Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Fibonacci said:

Det er visst en enklere løsning å få hele befolkningen til å avlaste helsevesenet, i stedet for normalen der helsevesenet avlaster befolkningen. Folk har jo blitt så glade i tiltak at de roper etter flere og strengere, så da er det bare å kjøre på.

Er jo de som aldri har vært lykkeligere enn når de satt ett år med hjemmekontor...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (1 minutt siden):

Er jo de som aldri har vært lykkeligere enn når de satt ett år med hjemmekontor...

Da kan jo de få sitte på hjemmekontor, så kan de som synes uker og måneder med hjemmekontor og minimal sosial kontakt med andre folk få lov til å gå på kontoret. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (20 minutter siden):

Svaret er visstnok at koronapasienter er såpass ressurskrevende i forhold til influensapasienter at man trenger mange ganger større ressurser for å behandle de. Og det går mange år å skaffe nok helsepersonell, så da er det ikke noen løsning på det.

Tror man kan oppsummere det i disse punktene, noen mer viktige enn andre, men til sammen et veldig komplekst problem som tar år å løse, ikke bare i Norge men i hele Europa:

- Svært mange nyinnleggelser med covid-19
- Høy andel av covid-19 syke som krever respiratorbehandling
- Høy andel uvaksinerte innlagte, som i snitt har mye lengre liggetid enn vaksinerte
- Liten kapasitet i kommunene og sykehjem til å ta imot utskrivingsklare pasienter
- Sykefravær hos helsepersonell og lavere terskel for dette
- Økende grad av eldre som legges inn med andre luftveisinfeksjoner
- Ingen/liten tilgang på vikarer fra utlandet som vi har vært avhengige av tidligere

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Den delen av innlagte som krever oksygenapparater, kunne de vel hatt på feltsykehus. Så skal også disse undersøkes for å se om de blir dårligere. Men det kreves ikke topp utdanning for å måle oksygenmetning i blodet.

I tillegg undertrykkes alternative virusmedisiner. 

Hvis skoler og barnehager nå stenges igjen, vil det bli en del barn som har ufullkommen skolegang. Og foreldre vil igjen få problemer med jobben, da de må ha langvarig fri og stå for hjemmeundervisning og aktiviteter for barna. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

 

Quote

.. kanskje gir den mindre alvorlig sykdom.

Det er sannsynlig at omikronvarianten har større spredningsevne enn deltavarianten, og at den seinest i januar 2022 er blitt dominerende i Norge.

– Vi regner med at vaksinasjon vil gi høy grad av beskyttelse mot alvorlig sykdom, uansett variant, sier Line Vold i FHI.

Jeg synes det Line Vold hos FHI konkluderer med vedr. hvor godt dagens vaksine virker på omicron framstår ganske så lemfeldig. All den tid denne mutasjonen er blitt gjort så lite kjent med.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, bzzlink said:

Hvorfor har vi ikke bygget ut helsetjenestene?

Det er ikke mer enn 300 personer innlagt som følge av Pandemien. Hvorfor oppretter vi ikke bare 900 sengeplasser på feltsykehus?

Og så kaller vi inn leger og sykepleiere gjennom Sivilforsvaret til å drifte det?

Da er det ikke noe press lenger. 

Hvis samfunnet vårt kneler pga 300 ekstra mennesker på sykehus, så må vi da for pokker gjøre noe med det?

Noen som kan hjelpe meg med en «sanity check» på løsningen min over?

Det du sier her gir jo perfekt mening for meg. Jeg mener det samme. Mobiliser. Gi økonmiske incentiver til intensivsykepleire. La oss se... skal vi mobilisere noen ekstra ressurser for noen hundretalls millioner kroner, eller stenge ned samfunnet og tape MILLIARDER?

Vi hadde 289 intensivplasser når dette begynte. Nå etter 20 måneder har vi... FÆRRE! det gir ingen mening. Enten var regjeringen Solberg fullstendig inkompetente (en reell mulighet, helseministeren var jo en kelner fra stavanger...), eller så synes de det vel ikke var så farlig...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Allostasis said:

Skal ikke se vekk ifra at folk slutter på grunn av arbeidspresset. 

En ting er jo antall "plasser". Det er en "fysisk" sak (bokstavelig talt rom og senger på sykehuset) en annen ting er belastningen på intensivsykepleierne. Det er egentlig to forskjellige saker, men begge er vannskjøttet av regjeringen Solberg (det er ikke ett politisk "statement" men et faktum).

Jeg leste en artikkel i dag av lederen for intensivsykepleierforbundet men finner den ikke igjen, hun sa ihvertfall at situasjonen rundt intensivsykepleien (folka altså) hadde vært kjent i årevis. Det samme gjelder den "fysiske" delen av intensivkapasiteten, dette har leger stått frem på debatten og snakket om.

Med andre ord er det ingen unnskyldninger for Fru Solberg og co. vannskjøttelse fra ende til annen.

EDIT: var ikke denne artikkelen jeg snakket om, men denne er jo enda mer "inkriminerende" for Solberg, gitt at den er fra mars 2020... da hadde det vært snakket om mangel på personell i "årevis" sier intervjuobjektet.

https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2020/03/11/korona-sykepleierleder-advarer-om-mangel-pa-personell/

Endret av Per H
Lenke til kommentar

Høyt press uten incentiver til å fortsette fører nok til at mange slutter. Og da blir presset enda større på de som er igjen, og flere vil vurdere å slutte osv.

