Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Anders Skyrud jobber som epidemiolog i FHI. Nærmere bestemt i Seksjon for resistens- og infeksjonsforebygging. Du kunne tastet inn navnet hans i en søkemotor før du nok en gang fant det for godt å komme med spydigheter :) 

Han tilhører den delen av FHI som nok er mest tilhenger av å ha holde samfunnet mest mulig åpent.

Mens vi snakker om fyren, her er en kronikk han har skrevet nylig:

https://www.nidaros.no/covid-19-valget-mellom-et-odelagt-helsevesen-og-en-ny-tapt-generasjon/o/5-113-29697 

Og her er en oppfølgingstweet på den jeg postet over:

 

Punkt 1, 2 og 3 i hans kronikk burde blitt tvangslest av alle journalister verden over hver enste gang de skulle skrive noe om Covid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (53 minutter siden):

Anders Skyrud jobber som epidemiolog i FHI. Nærmere bestemt i Seksjon for resistens- og infeksjonsforebygging. Du kunne tastet inn navnet hans i en søkemotor før du nok en gang fant det for godt å komme med spydigheter :) 

Han tilhører den delen av FHI som nok er mest tilhenger av å ha holde samfunnet mest mulig åpent.

Mens vi snakker om fyren, her er en kronikk han har skrevet nylig:

https://www.nidaros.no/covid-19-valget-mellom-et-odelagt-helsevesen-og-en-ny-tapt-generasjon/o/5-113-29697 

Og her er en oppfølgingstweet på den jeg postet over:

 

Så han kommer med en utdypning av sin intensjon som du ikke tok med som er relativt bra samt noe han fint kunne tatt med i sitt opprinnelig innlegg..Jeg lurte jo faktisk på eksakt hva han ble spurt om der, dermed mitt tilsvar til deg og at hva han skrev antok jeg som negativt..🙄

 

Endret av Kazuo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (6 minutter siden):

Jeg lurte jo faktisk på eksakt hva han ble spurt om, dermed mitt tilsvar til deg og hva han skrev..🙄

Det virket ikke helt sånn siden dette var svaret ditt:

Kazuo skrev (1 time siden):

Jeje, en random twitter dude med sånn halv negativt syn på ting..

Jeg tolker ikke den tweeten som noe "frykt" eller negativt, snarere helt tvert imot, men folk er vel forskjellige.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Det virket ikke helt sånn siden dette var svaret ditt.

Fordi jeg ikke skrev det her så betyr ikke det at jeg ikke funderte på hensikten med skrive en slik tweet som han gjorde.

Hva han fulgte opp med gjorde jo opprinnelig innlegget til noe helt annet.

Sitat

intensjonen min var å prøve å forebyggende dempe panikken rundt dårlige nyheter, som helt sikkert kommer til å bli vinkla som katastrofe i enkelte medier

Du debattere som vi alle skal vite hvem en random dude på twitter er.

Endret av Kazuo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (16 minutter siden):

Fordi jeg ikke skrev det her så betyr ikke det at jeg ikke funderte på hensikten med skrive en slik tweet som han gjorde.

Det pleier å være lettere å se skrift enn tanker her inne!

Kazuo skrev (6 minutter siden):

Du debattere som vi alle skal vite hvem en random dude på twitter er.

Det var en rar tolkning av dette. Som jeg forklarte er han epidemiolog i FHI, han har figurert litt i media og tweetene hans er blitt postet her i denne tråden mange ganger gjennom pandemien. Ingen rikskjendis akkurat, men hvis man ikke kjenner navnet så kan man jo ta ei litta svipptur på Google, spørre i tråden eller bare ignorere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Det pleier å være lettere å se skrift enn tanker her inne!

Det var en rar tolkning av dette. Som jeg forklarte er han epidemiolog i FHI, han har figurert litt i media og tweetene hans er blitt postet her i denne tråden mange ganger gjennom pandemien. Ingen rikskjendis akkurat, men hvis man ikke kjenner navnet så kan man jo ta ei litta svipptur på Google, spørre i tråden eller bare ignorere.

