Jump to content
Redaksjonen.

Lansert i natt: Lucid hevder de er 17 prosent mer energieffektiv enn Tesla

Recommended Posts

Er ladekapasiteten direkte relatert og kalkulerbart i forhold til spenningen på batterisystemet? Og hvorfor akkurat 900 volt og 300 kW? Hvorfor ikke 1000 V og 500 kW?

Edited by FrihetensRegn

Share this post


Link to post
Annonse
Redaksjonen. skrev (6 timer siden):

Wow! Lucid virker svært seriøst. Utrolig bra. Slike bedrifter er tydeligvis nøkkelen til å drive utviklingen av nullutslippsbilene videre. Så får de store bilprodusentene komme haltende etter, med sine halvhjertede forsøk. Skal ikke se bort fra at Lucid kan bli den neste bilen vår, etter Model Y.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Veldig spennende! Håper bare de kommer med en skikkelig familiebil til 500’ om en femårs tid. Er man best i den klassen er markedet stort.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Her snakker vi selskap som sannsynligvis vil være et av de som driver utviklingen forover. Det er slike som vil overleve omveltningen, mens utdaterte bilprodusenter vil dø eller måtte slå seg sammen eller ta andre desperate tak.

Når man ser på de stakkarslige forsøkene til de tradisjonelle bilprodusentene så fremstår dette som et friskt pust.

Denne kommer til å være ødeleggende for bl.a. Jaguar iPace.

Ikke at de ikke har utfordringer foran seg, men de har nok lært mye av stien Tesla har gått allerede, og de satser faktisk 100% i motsetning til f.eks. VW, GM, Ford, Toyota, osv. De kommer riktignok til å ta seg tid, så billigere utgaver for "mannen i gata" er noen år inn i fremtiden, men de er tydeligvis godt i gang.

Var jeg en tradisjonell bilprodusent, ville jeg begynt å skjelve enda mer i buksene nå. Særlig hvis jeg satset på luksussegmentet (men Lucid kommer altså til å spise lunsjen deres i billigere segmenter om noen år).

Edited by hekomo
  • Like 4

Share this post


Link to post
hekomo skrev (1 time siden):

Ikke at de ikke har utfordringer foran seg, men de har nok lært mye av stien Tesla har gått allerede, og de satser faktisk 100% i motsetning til f.eks. VW, GM, Ford, Toyota, osv.

Hva vet du av satsingen til alle de andre, siden du kan stå her og si dette mener jeg, så må du jo ha oversikt? 

Lucid hopper rett i strupen mot TMS og Porsche Taycan med Lucid Air og dens varianter, og det er stor forskjell mellom å skape blest for et nyetablert firma, mot OEM's som har andre produktporteføljer de skal erstatte for å vedlikeholde markedsandeler. 

Det er faktisk enklere å kaste all teknikk på et produkt og si "voila! Bil til over millionen", fremfor å skulle klare å tjene penger på en elbil som skal erstatte en annen modell i eksisterende portefølje. 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Europa er nå verdens største elbilmarked(gått forbi Kina) og det er det raskest voksende. Der har de tradisjonelle bilprodusentene snart 90% markedsandel på elbiler.

Jeg har tro på nykommere som Lucid, Rivian og Nikola så lenge de samarbeider og henter erfaring fra de tradisjonelle bilprodusentene.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Imponerende! Her er det bare å legge en plan for å bli rik.. Hybel og havregrøt i noen år så er jeg sikkert i mål :p

Emil skrev (14 timer siden):

Veldig spennende! Håper bare de kommer med en skikkelig familiebil til 500’ om en femårs tid. Er man best i den klassen er markedet stort.

Ikke se bort i fra at du får nettopp en Lucid Air 2020 for en halv mill om 5 år (usikker på om den kan trekke campingvogn om det inngår i din foretrukne definisjon av skikkelig familiebil)

Edited by Simen1
  • Like 3

Share this post


Link to post

Spørsmålet er ikke rekkevidde og batteri. Det klarer alle. Spørsmålet er om de klarer å produsere den med en kvalitet folk forventer i en så kostbar bil. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (13 minutter siden):

Spørsmålet er ikke rekkevidde og batteri. Det klarer alle. Spørsmålet er om de klarer å produsere den med en kvalitet folk forventer i en så kostbar bil. 

Med noen sheiker fra Saudi Arabia om bord, så har de  ihvertfall muligheten til å lage gode fabrikker. ^^ 
Samt CEO'en har jo 30 års erfaring fra her og der angående bilproduksjon, så en skulle kanskje kunne forvente at det blir bra. Må jo bli det med den prislappen. 

