Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

20 minutes ago, Fnugle said:

Enig med deg. Helt til forrige uke gikk tallene ned litt og litt, mens det for første gang denne uken ikke var en nedgang ETTER helgen, men det nå heller har økt litt - samtidig som det har vært flere dødsfall på sykehusene. 

Både St. Olavs Hospital, OUS og Sykehuset innlandet har hatt en økning nå.

Det er for tidlig å si om det går oppover, men det som bekymrer meg er at vi ikke har sett en indikasjon i at smittetallene egentlig går opp, heller at det går ned, så hvorfor går ikke antall sykehusinnlagte ned lenger?

Det stemmer vel bare dersom det faktisk er slik at vi har så god kontroll som det blir gitt inntrykk av. Men, som jeg har nevnt tidligere så testes det faktisk ikke mer enn før nå, faktisk mindre enn de dagene i mars vi hadde flest tester par dager - 6000 - det virker som antall tester per dag ligger på 4000-5000 nå. 

Antall tester nå ser ut til å ha falt til rundt 3000 per dag. De tester lite i helgene og ca 4000 på hverdagene. 

Jeg vil ihvertfall prøve å være litt optimistisk nå og tro at det vil holde seg lavt igjennom sommeren. Utenom i starten hvor Norge overasket meg negativt, så har jeg blitt overasket over at Norge kan gjennomføre relativt lite tiltak og få bedre resultater enn land som innførte lockdown. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (2 timer siden):

Enig i at hansker ikke et noe godt smittverntiltak.

Hvis man bruker hansker så slipper man vaske seg til man har sår overalt, tenker da på ansatte i butikker.

Man kan jo bruke alkohol på hanskene mellom kunder, eller kanskje dette ødelegger hanskene?

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Hvis man bruker hansker så slipper man vaske seg til man har sår overalt, tenker da på ansatte i butikker.

Man kan jo bruke alkohol på hanskene mellom kunder, eller kanskje dette ødelegger hanskene?

 

Muttern bruker engangshansker under butikkbesøk av den grunnen. Ikke som smittevern men hudvern, for å bremse litt på håndvaskingen pga. utslett etc. Vasker fortsatt hender mer enn "normalt".

Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 timer siden):

Personlig tror jeg ikke utflatingen i innleggelser indikerer at vi får en ny bølge. Kommer sikkert et nytt fall før helgen.

Nå som antall nysmittete er så lavt, så er det lettere å teste og holde det nede. Over tid så vil man teste mindre, smittetiltakene vil forsvinne, utenlandskarantenen blir borte og været blir kaldere. Da er sjansen stor for at det sprer seg igjen.

Jeg tror derfor at vi vil få en høstbølge sammen med resten av europa.

Yepp.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Antall tester nå ser ut til å ha falt til rundt 3000 per dag. De tester lite i helgene og ca 4000 på hverdagene. 

Jeg vil ihvertfall prøve å være litt optimistisk nå og tro at det vil holde seg lavt igjennom sommeren. Utenom i starten hvor Norge overasket meg negativt, så har jeg blitt overasket over at Norge kan gjennomføre relativt lite tiltak og få bedre resultater enn land som innførte lockdown. :)

Skjønner. Jeg er nok mer pessimistisk enn optimistisk, men håper jo selvfølgelig det går bedre enn forventet. Men går det dårligere så blir jeg verken overrasket eller skuffet nå. 

Har ikke lyst å ta gledene på forskudd.

Om det uansett kommer en ny bølge så er det sånn sett fint at man får pusterom i sommer, samtidig så er det også litt skummelt på at en ny bølge på høsten kan slå hardere, på alle måter... 

Lenke til kommentar

Burde bli både ei og to nye bølger før ei haustbølge. Østlandet vil mest sannsynlig få seg ein real smell når harryhandelen tek seg oppatt. Alt er dog relativt og i forhold til sverige vil eit par småbølger fortone seg som bagateller. Kanskje åpning av harryhandelen kan gje østlandet ei real bølge å surfe på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA:

Flere medier melder i kveld at nye studier med coronatesten fra Abbott, den såkalte Abbott ID NOW som brukes i WH og mange andre føderale og statlige etater, hvor man sammenlignet denne med andre (langsommere) tester i vanlig bruk, fant at Abbott bommet på et høyt antall positive prøver. Abbott ID NOW brukes i WH, og tester prøver fra Trump, Pence og mange av seniorstaben daglig.

Abbott ID NOW skal gi svar ila. 15 minutter, men ifølge en studie ga den falske negative resultater i rundt 1/3 av tilfeller påvist gjennom en annen test. En annen studie hvor den ble sammenlignet med standard referansetesten "Cepheid GeneXpert", ga Abbott ID NOW falskt negativt resultat i 48% av tilfellene, til tross for å ha fulgt oppdaterte prosedyre-anbefalinger fra produsenten.

