Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Er så forutsigbart at noen kommer med sånt som Miri gjør her. Det viser at vi med tiltak har fått bra kontroll på viruset. Og det er nettopp de tiltakene vi må fortsette med en liten stund så det holdes under kontroll og ikke flere dør unødvendig. 

Ingen annen "politisk agenda" enn at det å redde liv er viktigst. I tråd med faginstanser som for eksempel WHO. 

Helseministeren har sagt at det blir aktuelt å gjøre forskjell på tiltakene i forskjellige deler av landet etterhvert. Det har også Nakstad i Helsedirektoratet sagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye tall fra New York og Spania bekrefter forøvrig at IFR er over 1% - langt unna 0.3% som FHI opererer med. Godt mulig vi i Norge kommer unna med en dødsrate på noe under 1% av ulike årsaker - men er uansett høyere enn superoptimistiske 0.3%. De studiene som har kommet frem til lave tall har stort sett alle blitt debunket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, bshagen said:

Ironisk at du skal snakke til andre om frykt, du er jo selv redd alt som er. Du tør ikke ta en vaksine en gang ??

Det er dine antagelser og misforståelser du har fra det jeg har skrevet her på forumet. Jeg stoler på at mitt immunforsvar knuser Coronavirus uten problemer, og hvis jeg skulle dø, så slipper jeg iallefall å leve på denne gale planeten mer (nei jeg har ikke selvmordstanker eller noe sånt). Min kropp, mine rettigheter. Hva du gjør er opp til deg :)

 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snikpellik said:

Ingen annen "politisk agenda" enn at det å redde liv er viktigst. I tråd med faginstanser som for eksempel WHO. 

Håper for din del og resten av verden at dine antagelser der er riktig. Du vet hva jeg mener om WHO og Bill Gates.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, xRun said:

Det er i tråd med uttalelser fra flere fagfolk som dr. Fauci i USA, og dr. Rick Bright som vitner under en høring i kongressen senere i dag.
Utdrag fra dr. Brights åpningsinnlegg:

"While it is terrifying to acknowledge the extent of the challenge that we currently confront, the undeniable fact is there will be a resurgence of the COVID19 this fall, greatly compounding the challenges of seasonal influenza and putting an unprecedented strain on our health care system.
Without clear planning and implementation of the steps that I and other experts have outlined, 2020 will be darkest winter in modern history."

Hele hans åpningsinnlegg publisert før dagens høring:
https://www.documentcloud.org/documents/6889630-Testimony-Bright-Protecting-Scientific-Integrity.html#document/p2

Tenker også at det vi vil se utover nå og sommeren vil være "vaking" og mindre variasjoner mens høsten kan være mer naturlig for 2. bølge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (10 minutter siden):

Håper for din del og resten av verden at dine antagelser der er riktig. Du vet hva jeg mener om WHO og Bill Gates.

Nå snakket jeg om Norge, hvor jeg på ingen måte tror at det er noen "politisk agenda" med tiltakene som er satt inn annet enn å redde liv. At sittende politikere i enkelte land bruker pandemien til verre ting, som for eksempel Ungarn, USA, Russland osv er velkjent. Og nei, jeg vet ikke hva du mener om WHO og Bill Gates. Hvis du faktisk tror på noe av det greiene du har postet i denne tråden og er vaksinemotstander, så er jeg ikke så interessert i å høre det heller.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Benbjo said:

Nye tall fra New York og Spania bekrefter forøvrig at IFR er over 1% - langt unna 0.3% som FHI opererer med. Godt mulig vi i Norge kommer unna med en dødsrate på noe under 1% av ulike årsaker - men er uansett høyere enn superoptimistiske 0.3%. De studiene som har kommet frem til lave tall har stort sett alle blitt debunket. 

Her må du nesten legge med en link. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
scuderia skrev (Akkurat nå):

Her må du nesten legge med en link. 

Er ikke noe poeng, her til lands har vi jo faktisk null kontroll på hvor mange som har vært smittet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Snikpellik skrev (1 time siden):

Helseministeren har sagt at det blir aktuelt å gjøre forskjell på tiltakene i forskjellige deler av landet etterhvert. Det har også Nakstad i Helsedirektoratet sagt.

