Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

William_S skrev (3 minutter siden):

 

 

Begrunner innstramming med test-mangel – derfor kjøpte ikke Norge flere

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RrEa0r/begrunner-innstramming-med-test-mangel-derfor-kjoepte-ikke-norge-flere

 

Ble ikke du sagt opp fra test senter William ?

Nå har vi plutselig tiltak fordi de ikke klarer gi ut nok tester og teste folk 🤡

Inkompetansen er graverende.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Fibonacci said:

Om det bare smitter mer, spøker det for kapasiteten i helsevesenet. Men om det har mutert til omtrent en vanlig forkjølelse, er det det beste som kunne ha skjedd.

Får vi ein mutasjon som ikkje er farlig og gir lite seinskader og død vil eg være enig i at det vil være det beste som har skjedd så langt i pandemien. Men det er eit stykke dit enda er eg redd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innen bedriftsøkonomi er det noe som heter "stiavhengighet". Organisasjoner som er store og tunge følger et spor og klarer senere ikke å skifte retning, selv om det bærer galt avsted. Bare de som står på utsiden av organisasjonen ser hva som er galt. 

Er det der vi er nå, kanskje? Regjeringen og helsedirektoratet følger et spor som bærer galt avsted? 

Hvis dagens vaksinasjon ikke fungerer mot omikron, kommer en ny vaksinasjon heller ikke til å fungere mot andre mutasjoner. Så mye er klart. Og hvis vaksinasjon fungerer, hvorfor kommer det da tiltak? Det gir ingen mening. 

Når en strategi ikke fungerer, må vi snu oss i en annen retning og prøve en ny strategi. Det tror jeg dessverre ikke Nakstad og co er i stand til. De fortsetter nok i samme spor som er fastlagt. 

 

 

Endret av Vaniman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (41 minutter siden):

Ja. Anarki og samfunnskollaps venter oss om vi ikke får ned smittetallene.. 

Ikke slå meg fordi jeg tar litt siden til tiltaks gjengen her inne.

Men vi har faktisk 3x antallet innlagt på intensiven nå vs en av de verste sesongene med influensa i nyere tid så kan jo komme en kollaps om man plutselig får 30 til, så 20 til osv og man ikke ser noe nedgang.

Virker som alvorlig syke covid pasienter ligger i en liten evighet i forhold til influensa pasienter, med influensa vet nok legene lettere når man må gi opp utifra hva jeg kan se av liggetiden (nå har jeg gravd i div forsking i en liten evighet for å finne ut dette)..Lest utallige historier om folk som ligger i 8-12uker pluss, der de svever mellom gode utsikter, til dårlig, noen friskner til andre dør, men virker som det er en slags bølge mellom bra/dårlig, så sikkert vanskelig for leger avgjøre hvem man kan redde eller ikke som igjen tar opp ekstremt med ressurser.

Og ikke klarer dem teste nok folk heller eller ansatte nok folk på de her smittevern teamene.

Så bremsen er egentlig på grunnet inkompetanse , de klarer lage de her fine grafene om smitteutvikling osv, men planlegge for det klarer dem ikke.

Koster mindre knuse jobbene for de private næringsdrivende🤫

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (2 minutter siden):

Reiseliv og utelivsbransjen må tilpasse seg for hver vinter fremover. Dette viruset kommer trolig til å være med oss i en stund, så det er bare å akseptere realiteten. Bransjen kan for eksempel ha julebord, konserter osv i begynnelsen av oktober og få til et opplegg som innebærer null permittering. 

Det kommer an på hvilken risikoaksept samfunnet har, noe som endrer seg over tid. Hvis Norges befolkning var vaksinert kort etter pandemien startet, tviler jeg på at det ville kommet tiltak i det hele tatt. Det var heller ikke slik at samfunnet stengte ned for sykdommer og virus som herjet opp til 1950-60 tallet. Da aksepterte samfunnet dødstallene, selv om barn og unge ble rammet.  

Aksept for risiko er kulturbetinget, og det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er rett eller galt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

John Campbell mener youtube-titterne er intelligente folk. At det ligger bak hans popularitet. At det kan gå bra å servere folk detaljer også?

Han får prate om aspirering. Og kommer inn på WHO som for 15 år siden bestemte noe rundt aspirering som har med barnevaksinasjonsprogrammet å gjøre. Da får han delt informasjonen om at voksne folk er annerledes. Er det der skoen trykker rundt aspirering?

Endret av G
Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (1 time siden):

Reiseliv og utelivsbransjen må tilpasse seg for hver vinter fremover. Dette viruset kommer trolig til å være med oss i en stund, så det er bare å akseptere realiteten. Bransjen kan for eksempel ha julebord, konserter osv i begynnelsen av oktober og få til et opplegg som innebærer null permittering. 

