Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Subara skrev (20 timer siden):

https://www.tv2.no/sport/kommentarfeltet-kokte-etter-17-mai-innlegg-brutal-rasisme/18870446/

– Mer nå enn før

Daglig leder i Antirasistisk Senter, Umar Ashraf, reagerer sterkt når han leser gjennom Bullens kommentarfelt. 

– Jeg reagerer først og fremst på hvor åpen og brutal rasismen er. Kommentarer som «go back to Africa» og sammenligninger med aper. Det er ren rasisme, og det er viktig å kalle det for det. Dette viser at enkelte fortsatt mener norskhet er knyttet til hudfarge, sier han. 

---

I 2020 ble Bullen spyttet etter da hun brukte bunad på nasjonaldagen. Hun merker også en forskjell fra da til nå. 

– Det blir alltid mer og mer kommentarer. For meg er det mer rasisme nå enn det har vært tidligere. 

– Hva tror du er grunnen til det? 

– Det har jo litt med at folk tør å gjemme seg bak skjermer mer nå enn før. Da blir det lettere å slenge med slike kommentarer, mener hun. 

---

Men spesielt én ting synes Bullen det er viktig å understreke, dette er ikke slik hun opplever Norge. Hun forteller at de fleste kommentarene hun har fått er fra utenlandske kontoer. 

At Norge er et land hvor våre største idrettshelter ikke kan legge ut et 17. mai-bilde uten å bli møtt med bølger av grov rasisme bør flere ta innover seg.

Veldig mye rasisme på norsk X også. Det har gått en slags kampanje i det siste om at Grace Bullen er det de kaller "notwegian". Flere som skriver slike ting under fullt navn, som er litt nytt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forøvrig var de to siste bøkene til Sumaya Jirde gode beskrivelser av en oppvekst med rasisme i Norge, en verdifull innsikt i et fenomen mange bare har et overfladisk forhold til.
Et liv i redningsvest er en terapautisk tekst som henvender seg til den yngre Jirde i du-form, og Om kamp, om kjærlighet handler om hvor tøft det var å gå igjennom disse opplevelsene igjen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

[...]Djordje Wilms (18), som i august i fjor drepte Tamima Nibras Juhar (34) på et botreningstiltak på Kampen i Oslo, var inspirert av tidligere høyreekstreme terrorangrep, nazistisk ideologi og den norske muslimfiendtlige organisasjonen Stopp islamiseringen av Norge (SIAN).

Det bekreftet 18-åringen da rettssaken mot ham startet i Oslo tingrett i dag.
Han erkjenner nå straffskyld for det rasistiske drapet, men forsøker å få fengselsstraff i stedet for en forvaringsdom.

Ifølge drapsmannen var hans viktigste direkte inspirasjonskilde manifestet til den høyreekstreme terroristen Brenton Tarrant, som i 2019 skjøt og drepte 51 mennesker og skadet ytterligere 40 i angrepet på to moskeer i Christchurch i New Zealand.
Wilms, som ble nysgjerrig på Tarrant fordi den norske terroristen Philip Manshaus hadde referert til ham, var også sterkt påvirket av Anders Behring Breiviks begrunnelse for terrorangrepet 22. juli 2011.
Så sent som drapsdagen skal 18-åringen ha sett timevis med videoer om Tarrant og Breivik.

Filter Nyheter har tidligere avdekket at Wilms sympatiserte med det høyreekstreme partiet Alliansen og chattet med nynazister i partiets kanal på Telegram, og at han bare to uker før drapet betalte penger til SIAN.
I dag bekreftet han medlemskap i organisasjonen:

– Jeg meldte meg inn i SIAN fordi vi hadde like meninger om muslimer, sa Wilms, som har forklart i avhør at han var inspirert av SIAN.

Tamima, som var eneste ansatte sammen med Wilms da han angrep henne, ble drept med minst 69 knivstikk.
Wilms forsøkte å skamfere offeret ytterligere fordi han hadde tenkt å posere med liket på bilder han kunne spre i sosiale medier for å inspirere meningsfeller til mer vold.

