Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Miri skrev (1 minutt siden):

Norge må ha karantenetiltak mot utlandet så lenge viruset herjer der. Egentlig det vi skulle gjort allerede fra januar/februar, da hadde vi ikke fått smitten hit i det hele tatt. Men vi trenger IKKE videreføre strenge tiltak internt i landet. Regjeringen er derimot veldig opptatt av å åpne grensen, men begrense befolkningens frihet i landet. Hvorfor Bakvendtland? Her er det noe som stinker.

Det er vel for å vise turistnæringen at de gjør noe for å redde de. I praksis tror jeg en åpning av grensene har lite å si. Jeg tror hverken nordmenn eller andre lands borgere ønsker å feriere utenlands i år. Dette blir et ferie-i-hjemlandet-år for alle land. Men regjeringen kan altså vise til at de i hvert fall har prøvd... Det lukter konkurser lang vei og lite hjelp fra staten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (9 minutter siden):

Andre interessante ting jeg har funnet i dag. I Italia er rundt 1.1% av de døde under 50, mens i NY og Brasil er tallet over 5%! Det er en ganske voldsom forskjell. Lurer på hvorfor. I USA kan man jo tenke seg at det er pga høy andel folk med nokså usunn livsstil, men Brasil? 

Mer usunne folk i USA ja. Brasil har de elendig helsevesen spesielt i Manaus i Amazonas. De sliter også med alle andre tropiske sykdommer som Zika og  Dengue. Sikkert ikke heldig å ha de pluss coronavirus.

Lenke til kommentar

Dagens tall fra Sverige:

69 nye dødsfall - 3529 totalt
637 nye påvist smittede - 28.582 totalt

Men det er også gode nyheter, antall intensivpasienter flater ut litt i Sverige ifølge Folkhälsomyndigheten. 414 på intensiv med respirator. 1615 totalt innlagt nå. Fortsatt "hårdt belastat i sjukvården" men "stabilt läge". Belastningen på "personalet er på bristpunktet men man klarar seg endå bra".

De opplyser også at flokkimmunitet ikke lenger er et mål.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Det er vel for å vise turistnæringen at de gjør noe for å redde de. I praksis tror jeg en åpning av grensene har lite å si. Jeg tror hverken nordmenn eller andre lands borgere ønsker å feriere utenlands i år. Dette blir et ferie-i-hjemlandet-år for alle land. Men regjeringen kan altså vise til at de i hvert fall har prøvd... Det lukter konkurser lang vei og lite hjelp fra staten.

Problemet sett fra et norsk ståsted er jo at det for en svenske - gitt at karantenebestemmelsene avvikles - er få grunner til ikke å dra på Norgesferie i år.

Mens det for koronatiltaksleie nordmenn er tilsvarende få grunner til ikke å dra på harry- og heisatur til Sverige. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Really useful analysis – in the first 3 days after exposure to SARS-CoV-2, there's a high chance of falsely concluding that the person is negative. Suggests very small window in which it's posible to detect infections in the crucial pre-symptomatic period.

https://twitter.com/AdamJKucharski/status/1260839061318705152

Stor mulighet for falsk negativ prøve de første tre dagene etter man har vært i kontakt med smitte.

Lenke til kommentar
Miri skrev (1 time siden):

Norge må ha karantenetiltak mot utlandet så lenge viruset herjer der. Egentlig det vi skulle gjort allerede fra januar/februar, da hadde vi ikke fått smitten hit i det hele tatt. Men vi trenger IKKE videreføre strenge tiltak internt i landet. Regjeringen er derimot veldig opptatt av å åpne grensen, men begrense befolkningens frihet i landet. Hvorfor Bakvendtland? Her er det noe som stinker.

Fordi at smitten allereie er her, og vil blomstre opp dersom ein går vekk frå alle anbefalingar og tiltak. Å stenge grensene ville ha hatt størst effekt før smitten fekk etablert seg.

Elles er det ikkje berre i Oslo at det er smitte. Det er det også i Bergen, Trondheim og mange andre stader. Andre stader finst det ikkje smitte. Eg vil tru at smitten i Vestland fylke er konsentrert i Bergensområdet. I Sogn og Fjordane har det ikkje vore registrert nye smittetilfelle på ein månad, det totale antalet smitta i Helse Førde sitt område (Sogn og Fjordane) er på 50. Mange kommunar har ikkje hatt eit einaste smittetilfelle. Men sidan folk kan reise fritt mellom ulike område kan smitte blusse opp kor tid som helst også her. Likevel meiner eg at det burde ha vore differensierte tiltak mellom ulike soner her i landet.

Eg er elles betenkt over at nedgangen i talet på innlagde på sjukehusa har stansa heilt opp, dette tyder jo på at R er over 1.

Ser at nokon meiner at viruset til ei viss grad kan vere sesongbasert, men då er det merkeleg at dei landa i Europa som har blitt verst ramma ligg i sør, medan ein i nord stort sett har hatt ein betre smittesituasjon trass mindre strenge tiltak. Men det kan sjølvsagt vere mange årsaker til dette.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, torbjornen said:

 

Ser at nokon meiner at viruset til ei viss grad kan vere sesongbasert, men då er det merkeleg at dei landa i Europa som har blitt verst ramma ligg i sør, medan ein i nord stort sett har hatt ein betre smittesituasjon trass mindre strenge tiltak. Men det kan sjølvsagt vere mange årsaker til dette.

