Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Tror det varierar väldigt hur tiltaken påverkar folk och jag tvivlar på att man kan si att en grupp har varit värst drabbad och man bör kanske se lite utanför sig själv. Senaste månaderna har för eksempel många föräldrar och barn i Trondheim fått mindre frihet på grund av smitte, ett evigt testande och ibland karantän samtidigt som unga voksna och de flesta andra har kunnat göra vad de vill. 

Min frihet med tanke på korona det senaste halvåret har också varit ett resultat av smittespredning på utestäder i byen. Är faktiskt ikke så att sociallt liv på byen bara påverkar de som är där. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Hva er poenget med å grave fram tall som dette når folk som står fremst i helsevesenet og som jobber med covid-19 kan bekrefte at dette ikke er som influensasesong? Det er folk som jobber med dette som roper varsku. Det har vært lagt frem mange argument på hvorfor det ikke er som en vanlig influensasesong, men jeg får bare gjenta at det krever mye mer av av en covid-pasient enn influensapasient.

"Fakta" som dette betyr ingenting når forholdene ikke er det samme.

Tror du må gå litt i deg selv når du mener du vet så mye mer enn folk som har jobbet ørten år i helsevesenet, Helsedirektoratet, FHI med mer.

Når tallene for influensasesong og covid begynner å være like, bør en ikke da spør seg om hva da som er grunnen til at det ropes varsko her og der? Merk, dette er tall du finner selv på forskjellige land sine helsemyndigheter sine sider. Ikke i obskure YouTube-videoer. Det _er_ lov å tenke selv og å stille spørsmål basert på faktaopplysninger. For hva i alle dager er det som har forandret seg sånn at influensasesonger som var betydelig tyngre enn covid knapt har blitt omtalt, mens nå er det pressekonferanser og nedstenginger over en lav sko. 
 

Du sier at en covid-pasient krever mer, det kan godt være. Men er svaret da å stenge ned eller å bemanne opp?

Et annet mønster en begynner å se konturen av er reduserte topper i land der viruset har fått herje fritt. Det ser og ut som om Corona kan være noe som erstatter influensa og at influensa er det største offeret her. Disse to siste er veldig usikre fordi det er få tall her enda, men om influensasesongen fortsetter slik den har begynt verden over så kan det være en konsekvens.

Lenke til kommentar

Jeg føler mange bruker argumentet hjelpe helsetjenesten i et forsøk på gjemme sin egen frykt for covid, man pusher narrativet at man ønsker beskytte alle som eks helsetjenesten, men i bunn ligger bare personen sin egen frykt for coviden.

Man kan ikke skylde på covid viruset alene, fordi covid viruset er ikke hele grunnen , ikke med 250 + - innlagte, uten noen pasienter som ligger inne for influensa, så burde dette være et enkelt regnskap alle klarer.

Er langt mer komplisert enn kun covid.

Endret av Kazuo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (10 minutter siden):

Noen ja. Men ikke de som har det sosiale livet på kontoret som en viktig del av hverdagen og blir tvunget inn på kanskje 7-8 strake måneder med hjemmekontor som i Oslo fra i fjor høst til forsommeren i år.

For all del, og det har jeg sympati med. Det er derfor dette med å sende alle hjem eller å tvinge alle på kontoret er løsninger jeg finner urimelige. Så lenge du ikke hoster og snørrer skulle en fått møte på kontoret uten munnbind. 
 

Jeg er heldig sånn. Jeg hadde et år i strekk med hjemmekontor og elsket hvert sekund av det. Så ser jeg at andre kolleger har falt helt sammen og har mer eller mindre krevd av dem å få ræva ut av sofaen og pelle seg inn på kontoret.

Lenke til kommentar

Som fullvaksinert er jeg langt fra like redd for covid som jeg er for å ikke få videre helsehjelp. Selv har jeg nå måtte gå fra ukentlige behandlinger på sykehus de siste 4 månedene til at de klarer å presse inn 2 behandlinger i hele desember hvor første var i går. Grunnen til dette er vel litt todelt, ene er kapasitetsproblemer og det andre er ferie avvikling. Jeg skal nok klare meg så lenge det går tilbake til litt mer normale tilstander over på nyåret, så personlig er jeg vert fall glad for at de velger å innføre noen smittevernstiltak :) 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Der ble det annonsert at restauranter og serveringssteder i Berlin må stenge helt, med en insidens på 360 smittede per 100k siste 7 dager.