Ja du skrev jo ikke det i ditt opprinnelig innlegg og selv ved å sjekke Twitter så finner man ikke ut noe ang hans stilling i FHI.

Men utifra hans tilsvar til hvorfor han postet det så synes jeg det var ganske greit, første tweet virket jo bare som en ren FUD tweet, men så kommer han med noe helt motsatt i tilsvar til hvorfor han postet det.

 

Endret av Kazuo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/1/2021 at 5:01 PM, Kroat said:

Hvor mange prosent av de 430 000 uvaksinerte og hvor mange prosent av de 3 800 000 fullvaksinerte ble testet ? Ble like mange prosent i hver gruppe testet ?

Selvklart ble ikke like mange prosent i hver gruppe testet. Det er derfor jeg har sagt at det er stor sjanse for underliggende bias, i at uvaksinerte tester seg mye mer i ren prosent i Norge enn vaksinerte. I Storbritania kan du se hvordan det ser ut etter inndeling per aldersgruppe. Her spriker det stort, men man ser jo faktisk over det dobbelte med smittesaker per 100k hos vaksinerte i noen av aldersgruppene:
image_2021-12-02_213638.png.891c3eb82a1a7e67066e99e5c5de943e.png

Kilde: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1034383/Vaccine-surveillance-report-week-46.pdf


Hadde jeg skulle gjette, ville jeg trodd effekten vaksinen har på smitte er marginal, men blir man smitta har man i gjennomsnitt 5 dager der man er smittsom som vaksinert, mot 6 dager om man er uvaksinert. Spørsmålet er hvilken gruppe det er som smitter mest både oppførselmessig, men og på grunn av faktorer som asymptomatisk smitte. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fibonacci said:

Idiotisk.

1) Man sekvensierer ikke alle prøvene, så telleren blir i beste fall et veldig grovt anslag.

2) Det spiller ingen rolle. Snart er omikron dominerende.

Jeg blir oppriktig irritert på den dritt"avisa"!

Det er vel forhåpentligvis liten tvil for de fleste nå om hvilken vei media er skrudd. De skal tjene penger. Hvordan tjener de penger? Ved å skrive NYheter. Stort sett basert på frykt. Omicron er en gavepakke til media da alle er lei av betegnelsen covid. Nå kan de begynne helt på nytt med Omicron og lage enormt med artikler. Telleren er det som drar nysgjerrige folk inn og så har de hver bidige dag en sensasjonelt fryktinngytende Omicron overskrift hvor de har cherrypicket et sitat. "Omicron kan være FARLIGERE enn først antatt" kan vi godt komme til å se de neste dagene hvor de har snakket med en forsker i en krok utenfor Trøgstad. Hvorpå det står gjemt i liten skrift der ingen gidder å lese "men det er ingen grunn til å tro at det er farligere enn Delta", her har allerede menneskene som har fått overskriften trykket inn i trynet skaffet seg en "oversikt" og er allerede pumpet med frykt, gjerne inn med morgenkaffen. Dette har de med seg på jobb og til familiemiddagen. De er allerede programmert med frykt. Mønsteret gjentar seg neste dag

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det var oppsiktsvekkende at det tilsynelatende var høyere "incidens" hos vaksinerte enn hos uvaksinerte, så jeg tok en rask kikk på rapporten og merket meg innledningen på side 3:

Sitat

We present data on COVID-19 cases, hospitalisations and deaths by vaccination status. These raw data should not be used to estimate vaccine effectiveness as the data does not take into account inherent biases present such as differences in risk, behaviour and testing in the vaccinated and unvaccinated populations. Vaccine effectiveness is measured in other ways as detailed in the ‘Vaccine Effectiveness’ Section.

Klipp fra seksjonen "Vaccine Effectiveness":

Sitat

After 2 doses, observed vaccine effectiveness against symptomatic disease with the Delta variant reaches approximately 65 to 70% with AstraZeneca Vaxzevria and 80 to 95% with Pfizer-BioNTech Comirnaty and Moderna Spikevax

Sitat

Several studies have estimated vaccine effectiveness against hospitalisation in older ages, all of which indicate higher levels of protection against hospitalisation with all vaccines against the Alpha variant (8, 9, 10, 11).  Effectiveness against hospitalisation of over 90% is also observed with the Delta variant with all 3 vaccines (Figure 3, 3).