Helsedirektøren snakket om "røde soner" lenge før regjeringen stengte landet. Det var INGEN faglige begrunnelser for å gå så drastisk til verks som å stenge hele landet. Du husker kanskje ikke at jeg var en av de som tok sterkest til orde for tiltak i februar, men da var det snakk om grensekontroll, og lokale tiltak der smitten hadde etablert seg. Men da regjeringen kom med tiltakspakken sin 12. mars, så jeg med en gang at dette var meningsløst og ekstremt skadelig for samfunnet, og gikk samme dag mot tiltakene. Alle som har fulgt litt med, vet nå at regjeringen ikke har hatt faglig dekning for de astronomiske kostnadene de har påført samfunnet. Dette er ren politikk, spørsmålet er hva som er målet.

Regjeringen underkommuniserte faglige innvendinger da den stengte landet

Lenke til kommentar

Ble smittet - har ikke antistoffer:

Belgias første corona-smittede person har ikke antistoffer mot viruset, viser testresultater, ifølge Jyllands-Posten.

Den 54 år gamle mannen ble evakuert fra Wuhan i Kina i februar, og fraktet tilbake til hjemstedet sitt i Belgia. Etter å ha ankommet landet, testet han positivt for coronaviruset. Han ble umiddelbart satt i isolasjon.

Etter to uker ble han imidlertid utskrevet fra sykehus, og beskjeden fra legene var klar: Du har ikke noe å være redd for. Nå er du immun mot viruset.

Dette viser seg nå ikke var tilfelle.

54-åringen ble nylig testet for antistoffer i kroppen i forbindelse med forkjølelsessymptomer, og testene kom tilbake negative.

- Selv om en person har antistoffer, betyr det ikke at personen faktisk er immun mot viruset, sier professor Katrien Lagrou til nederlandske AD.

Det har også blitt mulig å teste seg for antistoffer i Norge.

Ifølge Folkehelseinstituttet blir tilbudet om antistofftest gitt til bestemte utvalg av befolkningen, som de i risikogrupper.

- Vi vet ikke hvor lenge eller hvor høyt nivå av antistoffer man må ha i blodet for å være immun mot covid-19. Derfor skal man opptre som at man kan få det på nytt, sier lege Harald Dobloug til TV 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (30 minutter siden):

Her må du nesten legge med en link. 

Sitat
BREAKING NEWS: Preliminary results of Spain's seroprevalence study #ENECOVID. >60,000 participants Antibodies for #SARSCoV2: 5% of Spanish population 11% in region with highest incidence (Madrid) So far from herd immunity in country with 2nd largest number of cases after U.S.
 
Quick and dirty calculation of mortality risk: 27,100 #COVID19 deaths divided by a preliminary estimate of 2.35M with IgG antibodies in early May (5% of a population of 47M) = 1.2% A ballpark estimate that may change after statistical adjustments and validation studies.

https://twitter.com/_MiguelHernan/status/1260625031119409156

Lenke til kommentar
28 minutes ago, scuderia said:

Her må du nesten legge med en link. 

For Spania kan man jo regne på det. 5% av befolkning smittet - 5% av 47 millioner = 2.35 millioner, 27321 døde = 1.2%. Så må man huske på at dødstallene i Spania antas å være undercount på rundt 50%. Da er IFR på 1.75%.

Man får ca samme ved å se på tallene for NY og Lombardia forøvrig. 

Lenke til kommentar

Avslöjar: Regionerna köper kinesiska andningsmasker för halv miljard

Quote

 

Region Stockholm har i största hemlighet köpt 19 miljoner andningsmasker från Kina.

Affären har präglats av oro för flygkapningar och annan dramatik på den spända internationella marknaden.

Upphandlingen är ett samarbete mellan flera regioner, som tillsammans betalar cirka en halv miljard kronor för maskerna.

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOV14O/avslojar-regionerna-koper-kinesiska-andningsmasker-for-halv-miljard

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pc Lynet said:

Ble smittet - har ikke antistoffer:

Belgias første corona-smittede person har ikke antistoffer mot viruset, viser testresultater, ifølge Jyllands-Posten.

