Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

OlavEH skrev (6 minutter siden):

Det er jo akkurat de samme gruppene nå som blir rammet hardest av restriksjonene som sist. Ansatte i kultur- og utelivsbransjen. Unge og enslige voksne som arbeider på kontor og ikke har nær familie i umiddelbar nærhet. Omtrent den samme gruppen som fikk vaksinen aller sist også. Denne demografiske gruppen har fått en FEIT metaforisk langefinger fra storsamfunnet siden mars 2020.

Alle blir rammet på en eller annen måte. Vi står midt i en pandemi. De som blir hardt rammet også er helsepersonell som står midt i frontlinjen av covid-19.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Som en som jobber med kultur har jeg vært ganske så hardt rammet av restriksjoner som har vært, blant annet med et halvt år uten jobb, men jeg vil og påstå at studenter og elever i vgs har vært blant de hardest rammede. Ikke minst idretten og småbarnsforeldre. 

Elever i vgs har iallfall i litt større grad blitt skjermet enn studenter og noe større

Småbarnsforeldre? Barn er jo de som nest etter de utsatte gruppene er blitt skjermet og småbarnsforeldre drar jo implisitt nytte av det. Enkelte av mine tidligere kollegaer i Trondheim som er småbarnsforeldre uttalte jo at de bare unntaksvis merket at det var pandemi da tilværelsen ikke var så annerledes enn den ellers ville vært. 

Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Men de aller hardest rammede er risikogrupper og folk som er avhengige av helsetjenester/oppfølging de enten ikke før eller står i risiko for å miste.

Disse er rammet viruset, men restriksjonene og tiltak er jo til for å beskytte disse gruppene. De drar altså nytte av at andre grupper må begrense sin tilværelse. Enkelte grupper får imidlertid absolutt ingenting igjen av noe som helst under pandemien. Bare en endeløs kjip tilværelse fordi tiltak og restriksjoner alltid rammer dem først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I større og mindre grad blir de fleste rammet. Men dess større "kohort" man har kunnet fremvise i form av familie dess større omgangskrets har man i prinnsippet. Unge enslige har vært isolert, mens besteforeldre har hatt besøk av barnebarn. Vi har ikke skjermet de svake, men isolert de enslige/single. Håpløst.

Lenke til kommentar

Julebord fredes, ja vet ikke hvor smart det er med tanke på 50-60 stykk ble nylig smittet på julebord 🤪

Quote

Et julebord med de du til vanlig jobber med og har kontakt med vil for eksempel ikke bidra vesentlig til at du øker antallet nærkontakter, heter det i grunnlaget.

Problemet er at mange store firmaer har julebord med folk man sjeldent ser eller er med på jobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For ikke å snakke om de hovedsaklig eldre som får unngjelde med liv og helse..

og alle foreldre som måtte ha hjemmeskole og hjemmebarnehage et par måneder i fjor, samt innskrenkede tider på SFO og barnehager.

og alle som har utenlandsreiser i jobben, eller trenger grensekryssende varetransport osv.

I bunn og grunn er det veldig mange grupper som er rammet på ulike måter. Noen hardere enn andre, men jeg synes det blir litt for anekdotisk å trekke frem kun unge voksne som tapere i pandemien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Alle blir rammet på en eller annen måte. Vi står midt i en pandemi. De som blir hardt rammet også er helsepersonell som står midt i frontlinjen av covid-19.

Ja, alle merker det på en aller annen måte. Men tiltak og restriksjoner er jo i stor grad til for å beskytte de utsatte og avlaste helsevesenet. Noen grupper får imidlertid absolutt ingenting tilbake. Nada, niks, zilch. De er svært lite utsatte med tanke på viruset og må også finne seg i å være de som merker restriksjoner mest. Og det gjelder i enda større grad nå som de aller fleste av disse er fullvaksinert. Det er kanskje 0,1 % sjanse for at viruset er særlig farlig for dem. Og står enda en gang først i rekken for å merke tiltak og restriksjoner som blir iverksatt. Og får aldri noe igjen for å være med på den såkalte dugnaden gang på gang på gang på gang. Det tar aldri slutt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Julebord fredes, ja vet ikke hvor smart det er med tanke på 50-60 stykk ble nylig smittet på julebord 🤪

