Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0laf skrev (9 minutter siden):

lere smittede vil bety flere tiltak, rett og slett fordi sykehusene ikke tåler belastningen.

Blir det ikke da de som driter i hele greiene, går på julebord og fest, blir smittet, og hvor en del av de havner på sykehus alvorlige syke, kanskje blir grobunn for nye mutasjoner osv. som gjør at dette drar ut i det uendelige.
 

Akkurat nå sliter sykehusene pga mange andre faktorer enn covid-19, og dette skyldes i stor grad politisk unnfallenhet. Skal vi som ikke er bekymret for dette enda en gang måtte begrense vår hverdag av den grunn? Det  bør ikke være opp til politikerne å sette begrensninger for befolkningen fordi de selv ikke har gjort jobben sin. Det har de faktisk ikke hjemmel til iht Smittevernloven.

0laf skrev (11 minutter siden):

Hadde alle vært forsiktige, over hele verden, stengt ned hele greiene osv, til alle var vaksinert, så hadde vi fremdeles hatt kun Alpha-varianten, og snart vært ferdig med dette?

Feberfantasier. Stenge ned hele verden i kanskje 2 år. Det er totalt urealistisk. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, :utakt said:

 

Til syvende og sist betyr ikke de andre sine meninger noe, uansett hvilken side man er på. Man skal selv leve og ha det godt med ens egne valg og ikke bry seg med hva andre gjør eller mener. Riktignok vanskelig inne på et diskusjonsforum, men så er ikke diskusjoner nødvendigvis det beste eller sunneste man gjør.

God jul!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (16 minutter siden):

Akkurat nå sliter sykehusene pga mange andre faktorer enn covid-19, og dette skyldes i stor grad politisk unnfallenhet.


Hvilken politisk unnfallenhet?

Helsevesenet i Norge fungerer vel normalt ganske bra, i det minste sammenlignet med de fleste andre land?
Jeg jobber ikke i helsevesenet, men registrerer jo at de som gjør det slår alarm, fordi sykehusene er overbelastet på grunn av COVID. Tar de feil?
 

OlavEH skrev (16 minutter siden):

Feberfantasier. Stenge ned hele verden i kanskje 2 år. Det er totalt urealistisk. 

If there's a will, there's a way!

Problemet er vel at det mangler vilje, mange tror jo ikke en gang på pandemien, men at det er oppkonstruert for å kontrollere befolkningen.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

Hvilken politisk unnfallenhet?

Helsevesenet i Norge fungerer vel normalt ganske bra, i det minste sammenlignet med de fleste andre land?
Jeg jobber ikke i helsevesenet, men registrerer jo at de som gjør det slår alarm, fordi sykehusene er overbelastet på grunn av COVID. Tar de feil?

Helsevesenet har vært drevet helt på bristepunktet lenge før pandemien. Når det da kommer en liten økning i pasienter, kneler systemet.

Dette var så sent som i november 2019:

Sitat

– Bemanningssituasjonen er i utgangspunktet blitt klart bedre etter at minstebemanningen ble økt med to personer. Likevel er det såpass tynt at vi tåler sykmeldinger og annet fravær dårlig, og det gir slitasje på de ansatte, sier Hans Fredrik Iversen, verneombud for sykepleierne på akuttmottaket.

Og uttrykket "korridorpasienter" er langt fra nytt.

Det er med andre ord ikke covid i seg selv som er problemet, men summen av alle sykdommer i møte med et underdimensjonert helsevesen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):

Hvilken politisk unnfallenhet?

Helsevesenet i Norge fungerer vel normalt ganske bra, i det minste sammenlignet med de fleste andre land?
Jeg jobber ikke i helsevesenet, men registrerer jo at de som gjør det slår alarm, fordi sykehusene er overbelastet på grunn av COVID. Tar de feil?

At det de siste 20 månedene tilsynelatende ikke er gjort noe som helst for å oppskalere kapasitet og gjøre sykehus og helsevesen ellers til å tåle noe som helst utover den vanlige. De bruker kun tiltak og restriksjoner og innfører begrensninger i folk sin frihet for å bøte på problemer de selv har skapt eller unnlatt og løse. 

I dag er helsevesenet overbelastet pga en blanding av covid-19, RS-virus og andre infeksjoner, ikke covid-19 alene.

0laf skrev (5 minutter siden):

Problemet er vel at det mangler vilje, mange tror jo ikke en gang på pandemien, men at det er oppkonstruert for å kontrollere befolkningen.

Felles koordinering av 200 land, mer eller mindre ingen grensepasseringer på minimum 2 år og tiltak på linje med autoritære Kina for å bli kvitt dette. Totalt urealistisk, og ikke noe som et flertall ønsker. Vi et et liberalt demokrati, ikke et diktatur som Kina. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (16 minutter siden):

Helsevesenet har vært drevet helt på bristepunktet lenge før pandemien...


Det kan være, men man kan ikke dimensjonere helsevesenet i påvente av hundreårspandemier?