I Norge er det samme tallet nå på rundt 388 per 100k. Noen anbefalinger om munnbind i visse situasjoner og en "ikke klem a". 

I Oslo er insidensen godt over 1000 per 100k i de fleste bydelene. Påbud om munnbind og litt halvveis påbud om hjemmekontor, samt at man må sitte ved bordet.

Det setter jo ting litt i perspektiv om hvor heldige vi er her i Norge, og at vi tross alt tåler en del.

Uten tvil er vi langt mer heldig her i Norge enn flere steder i Europa, hvordan store deler av Europa og deler av Asia er blitt er forkastelig i mine øyne.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (5 minutter siden):

or all del, og det har jeg sympati med. Det er derfor dette med å sende alle hjem eller å tvinge alle på kontoret er løsninger jeg finner urimelige. Så lenge du ikke hoster og snørrer skulle en fått møte på kontoret uten munnbind. 
 

Jeg er heldig sånn. Jeg hadde et år i strekk med hjemmekontor og elsket hvert sekund av det. Så ser jeg at andre kolleger har falt helt sammen og har mer eller mindre krevd av dem å få ræva ut av sofaen og pelle seg inn på kontoret.

Tillitsbasert ledelse er dessverre litt for fraværende hos mange, jfr gi muligheten for hjemmekontor for de som faktisk ønsker det. 

Men det er et problem når sjefen skal være flinkeste gutt/jente i klassen og faktisk være mer restriktiv enn det også myndighetene krever, noe som medfører at ALLE må på hjemmekontor, selv de som veldig gjerne ville sluppet. Heldigvis har jeg sluppet unna slike sjefer.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (12 minutter siden):

Det _er_ lov å tenke selv og å stille spørsmål basert på faktaopplysninger. For hva i alle dager er det som har forandret seg sånn at influensasesonger som var betydelig tyngre enn covid knapt har blitt omtalt, mens nå er det pressekonferanser og nedstenginger over en lav sko. 

Hmm, hvor har du dette fra da? Hvis man ser på den siste influensasesongen som ble beskrevet som hard før korona, 2018-2019, var det på det meste rundt 20 samtidig innlagte på intensivavdeling med influensa som hovedårsak i Norge. Totalt var 260 personer lagt på intensiven med influensa som hovedårsak i løpet av hele den sesongen.

Til sammenligning er det per dags dato 262 innlagte med covid-19 i Norge hvorav 64 får intensivbehandling , og disse krever jo litt mer intensivpersonell, smittevern og oftere respiratorbehandling. Personell som vi i tillegg har færre av nå enn før pga. manglende utenlandsarbeidere, høyt sykefravær og mange som har sluttet. Så det er ingenting normalt eller godt sammenlignbart ift tidligere influensasesonger med den situasjonen som er nå, og det er derfor de som styrer med dette i helsevesenet sier at det er så store utfordringer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Roger Moore said:

Når tallene for influensasesong og covid begynner å være like, bør en ikke da spør seg om hva da som er grunnen til at det ropes varsko her og der

Tja, synes 15 910 smittet av influensa i fjorårets influensasesong er vesentlig mindre enn 50 557 smittede av covid i 2020. Og vanvittig mye mindre enn 221 051 som er smittet av covid så langt i år.

Eller... prøver du kanskje å sammenligne influensatilfeller når det ikke er covid tiltak, mot covid når det er covid tiltak?

Seriøst. Dette blir for dumt. Skjerp deg eller lær deg hvorfor man ikke skal bruke misvisende statistikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det postet her nærmest daglig i tråden hvordan helsevesenet sliter dag for dag i forskjellige deler i landet og at det bare baller på seg fordi smitten har fortsatt å øke og øke. Det er ikke et konstruert narrativ og det er ikke noe man finner på som unnskyld fordi man er redd for covid. De fleste er godt beskyttet og jeg er ikke redd for å få covid som vaksinert. Rooger Moore du må virkelig leve under en stein som tror at forutsetningene har endret seg pga. vaksinen. Ja selvfølgelig har vaksinen hjulpet ellers hadde man stengt ned for lenge siden, men viruset er fortsatt så smittsomt og farlig for uvaksinerte og eldre som har mistet immunitet.  Dere kan jo spørre dere hvordan det kan ha seg at man har så mye covid, men lite influensa.