Share this post


Link to post
3 hours ago, hekomo said:

Her snakker vi selskap som sannsynligvis vil være et av de som driver utviklingen forover. Det er slike som vil overleve omveltningen, mens utdaterte bilprodusenter vil dø eller måtte slå seg sammen eller ta andre desperate tak.

På hvilke områder trengs det mer utvikling mener du? Handler ikke elektrisk bil i hovedsak på å pakke moden teknologi og via design, programvare og brukeropplevelse sette sitt eget preg på bilen?

3 hours ago, hekomo said:

Når man ser på de stakkarslige forsøkene til de tradisjonelle bilprodusentene så fremstår dette som et friskt pust.

Har du noen eksempler på stakkarslige forsøk?

3 hours ago, hekomo said:

Ikke at de ikke har utfordringer foran seg, men de har nok lært mye av stien Tesla har gått allerede, og de satser faktisk 100% i motsetning til f.eks. VW, GM, Ford, Toyota, osv. De kommer riktignok til å ta seg tid, så billigere utgaver for "mannen i gata" er noen år inn i fremtiden, men de er tydeligvis godt i gang.

Din påstand er så latterlig at det er ingen grunn til å kommentere den.

Jeg håper inderlig ikke Lucid følger Teslas fotspor og prøver å masseprodusere bilen selv uten å ta inn relevant kompetanse fra etablerte bilprodusenter.

For luksusbiler i små volum som denne lanseringsmodellen vil det mest fornuftige være å la for eks. Valvet Automotive stå for produksjonen. Så kan Lucid heller bygge opp sitt eget produksjonsapparat til evt. volummodeller hvis man går inn i det segmentet.

3 hours ago, hekomo said:

Var jeg en tradisjonell bilprodusent, ville jeg begynt å skjelve enda mer i buksene nå. Særlig hvis jeg satset på luksussegmentet (men Lucid kommer altså til å spise lunsjen deres i billigere segmenter om noen år).

Jeg tror ikke noen av de etablerte bilprodusentene "skjelver i buksene" gitt. Hva legger du i det utsagnet? De etablerte bilprodusentene handler rasjonelt og har foreløpig luksusmarkedet helt for seg selv. Lucid kan bli en konkurrent, det gjenstår å se...

Edited by 6RCURCGB
  • Like 1

Share this post


Link to post

Down to earth- filosofi er aldri dumt. Og å gjøre et grundig godt stykke arbeid. Ingen dum ide å sløyfe den dumme lap-top skjermen på dashbordet heller! Men Tesla har gjort en god jobb for el-bil med sitt mediearbeid og å starte med å sikte seg inn på resurssterke kunder isf mindre synlige kunder.

 

Edited by NERVI

Share this post


Link to post
6RCURCGB skrev (36 minutter siden):

På hvilke områder trengs det mer utvikling mener du? Handler ikke elektrisk bil i hovedsak på å pakke moden teknologi og via design, programvare og brukeropplevelse sette sitt eget preg på bilen?

Har du noen eksempler på stakkarslige forsøk?

Din påstand er så latterlig at det er ingen grunn til å kommentere den.

Jeg håper inderlig ikke Lucid følger Teslas fotspor og prøver å masseprodusere bilen selv uten å ta inn relevant kompetanse fra etablerte bilprodusenter.

For luksusbiler i små volum som denne lanseringsmodellen vil det mest fornuftige være å la for eks. Valvet Automotive stå for produksjonen. Så kan Lucid heller bygge opp sitt eget produksjonsapparat til evt. volummodeller hvis man går inn i det segmentet.

Jeg tror ikke noen av de etablerte bilprodusentene "skjelver i buksene" gitt. Hva legger du i det utsagnet? De etablerte bilprodusentene handler rasjonelt og har foreløpig luksusmarkedet helt for seg selv. Lucid kan bli en konkurrent, det gjenstår å se...

Tja, GM har nu inledet samarbeid med HONDA, og det er ikke smågutter. Er det volum, autonomi og robotisering som driver dem ?

VW er kansje store nok til å handtere dette selv, gjennom oppkjøp og diverse, men hvor blir det av BOSCH oppi det hele. Med sine insprøytningsystemer, bremseregulering, dynamoer, startmotorer, vindusviskermotorer og releer......  

 

Nok om det. Ut fra bildet ser det ut for at diffrensial er pakket inn i rotor med akslinger ut til reduksjoner på begge sider. Chevrolet Volt (og Ford, husker ikke helt) hadde vel reduksjon og diffrensial på ene siden og ene drivaksel gjennom rotor for å gjøre det mer kompakt.