 

OlavEH skrev (12 minutter siden):

At det de siste 20 månedene tilsynelatende ikke er gjort noe som helst for å oppskalere kapasitet...


Plass og utstyr finnes vel, men det er mangel på bemanning som er vanskelig å løse?
Kanskje du har en løsning på hvor man skal finne flere som er interessert i å jobbe i helsevesenet i en pandemi. Jeg stiller ikke opp!

 

OlavEH skrev (12 minutter siden):

Felles koordinering av 200 land...


Stadig flere land innfører nå igjen tiltak, deriblant strengere kontroll på grensene.
Min oppfatning er at man ikke trenger å stenge grensene helt, dersom folk hadde litt sunn fornuft, ventet med ferien, droppet julebordet, holdt avstand osv. men det er mulig jeg tar feil?

Det virker uansett pussig at man ønsker å leve som normalt, samtidig som man ønsker alt åpent, som vil føre til at man i lengre tid ikke vil kunne leve som normalt, det er en slags selvmotsigelse?

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 time siden):

Selvsagt falt den av seg selv. Det er bare du som tror at smitten er noe som kan vokse inn i det uendelige. 

Eh, antyder du at Tromsø nådde flokkimmunitet? 😂

Altså, jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Men Tromsø innførte anbefaling om munnbind i flere uker, hjemmekontor, hatt makstak på arrangement, gått tilbake til bordservering og navneregistrering på utesteder blant annet. Dette har de hatt siden starten av november. Visst de IKKE hadde fått noe effekt etter en måned, så hadde det vært rart.

En rekke tiltak med andre ord, men fordi de ikke innførte Coronapass, så mener du altså at smitten gikk ned av seg selv, og ikke pga. tiltakene? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Eh, antyder du at Tromsø nådde flokkimmunitet? 😂

Altså, jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Men Tromsø innførte anbefaling om munnbind i flere uker, hjemmekontor, hatt makstak på arrangement, gått tilbake til bordservering og navneregistrering på utesteder blant annet. Dette har de hatt siden starten av november. Visst de IKKE hadde fått noe effekt etter en måned, så hadde det vært rart.

En rekke tiltak med andre ord, men fordi de ikke innførte Coronapass, så mener du altså at smitten gikk ned av seg selv, og ikke pga. tiltakene? 

Smitten var i ferd med å flate ut allerede før de satte inn de tiltakene. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

25 innlagte koronapasienter i Bergen

Torsdag melder Haukeland universitetssjukehus at 22 personer er innlagt med covid-19. Tre personer er innlagt på Haraldsplass diakonale sykehus.

Det har aldri vært så mange personer innlagt med covid-19 på Haukeland universitetssjukehus. Heller ikke totalt i Bergen.

Haraldsplass diakonale sykehus melder også om et nytt koronadødsfall.

Personen var i aldersgruppen fra 65 år og oppover.

Også i går, onsdag, døde en koronapasient ved sykehuset.

Tre av pasientene på Haukeland får intensivbehandling. De er mellom 18 og 64 år. På Haraldsplass mottar én pasient intensivbehandling.


 

Sitat

Haukeland har utsatt 200 operasjoner i høst på grunn av økt press på sykehuset i lys av smittesituasjonen.

– Dette er pasienter som ikke trenger akutt hjelp, men som kan vente en ukes tid eller to uten at det går ut over prognosen, sier Christian Beisland, avdelingssjef på kirurgisk klinikk.

Han understreker at de tar inn pasienter for operasjon etter hvert som de blir klargjort. Andre pasienter har også blitt flyttet til andre sykehus for operasjon.

– Jeg regner med at vi kan komme opp i 300 før vi er kommet over toppen av denne smittebølgen, sier Beisland.

– Hvor alvorlig er det?

– Foreløpig er det mer plagsomt og irriterende for de som blir utsatt enn at det er medisinsk farlig.

Haukeland jobber nå med å se på ulike løsninger for hvordan de skal håndtere en stor strøm av operasjoner til nyåret.

Ikke akutt farlig, men fortsetter det sånn så får man et enormt etterslep i tidene fremover i hele Norge.

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):

Plass og utstyr finnes vel, men det er mangel på bemanning som er vanskelig å løse?
Kanskje du har en løsning på hvor man skal finne flere som er interessert i å jobbe i helsevesenet i en pandemi. Jeg stiller ikke opp!

Hva er blitt gjort for å forbedre situasjonen her? Bedre lønn, økt rekruttering til studier, videreutdanning, få tilbake folk som tidligere har jobbet i sektoren. Når man har brukt 3-400 mrd på å holde landet stengt, er jeg 100 % sikker på at man kunne gjort visse grep siden mars 2020 for å forbedre situasjonen om viljen var tilstede.

0laf skrev (10 minutter siden):

Stadig flere land innfører nå igjen tiltak, deriblant strengere kontroll på grensene.
Min oppfatning er at man ikke trenger å stenge grensene helt, dersom folk hadde litt sunn fornuft, ventet med ferien, droppet julebordet, holdt avstand osv. men det er mulig jeg tar feil?

