Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

William_S skrev (3 minutter siden):

Jo det har jeg - det er bare å se på tallene. 

Ser man på smittetallene korrellerer jo nedgangen perfekt med tiltakene og adferdsendring i befolkning som følge av dem. Både i Tromsø og Trondheim. Etter snart to år med pandemi vet vi jo godt at mindre menneskelig kontakt og færre smittearenaer fører til mindre spredning av smitte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Det sitter plenty av fagfolk og gjør vurderinger av tiltak. Vi har FHI og Helsedirektoratet med kompetente folk, vi har forskere over hele verden som har sett på effekten av tiltak. Det gjøres studier rundt smittsomhet og tiltak. Det er egentlig ganske enkelt - minimer situasjoner med smitte og det blir mindre smitte = effekt. Jeg setter min lit til majoriteten av fagfolkene og ikke til hva noen forumbrukere mener.

Jeg har sett FHI gjøre kvantitative vurderinger av tiltak i sine rapporter, men ingenting fra HDir eller sentrale eller lokale myndigheter. Der har det imidlertid vært brukt temmelig generiske og til dels tynne begrunnelser mange ganger, og i svært liten grad vært diskutert både forholdsmessighet og målretting av tiltakene. Det skal dog sies at den nye regjeringen fremstår som et hakk eller to bedre enn den forrige. Lokalt virker det svært avhengig av verdenssynet til ordfører og/eller kommuneoverlege. Er disse av den pessimistiske typen, blir tiltakene med inngripende og mindre målrettede enn de ellers ville vært. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Ser man på smittetallene korrellerer jo nedgangen perfekt med tiltakene og adferdsendring i befolkning som følge av dem. Både i Tromsø og Trondheim. Etter snart to år med pandemi vet vi jo godt at mindre menneskelig kontakt og færre smittearenaer fører til mindre spredning av smitte.

I Trondheim har de generelle tiltakene vært så milde at det er lite trolig at disse kan ha påvirket situasjonen i særlig grad. De spesifikke tiltakene rettet mot skolene kan dog ha hatt større virkning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (3 minutter siden):

I Trondheim har de generelle tiltakene vært så milde at det er lite trolig at disse kan ha påvirket situasjonen i særlig grad. De spesifikke tiltakene rettet mot skolene kan dog ha hatt større virkning. 

Tiltak alene er ikke hele bildet. Vi har plenty av erfaring med at mobilitet og adferd påvirkes av andre tiltak. Uansett, vi vet at smitten ikke bare helt plutselig går ned av seg selv når det er bred spredning i samfunnet, jeg synes det er en merkelig påstand å komme med etter snart to år pandemi. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (4 minutter siden):

Jeg har sett FHI gjøre kvantitative vurderinger av tiltak i sine rapporter, men ingenting fra HDir eller sentrale eller lokale myndigheter. Der har det imidlertid vært brukt temmelig generiske og til dels tynne begrunnelser mange ganger, og i svært liten grad vært diskutert både forholdsmessighet og målretting av tiltakene. Det skal dog sies at den nye regjeringen fremstår som et hakk eller to bedre enn den forrige. Lokalt virker det svært avhengig av verdenssynet til ordfører og/eller kommuneoverlege. Er disse av den pessimistiske typen, blir tiltakene med inngripende og mindre målrettede enn de ellers ville vært. 

Jeg kan være enig i at det er problematisk at man legger så stort ansvar ovenfor ordfører/kommuner og statsforvaltere, da det praktiseres veldig mye ulikt som kan gå begge veier. Noen fokuserer på feiltak, noe for lite etc.

Når du sier at FHI handler på tynt grunnlag så tror jeg det heller handler etter førevar når man ikke har så mye erfaring å forholde seg til, ref. tidlig i epidemien.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Jeg kan være enig i at det er problematisk at man legger så stort ansvar ovenfor ordfører/kommuner og statsforvaltere, da det praktiseres veldig mye ulikt som kan gå begge veier. Noen fokuserer på feiltak, noe for lite etc.

Når du sier at FHI handler på tynt grunnlag så tror jeg det heller handler etter førevar når man ikke har så mye erfaring å forholde seg til, ref. tidlig i epidemien.

Det er svært uheldig om en overbekymret leder i en gitt kommune fører til langvarige begrensninger og kraftig innskrenking i hverdagen hos deler av befolkningen. Da er det motsatte bedre. 

FHI er ikke de verste. HDir og sentrale myndigheter er langt "verre" i det bildet. Og det var en ting at man ikke visste så mye i mars 2020, men det er ikke før nå i høst at man har diskutert forholdsmessighet og målretting av tiltak i særlig grad. Det burde kommet mye, mye tidligere. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

FORSKERE OM OMIKRON-VARIANTEN: SER ØKNING I REINFEKSJONER 
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/forskere-om-omikron-varianten-ser-oekning-i-reinfeksjoner.bGmG-P00r

Sitat

Forskere ved Sør-Afrikas nasjonale institutt for smittsomme sykdommer ser en økning i reinfeksjoner hos personer som er smittet med omikron-varianten, sammenlignet med tidligere varianter. Det melder Reuters.

