Gå til innhold

Hva skjer med spillmedia egentlig?


Anbefalte innlegg

OrangeGiraffe skrev (6 minutter siden):

Trenden er at alt, absolutt alt, skal/må ha aksept. Det finnes inget rett eller galt lenger, fordi det krever jo noe av oss som individer, og det vil ikke passe inn på den rosa skyen av ekstrem naivitet. Personlig gir jeg faen i disse vattpinnene, fordi med en gang du lemper disse ut i den virkelige verden, så står de der med 10 tommeltotter, og aner ikke opp eller ned på noe som helst. Vel, de møter ingen velvilje fra min del hvert fall. Jeg nekter og syntes synd på mennesker som bare skal kreve ting i denne verden, men aldri tilføre noe selv.

Faren med sympati er at det får det menneskelige sinn til å klore seg enda hardere til destruktivitet. Desverre tror folk flest at man bør gi slike mennesker noe, men sannheten er at man da gir næring til at destruktiviteten skal få fortsette. Aldri gi noe til noen som viser null vilje til å gi seg SELV noe, for da ønsker vedkommende å destruere seg selv, og da vil de også dra deg med på lasset. Tenk litt på dét...

 

Jeg har også tenkt mitt angående diverse spill i den senere tid, og det er ganske kvalmt, men men. Personlig er ikke min fremtid i den fiktive verden, og Rebels without a cause er ingenting nytt. Problemet i nyere tid er bare den at det blir viet ekstremt mye aksept til det å isolere seg som menneske, hvilket jo rett ut er ingent annet enn destruktivt. Meeeeeen, hva vet nå jeg...

Det er min observasjon også.  ... meeen hva vet nå vi.

hekomo skrev (3 minutter siden):

Så det er greit at høyrevridde renvasker krigsforbrytere gjennom propaganda, men ikke at venstrevridde kritiserer dette?

Ok.

Nei?

Mr. Pants skrev (3 minutter siden):

Politikk finnes overalt. Du vil neppe finne noen slike sider. 
 
Et forsøk på fravær av politikk er også politikk.

Jeg bruker mest podcaster, twitter og diverse forum. Det er ikke så ofte jeg er inne på vanlige spillsider, men det er mest fordi de har blitt helt grusomme når det gjelder reklamer, lesbarhet og/eller grensesnitt. 

Tips til gode rene spill podcaster? (enig i grensesnitt og lesbarhet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SkyMarshall Arts skrev (1 time siden):

Det værste er at det er ikke mange årene siden det var slik heller. Er de siste to tre årene hvor dette har tatt helt fullstendig av . Puter skal for enhver pris sys oppunder armer og alt skal være etter en bestemt oppskrift så folk ikke tenker selv.

Hvem er det som får puter sydd under armene og verdensbildet sitt forsterket av propaganda? Det er jo de som hyller krigsforbrytere som Ronald Reagan. Her skal verdensbildet beskyttes for enhver pris, og kritikk mot dette verdensbildet møtes med snøflak-fakter og offermentalitet.  

SkyMarshall Arts skrev (37 minutter siden):

Ikke rot deg borti Kotaku. Behold uskylden din. Men dette er ikke poenget, poenget er politiske agendaer.

Kingdom Come: Deliverance - et nydelig spill om Tsjekkia i middelalderen. Hva ble fokuset når spillet kom ut? Jo det ble et lurveleven av hyl og skrik fordi det ikke var med fargede personer. Det var ikke multikulturelt nok. Landsbygda i Tsjekkia var for hvit på 1500-tallet for folk. Så da ble utviklerene hetset og beskyldt for falsk historie og "whitewashing".

Hvilken relevans har dette? Er kritikken av hvitvaskingen av den brutale krigsforbryteren Reagan mindre gyldig fordi noen andre har gjort et eller annet?

Deltok den aktuelle Kotaku-skribenten i det du beskriver her? Gjorde andre debattanter her på forumet det?