Hadde man i stedet pøst inn ressurser (det mangler tydeligvis ikke på det!) og f.eks. skrudd opp årslønna betraktelig, kunne flere fortsatt eller søkt seg inn/tilbake til yrket, og dermed snudd en ond spiral til en god spiral. Jeg vil tro at kanskje 200.000 ekstra i årslønn hadde fått flere til å "holde ut litt til".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Det går nok greit for moderatorene å skrive det man ønsker så lenge man oppfører seg som folk, ikke avsporer tråden og dropper personangrep.

Dog lever du etter eget utsagn i konspirasjonstråden i en virkelighet der du mener at viruset ikke en gang eksisterer, så det fører antakelig ikke til en bedre debatt her inne.

Holder meg unna den tråden jeg. Orker ikke slikt FUD. Er vanskelig nok å henge med på alt som diskuteres her egentlig. Jeg tror på vitenskapen, ikke på overtro og konspiratori. Men innimellom så kan det jo skje at en konspiratorisk greie har sannhet i seg, men det er litt sjeldent at skjer.

Lenke til kommentar

Ikke minst det å se folk dø og føle at man ikke har gjort nok for å hindre det, selv om det ikke var mer man kunne gjøre pga. underbemanning/mangel på ressurser.

La oss ikke glemme sykepleier streiken tidligere i år hvor de til slutt ikke fikk en krone ekstra. Er sikker på at det ga dem alle en følelse av å være ekstra verdsatt i en pandemi.

Når alt er over er jeg redd ingenting kommer til å forandre seg i helsevesenet og dens motstandsdyktighet mot pandemi. Alt det vi prater om nå som burde vært prioritert, ble tatt opp i rapporten om svineinfluensa. Alle politikere sa at dette skulle vi ta tak i og fikse. Hvilke tiltak hadde blitt gjort fra svineinfluensarapporten når Covid19 kom?

Ingen av dem.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Betroz said:

Har du eller dere andre her noen gang tenkt tanken at disse Covid vaksinene faktisk gjør viruset MER farlig... At viruset muterer til verre varianter nettopp fordi mennesker prøver å leke gud med mRNA/DNA vaksiner. ;)

Er alle medisinske fremskritt å leke gud?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fibonacci said:

Høyt press uten incentiver til å fortsette fører nok til at mange slutter. Og da blir presset enda større på de som er igjen, og flere vil vurdere å slutte osv.

Hadde man i stedet pøst inn ressurser (det mangler tydeligvis ikke på det!) og f.eks. skrudd opp årslønna betraktelig, kunne flere fortsatt eller søkt seg inn/tilbake til yrket, og dermed snudd en ond spiral til en god spiral. Jeg vil tro at kanskje 200.000 ekstra i årslønn hadde fått flere til å "holde ut litt til".

Kunne ikke vært mer enig. Å gi noen hundretalls stakkars intensivsykepleiere engangsbonuser, og å gi incentiver til andre sykepleiere for å etterutdanne seg til intensivsykepleiere hadde ikke kostet samfunnet mer enn noen hundre millioner (slett studiegjeld f.ex).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Betroz said:

Det er fortsatt basert på frykt... De presser folk med slikt nettopp for å få flere til å ta vaksinen, og flere doser av den.

Jeg klarer ikke å se denne sammenhengen du mener finnes mellom testing og vaksine, men ser på disse to å ha helt forskjellige funksjoner. Den ene måler og den andre forsøker å skape beskyttelse, selv om økt bevissthet rundt smittespredning kan gi måleresultater som kan skape beskyttelse via tiltak, så blir målingen en indirekte greie til den muligheten for beskyttelse. Vaksine er vel på generellt grunnlag forventet å skulle gi mer direkte resultater, som f.eks. beskyttelse for seg selv, men av og til oppnås også flokkbeskyttelse.

Endret av G
Lenke til kommentar

Bare et innspill til denne diskusjonen om å øke kapasiteten i helsevesenet:

Burde kapasiteten vært større? Helt sikkert. Men gjennom mesteparten av pandemien har vi neppe vært der at vi kunne hatt mye mindre tiltak om bare kapasiteten i helsevesenet hadde vært høyere. Om vi hadde doblet kapasiteten til å behandle koronapasienter, ville dette kanskje ha kjøpt oss en uke med mindre tiltak på vinteren. Enda en uke ville i så fall krevd en ytterligere dobling.

Det er først nå i høst, og kanskje før Omikron setter inn, at vi takket være vaksiner har vært i en situasjon der vi har kunnet ha et mer eller mindre åpent samfunn uten å oppleve en (fullstendig) smitte-eksplosjon, og hvor en høyere kapasitet kunne ha muliggjort en vesentlig forlengelse av denne tilstanden.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om vi ikke styrker kapasiteten i helsevesenet, er det absolutt ingen utvei på situasjonen vi er i.

Vaksinen var ikke tilstrekkelig, og viruset forsvinner ikke med det første.

Lurer virkelig på hvilken utvei man ser for seg på dette. For slik det er nå, finnes det ingenting annet enn restriksjoner frem til en mirakelkur kommer, eller en ufarlig, dominerente mutant tar over.

Brems og vaksiner-strategien er ferdig. What now?

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...