Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Selv om kommunene på Nord-Jæren ville ha blitt overkjørt av statsforvalteren, kunne jeg tenkt meg at de tok den kampen. Om ikke annet så for å la folk i Stavanger-regionen handle til jul uten påbud om munnbind. 

Kommunene på Sør-Jæren (som i hovedsak består av tettsteder bygd opp rundt jernbanestasjoner, og landbruksområder), går ut og støtter kommunene på Nord-Jæren sitt initiativ. 

Sitat

Under torsdagens beredskapsmøte vart det uttrykt stor støtte til initiativet nordfrå, og jærkommunane går inn for ei anbefaling om munnbind dei same stadene. Altså at me følgjer dei nasjonale retningslinjene. Kommunane har god erfaring med at innbyggarane på Jæren følger dei anbefalingane som vert gitt. (jærbladet)

De anbefaler munnbind på grunn av "økende smittetrykk". Det er 2 innlagte med korona på Stavanger sykehus SUS, og de behandles ikke i respirator. Dermed er det en form for forebyggende tiltak de holder på med. Og sikkert på grunn av panikken som råder i media. Forebyggende tiltak bør ikke brukes nå som mange er leie av korona.

Ny artikkel i Stavanger Aftenblad for å få "nølerne" til å vaksinere seg. (8 myter om koronavaksinen). Jeg kan lese denne uten abonnement, pluss kommentarene under. Det kommenteres at man fortsatt nekter for andre bivirkninger enn hjertebetennelse. Man anerkjenner ikke bivirkninger som varig hodepine.

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/g6r9O1/8-myter-om-koronavaksinen

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (5 minutter siden):

Hva er du ønsker tilbake for din solidaritet?
En sjekk i posten? Helikopterpenger? Tidenes fyllefest eller en pizza?

Eller holder det at bestemor ikke stryker flagget eller naboen som har kreft får behandling?

Alle besteforeldrene mine er døde. Mine foreldre bor i en liten bygd og omgås ikke så mye med andre så risikoen er minimal. Min søster og min 8 år gamle nevø er jeg minimalt bekymret for. Ingenting tyder på at disse er spesielt utsatte.

Og hva jeg vil ha? For min del er frihet det viktigste av alt. Det er også temmelig egoistisk av andre å forvente at jeg og de i samme gruppe som meg nærmest permanent skal være villige til å stilltiende godta det meste av begrensninger og restriksjoner som kommer vår vei uten å ta til motmæle. Spesielt når det er har gått så lang tid og det er gjort så lite for å bøte på situasjonen på andre måter. 

Der er gått 20 måneder nå. Rundt halvparten av dem har vært preget av sterk innslag av "dugnad" og tildels ekstreme inngripener i personlig frihet. Hvor lenge forventer du og dine likesinnede at vi fortsatt skal være villige til å være med på dette? 

Endret av OlavEH
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (14 minutter siden):

Men er ikke de fuillvaksinerte da? Og til og med trippelvaksinerte? Eller virker ikke vaksinene i det hele tatt? Var ikke det hele poenget med vaksinene, at ingen skulle få unngjelde med lov og helse og samfunnet skal fungere. Er de ikke trygge selv med tredje vaksinedose? Da skjønner jeg virkelig ikke hva poenget var med vaksinene i det hele tatt.

Min gamle mor er imot de avhumaniserende og destruktive tvangstiltakene som aldri tar slutt, så det bør ta slutt hvordan de som bruker makten skal skyve de eldre foran seg i det evige og uendelige.

Påstår du at eldre ikke har lidd under pandemien? Påstanden var nemlig at i hovedsak unge voksne hadde tatt støyten under denne pandemien. Jeg prøvde bare å nyansere ved å fortelle at det blir for sneversynt å ikke se og anerkjenne at andre aldersgrupper også har lidd under pandemien. Selv om de i hovedsak fikk lide på andre måter enn permisjon fra servitør-yrket og det å ikke få feste som ville og gale på byen. Det samme med foreldre og barn. Selv om man har forsøkt å skjerme disse gruppene noe så betyr det ikke at de ikke har lidd under pandemien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Veldig merkelig vinkling av at noen må i karantene fordi en i husstanden deres har fått påvist covid-19.

