Gå til innhold

Nei, Bergen er faktisk ikke Norges elbilkommune. Sjekk tallene for ditt hjemsted


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Hull i hodet politikk når oppføring av bompengegalger er det som skal til for at en får økning i elbiler i innlandet. Spredningen av elbiler viser hvor syken med bompengegalger er alvorligst. Kombinert med hvor en er absolutt avhengig av ferge. Andelen elbiler viser mislykket politikk på andre felt.

Lenke til kommentar

Grunnene til at det er mindre elbiler i distriktene, f.eks i Skjåk der det nesten ikke er en eneste elbil, er flere. Gjennomsnittsalderen på bilparken i distriktene er høyere. I Skjåk er den faktisk 18,2 år! https://www.tv2.no/a/11005150/
Gjennomsnittsinntekten er lav, man har lav utdannelse, høy gjennomsnittsalder, de fleste lever av jordbruk. De unge flytter vekk og folketallet går ned. Bygdedyret lever godt: Man skal ikke skille seg ut, ting skal være som det alltid har vært. Dermed kjøper man Toyota eller Subaru med firhjulstrekk. Elbil blir utenkelig. For det ville kreve at man tenker nytt.
Den rake motsetningen er å ta en tur på NTNU. Tror man finner veldig få elbilhatere blant unge data- og elektroingeniørstudenter f.eks :) 

Endret av kromatisk aberrasjon
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det blir for lett å si at man hater elbiler fordi man ikke er enig i skattelette for en type biler. Om elbiler hadde samme antall avgifter som det man betaler for bruk av bensin og dieselbiler i innkjøp og bruk, så hadde mange vært mindre kritiske. Det er også få alternativer til de bilene mange på landsbygda eier. Hvor mange brukte elbiler kan man kjøpe til under 100 000 kr som har samme nytten som en Toyota Hiace og Hilux, eller Passat og Mondeo? For mange så vil disse elbilene aldri komme og man straffes for å holde på bilen så lenge man kan via høye avgifter og man sponser de som kjører skattefritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, FrihetensRegn said:

Hvor mange brukte elbiler kan man kjøpe til under 100 000 kr som har samme nytten som en Toyota Hiace og Hilux, eller Passat og Mondeo? 

Per dags dato er det lite brukbart å velge mellom for under 100 000kr, og man burde helt klart gå for noe annet da.

Men om noen år får man nok gode elbiler til under 100 000kr som kan gjøre samme nytten.

I natt ble det jo mulig å velge krok på Model Y også, 1600kg faktisk. Dette er en bil det vil florere av på veiene i Norge og de havner nok på bruktmarkedet til fine priser etterhvert. Kan nok fint erstatte en Mondeo eller Passat da iallefall.

VW jobber jo med en stasjonsvogn også, men lover ikke godt det de (ikke) har levert hittil.

Hilux og Hiace blir det nok enda en stund til man får noe billig erstatning for.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (17 minutter siden):

Hvor mange brukte elbiler kan man kjøpe til under 100 000 kr som har samme nytten som en Toyota Hiace og Hilux, eller Passat og Mondeo? For mange så vil disse elbilene aldri komme og man straffes for å holde på bilen så lenge man kan via høye avgifter og man sponser de som kjører skattefritt.

Det er jo som å kreve en "helt ny bil" til bruktbilpriser ettersom utvalget er meget lite enda. Men man får jo 2013modeller med T på panseret til 200k og opp. Om 10 år så er sikkert bildet annerledes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Elbilsalget generelt bestemmes av bomveier, parkering og fergetrykket på den enkelte. Å hevde noe annet beror på uvitenhet. Kjenner ikke så mange som har elbil, men blandt de få jeg kjenner som har eid elbil, byttet stadig flere av de tilbake til fossilbil igjen etter kort tid for å få et bedre liv.

En nye trend blandt mange fossilbileiere er at de ikke lenger ønsker å kjøpe nye biler pga av mange elektroniske feil, spesielt om vinteren, som raskt blir dyrt. Derfor har de begynt å handle brukte fossilbiler gjerne over 5 år gamle.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Sivert Sæterbø said:

Elbilsalget generelt bestemmes av bomveier, parkering og fergetrykket på den enkelte. Å hevde noe annet beror på uvitenhet. Kjenner ikke så mange som har elbil, men blandt de få jeg kjenner som har eid elbil, byttet stadig flere av de tilbake til fossilbil igjen etter kort tid for å få et bedre liv.

