Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

G skrev (31 minutter siden):

Hvor ble det av kapasiteten?

Eller de 1200(?) plassene man snakket om at man kunne klare å mobilisere innledningsvis i denne pandemien. Nå er det ganske åpenbart at disse plassene ville være noe annet enn de ordinære intensivplassene sykehusene har under ordinær drift (slik som det er nå), og de ville helt klart kommet med den kostnaden at andre områder ville måtte redusere sin drift. Men nå peker jo stadig flere på at problemet egentlig ikke er hvordan covid oversvømmer sykehusene, men at vi har en kombinasjon av helsepolitiske føringer og finansiering av sykehusene som har ødelagt deres evne til omstilling med den kostnad at samfunnet "må" stenges ned selv om antallet innlagte er 1/4 av hva man mente man skulle klare å håndtere.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
53 minutes ago, Fibonacci said:

Så løsningen din er å finne opp en tidsmaskin og isolere Norge fra verden hvor lenge?

Løysinga mi er enkel og forsåvidt nevnt nok her inne. At du ikkje forstår eit såpass enkelt konsept er dog ikkje mitt problem.

 

Finne opp tidsmaskin og isolere norge har eg aldri nevnt som løysing på pandemien. Korleis kom du fram til det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (Akkurat nå):

Eller de 1200(?) plassene man snakket om at man kunne klare å mobilisere innledningsvis i denne pandemien. Nå er det ganske åpenbart at disse plassene ville være noe annet enn de ordinære intensivplassene sykehusene har under ordinær drift (slik som det er nå), og de ville helt klart kommet med den kostnaden at andre områder ville måtte redusere sin drift. Men nå peker jo stadig flere på at problemet egentlig ikke er hvordan covid oversvømmer sykehusene, men at vi har en kombinasjon av helsepolitiske føringer og finansiering av sykehusene som har ødelagt deres evne til omstilling med den kostnad at samfunnet "må" stenges ned selv om antallet innlagte er 1/4 av hva man mente man skulle klare å håndtere.

Men det er isåfall misbruk av smittevernsloven. Uansett har myndighetene nå for lengst brutt den "kontrakten" de inngikk med befolkningen i 2020. "Hold ut i dugnaden og delta til vi har fått satt vaksinen på de fleste". Dette er et tillitsbrudd i tillegg til at det er ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Effekten er veldokumentert. Nødvendigheten er derimot ikke så lett å dokumentere. Når man nå spekulerer i om svenskene ser lavere smittetall enn oss pga. en gryende flokkimmunitet, hvilket i så fall har kommet med en pris i form av en mild overdødelighet gjennom 2020 på tross av minimalt med tiltak sammenlignet med oss, så kan man jo virkelig spørre seg om man kan si at tiltakene har vært nødvendige.

Tall fra sverige har over lang tid ikkje hengt på greip, så di fester eg ikkje lit til lenger. Ser man på kor mange som er innlagt på sjukehus i sverige(corona) burde det ringe meir enn ei bjelle. Mulig sverige får ein enda værre utvikling viss omikron er relativt like farlig som delta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har massevis av respekt for helsepersonell og jobben de gjør, og at vi skal forhindre at innleggelser fortsetter å øke når smitten stiger så eksplosivt. Men har litt vanskelig med å forstå at det skal være kapasitetsproblemer da vi bikket to hundre innlagte, eller selv nå når vi er over tre hundre. Sammenligner man med de fleste andre land i Europa så er dagens tall for innlagte i Norge lavere eller tilsvarende de laveste tallene mange land har hatt siden pandemien startet. Under deres topper snakker vi ti ganger flere innlagte eller enda verre. Sier ikke at det bør være et mål for Norge å ha så mange tusen innlagt som fysisk mulig, eller at dette ikke går kraftig ut over annen tjeneste. Men har vanskelig for å forstå hvorfor kapasiteten tilsynelatende er så mye lavere i Norge. Skyldes det at folk normalt blir oftere alvorlig syk i andre land og kapasiteten derfor er en god del større fra før? Eller er det særegent for Norge å effektivisere/spare på å ha minimal overflødig kapasitet, til tross for at vi er blant verdens rikeste land? Eller har vi normalt hatt veldig mange utenlandske helsepersonell, som valgte å flytte hjem under pandemien? 