Verdens helseorganisasjon har tidligere gått ut og sagt at foreløpige bevis tyder på at risikoen for reinfeksjoner er større ved omikron-smitte.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Tiltak alene er ikke hele bildet. Vi har plenty av erfaring med at mobilitet og adferd påvirkes av andre tiltak. Uansett, vi vet at smitten ikke bare helt plutselig går ned av seg selv når det er bred spredning i samfunnet, jeg synes det er en merkelig påstand å komme med etter snart to år pandemi. 

Det er ikke en merkelig påstand. Husker du England etter fotball EM? Smitten økte, det ble igjen ropt om tiltak. Johnson sa nei. Hva skjedde jo smittetallene falt igjen etter en stund. Det uten at man innførte nye tiltak. Verden fungerer jo ikke sånn at maks antall tiltak gir minst antall smittede. Det er bare å rette blikket litt mot Europa for å forstå dette som i det store og det hele har hatt langt mer inngripende tiltak enn Norge. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Det er ikke en merkelig påstand. Husker du England etter fotball EM? Smitten økte, det ble igjen ropt om tiltak. Johnson sa nei. Hva skjedde jo smittetallene falt igjen etter en stund. Det uten at man innførte nye tiltak. Verden fungerer jo ikke sånn at maks antall tiltak gir minst antall smittede. Det er bare å rette blikket litt mot Europa for å forstå dette som i det store og det hele har hatt langt mer inngripende tiltak enn Norge. 

Det var sommer, EM førte til et massivt antall nærkontakter som økte smitten. Da folks adferd normaliserte seg igjen, sank smitten. Slik den gjør på sommeren. 

Argumentasjonen din om at tiltak ikke har noen som helst effekt forutsetter at fagfolk og institusjoner ikke har en anelse om hva de driver med, at tallene lyver og at de innfører tiltak bare for moro skyld? Nå har vi også så mange eksempler på at smitten flater og synker etter tiltak innføres og kontakt begrenses her i Norge om jeg lurer litt på om du er helt seriøs når du hevder disse tingene. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (9 minutter siden):

Hva er strategien fremover nå da?

Så godt som alle som vil har fått vaksine. Ny lockdown virker usannsynlig. Sykehuskapasiteten er på bristepunktet. Utelivs- og reiselivsnæringen tåler ikke flere kanselleringer nå. Mange begynner å bli lei av tiltak.

Personlig tror jeg det kunne ha vært nyttig å foreslå utvidet juleferie for skolebarn. Start 1-2 uker før. Selv om smitten er overalt så ville det kunne ta brodden av en del smittespredning og slik at man har bedre kontroll ved skolestart i januar. Man får også mindre press på kollektivtransport. Kombiner gjerne med anbefaling om at flest mulig tar hjemmekontor resten av desember. 

Ikke like lett for alle da som har de minste barna, det ville nok ikke blitt så lett for dem å ha ungene hjemme noen ekstra uker, så ser helt klart utfordringene. På annen side, visst folk klarer å løse det i juleferien, så klarer det kanskje det 1 eller 2 uker ekstra? Kanskje man kunne hatt det fra 5.klasse og oppover, da disse som regel er store nok til å kunne være hjemme alene. Ha hjemmeskole.

Men altså, dette tror jeg ikke kommer til å skje, ettersom de har vært svært opptatt hele veien om at barn skal skjermes. Men det er iallfall et tiltak som kunne hatt stor effekt og samtidig skjerme næringslivet. Så får man bare vurdere om det er "barnas tur" eller ei.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Det var sommer, EM førte til et massivt antall nærkontakter som økte smitten. Da folks adferd normaliserte seg igjen, sank smitten. Slik den gjør på sommeren. 

Argumentasjonen din om at tiltak ikke har noen som helst effekt forutsetter at fagfolk og institusjoner ikke har en anelse om hva de driver med, at tallene lyver og at de innfører tiltak bare for moro skyld? Nå har vi også så mange eksempler på at smitten flater og synker etter tiltak innføres og kontakt begrenses her i Norge om jeg lurer litt på om du er helt seriøs når du hevder disse tingene. 

Poenget mitt var vel uansett at det er flere variabler enn bare tiltak man må se på. Det blir for enkelt å gi tiltak all æren for at smitten synker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, William_S said:

Det er ikke en merkelig påstand. Husker du England etter fotball EM? Smitten økte, det ble igjen ropt om tiltak. Johnson sa nei. Hva skjedde jo smittetallene falt igjen etter en stund. Det uten at man innførte nye tiltak. Verden fungerer jo ikke sånn at maks antall tiltak gir minst antall smittede. Det er bare å rette blikket litt mot Europa for å forstå dette som i det store og det hele har hatt langt mer inngripende tiltak enn Norge. 