Det har gått prestisje i saken og skal kjøres frem for en hver pris, sånn at det virker som politikerne viser hensyn til disse yrkene. I realiteten presser de en hel bransje inn i en russisk rulett der ansatte tvinges til å risikere helsa for å tjene til livets opphold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://www.fhi.no/div/helseundersokelser/fylkeshelseundersokelser/livskvalitet-og-psykisk-helse-under-koronaepidemien--nov-des-2020/

 

Hovedpunkter

Resultatene viser at:

  • Flere sliter med ensomhet og psykiske plager, unge og aleneboende sliter mest.
  • Blant studenter er én av tre ensomme.
  • Én av fire er ikke fornøyd med livet.
  • Den psykiske belastningen er størst i Bergen og Oslo hvor smitteverntiltakene har vært mest omfattende.
  • Framtidsoptimismen er likevel høy, særlig blant unge.

image.thumb.png.68efdd1f6f8cda1e49478bebd497667b.png

image.png.57decfe23bdb1b6d5f6df0a8eee5368a.png

 

Nytten kommer de eldre til gode. Lasten tas av de unge. Dugnaden er for min del over.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

or ikke å snakke om de hovedsaklig eldre som får unngjelde med liv og helse..

og alle foreldre som måtte ha hjemmeskole og hjemmebarnehage et par måneder i fjor, samt innskrenkede tider på SFO og barnehager.

og alle som har utenlandsreiser i jobben, eller trenger grensekryssende varetransport osv.

I bunn og grunn er det veldig mange grupper som er rammet på ulike måter. Noen hardere enn andre, men jeg synes det blir litt for anekdotisk å trekke frem kun unge voksne som tapere i pandemien.

Eldre blir rammet primært av viruset, ikke av restriksjoner og tiltak. De er til for å beskytte disse og avlaste helsevesenet.

Og skoler og barnehager har jo blitt holdt åpne hele tiden etter mai 2020. Nesten alle andre tiltak iverksettes før man gjør noe her. 

Så det er ikke tvil om at enkelte grupper rammes hardest av tiltak og restriksjoner. Og de har minimalt igjen for det siden viruset i liten grad er eller vil være farlig for dem. Og samtidig forventer den ubermoralske delen av befolkningen at disse skal finne seg i å være med på dugnaden i mer eller mindre uoverskuelig fremtid. Gjerne også uten å klage.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Småbarnsforeldre? Barn er jo de som nest etter de utsatte gruppene er blitt skjermet og småbarnsforeldre drar jo implisitt nytte av det. Enkelte av mine tidligere kollegaer i Trondheim som er småbarnsforeldre uttalte jo at de bare unntaksvis merket at det var pandemi da tilværelsen ikke var så annerledes enn den ellers ville vært. 

Ja, småbarnsforeldre og foreldre med barn i barnehage eller skole mange steder i landet har i lange perioder måtte ha unga hjemme. Gjerne mens man selv skal forsøke å jobbe på hjemmekontor. Ingen fritidstilbud eller idrett åpent. Barnehager med kortere åpningstider og uforutsigbare stadige endringer. Hjemmeundervisning og oppfølging av dette. Til stadighet bli satt i karantener på grunn av utbrudd i barnehage/skole. Det kan kanskje være vanskelig å sette seg inn i dette dersom man ikke har barn selv.

Mange grupper rammes hardt både av pandemi og restriksjoner som følge av den. Det kan være store forskjeller også ut fra ressurser og andre ting på individnivå. Noen rammes hardere enn andre, men det har jo sine naturlige forklaringer også.

OlavEH skrev (3 minutter siden):

Og skoler og barnehager har jo blitt holdt åpne hele tiden etter mai 2020.

Det stemmer jo ikke helt. Bare å spørre folk i Oslo og Viken om det!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (Akkurat nå):

Ja, alle merker det på en aller annen måte. Men tiltak og restriksjoner er jo i stor grad til for å beskytte de utsatte og avlaste helsevesenet. Noen grupper får imidlertid absolutt ingenting tilbake. Nada, niks, zilch. De er svært lite utsatte med tanke på viruset og må også finne seg i å være de som merker restriksjoner mest. Og det gjelder i enda større grad nå som de aller fleste av disse er fullvaksinert. Det er kanskje 0,1 % sjanse for at viruset er særlig farlig for dem. Og står enda en gang først i rekken for å merke tiltak og restriksjoner som blir iverksatt. Og får aldri noe igjen for å være med på den såkalte dugnaden gang på gang på gang på gang. Det tar aldri slutt. 