Endret av knipsolini
  • Liker 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (2 minutter siden):

Har massevis av respekt for helsepersonell og jobben de gjør, og at vi skal forhindre at innleggelser fortsetter å øke når smitten stiger så eksplosivt. Men har litt vanskelig med å forstå at det skal være kapasitetsproblemer da vi bikket to hundre innlagte, eller selv nå når vi er over tre hundre. Sammenligner man med de fleste andre land i Europa så er dagens tall for innlagte i Norge lavere eller tilsvarende de laveste tallene mange land har hatt siden pandemien startet. Under deres topper snakker vi ti ganger flere innlagte eller enda verre. Sier ikke at det bør være et mål for Norge å ha så mange tusen innlagt som fysisk mulig, eller at dette ikke går kraftig ut over annen tjeneste. Men har vanskelig for å forstå hvorfor kapasiteten tilsynelatende er så mye lavere i Norge. Skyldes det at folk normalt blir oftere alvorlig syk i andre land og kapasiteten derfor er en god del større fra før? Eller er det særegent for Norge å effektivisere/spare på å ha minimal overflødig kapasitet, til tross for at vi er blant verdens rikeste land? Eller har vi normalt hatt veldig mange utenlandske helsepersonell, som valgte å flytte hjem under pandemien? 

Selve problemet er ikke så vanskelig å forstå uten at jeg sitter med dyptgående kunnskap om andre lands helsevesen. Norges helseforetak har de siste tiårene blitt strukturert til å operere som som en lønnsom bedrift, en skal ikke ha mer kapasitet enn hva en faktisk har behov for til enhver tid eller en sengeplass for mye. Når en strukturerer helsevesenet på en slik måte så tåler de ikke plutselige topper dessverre. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, knipsolini said:

Eller er det særegent for Norge å effektivisere/spare på å ha minimal overflødig kapasitet, til tross for at vi er blant verdens rikeste land?

Dette er en "villet" (politisk styrt) utvikling i hele den vestlige verden over de siste 20 åra. Jeg legger ved et bilde under som gjelder engelske "NHS" som setter ting litt i perspektiv. I Norge har vi bygget ned antall sengeposter fra over 20 000 på 80-tallet til 11 000 nå. I samme tidsrom har befolkningen økt med 1.3 millioner. Intensivkapasiteten har antakelig blitt bygget ned like mye, men det har jeg ikke tall på.

image.png.759ee207185aed0f1a0d032cdafb4867.png

Endret av Per H
Lenke til kommentar
20 minutes ago, knipsolini said:

Har massevis av respekt for helsepersonell og jobben de gjør, og at vi skal forhindre at innleggelser fortsetter å øke når smitten stiger så eksplosivt. Men har litt vanskelig med å forstå at det skal være kapasitetsproblemer da vi bikket to hundre innlagte, eller selv nå når vi er over tre hundre. Sammenligner man med de fleste andre land i Europa så er dagens tall for innlagte i Norge lavere eller tilsvarende de laveste tallene mange land har hatt siden pandemien startet. Under deres topper snakker vi ti ganger flere innlagte eller enda verre. Sier ikke at det bør være et mål for Norge å ha så mange tusen innlagt som fysisk mulig, eller at dette ikke går kraftig ut over annen tjeneste. Men har vanskelig for å forstå hvorfor kapasiteten tilsynelatende er så mye lavere i Norge. Skyldes det at folk normalt blir oftere alvorlig syk i andre land og kapasiteten derfor er en god del større fra før? Eller er det særegent for Norge å effektivisere/spare på å ha minimal overflødig kapasitet, til tross for at vi er blant verdens rikeste land? Eller har vi normalt hatt veldig mange utenlandske helsepersonell, som valgte å flytte hjem under pandemien? 

Mulig man teller anderledes i ulike land? Vi har også mange 'innlagte' som får behandling på sykehjem og behandlingssentere, men som vi ikke teller som sykehusinnlagte.

