Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Froskelår skrev (8 minutter siden):

Du vil ha link til kilder som bekrefter at 10 åringer er dårligere til å vaske hendene enn 9 åringer? Dude, det var en joke. Jeg svarte Laffe med: "Sarkasme :)". Dersom du ønsker kilder på noen av mine påstander, så skal jeg selvfølgelig gi deg det. 

All good. Men hva Laffen mente må han selv svare på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Peppep skrev (33 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal man henge med på alt? Jeg driver ikke flyselskap, derfor leser jeg ikke veilederen for luftfart. Jeg er heller ikke lærer eller trener for breddeidrett, så jeg trenger heller ikke å vite forskjellen på hvordan man behandler 7-åringer og 12-åringer. De fleste har behov for å kjenne innholdet i 0 eller 1 veileder(e). Det er vel bare bra at den ene som man ev. må lese er treffende for det man driver med, og ikke bare er en generell veileder som skal treffe alt mellom himmel og jord? 

Jeg følger de generelle rådene og har tatt et kort smittevernkurs på nett for å få tilbake kontorplassen. Når jeg tar buss eller bane er det operatøren som skal ha innført veilederen for kollektivtransport, ikke jeg. Og det har de gjort, så det er tydelig markert hvilke seter som ikke skal brukes med mindre man er i samme husstand. Jeg leser skiltene, følger markering osv. og følger beskjedene jeg får der. That's it. Veldig enkelt å følge med på.

ja, strengt tatt kan man forenkle alt til det som kun angår en personlig. Men de fleste av oss har jo synspunkter og meninger utover denne snevre sfæren.

Når det pøses ut ulike nidkjære retningslinjer i hytt & pine om alt verden, så er det knapt noe som fester seg.

Kan man ha gjester hjemme hos seg på 17. mai? (kan du svare på det uten å sjekke opp?)

Lenke til kommentar
1 minute ago, Mr.M said:

ja, strengt tatt kan man forenkle alt til det som kun angår en personlig. Men de fleste av oss har jo synspunkter og meninger utover denne snevre sfæren.

Når det pøses ut ulike nidkjære retningslinjer i hytt & pine om alt verden, så er det knapt noe som fester seg.

Kan man ha gjester hjemme hos seg på 17. mai? (kan du svare på det uten å sjekke opp?)

Ja, jeg kan ha 19 gjester så lenge jeg kan ha minst 1 meter mellom dem. Ved arrangement med ansvarlig arrangør som registrerer deltakere (mini-konserter o.l.) kan man være inntil 50.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

ja, strengt tatt kan man forenkle alt til det som kun angår en personlig. Men de fleste av oss har jo synspunkter og meninger utover denne snevre sfæren.

Når det pøses ut ulike nidkjære retningslinjer i hytt & pine om alt verden, så er det knapt noe som fester seg.

Kan man ha gjester hjemme hos seg på 17. mai? (kan du svare på det uten å sjekke opp?)

Våger å si at du kan ha opp til 20 stykker, men det må være 1m mellom dem. Hvis man er i det kverulerende hjørnet kan man spørre om det gjelder i alle retninger?

Lenke til kommentar
Froskelår skrev (2 minutter siden):

Er det tull? ?

Hvorfor tror du det? Tror du at folk her inne er ute for å lure deg? Kan si deg at her inne er det mange folk som IKKE vil lure deg. Hvis du bruker google sammen med forumet (eller andre søkemotorer) kan du lett sjekke det folk sier til deg. De vil også gi deg kildene sine hvis du spør.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Froskelår said:

Er det tull? ?

Nope, det ble økt fra 5 til 20 i forrige uke. Og hvis jeg er usikker trenger jeg ikke å gå inn på Helsedirektoratet sine sider for å finne en komplisert veileder, all informasjonen for den generelle befolkningen er samlet og enkelt formulert på helsenorge.no.

F.eks. her om gjenåpning: https://helsenorge.no/koronavirus/arrangement-og-aktiviteter

Og her hvis jeg lurer på hvem som er i risikogrupper, og hva de og folk rundt bør gjøre: https://helsenorge.no/koronavirus/smitte-og-inkubasjonstid

Hva gjør jeg hvis jeg tror jeg er smittet? Skal jeg testes? https://helsenorge.no/koronavirus/smitte-og-inkubasjonstid

Osv. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Mr.M said:

hvorfor går da politiet rundt til heimen til folk å oppløser (rolige) fester og hyggelige lag?

Har du eksempler på at de har gjort det etter 7. mai? 

Både den gamle regelen på 5 og den nye på 20 er anbefalinger, ikke pålegg. Politiet har ingen myndighet til å oppløse det, så lenge man ikke forstyrrer ro og orden el.l. (de vanlige hjemlene som politiet har). 

Men diskusjonen var egentlig om det var for mange tunge og detaljerte veiledere. Jeg står fast på at det ikke er det, og at privat trenger man ikke å lese noen av dem (utenom som hobby, for å diskuteres o.l.). Profesjonelt har de fleste behov for å lese 0 eller 1 (null for mitt vedkommende). Da ser jeg ikke problemet med at de som faktisk trenger det får gode og detaljerte råd som er utformet etter smittefaglige råd og innspill fra de det gjelder (Utdanningsforbundet for skolene f.eks). 

Endret av Peppep
Overivrig auto-correct
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Froskelår said:

Ok, skjønner; verden har gått av skaftet.

Javel? 

11 minutes ago, Mr.M said:

hvor mange kan man samles i gruppe i parken?

Fortsatt 20. Hvis det er hagebryllup kan man være 50 så lenge toastmaster eller noen andre unngår å bli dritings, slik at man har kontroll på hvem som var der for eventuell smittesporing senere. 

Men altså. Vi har ekstremt lite smitte i samfunnet nå. Det åpnes gradvis opp gjennom de neste ukene. Så lenge ikke smittespredningen øker vil det fra 15/6 være tillatt med inntil 200 med arrangør. Vi er nå i en situasjon der grensene er høye nok til at de har mindre betydning. Hvis det er fint vær og jeg drar i parken vil det vanligvis være sammen med mellom 1 og kanskje 6-7 andre. Så totalt sjeldent mer enn 8. Hvis vi var en svær gjeng som vurderte å møtes er det først da det er noe poeng i å sjekke reglene. Nå er verdiene høye nok til at sunn fornuft stort sett er bra nok. 

Poenget med grense på 20 er at hvis noen i gruppen mot formodning er smittet, vil det med 1 meter avstand til alle være få (om noen) som blir smittet videre uansett. Man unngår superspredere, som man tidligere har sett eksempler på fra uteliv, religiøse samlinger osv. 

Endret av Peppep
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Peppep skrev (2 minutter siden):

Poenget med grense på 20 er at hvis noen i gruppen mot formodning er smittet, vil det med 1 meter avstand til alle være få (om noen) som blir smittet videre uansett. Man unngår superspredere, som man tidligere har sett eksempler på fra uteliv, religiøse samlinger osv. 

Grensa er akkurat 19 altså og det er definitivt det mest fornuftige antall gjester?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...