SkyMarshall Arts skrev (4 minutter siden):

Nei?

Så hva klager du over da? Det virker jo som du mener det er greit å bruke spill som propaganda for imperialisme og krigsforbrytelser, men ikke å kritisere denne bruken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Hvem er det som får puter sydd under armene og verdensbildet sitt forsterket av propaganda? Det er jo de som hyller krigsforbrytere som Ronald Reagan. Her skal verdensbildet beskyttes for enhver pris, og kritikk mot dette verdensbildet møtes med snøflak-fakter og offermentalitet.  

Hvilken relevans har dette? Er kritikken av hvitvaskingen av den brutale krigsforbryteren Reagan mindre gyldig fordi noen andre har gjort et eller annet?

Deltok den aktuelle Kotaku-skribenten i det du beskriver her? Gjorde andre debattanter her på forumet det?

Så hva klager du over da? Det virker jo som du mener det er greit å bruke spill som propaganda for imperialisme og krigsforbrytelser, men ikke å kritisere denne bruken?

Ingenting av det der der var poenget mitt. Så jeg skipper denne jeg :)

Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (Akkurat nå):

Tips til gode rene spill podcaster? (enig i grensesnitt og lesbarhet)

Jeg tenker ikke så mye over om de er rene spill podcaster eller ikke. Noen av favorittpodcastene mine sporer av hele tiden. Disse pleier å være i rotasjonen min:

Giant Beastcast (per i dag min favorittpodcast om spill. Kanskje aller best da Dan Ryckert var med-vert)
Giant Bombcast (dog ikke like bra som den var for noen år siden. den har hatt mange utskiftninger av vertene opp gjennom årene. litt bekymret for at det samme er i ferd med å skje med Beastcast) 
DLC Podcast (To verter + en ny gjest hver uke)
Player 1 Podcast (gamle menn snakker om spill og popkultur)
CAGcast (samme som P1P)
RAD Crew (den eneste norske podcasten om spill som jeg hører på regelmessig) 
How Did This Get Played (Podcast om dårlige og/eller rare spill. En semi-spinoff av film podcasten How Did This Get Made?)

Hører også på IGNs podcaster iblant. Game Scoop kan f. eks være trivelig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (36 minutter siden):

Det var mer åpent og fritt fordi man hyllet krigsforbrytere og krigsforbrytelser?

Det var ikke poenget mitt da. Bare at spillene var enklere og lettere å forstå og spille. Det er ikke minutterlange uoverhoppbare videoer gjennom hele spillet.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I en del tilfeller virker det i alle fall å være en viss avstand mellom "gamere" og de som skriver i spillmediene. For min del var annonseringen av BF5 et veldig tydelig eksempel, der du hadde relativt stor misnøye med at det mest "immersive" battlefield spillet noensinne tok en veldig "jalla" retning, med den handicappede kvinnen som frontfigur i revealen, mens spillpressen virket mest opptatt av å ta avstand fra spillerne som ikke likte dette og fokusere på de aller dårligste eller urimelige argumentene fra disse.

Saken som omtales i åpningsposten kjenner jeg ikke, men jeg er i utganspunktet positiv til å ha et kritisk blikk på det å skrive om historien, slik vi nylig også har sett her hjemme. Det slo meg under diskusjonene rundt BF5 at der vi for noen år siden så utviklere skryte av å ha lagt stort arbeid ned i å få deler av spillene som historie og militær praksis til å være nært virkeligheten er det ofte nå et større fokus på mangfold og å fjerne seg fra virkeligheten (eks. fjerne hakekors eller skrive inn kvinner og minoriteter) hvis den ikke passer.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (På 30.11.2020 den 7.23):

I en del tilfeller virker det i alle fall å være en viss avstand mellom "gamere" og de som skriver i spillmediene. For min del var annonseringen av BF5 et veldig tydelig eksempel, der du hadde relativt stor misnøye med at det mest "immersive" battlefield spillet noensinne tok en veldig "jalla" retning, med den handicappede kvinnen som frontfigur i revealen, mens spillpressen virket mest opptatt av å ta avstand fra spillerne som ikke likte dette og fokusere på de aller dårligste eller urimelige argumentene fra disse.