Ja, hvis dette er "the new normal" må man begynne å tenke på å kanskje avholde julebordene i august. Kanskje fremskynde julaften til 24.september også. Siden vintrene blir lange anti-viruslockdowns. Alt som skjer nå tyder på at det er fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jehovas Vitner ville vel ha vært i ekstase. For de henge seg visst opp i at jesusfeiringen skjer på feil tid av året. Har fått disse menneskene på dørstokken jeg også ser du.

Ikke feirer de jul på den måten vi gjør det på heller. De er helt sikkert noe mindre materialistiske med gaver og vottnått.

Å sette stas på sine arbeidere litt kan jo i prinsippet forekomme når som helst på året. Det settes nok litt pris på. Det som står igjen da er jo brudd på lange tradisjoner om at dette skal skje en uke i slutten av desember (Julaften med sine påfølgende dager). Julebordene skjer jo naturligvis gjerne i slutten av november til tidlig og midten av desember for å ikke kollidere med folks private julefeiring senere i desember. Samt for at hoteller gjerne har mye booking av julebord, så bedrifter må naturligvis spre det litt fra hverandres julebord.

Er mulig at denne julen blir nok en lock-down, men er vel for tidlig å spå hva 2022, 2023 osv. blir til.

Endret av G
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (1 time siden):

Begrunner innstramming med test-mangel – derfor kjøpte ikke Norge flere

[- - -]

Nå har vi plutselig tiltak fordi de ikke klarer gi ut nok tester og teste folk 🤡

Fikk med meg at det var et problem med testkapasitet/testkits for selvtest etc.
Derfor dro jeg rett fra ukens første sykehjemsbesøk i dag og hentet gratis testkit på nærmeste teststasjon mtp. familie og julen. Virket igrunnen ikke veldig vanskelig å skaffe, men kan naturligvis være regionale forskjeller.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Byrådsleder Raymond Johansen går aktivt inn for å hindre smitten i Oslo og har spilt inn en kort appell. Gjennom høytaleranlegget i T-banevognene blir de reisende anmodet om å bruke munnbind, vi er sammen om det osv.

Ellers hadde nesten alle på seg munnbind av de kollektivreisende i byen i dag, så det ser ut som folk har fått med seg at vi har fått et nytt virus å streve med.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

rart, hva i all verden kan være årsaken til dette mon tro? :hmm:

FGGxei9WQAcT2DI?format=jpg&name=large

Det er en øy et godt stykke ut i havet, uten tilknytning til fastlandet, foruten ved båt. Under 200 innbyggere, og alle av dem er vaksinert. Tipper det er forklaringen. Barn har blitt mye smittet siste tiden, men barna i denne kommunen pendler nok ikke til fastlandet for å gå i barnehage/skole. I sommer, når det var en del turister på øya, så var det ikke særlig med smitte i landet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (13 minutter siden):

Det er en øy et godt stykke ut i havet, uten tilknytning til fastlandet, foruten ved båt. Under 200 innbyggere, og alle av dem er vaksinert. Tipper det er forklaringen. Barn har blitt mye smittet siste tiden, men barna i denne kommunen pendler nok ikke til fastlandet for å gå i barnehage/skole. I sommer, når det var en del turister på øya, så var det ikke særlig med smitte i landet. 

Jeg veit. Ironien kom kanskje ikke helt gjennom i innlegget :) 

Lenke til kommentar
xRun skrev (1 time siden):

Fikk med meg at det var et problem med testkapasitet/testkits for selvtest etc.
Derfor dro jeg rett fra ukens første sykehjemsbesøk i dag og hentet gratis testkit på nærmeste teststasjon mtp. familie og julen. Virket igrunnen ikke veldig vanskelig å skaffe, men kan naturligvis være regionale forskjeller.

Jeg finner dem på nett til under 50kr og virker ikke være noe mangel. Kjøpte selv en 5pk på lokale apotek relativt billig tror det kostet 350,-

Jeg tenkte som deg ha 2-3 slike til julen for sikkerhets skyld for de eldre, men jeg er litt skremt av at samboer fikk negativt 2x med symptomer.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

rart, hva i all verden kan være årsaken til dette mon tro? :hmm:

FGGxei9WQAcT2DI?format=jpg&name=large

:laugh: Ingen kildehenvisninger. Gjettekonkurranse? Hvor i landet er det der? Ser ut som en skole eller et bedehus på høyre side av foto. Bygd?

Jeg gjetter at ingen gadd teste seg :p

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...