Nå forlater jeg tråden og tar en pause i likhet med Utakt. Denne tråden har virkelig blitt en tragedie. Ikke verdt å bruke energien sin på diskutere her for mange er så dypt inn i sitt eget hode at de tror samfunnet ønsker å frata folk frihet som et slags overgrep og ikke fordi vi er i en dyp alvorlig helsekrise. Om Omicron ikke viser seg å utgjøre noe trussel og sykehustallene begynner å synke er det ingenting i veien for å lempe på tiltak igjen. Takk for meg.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Media elsker å hause opp den nye varianten, når det foreløpig ikke er noe som tyder på at den er verre enn de tidligere. Hvorfor ble nettopp Omikron nevnt? Har jo vært mange varianter siden Delta.

Jeg følger regler, men gjør som jeg føler utover det. Håper dette er kore tiltak, før de finner ut at eneste løsning er å la landet få leve og fortsette vaksineringen.

Hvor mange av de innlagt er uvaksinerte? Kan ikke stenge ned landet hvis dette stort sett gjelder uvaksinerte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Hmm, hvor har du dette fra da? Hvis man ser på den siste influensasesongen som ble beskrevet som hard før korona, 2018-2019, var det på det meste rundt 20 samtidig innlagte på intensivavdeling med influensa som hovedårsak i Norge. Totalt var 260 personer lagt på intensiven med influensa som hovedårsak i løpet av hele den sesongen.

Til sammenligning er det per dags dato 262 innlagte med covid-19 i Norge hvorav 64 får intensivbehandling , og disse krever jo litt mer intensivpersonell, smittevern og oftere respiratorbehandling. Personell som vi i tillegg har færre av nå enn før pga. manglende utenlandsarbeidere, høyt sykefravær og mange som har sluttet. Så det er ingenting normalt eller godt sammenlignbart ift tidligere influensasesonger med den situasjonen som er nå, og det er derfor de som styrer med dette i helsevesenet sier at det er så store utfordringer.

Cherry picking av deg og hva jeg har skrevet tidligere om fokuset rundt covid vs influensa ? Joa man tester ekstremt mye mer rundt covid, man har sikkert 10-12x mer fokus på covid vs influensa, egentlig er alt hyper fokusert rundt covid,  en hyper fokus vi nok aldri har hatt rundt et virus..Så la oss heller se på 2017/18 sesongen..

Rekordmange eldre innlagt på sykehus med influensa vinteren 2017/2018

Totalt fikk hele 142 092 personer diagnose på influensalignende sykdom sist sesong. Tallet har ikke vært så høyt siden siden pandemien i 2009.

  • Sesongen 2017-2018 ble det til sammenlikning estimert rundt 1400 influensa relaterte dødsfall.
  • I sesongen 2017–2018 ble anslagsvis 7600 pasienter innlagt i sykehus med påvist influensa. Cirka to tredjedeler av disse var 60 år eller eldre. Sesongen før var det rundt 5000
  • innlagt med influensa, også dette tallet var høyt.

 

Sitat

Disclamer, uten vaksine, uten tiltak så hadde covid vært 10x verre en influensa, jeg betviler ikke det og dette er ikke poenget med innlegget, vi er i post vaksinering tiden nå.

Endret av Kazuo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (29 minutter siden):

Og hvor lenge mener du jeg bør være villig til å godta dette? Denne vinteren? Flere år til? Skal jeg permanent måtte begrense min tilværelse pga dere hysterikere som er livredd for sykdommen? Det kan i høyeste grad diskuteres hvem som er egoistisk her.


Jeg er verken hysteriker eller tilhenger av diktatur.

Pandemien påvirker alle, du er ikke et unikt snøflak.
Personlig reiser jeg internasjonalt i jobb, noe som åpenbart har vært vanskelig i lange perioder, samt å forholde seg til ymse regler rundt om i verden, men for meg er det helt greit.

