Jump to content

Emil

Medlemmer
  • Content Count

    354
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

790 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

1968 profile views
  1. Jepp, med dieselaggregat i hagen for å sikre strømmen mens resten av oss er tatt av solstormen - doomsdayprepper. Sylta mat for et års tid også kanskje?
  2. De leverer noe helt annet - mindre forurensning, men ikke minst en annen opplevelse - fravær av motorstøy for å nyte det som er poenget med en sånn tur, naturopplevelsen.
  3. ah.. sånne avrundede former er tiltalende altså. Minner meg om Antoni Gaudís arbeid. Han var jo nokså ekstrem men når de sier man kan tilpasse konstruksjonen på "ertenivå" så åpner det for mye kreativitet!
  4. Ting endrer seg. Bare 20000 år siden hele Skandinavia var dekket av is. Likevel. Det er et elendig argument for at man ikke skal bry seg om menneskeskapt påvirkning som koster mye mer å la være å gjøre noe med i veldig nær fremtid. Hvem bryr seg om verden for en million år siden? Har man fått med seg hvor skjørt verdenssamfunnet er? Litt kaotisk endring til og vipps, en krig om ressurser. Skjønner at noen barnløse gir beng men jeg vil gjerne bidra til at senere generasjoner får det fint.
  5. ...samt i byer skulle man trodd at når elbiler fremover kan lade på stadig høyere hastighet, så burde lynladere kunne benyttes relativt kontinuerlig i en by. Med både mye kjappere ladetid, og mye lavere pris da en nokså jevn bruk av effekt burde tilsi at strømmen ikke koster mye mer enn i en hvilken som helst annen privatbolig. Jeg har aldri hatt tro på hydrogen i privatbilsegmentet, men om det er fremtiden og bidrar til mindre oppvarming og lokal forurensning så koster det meg ingenting å endre mening
  6. Var det ikke en artikkel i TU som fortalte om hvor mange det var om beinet med planer om å benytte overskuddskraft? Kryptominere er jo noen av de... ikke at jeg er så fan av den bruken. Uansett - gjelder egentlig argumentet at det kommer til å være masse uutnyttet overskuddskraft i fremtiden etterhvert som ulike aktører ser potensialet i å utnytte seg av det på forskjellig vis (og at strømnettet utbedres for bedre fordeling av strøm avhengig av behov)? Vil hydrogenproduksjon vinne den kampen som det mest lønnsomme alternativet å benytte overskuddsstrøm på?
  7. Off - virker voldsomt med batterielektrisk og både hydrogen og diesel som rekkeviddeforlengere. Både teknisk mtp. vedlikehold og innkjøpskostnader. Får håpe det går seg til med tiden og teknologien samt forsyningen av energi blir bedre.
  8. Hvis man skal være blodig ærlig så er hovedproblemet for velferdsstaten den økte levealderen men samme pensjonstid. I så måte bidrar f.eks. røykere positivt til samfunnsøkonomien, og det uten å ta med avgiften på røyk. En litt heftigere sykehusregning tidlig er mye billigere enn en fortsatt høy regning senere i livet + pensjon. Kynisk sagt... men var noen undersøkelser på dette endel år tilbake i tid. Jeg mener ikke vi skal oppfordre til røyking av den grunn.
  9. Når infrastrukturen er på plass for selvstyrte biler på mesteparten av hovedveiene i nærheten av byer så får man kanskje det tette nettverket av «busser» som de ønsker. Men de blir vel sjåførfrie minibusser og sikkert eid av et bigtech selskap. Tviler på at de kommer til å være medlem av NHO transport.
  10. Sjelden jeg skriver noe bare for å samstemme med resten av kommentarfeltet, men dette var elendig. Gidder ikke peke på hvor engang. Så gjennomgående dårlige resonnement så mange steder. Mulig mye er artikkelen og ikke rapporten men...
  11. Aldri forstått at man mener den norske stat med tilhørende politikere og befolkning er så voldsomt grønne av seg og ønsker å etterleve konsekvensene av global oppvarming. Arbeiderne i olje- og tilhørende industri er makten i AP gjennom LO, mens Equinor og andre ekstremt kapitalsterke selskap og eiere, blant annet gjennom NHO, er makten i Høyre. Hvorfor tror da plutselig folk at politikerne forsøker å tvinge miljøtiltak ned på oss gjennom å forkynne gobal oppvarming som tydeligvis ikke finnes? Ingenting hadde vært mer behagelig for norske politikere enn om oppvarmingen ikke har funnet sted. De tørr knapt gjøre noe som helst av reell handling i frykt for velgerne sine og makten jeg nevnte innledningsvis.
  12. Vindmøller skremmer fisk og dyr i havet (forskning.no) Se der ja. Den er jo først og fremst positiv til vindmøller på havet - muligheter for kunstige rev, frisoner for fisk, og bidrag til mindre surt vann og mer stabil temperatur. Så vil de som et havforskningsinstitutt selvfølgelig fremme behovet for havforskning da man jo ikke vet alt om alt - i dette tilfellet var vel ikke sprengningen det viktigste - men lav konstant støy. Hvorvidt det er veldig interessant der hvor det er så dypt at vi skal utvikle flytende havvindparker og ikke bunnfaste er vanskelig å fastslå for sikkert - men... kanskje ikke så interessant? F.eks. HyWind som kan monteres på dybder mellom 120-700 m? Ved bruk av flytende havvindparker finnes det vel nesten bare fordeler bortsett fra prisen (foreløpig)?
  13. Pirko rygg har stadig like uaktuelle referanser. Fremtiden er elektrisk uavhengig av hva som skjer i resten av verden. Vi som har vært de største miljøsynderne opp igjennom med vårt ekstreme forbruk bærer utviklingskostnaden til et fossilfritt samfunn. Og vi vil vel som vanlig passe på å tjene gode penger når utviklingskostnaden har gått ned, prisene er samlebåndsbillige, og resten av verden har penger til å kjøpe produktene vi har utviklet. Om ikke Kina gjør det før oss. Med vi mener jeg Ikke Norge i farta vi holder nå, men resten av vesten.
  14. Godt innlegg. Den bittelille størrelsen til Norge tilsier at vi må bruke fordelen vår i å være små: smidighet og mulighet til å få oversikt over nasjonale aktører på tvers av sektorer for å bidra til erfaringslæring og helhetlig rigging fra nasjonale strategier og politikk, til støtteapparat, til andre rammebetingelser i samfunnet, og til eksportbedrifter. Mer konservativ tro på markedskreftene og enkeltbedriften vil medføre at vi bare blir spist opp av de gigantiske enkeltselskapene i utlandet, som vi også i mange tilfeller blir, men forsøker å motvirke f.eks. gjennom skattlegging av facebook og google når det lovverket kommer på plass. Uten samarbeid med det offentlige ligger norske arbeidsplasser syltynt an. Tror jeg.
  15. Det er jo ikke propaganda når det er en reell endring i det internasjonale samfunn i bruk av ulike energikilder. Navn skal signalisere hva man driver med og/eller har ambisjoner om å drive med. I den grad andre energiformer enn olje begynner å ta større plass er det naturlig med navneendring.
×
×
  • Create New...