– Jeg ville at andre skulle gjøre det samme. Jeg kjempet for hvit makt, sa Wilms i retten mandag.

Wilms bekrefter i retten at han vurderte å også drepe en annen beboer, en muslimsk gutt.
Etter drapet på Tamima så han for seg å stjele et skytevåpen og drepe så mange muslimer som mulig i en moské i Hønefoss, men ga etterhvert opp å finne transport, da han verken fant kollektivmuligheter eller fikk til å kapre en bil i Oslo.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 5/4/2026 at 1:17 PM, Atib Azzad said:

Islam er ikke en religion.

Jeg fikk meg en aha opplevelse for noen år siden.

Jeg satt med en person fra Thailand på Gardermoen.  Så kom det en gjeng thaier med muslimsk bekledning og jeg reagerte med instinktiv avsky.

Det kan fort ha noe med å gjøre at thailandske muslimer regelmessig driver med bombeangrep og generelt oppfører seg truende og driver inn jizya.  Jeg har hatt venner som har blitt rammet av dette avskummet.  Motstand mot islam er ikke rasisme, det er rasjonalisme.

Samme "rase", men på samme måte som når jeg møter f.eks pinsevenner (Beklager Tussi), så reager jeg instinktivt med motvilje.  Ikke like stor motvilje som mot muslimer, men likefullt motvilje.

• Liker 3
Skrevet
2 minutes ago, Fatninja said:

Jeg fikk meg en aha opplevelse for noen år siden.

Jeg satt med en person fra Thailand på Gardermoen.  Så kom det en gjeng thaier med muslimsk bekledning og jeg reagerte med instinktiv avsky.

Det kan fort ha noe med å gjøre at thailandske muslimer regelmessig driver med bombeangrep og generelt oppfører seg truende og driver inn jizya.  Jeg har hatt venner som har blitt rammet av dette avskummet.  Motstand mot islam er ikke rasisme, det er rasjonalisme.

Samme "rase", men på samme måte som når jeg møter f.eks pinsevenner (Beklager Tussi), så reager jeg instinktivt med motvilje.  Ikke like stor motvilje som mot muslimer, men likefullt motvilje.

Bro, hvem bryr seg om dine hatefulle anekdoter?

• Liker 5
Skrevet
3 hours ago, Atib Azzad said:

Bro, hvem bryr seg om dine hatefulle anekdoter?

Nei si det.   Jeg liker ihvertfall ikke muslimer.  Ikke på grunn av rase, men på grunn av at de i store deler av verden er hatefulle undertrykkere, inkludert i Norge.

• Liker 2
Skrevet
6 minutes ago, Fatninja said:

Nei si det.   Jeg liker ihvertfall ikke muslimer.  Ikke på grunn av rase, men på grunn av at de i store deler av verden er hatefulle undertrykkere, inkludert i Norge.

Jeg vet ikke hva du tenker det er å diskutere, vil du jeg skal utfordre deg på tanken om å dømme individer for handlinger begått av andre som du mener tilhører samme gruppe?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Finnes ikke rasisme i Norge. Ingen som hater svarte. Ja, det kan gi en påvirkningskraft, men til syvende og sist, så er det kulturen som fremmer rasisme hos befolkningen.

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
Fatninja skrev (9 minutter siden):

Hatet du Malcom X, den borgerrettighets aktivist som bidro stort til å redusere rasisme?

• Liker 3
Skrevet
Fatninja skrev (11 timer siden):

Er det en ting som er sikkert med abrahamittisk religion så er det at de skaper hatgrupper, de hater andre, de hater seg selv og de generelt hater folk som ikke bøyer og bukker seg i støvet for deres latterlige krav, men islam er ikke alene om det, og det er fremdeles religion, det bare de at religion generelt er noe forbanna hatefullt dritt.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (På 26.5.2026 den 12.21):

At Norge er et land hvor våre største idrettshelter ikke kan legge ut et 17. mai-bilde uten å bli møtt med bølger av grov rasisme bør flere ta innover seg.