NB: Disse funnene er ikke fagfellevurdert, og Abbott Labs bestrider funnene.
 

Abbott Virus Test Used at White House Faces Accuracy Concern
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-13/abbott-fast-test-missed-many-covid-cases-unreviewed-study-says

Spoiler

Utdrag:

"The coronavirus test from Abbott Laboratories used at the White House to get rapid answers to whether someone is infected may miss as many as half of positive cases, according to a report from New York University that the company immediately disputed."

"The results of the NYU study, if confirmed, indicate the test may still suffer from high false-negative rates despite changes recommended by the company to avoid such a problem. In April, after other academic researchers raised concerns about the issue, Abbott told clinicians to avoid storing samples in so-called transport media, a liquid used to hold the sample, as that might dilute the test and lead to false negatives.
But when the NYU authors attempted to account for changes and avoid false negatives by using dry swabs, the performance was even worse. It missed the virus in 48% of the samples that were positive using Cepheid GeneXpert, a standard reference test sold by Danaher Corp. The NYU study hasn’t yet been reviewed by outside experts or published in a scientific journal.
"


 

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (5 minutter siden):

NB: Disse funnene er ikke fagfellevurdert, og Abbott Labs bestrider funnene.

Fagfellevurdert? Google translate 'fuck up'? ? Bloomberg er som regel bra kilde ettersom  pengefolk er de som har mest 'skin in the game'. Ofte er de mest til å stole på.

Lenke til kommentar

Det virker som om covid-19 er et sesongvirus. 

Områder som var varme om våren som Afrika, Sør Amerika, Mexico, Sørøstasia fikk ikke samme spredning som kaldere områder som Europa, USA og Russland. Vi burde ha sett en mye kraftigere spredning i land som India, Vietnam, Indonesia og Bangladesh om temperatur ikke var en sterk faktor. 

Andre coronavirus og influensa er også sesongbaserte, og de sprer seg på omtrent samme måte. Det ville ikke være en overaskelse at covid-19 er også kraftig påvirket av temperatur, sollys og luftfuktighet.

Jeg har derfor kommet til konklusjonen at det er lite sannsynlig at Norge eller noe annet land i vesten vil bli rammet av en ny stor bølge denne sommeren. Problemet kommer om høsten etter at man har åpnet opp igjen, redusert testingen og det kalde været fører til økt spredning. Da vil de først prøve å øke testingen, men det vil trolig ikke være nok og økonomien blir stengt ned igjen.

Lenke til kommentar
13 hours ago, xRun said:

Muttern bruker engangshansker under butikkbesøk av den grunnen. Ikke som smittevern men hudvern, for å bremse litt på håndvaskingen pga. utslett etc. Vasker fortsatt hender mer enn "normalt".

Jeg også gjør det, for enkelheten skyld og har med meg egen vaskesprit når jeg ikke bruker hansker. Men det betyr ikke at jeg vil anbefale alle å bruke engangshansker eller at det er en bra ting generelt å bruke på jobb når man må ta på andres ting hele dagen (ikke egne varer men ting kunden bruker over tid).

Årsaken til at jeg var enig  med han som påpekte at mitt spørsmål om hansker "ikke nødvendigvis er bra" er fordi man må se det opp mot arenaen og arbeidsformen etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 timer siden):

Det virker som om covid-19 er et sesongvirus. 

[ ... ]

Problemet kommer om høsten etter at man har åpnet opp igjen, redusert testingen og det kalde været fører til økt spredning. Da vil de først prøve å øke testingen, men det vil trolig ikke være nok og økonomien blir stengt ned igjen.

Det er i tråd med uttalelser fra flere fagfolk som dr. Fauci i USA, og dr. Rick Bright som vitner under en høring i kongressen senere i dag.
Utdrag fra dr. Brights åpningsinnlegg:

"While it is terrifying to acknowledge the extent of the challenge that we currently confront, the undeniable fact is there will be a resurgence of the COVID19 this fall, greatly compounding the challenges of seasonal influenza and putting an unprecedented strain on our health care system.
Without clear planning and implementation of the steps that I and other experts have outlined, 2020 will be darkest winter in modern history."

Hele hans åpningsinnlegg publisert før dagens høring:
https://www.documentcloud.org/documents/6889630-Testimony-Bright-Protecting-Scientific-Integrity.html#document/p2

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Camlon said:

Problemet kommer om høsten etter at man har åpnet opp igjen, redusert testingen og det kalde været fører til økt spredning. Da vil de først prøve å øke testingen, men det vil trolig ikke være nok og økonomien blir stengt ned igjen.