 

På bildet ser det ut for at rotor kan være splittet. Noen som har funnet et betre bilde ?

 

I dag er det helt vanlig at traktorer har bremser i oljebad før reduksjon, og ja det kan fint vare i 10 000 motortimer uten å splitte maskinen det. Og cluthen som kobler inn firehjulstrekket kobler seg på de fleste modeller (billig og god nok løysing) under bremsing, så du kan stå på frontaksel om det er ønskelig (høgt tyngdepunkt).

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (9 minutter siden):

men hvor blir det av BOSCH oppi det hele.

Bosch gjør det som kreves de. De har e-Axler, styringsenheter med OTA muligheter og diverse for BE drivlinjen, i tillegg til å jobbe med FC utstyr. Så de vil fortsette å være en av de største underleverandørene. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Ketill Jacobsen skrev (1 minutt siden):

Tesla har elmotor som er 95% effektiv og Lucid påstår altså at deres er 107% effektiv. Det er virkelig imponerende!

Handler nok om hele pakken, og ikke kun elmotoren? 

Share this post


Link to post
11 hours ago, FrihetensRegn said:

Er ladekapasiteten direkte relatert og kalkulerbart i forhold til spenningen på batterisystemet?

Nei, hvis man står fritt til å designe laderen er batterisystemets spenning faktisk fullstendig irrelevant i forhold til ladeeffekten. Hvor høy effekt en batteripakke kan motta er i all hovedsak begrenset av størrelsen på batteripakken, hvilke celler man har benyttet og kjøling.

Dette kan man se der Model 3 lader med 250 kW på 400V og Lucid lader med 300 kW på 900V. Det er ingen sammenheng her.

11 hours ago, FrihetensRegn said:

Og hvorfor akkurat 900 volt og 300 kW? Hvorfor ikke 1000 V og 500 kW?

Standard (høyeffekts) CCS ladere kan levere 1000V og 500A, inntil maks 350 kW, slik jeg har skjønt det. Om man da skal lade en batteripakke på 400V er man da begrenset til ca 200 kW (400V x 500A = 200 kW). Man må opp til minimum 700V for å teoretisk sett kunne utnytte disse CCS laderne fullt (700V x 500A = 350 kW).

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 3

Share this post


Link to post
26 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Tesla har elmotor som er 95% effektiv og Lucid påstår altså at deres er 107% effektiv. Det er virkelig imponerende!

Utifra forbrukstallene til Bjørn Nyland ser det ut til at Taycan er mer effektiv enn Tesla. Det er riktignok flere faktorer som spiller inn enn drivverket som rullemotstand og ventilasjon/kjøling av kupeen.

Tesla Model 3 utfører ca. 9,35kW arbeid i 90km/t på flat vei, Taycan 10,8kW.

Taycan utfører 15% mer arbeid men bruker bare 6% mer energi og er klart mest effektiv. At Lucid med sin satsing også greier å lage en mer effektiv bil enn Tesla er vel hevet over enhver tvil.

 

Edited by 6RCURCGB
typos
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
53 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Tesla har elmotor som er 95% effektiv og Lucid påstår altså at deres er 107% effektiv. Det er virkelig imponerende!

Jeg ser ingen slik påstand. Det jeg ser de påstår er at de skal klare 17% mer rekkevidde for samme energi fra batteriet (Om oversettelsen er riktig) 

Det første man bør innse er at elektromotorer har ikke ett tall for virkningsgrad. De kan nå en gitt virkningsgrad på et gitt turtall og ved et gitt moment, noe man presumptivt velger for et fornuftig operasjonspunkt, (eller flere om man har sjaltbar girkasse som taycan), men i praksis kan du ikke forvente å drive motoren på maksimal virkningsgrad hele tiden. 

Ellers så var ikke dette tallet oppgitt kun for motoren, men for hele systemet etter batteriet (Presumptivt siden de lignet det med å ha et større batteri) , dermed har elektrisk motstand, luftmotstand, rullemotstand og drivlinjemotstand også påvirkning på dette tallet. (De påstår Cd på 0.21)

Så kan man jo også regne med at lucid velger seg et operasjonspunkt de sammenligner og om det optimale operasjonpunktet (I.e. en hastighet for de fleste praktiske formål) ikke er det samme er det naturligvis mulig å game tallene ved å velge et favorisert operasjonspunkt. Dette kan du forvente at alle produsenter gjør.

Edited by sverreb
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   1 member

×
×
  • Create New...