Nå er jeg etter alt å dømme i en av de gruppene du mener blir hardest rammet "uten å få noe tilbake", og jeg klarer likevel å se lenger enn min egen nesetipp og tenkte mer på helheten av samfunnet. Jeg forventer å ikke å få noe tilbake bare fordi jeg deltar i en dugnad. Men jeg vil faktisk ha et fungerende helsevesenet i tilfelle jeg, mine venner, naboer, foreldre, søsken med mer trenger det. Jeg ønsker et samfunn der helsepersonell blir vernet, slik at man har god kapasitet og kompetent personell i årene fremover. Jeg ønsker ikke at risikogrupper skal leve med økt risiko for smitte og alvorlig sykdom.

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Nå er jeg etter alt å dømme i en av de gruppene du mener blir hardest rammet "uten å få noe tilbake", og jeg klarer likevel å se lenger enn min egen nesetipp og tenkte mer på helheten av samfunnet. Jeg forventer å ikke å få noe tilbake bare fordi jeg deltar i en dugnad. Men jeg vil faktisk ha et fungerende helsevesenet i tilfelle jeg, mine venner, naboer, foreldre, søsken med mer trenger det. Jeg ønsker et samfunn der helsepersonell blir vernet, slik at man har god kapasitet og kompetent personell i årene fremover. Jeg ønsker ikke at risikogrupper skal leve med økt risiko for smitte og alvorlig sykdom.

Og hvor lenge skal denne jævla dugnaden vare. Skal vi som befinner oss i denne aldersgruppe og livssituasjonen være forberedt på en nærmest permanent begrensning i tilværelsen fordi man skal ta hensyn til alle andre. Det er en ting at det varer i noen uker eller få måneder. Men det nærmer seg to år. Og man fortsetter i samme gata.  Jeg er langt unna å være så altruistisk at jeg setter alle andre foran meg selv i mer eller mindre uoverskuelig fremtid. Og det gjelder i enda større grad etter 20 måneder med pandemi og tilsynelatende ingen vilje fra myndighetshold til å oppskalere helsevesenet. Alt skal løses med tiltak og restriksjoner som igjen rammer de samme gruppene først. 

Endret av OlavEH
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

For ikke å snakke om de hovedsaklig eldre som får unngjelde med liv og helse..

 

Men er ikke de fuillvaksinerte da? Og til og med trippelvaksinerte? Eller virker ikke vaksinene i det hele tatt? Var ikke det hele poenget med vaksinene, at ingen skulle få unngjelde med lov og helse og samfunnet skal fungere. Er de ikke trygge selv med tredje vaksinedose? Da skjønner jeg virkelig ikke hva poenget var med vaksinene i det hele tatt.

Min gamle mor er imot de avhumaniserende og destruktive tvangstiltakene som aldri tar slutt, så det bør ta slutt hvordan de som bruker makten skal skyve de eldre foran seg i det evige og uendelige.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Her er de bekreftede regionale tiltakene som gjelder for Oslo og Asker, Bærum, Grue, Kongsvinger, Nord-Odal, Sør-Odal, Eidskog, Hurdal, Nannestad, Ullensaker, Gjerdrum, Nes, Lørenskog, Lillestrøm, Rælingen, Aurskog-Høland, Enebakk, Nordre Follo, Ås, Nesodden og Frogn:

  • Påbud om bruk av munnbind der det ikke er mulig å holde minst én meters avstand i butikker, kjøpesentre, serveringssteder, kollektivtransport, innendørs stasjonsområder og taxi. Det gjelder ikke barn under 12 år
  • Påbud om at arbeidsplasser der hjemmekontor er mulig uten at det går utover viktige og nødvendige tjenester, skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra hele eller deler av uken
  • Antallsbegrensninger for private arrangementer innendørs på inntil 100 personer på offentlig sted eller i leide/lånte lokaler
  • Plikt for serveringssteder og arrangører til å registrere gjester for å kunne varsle gjester ved smitteeksponering
  • Krav om bordservering av alkohol for serveringssteder og arrangementer som har skjenkebevilling
  • Krav om at alle gjestene har sitteplasser på serveringssteder som har skjenkebevilling