Saken som omtales i åpningsposten kjenner jeg ikke, men jeg er i utganspunktet positiv til å ha et kritisk blikk på det å skrive om historien, slik vi nylig også har sett her hjemme. Det slo meg under diskusjonene rundt BF5 at der vi for noen år siden så utviklere skryte av å ha lagt stort arbeid ned i å få deler av spillene som historie og militær praksis til å være nært virkeligheten er det ofte nå et større fokus på mangfold og å fjerne seg fra virkeligheten (eks. fjerne hakekors eller skrive inn kvinner og minoriteter) hvis den ikke passer.  

BFV er et prakteksempel. De gjør alt de kan for å inkludere alt som virker stuerent idag. Og da kommer det folk som sier for eksempel "Unnskyld ... men det der stemmer vel ikke helt med verden i 1941?", også hopper da disse ultravenstre gjøkhuene på Twitter umiddelbart på og så er krigen igang. De som påpeker at historien er feil representert blir rett og slett lynsjet på nett - og spillmedia elsker det.

Lenke til kommentar
On 11/20/2020 at 2:08 PM, SkyMarshall Arts said:

Hva skjer med vanlige folk? Hvorfor er det ingen som sier noe om dette egentlig?
Hvorfor skal vi godta og ta hensyn til alt dette pisspratet som serveres absolutt hver dag?

Etter noen tiår med bikinirustninger er det vel greit at det lages spill for andre enn tenåringsgutter også, og at det tas litt andre hensyn. Leser sjelden IGN og Kotaku så skal ikke påstå at jeg har full oversikt over deres meninger, men leser man forum og liknende er de fulle av folk som roper om SJW og slikt hver gang det er et spill med en kvinnelig karakter. I spillet battletech ble folk opprørt fordi du kunne velge hvilket pronomen du som spiller skulle bruke. 

Når jeg leser forum er det største problemet alle de lettkrenkede snøflakene som ikke takler at spill har fått et større publikum og at det dermed tas større hensyn til dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Reg2000 skrev (2 timer siden):

Etter noen tiår med bikinirustninger er det vel greit at det lages spill for andre enn tenåringsgutter også, og at det tas litt andre hensyn. Leser sjelden IGN og Kotaku så skal ikke påstå at jeg har full oversikt over deres meninger, men leser man forum og liknende er de fulle av folk som roper om SJW og slikt hver gang det er et spill med en kvinnelig karakter. I spillet battletech ble folk opprørt fordi du kunne velge hvilket pronomen du som spiller skulle bruke. 

Når jeg leser forum er det største problemet alle de lettkrenkede snøflakene som ikke takler at spill har fått et større publikum og at det dermed tas større hensyn til dette.

Ikke sant. Det er så mye fokus på IDIOTISKE ting om dagen at det er til å få mark av. Det er helt hårsåre snøflak som engasjerer seg i alt dette. Og det er ekstremt mye av det. Går ikke et spill uten at fokus skal være på noe utrolig urelatert og uinterresant som går på kjønn, rase, Trump, høyre, venstre, opp, ned og zzzzzzzzzzzz.

Leste akkurat at det var opprør mot Animal Crossing fordi karakterer av alle hudfarger kunne velge en hårstil kalt "space buns", som helt klart er en afrikansk hårstil kalt "afro puffs" som ikke skal brukes av hvite karakterer - fordi dette var kulturell tilegnelse. Hvor lite har du å gjøre i livet ditt om dette er et fokus?

Får ikke fler lyst til å skyte seg av dette?