Mye av problemet oppstår jo i holdninger rundt at å havne i karantene er en straff for at du har gjort noe galt, å ikke en nødvendig uheldig situasjon som kan ramme hvem som helst, er vel få ting som illustrerer akkurat det bedre enn måten artikkelen der ble skrevet på. 

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (Akkurat nå):

Alle besteforeldrene mine er døde. Mine foreldre bor i en liten bygd og har minimal kontakt med folk så risikoen er minimal. Min søster og min 8 år gamle nevø er jeg minimalt bekymret for. Ingenting tyder på at disse er spesielt utsatte.

Og hva jeg vil ha? For min del er frihet det viktigste av alt. Det er også temmelig egoistisk av andre å forvente at jeg og de i samme gruppe som meg nærmest permanent skal være villige til å stilltiende godta det meste av begrensninger og restriksjoner som kommer vår vei uten å ta til motmæle. Spesielt når det er har gått så lang tid og det er gjort så lite for å bøte på situasjonen på andre måter. 


Med andre ord, du er i en særstilling hvor du ikke har andre å ta hensyn til, og derfor driter du i samfunnet forøvrig.
Man er seg selv nærmest.

Det er dessverre slik når man lever i et samfunn, at din frihet ikke er viktigere enn andre folks helse, og at samfunnet fungerer.
Det finnes sikkert hytter i Ytre Kautokeino til leie billig, så kan du utøve friheten din der, å gjøre akkurat som du vil, når du vil.

Ellers har vi jo et naboland i øst som har en aversjon for tiltak av noen betydning, hvor alt har vært åpent under hele pandemien, kanskje det er en løsning?

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Påstår du at eldre ikke har lidd under pandemien? Påstanden var nemlig at i hovedsak unge voksne hadde tatt støyten under denne pandemien. Jeg prøvde bare å nyansere ved å fortelle at det blir for sneversynt å ikke se og anerkjenne at andre aldersgrupper også har lidd under pandemien. Selv om de i hovedsak fikk lide på andre måter enn permisjon fra servitør-yrket og det å ikke få feste som ville og gale på byen. Det samme med foreldre og barn. Selv om man har forsøkt å skjerme disse gruppene noe så betyr det ikke at de ikke har lidd under pandemien.

Jeg snakker om hva som skjer nå, ikke hva som skjedde i pre-vaksineringens tid da jeg var FOR tiltak. Jeg har gjort det krystallklart at jeg setter et sylskarpt skille mellom perioden før og etter vaksinering av folket. Jeg diskuterer ikke tiltakene som var før vaksinene og kommer ikke til å gjøre det for det diskuterte jeg da vi var i den tiden og den tiden er forbi. Jeg snakker om nå og kun nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Påstår du at eldre ikke har lidd under pandemien? Påstanden var nemlig at i hovedsak unge voksne hadde tatt støyten under denne pandemien. Jeg prøvde bare å nyansere ved å fortelle at det blir for sneversynt å ikke se og anerkjenne at andre aldersgrupper også har lidd under pandemien. Selv om de i hovedsak fikk lide på andre måter enn permisjon fra servitør-yrket og det å ikke få feste som ville og gale på byen. Det samme med foreldre og barn. Selv om man har forsøkt å skjerme disse gruppene noe så betyr det ikke at de ikke har lidd under pandemien.

Påstanden var at tiltak og restriksjoner rammer visse grupper mest., ikke pandemien som helhet. Tiltak og restriksjoner er til for å beskytte de gamle og utsatte og avlaste helsevesenet. Og for å gjøre det så er det alltid de samme gruppene som rammes først. Det er ansatte i kultur- og utelivsbransjen. Som faktisk utgjør ganske mange. Og det er unge voksne. Du kan godt hevde at småbarnsfamileier merker det også, men det er ikke tvil om at tiltakene og restriksjonen i størst mulig grad har vært innrettet for å skjerme unge og spesielt barn i størst mulig grad. Såpass mye at det fører til enda sterkere restriksjoner for resten av samfunnet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Vi får være enige om å være uenige om at det hadde gått fint å bare la det kjøre på uten tiltak. Visst du ikke ser noe problem med at sykehusinnlagte forsetter å stige oppover, helsevesenet opplever kapasitetsproblemer pga. dette, at smitten fortsetter å stige og at vi allerede har et større utbrudd av Omicron som man enda vet lite om, så kommer du nok aldri til å se nødvendigheten av tiltak.