Som det ble påpekt til meg da jeg la ut saken om Bullen: de fleste stygge kommentarene hun fikk var på engelsk. Altså fra utlandet. Med nettet så kan rasister i alle land sitte å kommentere på alt, dermed virker det mye mer massivt enn før.

Dette narrativet om at Norge er et spesielt rasistisk land stemmer rett og slett ikke. Studier viser at Norden er minst rasistisk i verden. Det er mest rasisme i muslimske land (spesielt i Midtøsten) og enkelte afrikanske land + India. Derfor stiller jeg meg undrende til at Antirasistisk senter misbruker slike hendelser til å tegne et mørkt bilde av Norge, helt uten å få noen kritiske spørsmål av mediene.

Uansett er det skammelig at hun i det hele tatt får slike kommentarer, godt at hun fikk overveldende mengde likerklikk og positive kommentarer.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (3 timer siden):

Som det ble påpekt til meg da jeg la ut saken om Bullen: de fleste stygge kommentarene hun fikk var på engelsk. Altså fra utlandet. Med nettet så kan rasister i alle land sitte å kommentere på alt, dermed virker det mye mer massivt enn før.

Dette narrativet om at Norge er et spesielt rasistisk land stemmer rett og slett ikke. Studier viser at Norden er minst rasistisk i verden. Det er mest rasisme i muslimske land (spesielt i Midtøsten) og enkelte afrikanske land + India. Derfor stiller jeg meg undrende til at Antirasistisk senter misbruker slike hendelser til å tegne et mørkt bilde av Norge, helt uten å få noen kritiske spørsmål av mediene.

Uansett er det skammelig at hun i det hele tatt får slike kommentarer, godt at hun fikk overveldende mengde likerklikk og positive kommentarer.

Jeg hører du sier det, men fordommer mot muslimer speiler fordommene mot jødene ned til minste detalj -- og er for det meste dårlig skjult rasisme.

Sitat

There’s a doleful little game that staff at the Refugee Council sometimes play. They show visitors press cuttings about refugees and asylum seekers from the 1900s, 1930s and today, and ask them to guess when they were published. Most people get it wrong. They assume that Jewish refugees were welcomed, at least in the 1930s, with a tolerance that has traditionally been seen as a beacon of Britishness. They’re shocked to discover that rabid intolerance - among both press and government - has a strong British pedigree. As Tony Kushner, professor of history at the University of Southampton, says, “The Daily Mail has been an anti-alien newspaper since the 1900s. There’s great continuity.”

Sitat

Although the immediate aftermath of the second world war saw the arrival of a large number of refugees, very few were Jewish Holocaust survivors. British postwar immigration policy deliberately excluded Jews (and non-white immigrants) because it didn’t consider them assimilable. Today, asylum seekers are routinely accused of fomenting the racism that they encounter. Similarly, cabinet minutes of 1945 claimed that “the admission of a further batch of refugees, many of whom would be Jews, might provoke strong reactions from certain sections of public opinion. There was a real risk of a wave of anti-semitic feeling in this country.” Yet they had no compunction in admitting the entire Ukrainian membership of the Galician division of the Waffen-SS.

Sitat

The catch-22 in operation today also has historical resonance. In the 1930s, it was widely believed that if refugees found work, they were taking jobs from the British-born. If they didn’t, they were living off the state - a formulation that has barely changed in more than 60 years. And just as David Blunkett has proposed that the children of 3,000 new asylum seekers should attend special schools in new pilot accommodation centres to prevent them “swamping” local schools, so legislation was enacted in the 1930s limiting the intake of Jewish pupils into state schools to less than 5% of the total

https://www.theguardian.com/uk/2002/jun/08/immigration.immigrationandpublicservices

Det samme gjelder Norge.

Fortidens fordommer -- og deres varselskilt -- er så overmalt av rosemaling at samme holdninger gjenoppstår uten at folk er klar over hvilke stier de tråkker opp igjen.

...det var ikke bare rase, men også kultur, forestillinger om befolkningserstatning og samfunnsøkonomiske kostnader inkludert økt kriminalitet, som lå bak fordommene.

Rasisme vedkjenner man seg ikke lengre med, for det er jo bare jødene/muslimene sin kultur og manglende integrering, og ansette problematiske fellesskap med hverandre på bekostning av samfunnet, man har problemer med i dag.