Og her er de bekreftede nasjonale anbefalingene:

  • Hold avstand til andre, gjerne en meter der det er mulig. Unngå klemming (nytt) og håndhilsing.
  • Anbefaling om at arbeidsplasser der hjemmekontor er mulig uten at det går ut over viktige og nødvendige tjenester, sørger for at ansatte jobber hjemmefra hele eller deler av uken, for eksempel at det slik for bedriften samlet sett utgjør 50 prosent (nytt)
  • Vi ber voksne vurdere om man kan redusere antall nærkontakter noe (nytt).
  • Det er en nasjonal anbefaling om å bruke munnbind i kontakt med helse- og omsorgstjenesten.
  • Det er nasjonal anbefaling om å bruke munnbind på kollektivtransport, i taxi, i butikker og på kjøpesentre der det ikke er mulig å holde avstand.Det anbefales også å bruke munnbind der det er mye folk og vanskelig å holde avstand, f.eks når du skal hente jakken din etter et arrangement samtidig med mange andre eller på vei ut av en fotballstadion.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-innforer-nye-nasjonale-tiltak2/id2890578/

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Det er tydelig.

Nå har vi hatt betydelige lettelser i løpet av de 2 årene. Så tiltakene settes inn når det er nødvendig. 

Beklager men det er ikke min feil at du ikke skjønner alvoret av situasjonen vi er i. 

Det bare å slutte å ha så mange forvetninger, så blir man ikke skuffet. 

Alvoret? Jeg forstår utmerket alvoret. Men jeg er totalt uenig i den absurde risikoaversiteten som oppvises i det store deler av samfunnet. Og jeg er er mildt sagt misfornøyd med at man etter 20 måneder med pandemi fortsatt ikke er bedre skikket i helsvesenet til å takle økninger noe utover det vanlige.

Forventninger? Du mener at jeg ikke skal forvente å lenger bo i et fritt og liberalt samfunn? Vi bor i Norge. Ikke i Kina, Uzbekistan eller annen bananrepublikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja hadde tenkt meg på konsert i helgen til noen mindre kjente band, men den utgår nok. Å måtte sitte til en hardrock/stoner konsert gir null glede, kan jo like godt høre på en skive hjemme da.

Synd at kulturlivet og serveringsteder, hvor allerede mange kommer til å gå konkurs i utgangen av året, igjen må ta den økonomiske støyten. De sliter allerede med at gått mange kloke hoder har sluttet og byttet sektor.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (Akkurat nå):

Alvoret? Jeg forstår utmerket alvoret. Men jeg er totalt uenig i den absurde risikoaversiteten som oppvises i det store deler av samfunnet. Og jeg er er mildt sagt misfornøyd med at man etter 20 måneder med pandemi fortsatt ikke er bedre skikket i helsvesenet til å takle økninger noe utover det vanlige.

Forventninger? Du mener at jeg ikke skal forvente å lenger bo i et fritt og liberalt samfunn? Vi bor i Norge. Ikke i Kina, Uzbekistan eller annen bananrepublikk.

Å være misfornøyd med håndteringen hjelper jo ikke situasjonen på helsevesenet noe. 

Du kan alltids flytte til et annet land som du mener møter dine forventinger bedre :) Og visst det ikke finnes så må du kanskje innse at det ikke er samfunnet det er noe galt med, med dine oppfatninger av hva man kan forvente av et samfunn? 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Å være misfornøyd med håndteringen hjelper jo ikke situasjonen på helsevesenet noe. 

Du kan alltids flytte til et annet land som du mener møter dine forventinger bedre :) Og visst det ikke finnes så må du kanskje innse at det ikke er samfunnet det er noe galt med, med dine oppfatninger av hva man kan forvente av et samfunn? 

Deler av USA hadde kanskje vært  greit. Og UK. Jeg hadde heller tatt det nå for tiden enn denne smittevernstaten som Norge er i ferd med å bli.

Ja, det er virkelig jævlig galt at man forventer at man bor i et liberalt og fritt samfunn, samt at politikerne skal ta grep og iverksette tiltak som gjør at begrensinger i personlig frihet ikke er eneste løsning hver bidige gang smitten blusser litt opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...