Sitat

High levels of protection (over 90%) are also seen against mortality with all 3 vaccines and against both the Alpha and Delta variants (Figure 4, 8, 12, 3).

Sitat

With the delta variant, vaccine effectiveness against infection has been estimated at around 65% with Vaxzevria and 80% with Comirnaty (4).

83306200_Screenshot2021-12-02at22-26-51COVID-19vaccinesurveillancereport-week46-Vaccine-surveillance-report-week-46pdf.png.fc7246ab87509c321c56c27c379a14cc.png

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man føler på fryktheten av å lese MSM.. JA, da har man feilet i livet. Folk flest vet t MSM driver med skremselspropaganda. Kun dem som hele tiden påminner andre om at msm driver med skremselspropaganda, er dem som frykter mest... og det ser man jo her inne. Konstant skriverier om MSM fra dem som gævler om frykt.

 

Endret av Laffe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Laffe skrev (Akkurat nå):

Hvis man føler på fryktheten av å lese MSM.. JA, da har man feilet i livet. Folk flest vet t MSM driver med skremselspropaganda. Kun dem som hele tiden påminner andre om at msm driver med skremselspropaganda, er dem som frykter mest... og det ser man jo her inne

Folk fleste har ikke særlig utviklede analytiske evner. De gjør logiske feiltslutninger over en lav sko, har sjelden statistisk forståelse over barneskolenivå og hopper ofte på generelle konklusjoner fra enkelthistorier. Da mates frykten til mange av disse gjennom den tabloide vinklingen til riksmediene. Det er en ting at Dagbladet og VG er ille, men NRK fremstår jo også som direkte alarmister i covid-debatten. De gir jo stadig tid til rabiate Nyborg og en type som Sandberg har ikke akkurat fremstått som en optimistisk journalist i coronatiden. Da blir resultatet irrasjonell og tilnærmet panisk frykt hos mange. Langt flere enn bare de utsatte gruppene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Laffe said:

Hvis man føler på fryktheten av å lese MSM.. JA, da har man feilet i livet. Folk flest vet t MSM driver med skremselspropaganda. Kun dem som hele tiden påminner andre om at msm driver med skremselspropaganda, er dem som frykter mest... og det ser man jo her inne. Konstant skriverier om MSM fra dem som gævler om frykt.

 

Beviser at du har lite tro på hvor stor makt MSM har over de fleste mennesker.

Lenke til kommentar
hfthomas skrev (4 minutter siden):

Beviser at du har lite tro på hvor stor makt MSM har over de fleste mennesker.

Og de fleste i denne gruppen er dem som abaolutt må pååminne andre om frykt.

Så vet ikke.. tydeligvis er det den gruppen som frykter MSM mest  ironisk!

Endret av Laffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Simen1 Vi diskuterte lenger bak akkurat dette. FHI sier også noe lignende i deres rapport, men allikevel går de ut og sier vaksinerte har 60-80% mindre sjanse for å bli smittet. Så de tror jo tydeligvis på slik enkel rå statistikk. Spørsmålet er faktisk prosent positive prøver delt på antall prøver gjort. Insidens kan bli veldig misvisende om graden av testing er vesentlig forskjellig mellom gruppene.

Jeg tror ikke de i Storbritania under 18 år som er uvaksinerte har nesten 5 ganger mer smitte enn vaksinerte i den gruppen. Jeg tror heller ikke de andre vaksinerte aldersgruppene har mer enn dobbelt så høy insidens som uvaksinerte på smittesaker. 

Men at man skal sette sin lit til gamle studier kjøpt og betalt av vaksineprodusenter, det har jeg heller ingen tillit til. Det blir bukken og havresekken. Vi vet allerede om flere kritikkverdige forhold der. Det verste er kanskje studiene gjort på barn og covid 19 vaksine, der det ikke ble oppført at ett av barnene endte opp paralysert. 
 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...