Som også var problemene rasister hadde ned andre raser den gang da -- men som de tilskrev raseforskjeller.

Så hva skal man kalle dette problemet?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Fatninja skrev (På 1.6.2026 den 23.45):

Det er like rasjonelt som å si at man liker ikke kristne p.g.a. Ku Klux Klan.

Det vil alltid være noen ekstreme radikale religiøse som misbruker religionen for å oppnå makt og innflytelse. Det betyr ikke at det gjelder ALLE som følger den religionen.

Og JO, Islam er definitivt en religion. Selv om ikke du liker det.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (På 2.6.2026 den 7.15):

Likefullt er det massevis av kommentarene som kommer fra nordmenn.

Det er også haugevis av grov rasisme rettet mot Bullen i andre fora som ikke er under hennes innlegg, som på Facebook og X. Skrevet av nordmenn, noen under fullt navn.

Sitat

Dette narrativet om at Norge er et spesielt rasistisk land stemmer rett og slett ikke

Dette er du veldig opptatt av å skrive hver eneste gang det er en ny sak om rasisme i Norge, som om noen har hevdet at Norge er et spesielt rasistisk land. Såvidt jeg ser er det ingen her som har fremmet "dette narrativet" denne gangen heller?

Problemet er at vi har for mye rasisme, og det må alltid bekjempes enten det er mye eller lite sammenlignet med andre land, og disse sakene er fæle uavhengig av hvor Norge "rangeres" internasjonalt.

Nok en sak i dag:

Pepret med rasistiske kommentarer etter bunads­video
https://www.vg.no/nyheter/i/Wv7W5K/nedrent-av-rasistiske-kommentarer-paa-tiktok-likestillingsminister-lubna-jaffery-raser

Emanuel Bereket Beyene anslår å ha fått 850 negative kommentarer på videoen der familien pynter seg for nasjonaldagen. – Jeg blir skikkelig forbanna, sier likestillingsministeren.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Likefullt er det massevis av kommentarene som kommer fra nordmenn.

Det er også haugevis av grov rasisme rettet mot Bullen i andre fora som ikke er under hennes innlegg, som på Facebook og X. Skrevet av nordmenn, noen under fullt navn.

Dette er du veldig opptatt av å skrive hver eneste gang det er en ny sak om rasisme i Norge, som om noen har hevdet at Norge er et spesielt rasistisk land. Såvidt jeg ser er det ingen her som har fremmet "dette narrativet" denne gangen heller?

Problemet er at vi har for mye rasisme, og det må alltid bekjempes enten det er mye eller lite sammenlignet med andre land, og disse sakene er fæle uavhengig av hvor Norge "rangeres" internasjonalt.

Nok en sak i dag:

Pepret med rasistiske kommentarer etter bunads­video
https://www.vg.no/nyheter/i/Wv7W5K/nedrent-av-rasistiske-kommentarer-paa-tiktok-likestillingsminister-lubna-jaffery-raser

Emanuel Bereket Beyene anslår å ha fått 850 negative kommentarer på videoen der familien pynter seg for nasjonaldagen. – Jeg blir skikkelig forbanna, sier likestillingsministeren.

Den rasismen som finnes er fullstendig uakseptabel og kontraproduktiv. Hvorfor kjefte på innvandrere eller deres barn fordi de ønsker å ta del i norske verdier? Fullstendig uforståelig. De jeg har problem med er de som er her for å ødelegge Norge på sikt, som Islam.net. Den type krefter må bekjempes med alle midler og ovenfor det enorme hatet fra en del muslimske miljøer er vi altfor naive. Ikke ta de som er her for å ta del i våre verdier.

Det er svartmalingen til deg og unyttige organisasjoner som antirasistisk senter jeg reagerer på. Dere fremstiller det som at Norge er et veldig rasistisk land. Det er vi ikke. Alt av studier viser at Norge og Norden er blant de minst rasistiske land i verden, det er mest rasisme i muslimske (spesielt arabiske) land, India og noen afrikanske land. Det er selvfølgelig verdt å bemerke at mange av de rasistiske kommentarene er på engelsk og kommer fra utlandet før man svartmaler for mye. Det er en av ufordelene med internett, rasister fra alle land kan samles og angripe i samlet flokk. Da virker det mye mer massivt enn før.

