Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

43 minutes ago, Benbjo said:

Ja, dessverre. Folk rundt her oppfører seg omtrent som normalt. Min bedrift begynner å åpne for at folk skal tilbake på kontoret også. Er nok ikke lenge til vi får en eksplosiv vekst av syke. Vi ser jo at tallene allerede har økt på innleggelser. Blir interessant å følge. Mye tyder på at R er over 1 nå

Enig, min analys av datan som finns visar att FHIs modell borde ge en markant ökning av smittetallet efter senaste ukens platå. Enligt modellens smittetall  borde antal inlagda vara lite över 40 men är 61. Men det går ju inte att veta säkert då FHI har slutat att ge ut dagliga rapporter trots att det står att de gör det... Merker att jag blir mer och mer irriterad över det jag mer och mer tror är en mörkning av negativa resultat. 

Senaste smittetallet på 0.49 är ju också egentligen fra slutet av april då det tar lång tid fra smitte till inlägning på sjukhus.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, Evil-Duck said:

Hva indikerer at R er over 1 nå? Tror ikke vi kan se på de samme tallene.  Ellers oppfører nok flesteparten seg ikke som normalt selv om samfunnet åpner og folk omsider komme seg ut døren. De aller aller fleste har blitt langt mer oppmerksomme på hygiene, folk er flinkere til å holde avstand, bedrifter har langt strengere rutiner i forhold til smittevern og jeg er overbevist om at dette og har en effekt selv om ikke alle burer seg inne i leilghetene og husene sine lenger. 

Pga økningen i innleggelser. Er vel opp 5 fra i går 

Endret av Benbjo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 minutter siden):

Lurer på hvorfor helsevesenet får mere skryt enn andre som er i jobb. De på Kiwi f.eks.

Det er fordi de er mye mer utsatt for smitte (og har høy belastning på alle måter) enn folk som ikke jobber opp mot Corona pasienter. Også er vi spesielt glade for jobben de gjør i disse dager.

Endret av Svein M
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (27 minutter siden):

Pga økningen i innleggelser. Er vel opp 5 fra i går 

Det er opp fra 57 til 61 etter vi har hatt en jamn og fin nedgang hele veien frem til i går. En liten peak på 4 innlegelser på landsbasis er på ingen måte en sikker indikasjon av en drastisk økning av reproduksjonstall, mellom 3. og 4. mai hadde vi en lik økning som ble etterfulgt av et nytt drastisk fall.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Evil-Duck said:

Det er opp fra 57 til 61 etter vi har hatt en jamn og fin nedgang hele veien frem til i går. En liten peak på 4 innlegelser på landsbasis er på ingen måte en sikker indikasjon av en drastisk økning av reproduksjonstall, mellom 3. og 4. mai hadde vi en lik økning som ble etterfulgt av et nytt drastisk fall.

Det var vel i forbindelse med helg 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Det er opp fra 57 til 61 etter vi har hatt en jamn og fin nedgang hele veien frem til i går. En liten peak på 4 innlegelser på landsbasis er på ingen måte en indikasjon av en drastisk økning av reproduksjonstall, mellom 3. og 4. mai hadde vi en lik økning som ble etterfulgt av et nytt drastisk fall.

Husk at kurven er eksponential. Starter smått og fyker i været. Husk også inkubasjonstiden. Innleggelser kommer i slutten av den. Ikke at jeg sier at det blir en ny bølge, men at det er liten endring betyr bare at vi må være ekstra på vakt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 minutter siden):

Husk at kurven er eksponential. Starter smått og fyker i været. Husk også inkubasjonstiden. Innleggelser kommer i slutten av den. Ikke at jeg sier at det blir en ny bølge, men at det er liten endring betyr bare at vi må være ekstra på vakt.

Ikke uenig, men ser det ikke som en stor nødvendighet å svartmale situasjonen øyeblikkelig på grunn av en liten økning i innleggelser da vi har hatt en ganske lang og fin nedgang med et par økninger innimellom helt siden innlegelsene startet å gå nedover. Om det skyter rett opp den neste uken kan vi nok heller begynne å bekymre oss.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Ikke uenig, men ser det ikke som en stor nødvendighet å svartmale situasjonen øyeblikkelig på grunn av en liten økning i innleggelser da vi har hatt en ganske lang og fin nedgang med et par økninger innimellom helt siden innlegelsene startet å gå nedover. Om det skyter rett opp den neste uken kan vi nok heller begynne å bekymre oss.

Yepp.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (42 minutter siden):

Ikke uenig, men ser det ikke som en stor nødvendighet å svartmale situasjonen øyeblikkelig på grunn av en liten økning i innleggelser da vi har hatt en ganske lang og fin nedgang med et par økninger innimellom helt siden innlegelsene startet å gå nedover. Om det skyter rett opp den neste uken kan vi nok heller begynne å bekymre oss.

Antal innleggingar har flata ut på rundt 60 dei siste dagane, litt ned den eine dagen og litt opp den neste. Dette har ikkje skjedd før.

Elles håpar eg at ein ikkje opnar grensene for mykje, eller at karantenereglane blir fjerna. Spesielt viktig er det at ein ikkje opnar for at folk skal ta med seg smitte frå Sverige eller andre land med meir smitte. Reiselivet klør etter å komme i gang igjen, men eg håpar at ikkje politikarane no gjer dei same feila ein gong til som dei gjorde før 12 mars.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Lurer på hvorfor helsevesenet får mere skryt enn andre som er i jobb. De på Kiwi f.eks.

