Gå til innhold

SIAN-leder Lars Thorsen slått ned av voldelige motdemonstranter i Bergen.


Gjest

Innlegg som fokuserer på person blir fjernet, det samme med alt annet som er OT.

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Red Frostraven said:

Tilgang på gode kilder, pressefrihet, tiltro til pressen, og kildekritikk er essensielt for demokratiet.
Disse har vært under angrep i over 20 år nå, og uten disse så fungerer ikke demokratiet:
Demokratiet er ikke avhengig av at folk gjør opp sine egne meninger, men at de faktisk klarer å forstå verden på en god måte og ta rasjonelle valg.

...det er en stor sprekk i dette fundamentet akkurat nå -- og sprekken utvider seg i flere europeiske land og USA.

TIltro til pressen er jo strengt talt noe som avhenger av at pressen er saklig og nyansert over lang tid - personlig synes jeg de fleste avisene viser bias i mange sammenhenger. Det er vanskelig å stole på at pressen har med alle detaljer i saker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...uten medier som formidler nyheter på en objektiv måte -- hvordan kan du forstå hva som skjer i landet, utenfor bygden din..?
Gjennom hva subjektive mennesker poster på facebook..?
Gjennom uobjektive kilder som får betalt for å spre disinformasjon i politisk vinnings hensikt..?

Vi er avhengig av gode objektive medier for å være i stand til å skape en god forståelse av hva som skjer i landet.

...

Desto dårligere kilder vi har til å kunne forstå hva som skjer utenfor vårt eget snevre synsfelt, desto dårligere vår forståelse av hva som skjer i verden som er millioner av ganger større enn hva vi er i stand til å observere selv.

Vi er avhengige av at noen har som jobb å formidle hva som skjer, sortert etter relevans og samfunnsinteresse, for menneskene forskjellige steder.

Noen saker er lokalnyheter, men ikke nasjonale nyheter.
Noen saker er verdensnyheter.
Noen saker er av nasjonal interesse.

---



Det er en trend, som har eksistert lenge, med at man ikke tror på mediene om de formidler hva man ikke liker -- og grunnet dette har det blitt skapt et større og større marked for "alternative sannheter", som dannet grunnlaget for Alt-Right.

...siden det finnes millioner av steder som dekkes av tusenvis av lokale reportere er det mulig for dagens samfunn å generere en falsk forståelse av hva som foregår, gjennom å plukke nyhetssaker som er av lokal interesse fra alle steder i landet eller verden, og slå de opp med store bokstaver, samtidig som at man ignorerer lignende saker lokalt andre steder som ikke passer agendaen.
Slik får man propaganda, som blant annet SIAN er farget av.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (1 minutt siden):

Hvis folk ikke er i stand til å gjøre opp sine egne meninger, men er avhengig av tiltro til diverse autoriteter for hva de skal mene, da er jo demokratiet bare tøv i førsteomgang. Da kan jo likesågodt disse autoritetene bestemme uten alt mikkmakket med stemming og sånt. Bare sett inn VG redaksjonen på stortinget først som sist liksom?

Høres nå mer ut som en filosofi om hva som er essensielt for en Soviet-stat enn noe demokrati, det du snakker om.

Snakk om å ikke forstå helt grunnleggende konsepter i dagens samfunn, og å bomme så totalt på tilsvaret. Terningkast 1.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Red Frostraven said:

...uten medier som formidler nyheter på en objektiv måte -- hvordan kan du forstå hva som skjer i landet, utenfor bygden din..?
Gjennom hva subjektive mennesker poster på facebook..?
Gjennom uobjektive kilder som får betalt for å spre disinformasjon i politisk vinnings hensikt..?

Vi er avhengig av gode objektive medier for å være i stand til å skape en god forståelse av hva som skjer i landet.

...

Desto dårligere kilder utenfor vårt eget synsfelt, desto dårligere vår forståelse av hva som skjer.

Men hvis folk ikke er i stand til å vurdere informasjon selv, hvordan skal de da kunne vurdere om disse nyhetsformidlerne dine er bra eller dårlige?

2 minutes ago, mandela said:

Snakk om å ikke forstå helt grunnleggende konsepter i dagens samfunn, og å bomme så totalt på tilsvaret. Terningkast 1.

Nei nå ble jeg skikkelig lei meg, altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

For meg er det skremmende i seg selv og se hvordan noen antyder at man må tilhøre den politiske venstresiden for å ville demonstrere mot SIAN.