Får vel bare håpe i det lengste at ingen av oss kommer i den situasjonen at vi blir skadelidende av et presset helsevesen.

Hvis vi ser på antall smittede per dag siste 7 dager og så ganger opp med antall dager som er i en influensasesong så ender vi opp med 630 000 smittede. En normal influensasesong har omtrent 500 000 smittede. Nå som koronaen har fått herjet i nesten to år viser tallene for innlagte og døde å være omtrent på en normal influensasesong, kanskje noen få prosent over. Alt dette basert på tall som forskjellige land sine helsemyndigheter har på sine egne hjemmesider for flere år bakover i tid.

Når en har så knallharde fakta på bordet så må en spør seg hva er det som er problemet? Virkelig, hva _er_ problemet når en skreller vekk alt fra nyhetssendinger og konspiratører?

Begynn å grav litt selv og spør deg om tiltakene henger på greip nå som vi har begynt å få en oversikt over hvordan sykdommen faktisk oppfører seg og nå som vi har vaksiner. Det er få til ingen avvik fra influensa sin historikk fra 50-tallet og frem til i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (9 minutter siden):

Deler av USA hadde kanskje vært  greit. Og UK. Jeg hadde heller tatt det nå for tiden enn denne smittevernstaten som Norge er i ferd med å bli.

Ja, det er virkelig jævlig galt at man forventer at man bor i et liberalt og fritt samfunn, samt at politikerne skal ta grep og iverksette tiltak som gjør at begrensinger i personlig frihet ikke er eneste løsning hver bidige gang smitten blusser litt opp.

Og mange i USA drømmer om gratis helsevesen..

Heldigvis er det lite relevant hva du mener og tenker her i dette forumet, sammen med en rekke andre brukere, for heldigvis er det jeg sjeldent møter så lite altruistiske folk i det virkelige liv og som klarer å løfte blikket og se mer på helheten. Føler fortsatt at majoriteten støtter tiltakene da man innser at det er forhold utenfor vår kontroll.

Uansett hva så er pandemien tøff for alle og jeg skjønner at man kan bli sint og frustrert. Ønsker alle en best mulig førjulstid uansett forutsetning og håper folk klarer å finne litt glede.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

Med andre ord, du er i en særstilling hvor du ikke har andre å ta hensyn til, og derfor driter du i samfunnet forøvrig.
Man er seg selv nærmest.

Det er dessverre slik når man lever i et samfunn, at din frihet ikke er viktigere enn andre folks helse, og at samfunnet fungerer.
Det finnes sikkert hytter i Ytre Kautokeino til leie billig, så kan du utøve friheten din der, å gjøre akkurat som du vil, når du vil.

Ellers har vi jo et naboland i øst som har en aversjon for tiltak av noen betydning, hvor alt har vært åpent under hele pandemien, kanskje det er en løsning?

Det er vel du som passer best i en diktatorstat siden du er så ekstremt ivrig etter å ilegge begrenseninger for andre. Kina ville for eksempel vært ganske passende.

Og hvor lenge mener du jeg bør være villig til å godta dette? Denne vinteren? Flere år til? Skal jeg permanent måtte begrense min tilværelse pga dere hysterikere som er livredd for sykdommen? Det kan i høyeste grad diskuteres hvem som er egoistisk her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 time siden):

Selvfølgelig. Der gir de blanke faen i. Enkelte grupper blir glatt ofret på smittevernets alter. 

Noen av oss opplever hjemmekontor som en befrielse. Selv om jeg rent smittevernsmessig opplever det hele som en overreaksjon. En kan holde seg hjemme hvis en føler seg pjusk eller når en hoster, nyser/har rennende nese.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Heldigvis er det lite relevant hva du mener og tenker her i dette forumet, sammen med en rekke andre brukere, for heldigvis er det jeg sjeldent møter så lite altruistiske folk i det virkelige liv og som klarer å løfte blikket og se mer på helheten. Føler fortsatt at majoriteten støtter tiltakene da man innser at det er forhold utenfor vår kontroll.