De som er smittet og kjemper for livet, blir de kjørt til Kiwi?

 

EDIT: dog setter jeg pris på kassadamen min og... ;)

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig tror jeg ikke utflatingen i innleggelser indikerer at vi får en ny bølge. Kommer sikkert et nytt fall før helgen.

Nå som antall nysmittete er så lavt, så er det lettere å teste og holde det nede. Over tid så vil man teste mindre, smittetiltakene vil forsvinne, utenlandskarantenen blir borte og været blir kaldere. Da er sjansen stor for at det sprer seg igjen.

Jeg tror derfor at vi vil få en høstbølge sammen med resten av europa.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Peppep said:

Hansker mot Covid-19 er et elendig smitteverntiltak. Både for enkeltpersoner og de fleste grupper utenfor helsevesenet. Hvis man sitter i en butikk og bruker samme hansker på tvers av kunder, så utgjør det samme risiko som å bruke de samme hendene (uten hansker) på tvers av kunder. Så man må i så fall vaske/sprite hanskene. Som man selvfølgelig kan gjøre, men det kan man også gjøre med hendene, så hvorfor ikke bare droppe hanskene og følge de generelle rådene? 

Den eneste noenlunde fornuftige bruken av hansker jeg har sett var en ansatt på Kiwi som skulle ta imot kontant betaling. Hun tok på hanske, tok imot penger, ga veksel, tok av og kastet hansken, spritet hendene og var klar for neste kunde. Med imponerende smidighet. Alle de andre i køen betalte med kort og fikk en hanskefri opplevelse. 

Enig i at hansker ikke et noe godt smittverntiltak.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

Ikke uenig, men ser det ikke som en stor nødvendighet å svartmale situasjonen øyeblikkelig på grunn av en liten økning i innleggelser da vi har hatt en ganske lang og fin nedgang med et par økninger innimellom helt siden innlegelsene startet å gå nedover. Om det skyter rett opp den neste uken kan vi nok heller begynne å bekymre oss.

Innenfor 2 uker vil vi nok se hvor det beveger seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Antal innleggingar har flata ut på rundt 60 dei siste dagane, litt ned den eine dagen og litt opp den neste. Dette har ikkje skjedd før.

Elles håpar eg at ein ikkje opnar grensene for mykje, eller at karantenereglane blir fjerna. Spesielt viktig er det at ein ikkje opnar for at folk skal ta med seg smitte frå Sverige eller andre land med meir smitte. Reiselivet klør etter å komme i gang igjen, men eg håpar at ikkje politikarane no gjer dei same feila ein gong til som dei gjorde før 12 mars.

Enig med deg. Helt til forrige uke gikk tallene ned litt og litt, mens det for første gang denne uken ikke var en nedgang ETTER helgen, men det nå heller har økt litt - samtidig som det har vært flere dødsfall på sykehusene. 

Både St. Olavs Hospital, OUS og Sykehuset innlandet har hatt en økning nå.

Det er for tidlig å si om det går oppover, men det som bekymrer meg er at vi ikke har sett en indikasjon i at smittetallene egentlig går opp, heller at det går ned, så hvorfor går ikke antall sykehusinnlagte ned lenger?

Camlon skrev (1 time siden):

Personlig tror jeg ikke utflatingen i innleggelser indikerer at vi får en ny bølge. Kommer sikkert et nytt fall før helgen.

Nå som antall nysmittete er så lavt, så er det lettere å teste og holde det nede. Over tid så vil man teste mindre, smittetiltakene vil forsvinne, utenlandskarantenen blir borte og været blir kaldere. Da er sjansen stor for at det sprer seg igjen.

Jeg tror derfor at vi vil få en høstbølge sammen med resten av europa.

Det stemmer vel bare dersom det faktisk er slik at vi har så god kontroll som det blir gitt inntrykk av. Men, som jeg har nevnt tidligere så testes det faktisk ikke mer enn før nå, faktisk mindre enn de dagene i mars vi hadde flest tester par dager - 6000 - det virker som antall tester per dag ligger på 4000-5000 nå. Så fremt at det testes mindre fordi det er mindre smitte så er det jo en god forklaring, men jeg leser at flere fortsatt blir nektet test - selv med feber og hoste. Det var vel en artikkel i dag i NRK at Oslo fremdeles ikke tester alle, mens det er mer lavterskel i Bergen og Trondheim. Dessuten har jeg f.eks. en kollega med lette forkjølsessymptomer som ikke ser verken poenget med å teste seg eller isolere seg og jeg har inntrykket av at mange tenker slik nå.

Om tallene på sykehusinnleggelser forsetter å stige utover uka, vi holder på sånn som før (med kommende 17.mai-feiringen), og det samtidig registreres få positive tester - så begynner jeg å bli veldig skeptisk for det kan isåfall tyde at på vi aldeles ikke har kontroll, men har mye og ukontrollert smitte som ikke fanges opp. Da har vi virkelig driti på draget.

Og dersom det er slik at man skal forsette å se på smittetallene og ikke på at sykehusinnlagte stiger, før man evt. handler igjen - så kan det jo bli ille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...