Edit: Ups, her kommenterte jeg visst i tråden jeg sa farvel til i går. Gammel vane er vond å vende. 

Endret av ToxicTed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (23 minutter siden):

Løysinga mi er enkel og forsåvidt nevnt nok her inne. At du ikkje forstår eit såpass enkelt konsept er dog ikkje mitt problem.

 

Finne opp tidsmaskin og isolere norge har eg aldri nevnt som løysing på pandemien. Korleis kom du fram til det?

Løsningen din er så utopisk at det er useriøst. Viruset er kommet for å bli.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mer covid-19 i noen yrkesgrupper enn i andre
https://www.fhi.no/nyheter/2021/mer-covid-19-i-noen-yrkesgrupper-enn-i-andre/

Sitat

Arbeidstakere i yrker med hyppig kontakt med andre, som ansatte på serveringssteder og helsepersonell, har hatt flere tilfeller av påvist covid-19 enn andre. Som tidligere ligger ansatte i serveringsbransjen høyest, viser oppdaterte tall fra en studie fra Folkehelseinstituttet.

Forskere ved Folkehelseinstituttet har tidligere undersøkt om yrkesgrupper som har hyppig kontakt med kunder, elever, brukere eller pasienter har økt risiko for covid-19 (Se referanse nederst). Tallene har nå blitt oppdatert, slik at de også inkluderer periodene med nye varianter (til og med deltavarianten) og med høy vaksinasjonsgrad. Dataene er hentet fra Beredskapsregisteret for covid-19 (Beredt C19).

Sitat

– Bartendere og servitører er fortsatt de yrkesgruppene med flest bekreftede tilfeller. Lærere og assistenter i skole og barnehage har også noe høyere smitteforekomst enn gjennomsnittet for alle i yrkesaktiv alder. Antall bekreftet smittede leger og sykepleiere er igjen høyere enn gjennomsnittet etter å ha vært lavere enn gjennomsnittet våren 2021, sier Karin Magnusson, forsker ved Folkehelseinstituttet og førsteforfatter av studien som er publisert tidligere. 

yrkesgraf4bolger.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (36 minutter siden):

Effekten er veldokumentert. Nødvendigheten er derimot ikke så lett å dokumentere. Når man nå spekulerer i om svenskene ser lavere smittetall enn oss pga. en gryende flokkimmunitet, hvilket i så fall har kommet med en pris i form av en mild overdødelighet gjennom 2020 på tross av minimalt med tiltak sammenlignet med oss, så kan man jo virkelig spørre seg om man kan si at tiltakene har vært nødvendige.

Det er et godt poeng. Når alt omsider er over og en full gjennomgang kan opptelles, vil vi da komme bedre ut enn svenskene, eller lander vi omsider omtrentlig i samme lende? Mistenker at det ikke blir veldig store forskjeller.

Det sagt så er jeg for å benytte lite inngripende tiltak for å avhjelpe sykehusene. Munnbind og avstandsbegrensning er helt i orden, men max 10 besøkende man kan ha i sitt eget hjem? Den er for inngripende.

Et stort MEN til.. Eneste grunn til å igjen akseptere noe slikt, for sykehusenes skyld, er at politikerne/staten jobber i full krigsmodus for å bekjempe fienden (les viruset). Dvs å fikse opp i sykehusforholdene ASAP, og de kan starte i dette øyeblikk vha et "pennestrøk" ved å gi sykehusansatte lønnsøkning som monner. Ringe rundt til de som tidligere har sagt opp, si unnskyld og trygle dem om å komme tilbake, gi dem lønna de vil ha, og lov fullt fokus på total opprenskning. Sikkert en hel rekke ting som kan gjøres. I krisetid må man tenke utenfor boksen. Og ihvertfall ikke fortsette å neglisjere problemet som er ropt høyt ut om i mange mange år. I så tilfelle bør man ikke akseptere noen ny "koronakontrakt" som begrenser innbyggernes rettigheter. Samtidig som det forventes at påbud og anbefalinger skal følges. For da er det staten som ikke gjør jobben sin. Handling må starte nå, mens ballen ruller, og det er deres ansvar. La dem få vite det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Erna Solberg i karantene – ektemannen er koronasmittet

Sitat

 

Høyre-leder Erna Solberg er i karantene etter at ektemannen Sindre Finnes fikk covid-19.