Uansett hva så er pandemien tøff for alle og jeg skjønner at man kan bli sint og frustrert. Ønsker alle en best mulig førjulstid uansett forutsetning og håper folk klarer å finne litt glede.

Ja, virkelig. Man er så lite altrusitisk når man ikke er villig til å godta så store begrensninger i personlig frihet i uoverskuelig fremtid og ALLTID sette folk som man ikke kjenner en gang først. Og i tillegg oppleve at myndighetene ikke gjør en dritt for å gjøre tilværelsen litt enklere og bedre for oss som ikke er bekymret, f.eks ved å oppskalere helsevesenet. Vi skal bare måtte stilltiende godta alt som kommer vår vei uten å ha noe formening om når det skal ta slutt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (4 minutter siden):

Hvis vi ser på antall smittede per dag siste 7 dager og så ganger opp med antall dager som er i en influensasesong så ender vi opp med 630 000 smittede. En normal influensasesong har omtrent 500 000 smittede. Nå som koronaen har fått herjet i nesten to år viser tallene for innlagte og døde å være omtrent på en normal influensasesong, kanskje noen få prosent over. Alt dette basert på tall som forskjellige land sine helsemyndigheter har på sine egne hjemmesider for flere år bakover i tid.

Når en har så knallharde fakta på bordet så må en spør seg hva er det som er problemet? Virkelig, hva _er_ problemet når en skreller vekk alt fra nyhetssendinger og konspiratører?

Begynn å grav litt selv og spør deg om tiltakene henger på greip nå som vi har begynt å få en oversikt over hvordan sykdommen faktisk oppfører seg og nå som vi har vaksiner. Det er få til ingen avvik fra influensa sin historikk fra 50-tallet og frem til i dag.

Hva er poenget med å grave fram tall som dette når folk som står fremst i helsevesenet og som jobber med covid-19 kan bekrefte at dette ikke er som influensasesong? Det er folk som jobber med dette som roper varsku. Det har vært lagt frem mange argument på hvorfor det ikke er som en vanlig influensasesong, men jeg får bare gjenta at det krever mye mer av av en covid-pasient enn influensapasient.

"Fakta" som dette betyr ingenting når forholdene ikke er det samme.

Tror du må gå litt i deg selv når du mener du vet så mye mer enn folk som har jobbet ørten år i helsevesenet, Helsedirektoratet, FHI med mer.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (Akkurat nå):

Noen av oss opplever hjemmekontor som en befrielse. Selv om jeg rent smittevernsmessig opplever det hele som en overreaksjon. En kan holde seg hjemme hvis en føler seg pjusk eller når en hoster, nyser/har rennende nese.

Noen ja. Men ikke de som har det sosiale livet på kontoret som en viktig del av hverdagen og blir tvunget inn på kanskje 7-8 strake måneder med hjemmekontor som i Oslo fra i fjor høst til forsommeren i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Selv i bryllup er det vel ikke så skrekkelig mange som inviterer mer enn 100 personer med tanke på kostnadene?

Hva er forøvrig julebord med jobben? Er det å regne som privat sammenkomst?

Har det å si noe for deg ? Gled deg heller over at det finnes de som ønsker ha 100 personer i et selskap, selv vært i private sammenkomster med langt flere enn 100 flere ganger.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (18 minutter siden):

Selv om kommunene på Nord-Jæren ville ha blitt overkjørt av statsforvalteren, kunne jeg tenkt meg at de tok den kampen. Om ikke annet så for å la folk i Stavanger-regionen handle til jul uten påbud om munnbind. 

Er det så vanskelig/inngripende å bare bruke munnbind? Det er jo et av de enkleste og mest effektive tiltakene, som gjør at folk kan gå på jobb som normalt, gå på kino, uteliv etc.

Budeia skrev (18 minutter siden):

Forebyggende tiltak bør ikke brukes nå som mange er leie av korona.