En nye trend blandt mange fossilbileiere er at de ikke lenger ønsker å kjøpe nye biler pga av mange elektroniske feil, spesielt om vinteren, som raskt blir dyrt. Derfor har de begynt å handle brukte fossilbiler gjerne over 5 år gamle.

Her jeg bor har vi verken bompenger, problemer med parkering eller ferger med stor trafikk.

Alikevell begynne det å florere med elbiler.

Av alle jeg kjenner med elbil så kunne ingen av dem noensinne tenke seg å gå tilbake til fossil.

Men mulig de du kjenner eide en dårlig elbil i utgangspunktet? Kan godt forså at en Renault Twizy eller noe må være skikkelig dritt å eie selv om det er elbil.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Complexity skrev (1 time siden):

Her jeg bor har vi verken bompenger, problemer med parkering eller ferger med stor trafikk.

Alikevell begynne det å florere med elbiler.

Av alle jeg kjenner med elbil så kunne ingen av dem noensinne tenke seg å gå tilbake til fossil.

Men mulig de du kjenner eide en dårlig elbil i utgangspunktet? Kan godt forså at en Renault Twizy eller noe må være skikkelig dritt å eie selv om det er elbil.

 

Hvilken kommune bor du i? Blir en vanskelig anekdote når du bare sier at det "florerer". :)

Lenke til kommentar

Vi bor i Innlandet og vurderer ikke elbil engang, nye bommer eller ikke. Dårlig utbygd ladeinfrastruktur, få aktuelle biler som kan trekke henger, og el fungerer dårligere og med enda kortere rekkevidde når det er kaldt om vinteren. VI kjører også såpass lite i året at vi skal kjøre i en del år med elbil før denne faktisk blir mer miljøvennlig enn en fossilbil, selv om dette kan endre seg med tiden.

En ladehybrid er heller ikke spesielt brukbart, spiser mye bagasjeplass eller fordyrer bilen såpass mye at uaktuelt. Jeg har prøvekjørt en Volvo V60 hybrid. God bil å kjøre, men alt for dyr, og den korte rekkevidden på el er helt meningsløs. Vi skal heller ikke kjøre spesielt langt rundt til byer i Mjøsdistriktet før disse alt for tunge ladehybridene må kjøre på drivstoff uansett. Vi har nå leid en Audi A3 bensin midlertidig når bilen vår dessverre måtte kondemneres (En Audi a4 2002 modell) pga tåpelige nye EU såkalte miljøkrav (bilen brukte litt mye olje som de feilaktig påsto at kom inn i kupeen, motoren måtte tas ut). Det er som regel mer miljøvennlig å beholde gamle biler enn å produsere en ny mer miljøvennlig en. Varianten som er ladehybrid spiser alt for mye bagasjerom. Hadde jeg vist at Corona krisen kom med utsatt EU kontroll hadde jeg ikke levert inn bilen.

Det vil nok komme flere elbiler etterhvert som trekker henger og som har riktig størrelse. Men vi vil nok ikke vurdere disse før batteriteknologien og produksjonsmåten av el bil batterier blir vesentlig bedre enn det den er i dag, og det vil ta tid. Vi stiller også store spørsmålstegn med miljøvennligheten på batteriprodusjon for elbiler slik det fungerer i dag. Det er en grunn til at kun 3% av bilparken i Ringsaker er el biler.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, failern said:

Hvilken kommune bor du i? Blir en vanskelig anekdote når du bare sier at det "florerer". :)

Tromsø :)

Hjelper nok litt at vi har Både Tesla Showroom og servicecenter her (mye inn/ut trafikk fra elbiler på bygda) men det er sykt mange E-tron også.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Complexity skrev (5 minutter siden):

Tromsø :)

Hjelper nok litt at vi har Både Tesla Showroom og servicecenter her, men det er sykt mange E-tron også.