Det virker uansett pussig at man ønsker å leve som normalt, samtidig som man ønsker alt åpent, som vil føre til at man i lengre tid ikke vil kunne leve som normalt, det er en slags selvmotsigelse?

Man ser jo på situasjonen i Australia og NZ at selv nesten helt stengte grenser ikke er nok. Det måtte vært totalt hermetisk lukket til alle var vaksinert om dette skulle fungert. Og hvor lenge forventer du egentlig at folk skulle satt livet på vent? Noen uker eller få måneder er en ting, men forventer du at jeg og andre skal fullstendig droppet ting som betyr mye for oss i den daglige tilværelsen i flere år fremover? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Smitten var i ferd med å flate ut allerede før de satte inn de tiltakene. 

Det er en påstand du ikke har noe grunnlag for å hevde. Alt tyder derimot på det motsatte, at tiltakene har hatt ønsket effekt.

Det er ganske tydelig at du har bestemt deg for at tiltakene ikke har noe effekt whatsoever. 

 

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ellers ser man jo hva betydelige deler av koronapengene har gått til.
https://e24.no/naeringsliv/i/EaKAW2/oekokrim-totalt-80-coronasvindel-saker-paa-politiets-bord?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Jeg synes det er helt utrolig at man ikke har bedre kontroll opp mot hvem man deler ut penger til. Jeg klarer ikke helt forstå saksgangen når man ser de som får avslag som absolutt burde fått det. Er det korrupsjon innad i systemene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nedgang igjen i Trondheim, veldig gledelig. I likhet med i Tromsø er trenden snudd etter de tok noen grep. Ser ut til at ganske milde tiltak fungerer bra. 

Sitat

 

Det er registrert 108 nye smittetilfeller i Trondheim kommune. Det er 53 færre enn dagen før.

46 av tilfellene er 19 år eller yngre, opplyser kommunen.

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/smittenedgang-i-trondheim-108-nye-tilfeller.dPF2aup-t

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (58 minutter siden):



Helsevesenet i Norge fungerer vel normalt ganske bra, i det minste sammenlignet med de fleste andre land?
Jeg jobber ikke i helsevesenet, men registrerer jo at de som gjør det slår alarm, fordi sykehusene er overbelastet på grunn av COVID. Tar de feil?
 

 

Covid er bare en del av et stort problemet.

Mye av grunnen til kapasitet problemer er fordi alle som jobber på et sykehus må holde seg hjemme og borte fra jobb om de er små pjuske, noe som ikke var vanlig pre covid. Man kan også si at økt fokus på smittevern krever mye energi fra de ansatte som igjen sliter dem ut..

Man har RS viruset, økning av skader, andre viruser, osv osv.

Vi har også totalt fravær av Influensa som man også med regne inn her så nei covid alene er ikke noe grunn til dette i det hele tatt.

Endret av Kazuo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (7 minutter siden):

Det er en påstand du ikke har noe grunnlag for å hevde. Alt tyder derimot på det motsatte, at tiltakene har hatt ønsket effekt.

Det er ganske tydelig at du har bestemt deg for at tiltakene ikke har noe effekt whatsoever. 

 

Har du noe bevis på din påstand ? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (14 minutter siden):

Har du noe bevis på din påstand ? 

 

Det sitter plenty av fagfolk og gjør vurderinger av tiltak. Vi har FHI og Helsedirektoratet med kompetente folk, vi har forskere over hele verden som har sett på effekten av tiltak. Det gjøres studier rundt smittsomhet og tiltak. Det er egentlig ganske enkelt - minimer situasjoner med smitte og det blir mindre smitte = effekt. Jeg setter min lit til majoriteten av fagfolkene og ikke til hva noen forumbrukere mener.

Påstanden om at smitten gikk ned av seg selv har en forutsetning - flokkimmunitet - noe som flere ganger har blitt diskutert at er noe som er ekstremt vanskelig å få til uten å måtte smitte omtrent hele befolkningen. Vaksine er en usikker faktor da man likevel blir smittet. Jeg har enda til gode å se noen som har nådd flokkimmunitet som har hatt mye mer smitte, så det blir opp til dere å bevise dette. Tromsø har ikke hatt så mye smittede at det kan oppnås flokkimmunitet.

Om Tromsø har oppnådd dette så kan de vel bare fjerne alle tiltak og de vil ikke få et nytt smitteutbrudd. Dette tror jeg neppe stemmer og man skal ikke se bort i fra at Tromsø får en ny oppblomstring når de har lempet på nok av tiltakene. Time will show.

Endret av Fnugle
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (27 minutter siden):

Det er en påstand du ikke har noe grunnlag for å hevde. Alt tyder derimot på det motsatte, at tiltakene har hatt ønsket effekt.

Det er ganske tydelig at du har bestemt deg for at tiltakene ikke har noe effekt whatsoever. 

 

Jo det har jeg - det er bare å se på tallene. Uansett den sutringen fra Wilhelmsen om coronasertifikat endte opp i et gedigent magaplask. Makan til et stort ego. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...