– Jeg har vært isolert siden jeg fikk symptomer mandag morgen, sier Sindre Finnes til NTB torsdag ettermiddag.

Han forteller at Erna Solberg for sikkerhets skyld flyttet ut samme morgen, og at hun nå er i karantene et annet sted, mens han er i isolasjon. Solberg har så langt testet negativt.

Det var VG som meldte om saken først.

– Jeg er testet, og jeg har fortsatt ikke noen symptomer, sier Solberg til avisa.

Finnes forteller til NTB at han tidligere i uka hadde influensalignende symptomer med kroppsverk og litt feber. Men han har ikke mistet luktesansen.

– I dag føler jeg meg bra. I dag har jeg en normal hjemmekontordag, sier han.

Finnes er fagsjef i Norsk Industri.

Til VG sier Finnes at han ikke vet hvordan han ble smittet eller hvilken variant av viruset han er smittet av.

– Det positive er at alle mine kontakter er friske og at jeg ikke har smittet noen. Jeg har ringt rundt, og de som var i tvil, har testet seg og fått negativt svar, sier Solbergs ektemann.

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset?pinnedEntry=43351

Ingen alvorlige symptomer for ektemannen.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

Et stort MEN til.. Eneste grunn til å igjen akseptere noe slikt, for sykehusenes skyld, er at politikerne/staten jobber i full krigsmodus for å bekjempe fienden (les viruset). Dvs å fikse opp i sykehusforholdene ASAP, og de kan starte i dette øyeblikk vha et "pennestrøk" ved å gi sykehusansatte lønnsøkning som monner. Ringe rundt til de som tidligere har sagt opp, si unnskyld og trygle dem om å komme tilbake, gi dem lønna de vil ha, og lov fullt fokus på total opprenskning. Sikkert en hel rekke ting som kan gjøres. I krisetid må man tenke utenfor boksen. Og ihvertfall ikke fortsette å neglisjere problemet som er ropt høyt ut om i mange mange år. I så tilfelle bør man ikke akseptere noen ny "koronakontrakt" som begrenser innbyggernes rettigheter. Samtidig som det forventes at påbud og anbefalinger skal følges. For da er det staten som ikke gjør jobben sin. Handling må starte nå, mens ballen ruller, og det er deres ansvar. La dem få vite det!

Kunne ikke vært mer enig i dette. Men kommer det til å skje er jo spørsmålet? all erfaring tyder jo på at absolutt ingenting vil skje, hvis man ikke har klart/villet øke intensivkapasiteten i Norge med en eneste plass i løpet av 20 måneder, hvordan i all verden skal man klare dette? Det ligger i politikere og byråkraters natur å aldri innrømme (eller rette opp...) feil... 

Nå var det vel et innlegg i morgenbladet som sa omtrent det samme i dag - hvis vi skal akseptere den "nye samfunnskontrakten" om at det er greit å stenge ned landet fordi politikerne har driti seg ut over flere tiår og slaktet kapasiteten i sykehusene, da skal det jammen meg en "nasjonal satsing" av dimensjoner til for helsevesenet. Noe annet er helt uakseptabelt, og kommer bare til å lede oss tilbake hit igjen og igjen - at "lav kapasitet" (som politikerne selv har bestemt at skal være lav!) brukes som unnskyldning for å frata det norske folk rettigheter, ta livet av næringslivet, og ellers skape sorg og elendighet - igjen og igjen. Nok er nok, nå får Regjeringen vise at de mener alvor!

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Erna Solberg flyttet ut? Hvorfor sier de da at det er greit for andre å oppholde seg i samme bolig?
Hun er jo ikke landets statsminister lenger.

Den skjønte jeg ikke helt. Man kan ha karantene hvor man vil, og siden mannen er positiv og hun er negativ tar hun karantenen et annet sted slik at hun ikke blir smittet (om hun ikke allerede er det).