4% er jo godt unna typiske ferge/bomring-kommuner da, men utviklingen er lovende! 

Lenke til kommentar
Sivert Sæterbø skrev (2 timer siden):

Elbilsalget generelt bestemmes av bomveier, parkering og fergetrykket på den enkelte. Å hevde noe annet beror på uvitenhet. 

Det stemmer ikkje. Det er også ein del som kjøper elbil utan at det er slike småutgifter til bom, parkering eller ferje som er utslagsgivande. 

Elbil er også eit godt alternativ til dei som ikkje har behov for å pendle over lange avstandar og som har mykje småkøyring. Det er ikkje alle som har køyrebehov som er tilpassa dieselbil. 

Det å kunne dekke heile ladebehovet i eiga garasje er i seg sjølv ein stor fordel som sparer deg for både tid og utgifter. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og mange kjøper det nok for å få en litt bedre hverdag.

En kjøretur for meg i Nord-Norge med min forrige Dieselbil startet ofte med at bilen ikke ville starte (Diesel blir som sirup når det blir -20 eller kaldere ute) og når man har fått liv i den må man skrape alle rutene, også må man kjøre i 30 minutter før motoren har fått driftstemperatur så man får varme i den.

Ikke mye smil på meg under den kjøreturen.

Mens elbilen er varm og isfri hver gang jeg skal ut og kjøre, og trenger ikke bekymre meg for om jeg får start. Og det er hærlig.

Finnes mye fine løsninger med webasto og slikt da og det hjelper godt på, og noen Hybrider har vel elektrisk varmeapparat i dag. Men aldri at jeg kunne kjøpt en diesel igjen nå altså.

Er litt som å få seg oppvaskmaskin for første gang. Det gikk greit uten, men har du først hatt det så klarer du deg aldri uten.

Endret av Complexity
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Complexity skrev (25 minutter siden):

Og mange kjøper det nok for å få en litt bedre hverdag.

En kjøretur for meg i Nord-Norge med min forrige Dieselbil startet ofte med at bilen ikke ville starte (Diesel blir som sirup når det blir -20 eller kaldere ute) og når man har fått liv i den må man skrape alle rutene, også må man kjøre i 30 minutter før motoren har fått driftstemperatur så man får varme i den.

Ikke mye smil på meg under den kjøreturen.

Mens elbilen er varm og isfri hver gang jeg skal ut og kjøre, og trenger ikke bekymre meg for om jeg får start. Og det er hærlig.

Finnes mye fine løsninger med webasto og slikt da og det hjelper godt på, og noen Hybrider har vel elektrisk varmeapparat i dag. Men aldri at jeg kunne kjøpt en diesel igjen nå altså.

Er litt som å få seg oppvaskmaskin for første gang. Det gikk greit uten, men har du først hatt det så klarer du deg aldri uten.

Opplever du ingen utfordringer i - 20 med elbilen? Såvidt jeg ser taper batteriet 50% ytelse og lading er umulig. 

https://batteryuniversity.com/learn/article/discharging_at_high_and_low_temperatures

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Extreme_temperatures

Det aller beste må vel uansett være å ha garasje... :)

Lenke til kommentar
8 minutes ago, failern said:

Opplever du ingen utfordringer i - 20 med elbilen? Såvidt jeg ser taper batteriet 50% ytelse og lading er umulig. 

https://batteryuniversity.com/learn/article/discharging_at_high_and_low_temperatures

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery#Extreme_temperatures

Det aller beste må vel uansett være å ha garasje... :)

Opplever ingen problemer i -20 grader nei. Ikke i -30 grader heller forsåvidt.

Batteriet taper 50% ytelse? ?

Batteriet varmes opp om det trenges så lading og ytelse er ikke noe problem det heller. Skal jeg f.eks på en Supercharger så varmes batteriet til 50 grader før jeg ankommer uansett utetemperatur.

Forøvrig får man bare brukt kansje 20% av ytelsen på vinteren uansett. Bare spøling.

Men selvfølgelig kjøper man en Nissan Leaf eller noe uten mulighet for oppvarming av batteri så sitter man i saksa. Sikkert derfor man ikke ser mye slike biler i Nord-Norge.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...