Om det er noe hold i D-vitamin sin rolle så kan det forklare det, mtp at land i nord har mye tilskudd i kosten.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Pc Lynet said:

Ble smittet - har ikke antistoffer:

Belgias første corona-smittede person har ikke antistoffer mot viruset, viser testresultater, ifølge Jyllands-Posten.

Den 54 år gamle mannen ble evakuert fra Wuhan i Kina i februar, og fraktet tilbake til hjemstedet sitt i Belgia. Etter å ha ankommet landet, testet han positivt for coronaviruset. Han ble umiddelbart satt i isolasjon.

Etter to uker ble han imidlertid utskrevet fra sykehus, og beskjeden fra legene var klar: Du har ikke noe å være redd for. Nå er du immun mot viruset.

Dette viser seg nå ikke var tilfelle.

54-åringen ble nylig testet for antistoffer i kroppen i forbindelse med forkjølelsessymptomer, og testene kom tilbake negative.

Hvis dette er riktig så har Sverige virkelig dritet på leggen. Det vil være ingen antistoffer til høstsesongen og de vil få samme spredning som andre land.

Men er ikke dette også dårlige nyheter for en vaksine? Vi kan vaksinere befolkningen, men 6 måneder senere så er den ineffektiv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Må selv ned til Amsterdam ganske snart, ikke noe jeg ser fram til.

 

kim_InnleggNO skrev (3 minutter siden):

Om det er noe hold i D-vitamin sin rolle så kan det forklare det, mtp at land i nord har mye tilskudd i kosten.

Man vet nå av info som kommer fra sykehus rundt om i Europa at minoriteter er langt mer utsatt, i Sverige står Svensk Somalere for 5% av sykehus innleggelser og de står for kun 0,84% av innbyggertallet.

De var også blant 5 av de 15 første som døde.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31035-7/fulltext

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Hvis dette er riktig så har Sverige virkelig dritet på leggen. Det vil være ingen antistoffer til høstsesongen og de vil få samme spredning som andre land.

Men er ikke dette også dårlige nyheter for en vaksine? Vi kan vaksinere befolkningen, men 6 måneder senere så er den ineffektiv.

Hørte NRK-journalist Hallvard Sandberg snakket om det på radio i dag, at det ikke nødvendigvis trenger å bety at en vaksine vil bli ineffektiv. Hvorfor skjønte jeg ikke, så det skal jeg ikke prøve å begi meg ut på!

Lenke til kommentar
Camlon skrev (8 minutter siden):

Men er ikke dette også dårlige nyheter for en vaksine? Vi kan vaksinere befolkningen, men 6 måneder senere så er den ineffektiv.

Det spørs på hvilken type vaksine som blir utviklet, klarer de å utvikle en vaksine som "henger" seg på spike proteinet til cellen så vil det være en universal løsning. Det vil stoppe viruset fra å komme inn i cellen, og det tror jeg er den beste løsningen. Viruset vil ikke kunne entre cellene, og dermed spiller mutasjoner en langt mindre rolle. Nature har en veldig god guide på dette: 

d41586-020-01221-y_17935546.png

https://www.nature.com/articles/d41586-020-01221-y

Endret av WCH911
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

USA - Live nå:
Høring i kongressen med den tidligere vaksinesjefen i Trump-administrasjonen dr. Rick Bright.

Dette er legen omtalt i innlegg lengre opp. Han skal sitte med erfaring om tilstanden i administrasjonens respons på pandemien i den tidlige fasen.

Sitat fra hans åpningsinnlegg i dag:
"While it is terrifying to acknowledge the extent of the challenge that we currently confront, the undeniable fact is there will be a resurgence of the COVID19 this fall, greatly compounding the challenges of seasonal influenza and putting an unprecedented strain on our health care system.
Without clear planning and implementation of the steps that I and other experts have outlined, 2020 will be darkest winter in modern history."

Live nå i nyhetskanaler og på nett:


Alternativ stream:

Spoiler

 

 

 

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (47 minutter siden):

Hørte NRK-journalist Hallvard Sandberg snakket om det på radio i dag, at det ikke nødvendigvis trenger å bety at en vaksine vil bli ineffektiv. Hvorfor skjønte jeg ikke, så det skal jeg ikke prøve å begi meg ut på!

Barnetv-onkel Sandberg har sagt mykje rart, ein dag sa han til og med at det at det at viruset evt. muterer til mange ulike variantar ikkje vil skape problem med å utvikle ei effektiv vaksine. Javel, då er det vel berre å utvikle ei enkelt influensavaksine som er effektiv mot ulike influensavirus, så kan ein bruke akkurat den same vaksina år etter år. Eg forstår ikkje at ikkje NRK heller lar nokon som har greie på ting uttale seg på ein roleg og sakleg måte. Statskanalen har mange dyktige journalistar og kommentatorar, og Fredrik Solvang er flink til å stille gode spørsmål og å stille folk til veggs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Noen som har noen tanker om hvorfor viruset skal komme igjen neste år? Hva er det som ghør år viruset overlever og kommer tilbake om det er zoologisk?

Kan være jeg misforstår hva du snakker om.

Grunnen til at det kommer tilbake er fordi viruset sprer seg mye bedre når det er kaldt og folk holder seg inne. Det er noen år siden jeg har bodd i Norge, men en ting jeg husker er at hver jul så får alle forskjølelse samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...