Lenke til kommentar

Gode nyheter fra EMA. Kanskje vi kan korte ned intervallet før boosteren ytterligere. 

Sitat

Det er trygt med en ekstra dose med coronavaksine allerede etter tre måneder, opplyser Det europeiske legemiddelverket (EMA).

– Mens den nåværende anbefalinger er å gi en oppfriskningsdose etter seks måneder, er det på nåværende tidspunkt informasjon som støtter at man på sikkert og effektivt vis kan gi en oppfriskningsdose allerede tre måneder etter at man er fullvaksinert, sier vaksinesjef Marco Cavaleri.

EMA har tidligere åpnet for oppfriskningsdose minst seks måneder etter siste dose for folk mellom 18 og 55 år. For eldre og enkelte grupper kan intervallet kortes ned.

I Norge ble intervallet nylig kuttet fra seks til fem måneder for alle over 45 år.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ema-trygt-med-oppfriskningsdose-etter-tre-maaneder.3mCW_kRFa

Lenke til kommentar

Sykehuset Østfold hever beredskapsnivået til gult
https://sykehuset-ostfold.no/nyheter/sykehuset-ostfold-hever-beredskapsnivaet-til-gult

Sitat

Fra torsdag 9. desember klokken 15.00 er SØ i gul beredskap. - De siste dagene har vi hatt svært høy pågang av pasienter, og vi har i dag det høyeste overbelegget noen gang. Situasjonen krever tett oppfølging og omdisponering av ressurser, derfor går SØ i gul beredskap, sier administrerende direktør Hege Gjessing.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg på ingen måte noen vaksinemotstander, og det er sikkert en hensikt å få gitt booster til de som er mest utsatt, og de ble vel fullvaksinerte såpass tidlig så for de så har det vel fort gått veldig lang tid siden de ble fullvaksinerte og virkningen av vaskinen avtar jo tilsynelatende over tid.

Men akkurat når det kommer til en tredje dose så blir selv jeg en smule småskeptisk. Om det stemmer at dagens mRNA vaksiner ser ut til å ha redusert effekt på Omicron. Tilsynelatende forhindrer den ikke deg fra å bli smittet nærmest i det hele tatt, så de har tilnærmet null effekt når det kommer til smittespredning og det å bli smittet selv så er altså eneste effekten den vil ha for folk flest at du går fra å ha lav sannsynlighet for alvorlig sykdom fra Omicron til å ha en enda lavere sannsynlighet for Omicron?

Synes det høres noe tynt ut som et argument for at vi skal drive å gi brorparten av befolkningen en tredje dose? Da burde vel doser heller gå til land som sliter med lav vaksinasjonsgrad osv.? Det må da være langt mer hensiktsmessig for alle?


En tredje dose burde vel ideelt sett være en ny variant av dagens mRNA vaksiner som faktisk har blitt justert for Omicron så den faktisk vil kunne hjelpe mot smittespredning osv. i tillegg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Gode nyheter fra EMA. Kanskje vi kan korte ned intervallet før boosteren ytterligere. 

Sitat

Det er trygt med en ekstra dose med coronavaksine allerede etter tre måneder, opplyser Det europeiske legemiddelverket (EMA).

– Mens den nåværende anbefalinger er å gi en oppfriskningsdose etter seks måneder, er det på nåværende tidspunkt informasjon som støtter at man på sikkert og effektivt vis kan gi en oppfriskningsdose allerede tre måneder etter at man er fullvaksinert, sier vaksinesjef Marco Cavaleri.

EMA har tidligere åpnet for oppfriskningsdose minst seks måneder etter siste dose for folk mellom 18 og 55 år. For eldre og enkelte grupper kan intervallet kortes ned.

I Norge ble intervallet nylig kuttet fra seks til fem måneder for alle over 45 år.

Vis sitat  

har en følelse av at det er begivenhetene rundt, som styrer hva de de skal si/mene. 6 måneder intervall var sikkert medisinsk best, men omikron gjorde at alle fikk panikk, så da gjør de om på kartet for å få det til å stemme med terrenget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...