tallene er lavest i bydelene Nordre Aker, Frogner og Sagene.

Forrige smittetopp i Oslo var 09. desember 2021. Da ble det ble registrert 1117.

Til sammen er 77.409 Oslo-borgere registrert smittet siden mars i fjor.

https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=43335

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Maabren skrev (3 timer siden):

Ser da ut for at australia gjere det di kan for å få minst mulig smitte inn i landet samt har lagt føringer for korleis man best kan være med å hjelpe til for å ikkje spre corona-viruset. At man misliker australia for å ha betre kontroll på corona-viruset enn mange andre land er i beste fall ein glipp eller i verste fall manglande evne til å skjønne kva som skjer om corona-viruset blir sluppe løst. Dette "new normal" pisset har ikkje noko med virkeligheten å gjere, men blir dog misbrukt av di som ikkje vil innfinne seg med at verden er i ein pandemi. Kan man ikkje ta inn over seg realiteten, at vi har ein pågåande pandemi i verden, burde man vel kanskje avstå fra å stemme frivillig...

Så løsningen din er å finne opp en tidsmaskin og isolere Norge fra verden hvor lenge?

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Coronasmitte på Oslo-pressekonferanse

Sitat

En person som var til stedet på Oslo kommunes corona-pressekonferanse i Oslo rådhus tirsdag 7. desember, har testet positivt.

Det var Avisa Oslo som omtalte smittetilfellet først.

Alle som var til stede har fått e-post fra kommunen hvor de oppfordres til å være ekstra oppmerksomme på symptomer, holde seg hjemme ved sykdom og ha lav terskel for å teste seg.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Såpass i Stavanger nå altså:

Quote

Den store pågangen av covid-pasienter til SUS gjør at sykehuset nå oppretter en pandemipost til. Pandemipost 2 er nå gjort klar for pasienter og skal ligge på ortopedisk avdeling.

Sykehuset forventer at antall pasienter vil øke i tiden fremover.

Mandag var det en stund 16 pasienter innlagte covid-pasienter på sykehuset. I dag ligger det 12 smittede pasienter på SUS.

Pandemipost 2 har i første omgang seks senger, og kan utvides til tolv.

– Det betyr at det definitivt vil bli mindre kapasitet på den ortopediske avdelingen. De som jobber der vil få assistanse til å håndtere koronapasientene, sier fagdirektør Eldar Søreide.

Schøyen understreker at SUS kun utsetter operasjoner og behandlinger det er medisinsk forsvarlig å vente med.

https://www.nrk.no/rogaland/pressekonferanse-om-koronasituasjonen-ved-stavanger-universitetssjukehus-1.15764196

Hvor ble det av kapasiteten? Dette sykehuset dekker jo stor deler av hele Rogaland fylke. Som har et innbyggertall som nærmer seg halve millionen.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 8.12.2021 den 13.32):
Per H skrev (På 8.12.2021 den 13.10):

Om tiltakene har vært nødvendige og i hvilken grad de har bidratt til det ene og det andre er bare spekulasjon.

Virkelig? Så det at smittetall går ned etter tiltak er bare spekulasjon? Tross lignende erfaringer fra et utall antall kommuner, fylker og land over hele verden?

Effekten er veldokumentert. Nødvendigheten er derimot ikke så lett å dokumentere. Når man nå spekulerer i om svenskene ser lavere smittetall enn oss pga. en gryende flokkimmunitet, hvilket i så fall har kommet med en pris i form av en mild overdødelighet gjennom 2020 på tross av minimalt med tiltak sammenlignet med oss, så kan man jo virkelig spørre seg om man kan si at tiltakene har vært nødvendige.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...