Jump to content

Hans Reier Sigmond

Medlemmer
  • Content Count

    2
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. Det må komme innstramminger i avgifter både for ladbare og ikke ladbare hybrider og elbiler. Disse sliter like mye på veien, lager like mye kø, tar opp like mye parkeringsplasser som fossilbiler. Det mest riktige hadde vært å differensiere på avgifter når det gjelder engangsavgiften, men ikke disse andre avgiftene. CO2 avgifter på fossilbiler kan jo likegodt tas som en del av drivstoffavgiften. Og elbiler er heller ikke nullutslippsbiler, det er en feil konklusjon. Store hybrider har i snitt mer utslipp enn en mindre bensin- eller dieselbil. Og staten må få inn penger for å finansiere veier og kollektivtransport. Spørsmålet er bare tidspunktet for ytterligere innstramminger og avgiftsøkninger. Etter min mening bør man uansett vente til Corona viruset er borte vekk, pga. at mange ikke kan/tør/bør kjøre kollektivt uansett i disse tider.
  2. Vi bor i Innlandet og vurderer ikke elbil engang, nye bommer eller ikke. Dårlig utbygd ladeinfrastruktur, få aktuelle biler som kan trekke henger, og el fungerer dårligere og med enda kortere rekkevidde når det er kaldt om vinteren. VI kjører også såpass lite i året at vi skal kjøre i en del år med elbil før denne faktisk blir mer miljøvennlig enn en fossilbil, selv om dette kan endre seg med tiden. En ladehybrid er heller ikke spesielt brukbart, spiser mye bagasjeplass eller fordyrer bilen såpass mye at uaktuelt. Jeg har prøvekjørt en Volvo V60 hybrid. God bil å kjøre, men alt for dyr, og den korte rekkevidden på el er helt meningsløs. Vi skal heller ikke kjøre spesielt langt rundt til byer i Mjøsdistriktet før disse alt for tunge ladehybridene må kjøre på drivstoff uansett. Vi har nå leid en Audi A3 bensin midlertidig når bilen vår dessverre måtte kondemneres (En Audi a4 2002 modell) pga tåpelige nye EU såkalte miljøkrav (bilen brukte litt mye olje som de feilaktig påsto at kom inn i kupeen, motoren måtte tas ut). Det er som regel mer miljøvennlig å beholde gamle biler enn å produsere en ny mer miljøvennlig en. Varianten som er ladehybrid spiser alt for mye bagasjerom. Hadde jeg vist at Corona krisen kom med utsatt EU kontroll hadde jeg ikke levert inn bilen. Det vil nok komme flere elbiler etterhvert som trekker henger og som har riktig størrelse. Men vi vil nok ikke vurdere disse før batteriteknologien og produksjonsmåten av el bil batterier blir vesentlig bedre enn det den er i dag, og det vil ta tid. Vi stiller også store spørsmålstegn med miljøvennligheten på batteriprodusjon for elbiler slik det fungerer i dag. Det er en grunn til at kun 3% av bilparken i Ringsaker er el biler.
×
×
  • Create New...