Ikke nødvendigvis. Men du ser hvem som står fram i etterkant av disse demonstrasjonene som offer. Det er folk fra venstresiden. Så også ei på 14 år fra mdg om jeg ikke husker feil. Det er også venstresiden som går ut og beskylder politiet for eskalering og vold. Jeg antar ytre venstre. De fleste fra venstresida er jo faktisk ikke radikale, men vanlig oppegående folk. 

Jeg snakker om de som har (eller har hatt inntil nylig) væpna revulosjon i partiprogrammet sitt 

Å demonstrere fredelig og saklig mot SIAN tror jeg det er enighet mellom de fleste politiske fløyer er den beste måten å møte de på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (3 minutter siden):

Klarer folk enda ikke forstå hvorfor SIAN eksisterer og har stadig økende støtte?

Hva har dette med Islam å gjøre? Ingenting.

Dette er mennesker som kun er ute etter en unnskylding for å lage kvalme og bråk. 

 

Postet av selveste sjefsrasisten Jon Helgheim. En god andreplass på min liste over Norges mest usmakelige politikere. Blir fysisk kvalm av den mannen og det han står for! Æsj! 

Endret av Psykake
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Red Frostraven said:

Tja, var jo en noe vag artikkel som ikke helt løste problemet jeg satte frem. Å vurdere om det er "folk jeg stoler på" eller "folk som vet hva de snakker om" eller å "sjekke om kilden er troverdig" er jo et problem dersom jeg ikke er i stand til å vurdere informasjon selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (7 minutter siden):

Tja, var jo en noe vag artikkel som ikke helt løste problemet jeg satte frem. Å vurdere om det er "folk jeg stoler på" eller "folk som vet hva de snakker om" eller å "sjekke om kilden er troverdig" er jo et problem dersom jeg ikke er i stand til å vurdere informasjon selv.

Handler ikke at du skal vurdere selv. Det handler om at man har mental kapasitet til å undersøke den som kommer med påstanden, om andre kommet med samme påstand osv. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (38 minutter siden):

Hva har dette med Islam å gjøre? Ingenting.

Dette er mennesker som kun er ute etter en unnskylding for å lage kvalme og bråk. 

Å si at det har ingenting med islam å gjøre er vanvittig kunnskapsløst og ignorant.

Du sier jeg er unyansert, men her viser du i hvertfall hvor unyansert du er. Du burde i det minste kunne innrømme at det har litt med islam å gjøre. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Just now, Psykake said:

Handler ikke at du skal vurdere selv. Det handler om at man har mental kapasitet til å undersøke den som kommer med påstanden, om andre kommet med samme påstand osv.

Ja, sunn fornuft med andre ord. Var jo det som var poenget mitt, må jo ha litt tillit til at folk greier det der på egenhånd uten at det behøves noen sensur eller slikt som den andre personen jeg diskuterte dette med impliserte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (1 minutt siden):

Å si at det har ingenting med islam å gjøre er vanvittig kunnskapsløst og ignorant.

Du sier jeg er unyansert, men her viser du i hvertfall hvor unyansert du er. Du burde i det minste kunne innrømme at det har litt med islam å gjøre. 

På hvilken måte kan man fastslå at de idiotene som sparker på politibiler gjør det pga Islam? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Alexander4840 said:

Spark i hodet på en liggende person og stein i hodet.
Det er bare flaks det gikk så "bra" det gjorde med Thorsen, han kunne lett ha blitt drept. 

Disse to personene iallefall burde siktes for drapsforsøk. 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (2 minutter siden):

Ja, sunn fornuft med andre ord. Var jo det som var poenget mitt, må jo ha litt tillit til at folk greier det der på egenhånd uten at det behøves noen sensur eller slikt som den andre personen jeg diskuterte dette med impliserte.

Problemet er at mange mennesker ikke greier det. Det er bare å se hva som ukritisk deles på Facebook. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

På hvilken måte kan man fastslå at de idiotene som sparker på politibiler gjør det pga Islam? 

De roper blant annet "Allahu Akbar" og er tilstede på en demonstrasjon knyttet til islam.

Hva er ditt grunnlag for å si at det har ingenting med islam å gjøre?

Husker du karikaturstriden? Hele Midtøsten sto i fyr og flamme på grunn av noen tegneserier. Voksne menn. Ikke bare unge gutter.

Hadde det heller INGENTING med islam å gjøre?

Du er virkelig en vanskelig og frustrerende person.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...