Den 54 år gamle mannen ble evakuert fra Wuhan i Kina i februar, og fraktet tilbake til hjemstedet sitt i Belgia. Etter å ha ankommet landet, testet han positivt for coronaviruset. Han ble umiddelbart satt i isolasjon.

Etter to uker ble han imidlertid utskrevet fra sykehus, og beskjeden fra legene var klar: Du har ikke noe å være redd for. Nå er du immun mot viruset.

Dette viser seg nå ikke var tilfelle.

54-åringen ble nylig testet for antistoffer i kroppen i forbindelse med forkjølelsessymptomer, og testene kom tilbake negative.

- Selv om en person har antistoffer, betyr det ikke at personen faktisk er immun mot viruset, sier professor Katrien Lagrou til nederlandske AD.

Det har også blitt mulig å teste seg for antistoffer i Norge.

Ifølge Folkehelseinstituttet blir tilbudet om antistofftest gitt til bestemte utvalg av befolkningen, som de i risikogrupper.

- Vi vet ikke hvor lenge eller hvor høyt nivå av antistoffer man må ha i blodet for å være immun mot covid-19. Derfor skal man opptre som at man kan få det på nytt, sier lege Harald Dobloug til TV 2.

Se der ja - gitt at personen utviklet antistoffer in the first place ser det ut til at immunitet varer ca 3mnd - helt i tråd med det man vet om andre endemiske coronavirus (immunitet som varer bare noen uker/mnd)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/norge/i/XgVQOE/svensk-smitteekspert-aa-stenge-grensen-til-sverige-var-en-daarlig-ide-aa-fortsette-med-det-naa-er-en-dum-ide?

Hva menes med "litt mer smitte i Sverige (enn i Norge)? De har vel femten ganger så mange dødsfall, og i Norge har aktivt smittede falt i lengre tid, i motsetning til Sverige.

– Men det er mer smitte i Sverige enn i Norge. Kan det ikke da være et poeng å holde grensen stengt?

– Det er litt mer smitte i Sverige, men ikke vesensforskjellig. Det er ikke her skoen trykker. Å følge smittevernreglene er viktigere.

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (18 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/XgVQOE/svensk-smitteekspert-aa-stenge-grensen-til-sverige-var-en-daarlig-ide-aa-fortsette-med-det-naa-er-en-dum-ide?

Hva menes med "litt mer smitte i Sverige (enn i Norge)? De har vel femten ganger så mange dødsfall, og i Norge har aktivt smittede falt i lengre tid, i motsetning til Sverige.

– Men det er mer smitte i Sverige enn i Norge. Kan det ikke da være et poeng å holde grensen stengt?

– Det er litt mer smitte i Sverige, men ikke vesensforskjellig. Det er ikke her skoen trykker. Å følge smittevernreglene er viktigere.

Vær obs på hvem som kom med de uttalelsene, det er Johan Giesecke. Han har tatt feil i absolutt alle uttalelsene sine hittil under denne pandemien, som flere har påpekt i denne tråden. Det er ganske åpenbart at vanlig fri flyt mellom landene vil importere mer smitte til Norge. Svenskene tester færre enn oss, men har 600-700 nye påvist smittede hver dag kontra Norges lave antall på under 50.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Norge må ha karantenetiltak mot utlandet så lenge viruset herjer der. Egentlig det vi skulle gjort allerede fra januar/februar, da hadde vi ikke fått smitten hit i det hele tatt. Men vi trenger IKKE videreføre strenge tiltak internt i landet. Regjeringen er derimot veldig opptatt av å åpne grensen, men begrense befolkningens frihet i landet. Hvorfor Bakvendtland? Her er det noe som stinker.

Lenke til kommentar

Andre interessante ting jeg har funnet i dag. I Italia er rundt 1.1% av de døde under 50, mens i NY og Brasil er tallet over 5%! Det er en ganske voldsom forskjell. Lurer på hvorfor. I USA kan man jo tenke seg at det er pga høy andel folk med nokså usunn livsstil, men Brasil? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...