Jeg er ikke i noen risikogruppe, samt at jeg er fullvaksinert, likevel forstår jeg at solidaritet er nøkkelordet.
Alle lider på grunn av dette, men dersom jeg kan hjelpe til ved å bruke hodet, innskrenke mine aktiviteter, og å være solidarisk, så gjør jeg gjerne det, selv om det betyr at jeg ikke får gjort det jeg vanligvis gjør på noen år, eller må bruke munnbind store deler av dagen.

Du derimot, ser bare ut til å syte om at du og de gruppene du selv tilhører har fått lide mer enn andre, og at du vil ha din frihet, uansett hva det betyr for resten av samfunnet. Lykke til med det.
 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (3 minutter siden):

 

Jeg snakker om og sammenligner intensivkapasiteten. Dette er den største flaskehalsen som gir ringvirkninger. Hadde vi ikke hatt begrensninger på intensivkapasiteten ville vi ikke trengt å ha noen tiltak nå. Testing eller hvor mange som er smittet har ikke så mye å si, det er ikke dette vi styrer etter. At situasjonen er helt annerledes med covid-19 enn med tidligere influensabølger er ikke noe helsemyndigheter i Norge eller andre land bare finner på.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 minutt siden):

Media elsker å hause opp den nye varianten, når det foreløpig ikke er noe som tyder på at den er verre enn de tidligere. Hvorfor ble nettopp Omikron nevnt? Har jo vært mange varianter siden Delta.

Jeg følger regler, men gjør som jeg føler utover det. Håper dette er kore tiltak, før de finner ut at eneste løsning er å la landet få leve og fortsette vaksineringen.

Hvor mange av de innlagt er uvaksinerte? Kan ikke stenge ned landet hvis dette stort sett gjelder uvaksinerte.

Omikron er jo en ny "variant of concern" samme som Alpha og Delta var i sin tid, WHO overvåker vel alle rapporter om nye varianter men reagerer bare på de som har betydelige muteringer som kan gjøre at de enten blir farligere, mer smittsomme eller flinkere til å unngå immunsystemet til både vaksinerte og uvaksinerte. Akkurat nå vet vi ikke nok om Omikron varianten til at vi kan med sikkerhet si noen av delene, tidlig til dels anekdotisk data fra Sør Afrika kan tyde på at denne varianten er mye mye mer smittsom men mindre sykdomsfremkallende.  Håpet er selvfølgelig at den har mutert i den retning at det ikke fører til flere innleggelser og dødsfall i betydelig grad, samtidig som den kan utkonkurrere den mer sykdomsfremkallende delta varianten, men vi vet for lite nå til å konkludere med noe som helst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 minutter siden):

Pandemien påvirker alle, du er ikke et unikt snøflak.
Personlig reiser jeg internasjonalt i jobb, noe som åpenbart har vært vanskelig i lange perioder, samt å forholde seg til ymse regler rundt om i verden, men for meg er det helt greit.

Jeg er ikke i noen risikogruppe, samt at jeg er fullvaksinert, likevel forstår jeg at solidaritet er nøkkelordet.
Alle lider på grunn av dette, men dersom jeg kan hjelpe til ved å bruke hodet, innskrenke mine aktiviteter, og å være solidarisk, så gjør jeg gjerne det, selv om det betyr at jeg ikke får gjort det jeg vanligvis gjør på noen år, eller må bruke munnbind store deler av dagen.

Du derimot, ser bare ut til å syte om at du og de gruppene du selv tilhører har fått lide mer enn andre, og at du vil ha din frihet, uansett hva det betyr for resten av samfunnet. Lykke til med det.

Klassisk argumentasjon fra en som oppviser et totalt enspora syn på saken. Vi skal godta mer eller mindre alt. Være solidariske og altruistiske uten å stille spørsmål. Ofre oss selv fremfor andre som vi ikke kjenner i det hele tatt. Oppgi personlig frihet i hur helst som lang tid fremover. Det er forøvrig forskjell på noen måneder og noen år. Jeg hadde ikke problemer med å akseptere noen måneder i fjor vår eller høst. Men vi snakker om snart 2 år med pandemi og dette fortsetter inn i evigheten. Det synes jeg ikke er akseptabelt. 