Det som skjedde etter en stund i England var skoleferie, som starter i slutten av juli.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Største registrerte utbruddet i verden

Ravlo sier antall smittede er mellom 50 og 60 personer. Og at de fortløpende får inn meldinger om nye tilfeller.

– Vi har opp mot 50 som er bekreftet med pcr og i tillegg rundt 10 hurtigtester.

I så fall er dette det største registrerte utbruddet av omikron i verden.

Thaulow sier de behandler alle som er knyttet til utbruddet som om de er smittet med omikron.

https://www.nrk.no/osloogviken/omikron-smitte-i-oslo-etter-julebord-1.15754329


Hurra folkens, vi er kanskje best i verden 🥳   Bare å finne frem champagneflasken og ta feiringen skikkelig ut på julebord 🙈

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Det sitter plenty av fagfolk og gjør vurderinger av tiltak. Vi har FHI og Helsedirektoratet med kompetente folk, vi har forskere over hele verden som har sett på effekten av tiltak. Det gjøres studier rundt smittsomhet og tiltak. Det er egentlig ganske enkelt - minimer situasjoner med smitte og det blir mindre smitte = effekt. Jeg setter min lit til majoriteten av fagfolkene og ikke til hva noen forumbrukere mener.

Påstanden om at smitten gikk ned av seg selv har en forutsetning - flokkimmunitet - noe som flere ganger har blitt diskutert at er noe som er ekstremt vanskelig å få til uten å måtte smitte omtrent hele befolkningen. Vaksine er en usikker faktor da man likevel blir smittet. Jeg har enda til gode å se noen som har nådd flokkimmunitet som har hatt mye mer smitte, så det blir opp til dere å bevise dette. Tromsø har ikke hatt så mye smittede at det kan oppnås flokkimmunitet.

Om Tromsø har oppnådd dette så kan de vel bare fjerne alle tiltak og de vil ikke få et nytt smitteutbrudd. Dette tror jeg neppe stemmer og man skal ikke se bort i fra at Tromsø får en ny oppblomstring når de har lempet på nok av tiltakene. Time will show.

spurte deg om eksakt et område da du hevdet at Willam s tok feil, men du ga egentlig eksakt forventet tilsvar der man ramser opp alt mulig som er helt irrelevant til hva jeg spurte om i et forsøk på verifisere at man har riktig uten å vise til noe direkte bevis for det.

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (59 minutter siden):

Det hasteinnkalles visst til pressekonferanse igjen i dag. Hva tror dere kommer?

Sikkert noe mange her inne vil like, avstand, mindre sosial omgang, kanskje påbud også..Bare å finne frem champagneflasken, blir kanskje ikke noe julebord på folk rundt om.🎊🎉

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (41 minutter siden):

Det var sommer, EM førte til et massivt antall nærkontakter som økte smitten. Da folks adferd normaliserte seg igjen, sank smitten. Slik den gjør på sommeren. 

Argumentasjonen din om at tiltak ikke har noen som helst effekt forutsetter at fagfolk og institusjoner ikke har en anelse om hva de driver med, at tallene lyver og at de innfører tiltak bare for moro skyld? Nå har vi også så mange eksempler på at smitten flater og synker etter tiltak innføres og kontakt begrenses her i Norge om jeg lurer litt på om du er helt seriøs når du hevder disse tingene. 

Han prøver bare påpeke at alt faller ikke på tiltak alene som du med flere virker "feire" at er hele og all grunnen til smitte går ned i noen områder..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kazuo said:

Han prøver bare påpeke at alt faller ikke på tiltak alene som du med flere virker "feire" at er hele og all grunnen til smitte går ned i noen områder..

Denne setningen skjønte jeg ikke?

Edit: glem det, skjønte det nå! Jeg leste 'ferie' og ikke 'feire' :) Men uansett ikke helt lett å forstå.

Endret av ToxicTed
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (23 minutter siden):

Han prøver bare påpeke at alt faller ikke på tiltak alene som du med flere virker "feire" at er hele og all grunnen til smitte går ned i noen områder..

Alt har selvsagt ikke med bare tiltak å gjøre. Som jeg skrev: Tiltak alene er ikke hele bildet.

Du tar forresten helt feil når du forsøker å angripe, jeg tar jo nettopp opp adferdsendringer og andre faktorer. Les gjerne innlegg før du kommenterer og finner opp ting.

Williams påstand var dog at tiltak ikke fungerer og at smitten synker av seg selv, noe jeg ikke er enig i og som det virker som han til slutt endret standpunkt på eller presiserte hva han mente.

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...