Hovedproblemet vi har nå er den økende mengden gjengkriminalitet og rasistisk fornedringsran og overfall, som regel av innvandrergjenger mot enslige etnisk norske gutter. Her virker myndighetene fullstendig paralysert og ofte er disse guttene nærmest rettsløse. Det får lite eller ingen konsekvenser for innvandrergjengene å ødelegge liv. Trenden er også økende.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Den rasismen som finnes er fullstendig uakseptabel og kontraproduktiv. Hvorfor kjefte på innvandrere eller deres barn fordi de ønsker å ta del i norske verdier? Fullstendig uforståelig. De jeg har problem med er de som er her for å ødelegge Norge på sikt, som Islam.net. Den type krefter må bekjempes med alle midler og ovenfor det enorme hatet fra en del muslimske miljøer er vi altfor naive. Ikke ta de som er her for å ta del i våre verdier.

Det er svartmalingen til deg og unyttige organisasjoner som antirasistisk senter jeg reagerer på. Dere fremstiller det som at Norge er et veldig rasistisk land. Det er vi ikke. Alt av studier viser at Norge og Norden er blant de minst rasistiske land i verden, det er mest rasisme i muslimske (spesielt arabiske) land, India og noen afrikanske land. Det er selvfølgelig verdt å bemerke at mange av de rasistiske kommentarene er på engelsk og kommer fra utlandet før man svartmaler for mye. Det er en av ufordelene med internett, rasister fra alle land kan samles og angripe i samlet flokk. Da virker det mye mer massivt enn før.

Hovedproblemet vi har nå er den økende mengden gjengkriminalitet og rasistisk fornedringsran og overfall, som regel av innvandrergjenger mot enslige etnisk norske gutter. Her virker myndighetene fullstendig paralysert og ofte er disse guttene nærmest rettsløse. Det får lite eller ingen konsekvenser for innvandrergjengene å ødelegge liv. Trenden er også økende.

Det finnes antirasister som er helt avhengig av å finne rasisme der den ikke finnes for å rettferdiggjøre sin egen eksistens.
Jeg minnes litt om han som driver eller drev den instagramkontoen "rasisme i Norge" som delte videoer der unger med innvandrerbakgrunn ble korrigert for dårlig oppførsel og sniking på tog av en konduktør der man skulle fremstille konduktøren som rasist når han bare gjorde jobben sin overfor en gjeng med unger som ikke kunne oppføre seg. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Duncan skrev (2 timer siden):

Det finnes antirasister som er helt avhengig av å finne rasisme der den ikke finnes for å rettferdiggjøre sin egen eksistens.
Jeg minnes litt om han som driver eller drev den instagramkontoen "rasisme i Norge" som delte videoer der unger med innvandrerbakgrunn ble korrigert for dårlig oppførsel og sniking på tog av en konduktør der man skulle fremstille konduktøren som rasist når han bare gjorde jobben sin overfor en gjeng med unger som ikke kunne oppføre seg. 

Det gjør det absolutt. Det verste med denne "rasisme i Norge" kontoen var at han ble tatt seriøst og TVNorge holdt jo på å kansellere en av deres mest populære serier noensinne ("Nissene over skog og hei") pga denne kontoen klaget på blackface.

Denne type troll ødelegger for de sakene som er reell rasisme, som den Snikpellik tar opp.

• Liker 2
Skrevet (endret)

OK, nå er det ikke lenger kun venstresiden som ønsker å islamifisere Norge, ifølge kulturkrigere.

Når fiendebildet har blitt utvidet til å inkludere sentrumshøyre/moderate høyre, da burde alarmbjellene ringe.

Og få ting skriker visst islamifisering høyere enn solcellepaneler på taket, ifølge ....... en eller annen form for logikk.

Kan være en illustrasjon av kart og tekst

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...