Ellers er vi snart 8 mrd på planeten, og foreløpig er under en promille rapportert døde. Befolkningveksten i perioden med pandemi har vært 20xgangen antall registrerte døde. Smittetall og dødstall sier mer enn noe annet hvor mange vi er blitt på jorda. Kanskje vi i større grad bør akseptere at det også medfører økt risiko for nettopp slikt som en pandemi uten å måtte ha potensielt flere år med sterke begrensninger i personlig frihet.

Endret av OlavEH
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

Jeg snakker om og sammenligner intensivkapasiteten. Dette er den største flaskehalsen som gir ringvirkninger. Hadde vi ikke hatt begrensninger på intensivkapasiteten ville vi ikke trengt å ha noen tiltak nå. Testing eller hvor mange som er smittet har ikke så mye å si, det er ikke dette vi styrer etter. At situasjonen er helt annerledes med covid-19 enn med tidligere influensabølger er ikke noe helsemyndigheter i Norge eller andre land bare finner på.

Forsåvidt enig med hva du skriver her.

Er faktisk ganske imponert av Støre & Co, spesielt når jeg ser nedover i Europa og sammenligner med div land der.

Endret av Kazuo
Lenke til kommentar

Betraktning fra handletur på Coop Mega og Europris i Stavanger i dag, 1. dag med munnbindpåbud:

Europris: Ansatte brukte munnbind, ca 50-60% av de kundene jeg så hadde det på seg.
Coop Mega: Ingen av de ansatte brukte munnbind, ca 30-40% av kundene jeg så hadde det på.

Allikevel betydelig flere selv på Mega enn hva som har vært vanlig før. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):
OlavEH skrev (1 time siden):

Ja, alle merker det på en aller annen måte. Men tiltak og restriksjoner er jo i stor grad til for å beskytte de utsatte og avlaste helsevesenet. Noen grupper får imidlertid absolutt ingenting tilbake. Nada, niks, zilch. De er svært lite utsatte med tanke på viruset og må også finne seg i å være de som merker restriksjoner mest. Og det gjelder i enda større grad nå som de aller fleste av disse er fullvaksinert. Det er kanskje 0,1 % sjanse for at viruset er særlig farlig for dem. Og står enda en gang først i rekken for å merke tiltak og restriksjoner som blir iverksatt. Og får aldri noe igjen for å være med på den såkalte dugnaden gang på gang på gang på gang. Det tar aldri slutt. 

Nå er jeg etter alt å dømme i en av de gruppene du mener blir hardest rammet "uten å få noe tilbake", og jeg klarer likevel å se lenger enn min egen nesetipp og tenkte mer på helheten av samfunnet. Jeg forventer å ikke å få noe tilbake bare fordi jeg deltar i en dugnad. Men jeg vil faktisk ha et fungerende helsevesenet i tilfelle jeg, mine venner, naboer, foreldre, søsken med mer trenger det. Jeg ønsker et samfunn der helsepersonell blir vernet, slik at man har god kapasitet og kompetent personell i årene fremover. Jeg ønsker ikke at risikogrupper skal leve med økt risiko for smitte og alvorlig sykdom.

Amen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (19 minutter siden):

Tja, synes 15 910 smittet av influensa i fjorårets influensasesong er vesentlig mindre enn 50 557 smittede av covid i 2020. Og vanvittig mye mindre enn 221 051 som er smittet av covid så langt i år.

Eller... prøver du kanskje å sammenligne influensatilfeller når det ikke er covid tiltak, mot covid når det er covid tiltak?

Seriøst. Dette blir for dumt. Skjerp deg eller lær deg hvorfor man ikke skal bruke misvisende statistikk.

Det er ingen som bestrider at det første og største offeret for covid var influensaviruset. Det hadde jo ingenting å stille opp med etter vi fikk smittevernstiltak. Men influensaviruset har hatt noen gode tiår forut for covid der en ser helt andre tall og der en ikke har brydd seg om når 900 i normal år har død av influensa i Norge. Så hvorfor er det så kritisk nå? Det var knapt et skuldertrekk i 15/16 sesongen da 1800 døde i Norge.

Du må gjerne snakke om misvisende statistikk, men se i alle fall bjelken i eget øye først. Det første en må bli enig om er hva som sammenlignes og hvorfor. Mitt poeng er at covid nå, etter vaksinasjon, oppfører seg mer eller mindre likt hvilken som helst influensasesong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...