(men ja, man slipper nok unna mye av dette ved å ikke bruke sider som IGN og Kotaku og eventuelt andre steder som har som hovedfokus å highlighte sånt megapiss som dette. Så er vel bare å si farvel til enkelte steder og Youtube-kanaler og finne seg nye steder å tilegne seg spillinformasjon. Er jo ikke værre enn det. /ignore)

Endret av SkyMarshall Arts
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts skrev (17 timer siden):

 

Ikke sant. Det er så mye fokus på IDIOTISKE ting om dagen at det er til å få mark av. Det er helt hårsåre snøflak som engasjerer seg i alt dette. Og det er ekstremt mye av det. Går ikke et spill uten at fokus skal være på noe utrolig urelatert og uinterresant som går på kjønn, rase, Trump, høyre, venstre, opp, ned og zzzzzzzzzzzz.

Leste akkurat at det var opprør mot Animal Crossing fordi karakterer av alle hudfarger kunne velge en hårstil kalt "space buns", som helt klart er en afrikansk hårstil kalt "afro puffs" som ikke skal brukes av hvite karakterer - fordi dette var kulturell tilegnelse. Hvor lite har du å gjøre i livet ditt om dette er et fokus?

Får ikke fler lyst til å skyte seg av dette?

(men ja, man slipper nok unna mye av dette ved å ikke bruke sider som IGN og Kotaku og eventuelt andre steder som har som hovedfokus å highlighte sånt megapiss som dette. Så er vel bare å si farvel til enkelte steder og Youtube-kanaler og finne seg nye steder å tilegne seg spillinformasjon. Er jo ikke værre enn det. /ignore)

Fordi det er et helt media sirkus bygget opp om hateclicks fra begge sider. Noen blir sur når en artikkel sier det bare er folk med hvit hudfarge i witcher og så ser du et par quartering videoer hvor han drar frem 2 tweets med 4 likes tilsammen og så 5 år senere skrives det et langt sutre innlegg og fordi kotaku sier at Ronald Regan var en dårlig president.

Ingen er så snøflak som Gamere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Psykake skrev (14 timer siden):

Jeg er tildels enig at det er teit, men jeg synes ikke det et et så stort problem. 

Jeg husker en artikkel om Monster Hunter hvor artikkelforfatter klaget på at det var synd på monstrene som ble drept.. 

Kjenner jeg dør litt inni meg av slike ting. 

Kanskje litt farget av Shadow of the Colossus, som på en fenomenal måte sørget for at man måtte drepe disse kjempene samtidig som en fikk medfølelse med dem ogen følelse av at noe unikt ble utryddet fra verden.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
18 hours ago, SkyMarshall Arts said:

Det er så mye fokus på IDIOTISKE ting om dagen at det er til å få mark av. Det er helt hårsåre snøflak som engasjerer seg i alt dette.

Det har du helt rett i. Folk får lyst til å skyte seg selv, det er helt spinnvilt!

18 hours ago, SkyMarshall Arts said:

Leste akkurat at det var opprør mot Animal Crossing fordi karakterer av alle hudfarger kunne velge en hårstil kalt "space buns", som helt klart er en afrikansk hårstil kalt "afro puffs" som ikke skal brukes av hvite karakterer - fordi dette var kulturell tilegnelse. Hvor lite har du å gjøre i livet ditt om dette er et fokus?

New horizons er faktisk det første animal crossing spillet hvor man kan være mørkhudet. Og nå fikk de også "afro puffs". Og det er jo faktisk "afro puffs". Det er godt synlig i både form og tekstur. Men sånn kan vi ikke ha det, det må hvitvaskes på alle mulige måter og omdøpes til "space puffs". Gud forby om det fantes en hårsveis som for det meste er forbeholdt mørkhudede.

Saken kan sees fra flere vinkler. Og det er drittsekker på begge sider som bare vil lage faenskap. Så kan man jo velge selv om man vil bite på kroken eller svømme videre.

Endret av Bottekott
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...