Ny artikkel i Stavanger Aftenblad for å få "nølerne" til å vaksinere seg. (8 myter om koronavaksinen). Jeg kan lese denne uten abonnement, pluss kommentarene under. Det kommenteres at man fortsatt nekter for andre bivirkninger enn hjertebetennelse. Man anerkjenner ikke bivirkninger som varig hodepine.

Så man skal ikke forebygge? Altså gjøre tiltak for å unngå en senere vanskeligere situasjon? Fordi folk er leie? Det høres jo helt absurd ut. Kanskje forsvaret skulle latt seg inspirere. "Folk er leie av å ta førstegangstjeneste - derfor legger vi ned driften et års tid. Vi trenger sikkert ikke noe forsvar av landet når folk er lei"

 
Sitat

 

3 Vaksinen kan ha bivirkninger

Ifølge statistikk fra Legemiddelverket er det per 23. november mottatt 42.537  meldinger om mistenkte bivirkninger etter koronavaksinasjon.

– Etter vaksinering vil det alltid være en mulighet for bivirkninger. For mRNA-vaksinene er de fleste rapporterte bivirkningene smerter på stikkstedet. Andre relativt vanlige bivirkninger er hodepine, slitenhet og at det gjør vondt i musklene. Disse bivirkningene går over etter en dag eller to.

Legemiddelverket påpeker at antall meldinger må tolkes i lys av antall vaksinerte: Det er totalt satt over 8.031.000 doser med koronavaksiner i Norge. Over 3.800.000 er vaksinert med to doser.

– Så er det selvsagt noen bivirkninger som er mer alvorlige, slik som hjerteposebetennelse. Dette inntreffer primært hos unge menn, er svært sjeldent og ikke livstruende. Oppsøker man lege når man kjenner smerter i brystet får man behandling. De fleste trenger kun et par dager på sykehus for behandling, og blir friske igjen.

 

Jeg synes nå det var ganske nyansert.. De skriver jo ikke det du påstår. De utelukker ikke muligheten for andre bivirkninger enn de nevnte. Det står blant annet "de fleste rapporterte bivirkningene..." og "Så er det selvsagt noen bivirkninger som er mer alvorlige, slik som hjerteposebetennelse". Her trekker de fram en mye debattert bivirkning som ett eksempel, noe du velger å tolke som at de utelukker alle andre mulige alvorlige bivirkninger. Som vanlig, konspi-folket velger å se sort/hvitt i stedet for nyanser, samt at de er mer opptatt av å plukke elementer de kan sette inn i sin egen fjerne virkelighet i stedet for å faktisk lese og forstå det som står der.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (Akkurat nå):

Har det å si noe for deg ? Gled deg heller over at det finnes de som ønsker ha 100 personer i et selskap, selv vært i private sammenkomster med langt flere enn 100 flere ganger.

 

Jeg driter vel i hva det har å si for meg, jeg stiller spørsmålstegn om tiltakene har noe effekt når det det settes en begrensing som sjeldent er en problemstilling uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Der ble det annonsert at restauranter og serveringssteder i Berlin må stenge helt, med en insidens på 360 smittede per 100k siste 7 dager.

I Norge er det samme tallet nå på rundt 388 per 100k. Noen anbefalinger om munnbind i visse situasjoner og en "ikke klem a". 

I Oslo er insidensen godt over 1000 per 100k i de fleste bydelene. Påbud om munnbind og litt halvveis påbud om hjemmekontor, samt at man må sitte ved bordet.

Det setter jo ting litt i perspektiv om hvor heldige vi er her i Norge, og at vi tross alt tåler en del.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Boosterdose 3

Fint at det nå tilbys hjemmevaksinering for de eldste  i Oslo. Det var bare å sende mail og deretter å bli oppringt etterpå å få tildelt time.Vaksinering skjer innenfor to timers margin. Pårørende kan være tilstede feks. for å slippe inn vaksinatøren. Tunghørte hører ikke at det ringer på, og mobiliteten kan være redusert. Det skal skrives under på en egenerklæring, muligens istedenfor digital registrering.

Og så kan storfamilien feire jul sammen med litt lavere skuldre.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...