Jump to content

Emil

Medlemmer
  • Content Count

    285
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

599 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

1685 profile views
  1. Oophus3do - du presterte å omgå Simen1s presisering av personbilmarkedet. Det blir totalt skivebom å snakke om bussruter da. Men som du sier, markedet tar seg nok av det her nå. Fortsette med parismål++ og co2kvoter så får vi se hvilken teknologi som vi står igjen med. Vi skal i alle fall ikke subsidiere hydrogen noe ekstra på transportsiden.
  2. Du er klar over at elbilene blir billigere år for år og at det vil være gunstigst uten subsidier uansett snart?
  3. Til dere som trekker frem SF6. Se tidligere artikkel i tu og medhørende kommentarfelt. Det går helt fint og vi er på vei bort fra SF6 i en rekke ulike typer installasjoner, også turbiner når alternativene er gode nok. SF6 er meget godt regulert også
  4. Turterreng betyr nok terreng mange bruker til tur i nærheten av større boligområder og populære steder i fjellet m.m.. ikke alt som potensielt kan benyttes til tur. Flott med vindkraft. Det kan gi viktige arbeidsplasser hvis vi er frempå også. Sett i gang med gruvedrift der naturen kan reverseres til sin opprinnelige tilstand etter driften også. Insektsargumentet og fugleargumentet er urelevant og de fleste andre argument også. Selvfølgelig, om de må rydde vekk masse urørt natur blir det tull. Vi må ha noe å leve av etter oljen som forsvinner på den ene eller andre måten uansett.
  5. Bittelitt underdrivelse av nedsiden synes jeg! Jeg frykter at det kan bli et enda større demokratisk problem fremover og at hybridkrigføringen bare blir verre. Jeg er for den spennende utviklingen men det må tas skikkelige grep og alt av data kan virkelig ikke overlates til USA alene. Skatt og restriksjoner på bruk av borgeres data er tvingende nødvendig gitt sikkerhet og at ikke den sektoren skal få lov til å slippe unna skatt og at utenlandske gigantselskap kan ta ut all gevinst på bekostning av norske tilbydere og med mindre og mindre konkurranse pga. matteuseffekten av at de som sitter på mest data vil vinne frem i stadig flere marked.
  6. Hvorfor er det selvsagt at elbiler blir solgt med rabatt og ikke prisøkning blir tatt ut på fossilbilene som faktisk slipper ut mer enn kravet? Samt OM de senker elbiler med 100000+ kr i rabatt så skal du se det får satt fart på salget og antallet alene driver utviklingen og prisene enda mer ned til en raskere dato for når elbiler er klart billigere enn fossilbiler i et livsløpsperspektiv. Tror andelen nybiler er snudd i elbilens favør i europa allerede i 2030. Etter det blir fossilbiler en ting for spesielt interesserte og sannsynligvis med forbud endel steder som ikke lenger trenger å ta hensyn til fossilbilens problemer som ventilasjon i tuneller m.m.. Med google som har avtaler med audi++ er jeg egentlig spent på når de velger å forandre markedet.
  7. Olaf: er endel som tåler for lite og tror for mye. For min del synes jeg f.eks. du holder deg godt innafor og skjerper diskusjonen noe med de småsleivete kommentarene dine. Men som sagt. Document.no folk respekterer jeg ikke rett og slett. Jeg ser de som et alvorlig problem og tegn på hvordan fakenews og kreftene bak det fungerer altfor godt. Som hånd i hanske med behovet for å bekrefte verdenssynet sitt og ha noe annet/andre å skylde på. Jeg synes de kreftene der er skumle.
  8. Mautica: leser du noen av de andre kommentarene som han viser til så viser de total mangel på kildekritikk. Document.no er faktisk en av de man ikke kan vise til om man vil bli respektert som menneske. Han mener ikke deg.
  9. Elbil eier selv og det er helt greit. Fint at de setter opp for fossilbil og elbil bør jo også trappes opp gradvis. Parkeringsplasser koster jo penger som kunne gått til kollektivt og alt annet man trenger av tjenester.
  10. Bedre argument enn disse document.no psykopatene Pirkko. Uten at jeg kan noe særlig om dette så er det vel ikke sånn at man mener skogen tok fyr fordi det var 42 grader? Det blir stråmann argumentasjon. Sammenhengen med varmen har jo med at alt blir knusktørt og derfor sprer brannen seg lettere når noe først har startet å brenne. Det er jo skog tilsvarende nesten hele norske skogen som har brent ned. Det er jo ikke sånn at vi fjerner brennbar biomasse i hele den norske skogen vår. Derfor. Når det blir veldig tørt, og det vil alltids starte en brann om det er lyn eller mennesker, så sprer brannen seg lettere. Derfor har vi jo meldinger om ekstrem skogbrannfare iblant her også. Det blir det jo nettopp pga. lite nedbør og varme.
  11. Flott! På tide å gå gjennom studieporteføljen. Et av de viktigste samfunnsgrepene for å være forberedt for morgendagen
  12. Nessuno: Det er f.eks. subsidiering av havvindparken jeg snakker om. Og CO2 avgifter. Enhver Enovainvestering er jo eksempler på dette. Varmepumper f.eks. Det at du ikke har oversikt over ethvert godt tiltak som allerede fungerer der ute betyr ikke at alle som snakker miljøets sak er drømmere. De bare kan ikke ramse opp ethvert mulige tiltak. At du ikke har fantasi nok til å tenke deg investeringer som stiller krav til investorene uten at det blir enkle sugerør til statskassen er ditt problem. Det er gode måter å rigge slike investeringssystemer til i snitt å ha en samfunnsøkonomisk god effekt. Samme med grønn skattlegging. Flere privataktører har jo gått sammen for å presse regjeringen for å skattlegge bruk av jomfruplast f.eks. for at sirkulærøkonomi skal lønne seg. Men da må ikke de bedriftene som gjør miljøbevisste valg straffes for det. Du må tenke resten selv og ikke kreve at enhver miljøforkjemper skal utrede alt for deg.
  13. Kunne lett betalt endel ekstra på månedskortet om jeg kunne sittet i en vanstørrelse bil med individuelle gode seter med plass til en laptop og muligens en ryggsekk/handlepose. Som plukket meg opp når jeg ville og uten å måtte bytte underveis. Om jeg så måtte gå til en bussholdplass hvor det muligens kunne vært mye lettere for førerløse taxier å plukke opp og stoppe, og slippe å være intelligent nok til å håndtere enhver liten krokete privatvei. Samt samkjøring ville også gå fortere om den ikke skal kjøre alle helt frem til døra.
  14. Det blir mer trafikk om man går fra egen bil til om man kjører i førerløse taxier hver for seg. Men om det er et vell av minibusser koblet til smarte systemer som sikrer minst mulig ekstra tid benyttet på reiseruten samtidig som den kjører med mange om gangen og blir plukket opp og satt av nærme der man skal så kan det bli mye mindre trengsel på veiene. Det trenger ikke være fra dør til dør men bussholdeplass til bussholdeplass men på tvers av alle ruter. Rutene tilpasses behovet for de som tar akkurat den minibussen.
  15. Subsidier i en utviklingsfase. For å hjelpe aksjeeiere med kortsiktig gevinst i panna til å investere i noe som er samfunnsøkonomisk smart på lang sikt. Det er ikke vanskeligere enn det. Eller vi kan fortsette med kortsiktig økonomisk gevinst som vi vet ikke vil bruke mye på FoU og er giret for rovdrift.
×
×
  • Create New...