Som vil gjøre enda mer skade på økonomien. Ny lockdown hver sesong frem til vaksinen kommer....nice. Stemningen som kommer fra USA er nå at flere lockdowns og enda strengere regler kan presse folk der over kanten for å si det forsiktig. Jeg bør vel ikke si mer siden posten blir slettet av moderator. Ordet "NEI" bør være noe folk tar mere inn over seg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagbladet:

Sitat

 

Bare fem prosent smittet i Spania tross høye dødsfall

Bare fem prosent av befolkningen er anslått til ha blitt smittet av coronaviruset i Spania. Dette til tross for at landet er blant de hardest rammede av pandemien - i dødsfall.

De nye anslagene kommer fra myndighetene i landet.

I Madrid og den sentralen delen av Spania er over ti prosent av befolkningen anslått til å ha blitt smittet. Antall bekreftede corona-relaterte dødsfall i Spania var onsdag oppe i 27 104, mens antall bekreftede smittetilfeller var oppe i 228 691, ifølge Reuters.

- Dårlige nyheter for Sverige
Landets høye dødstall til tross for den lave smitteprosenten vekker nå oppsikt blant flere, blant dem eksperter i Sverige.

- Dette er ikke gode nyheter for Sverige. Spania er et av landene som har vært hardest rammet i verden (når det kommer til dødsfall), og det at de har hatt en så lav andel av befolkningen smittet, er ikke bra, sier epidemiolog Tove Fall til svenske Aktuellt.

 

Mer: https://www.dagbladet.no/nyheter/bare-fem-prosent-smittet-i-spania-tross-hoye-dodsfall/72465548

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Coronaviruset er ikke det noen hadde håpet på. Det blir stadig vanskeligere å forsvare nedstengning av hele nasjoner når kun mindre områder er berørt. Her i Norge er det stort sett bare deler av Oslo-regionen som har merket noe til viruset, resten av landet har bare merket tiltakene. Selv i åpne Sverige er halvparten av tilfellene konsentrert til hovedstaden. Hvorfor skal resten av befolkningen lide? Det gir ingen mening. Helseministeren forsvarer tiltakene med at "det er viktig at hele landet har like regler". Hvorfor det? Det gir ingen mening. Faginstansene FHI og Helsedirektoratet har en annen oppfatning enn regjeringen. De støttet hverken nedstengning av landet i første omgang eller videreføring av tiltakene i dagens situasjon. Likevel fremholder regjeringen at det er viktig å holde samfunnet stengt. Ingen skjønner hvorfor, og det er fordi regjeringen ikke har klart å komme med en god forklaring.

Det er åpenbart at virusproblematikken blir brukt i en politisk agenda. Men hva er agendaen?

Viruset er reelt, og det er slemt. Det rammer vilkårlig. Vi vet ikke hvem som får et lett forløp, hvem som ser døden i øynene, og hvem som må gi tapt. Dette viruset er ikke noe vi vil ha. Men det vi har sett så langt, er ikke i nærheten av å forsvare tiltakene utenfor de berørte områdene. Alle vet det, også Erna Solberg og Bent Høie.

Vi må gå ut fra at de vet hva de gjør. I så fall er resultatet av de ubegrunnede tiltakene også hensikten. Men hvorfor?

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Miri said:

Hvorfor skal resten av befolkningen lide? Det gir ingen mening. Helseministeren forsvarer tiltakene med at "det er viktig at hele landet har like regler". Hvorfor det? Det gir ingen mening.

To ord : Frykt og kontroll.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Miri said:

Coronaviruset er ikke det noen hadde håpet på. Det blir stadig vanskeligere å forsvare nedstengning av hele nasjoner når kun mindre områder er berørt. Her i Norge er det stort sett bare deler av Oslo-regionen som har merket noe til viruset, resten av landet har bare merket tiltakene. Selv i åpne Sverige er halvparten av tilfellene konsentrert til hovedstaden. Hvorfor skal resten av befolkningen lide? Det gir ingen mening. Helseministeren forsvarer tiltakene med at "det er viktig at hele landet har like regler". Hvorfor det? Det gir ingen mening. Faginstansene FHI og Helsedirektoratet har en annen oppfatning enn regjeringen. De støttet hverken nedstengning av landet i første omgang eller videreføring av tiltakene i dagens situasjon. Likevel fremholder regjeringen at det er viktig å holde samfunnet stengt. Ingen skjønner hvorfor, og det er fordi regjeringen ikke har klart å komme med en god forklaring.

Det er åpenbart at virusproblematikken blir brukt i en politisk agenda. Men hva er agendaen?

Viruset er reelt, og det er slemt. Det rammer vilkårlig, vi vet ikke hvem som får et lett forløp, hvem som ser døden i øyene, og hvem som må gi tapt. Dette viruset er ikke noe vi vil ha. Men det vi har sett så langt, er ikke i nærheten av å forsvare tiltakene utenfor de berørte områdene. Alle vet det, også Erna Solberg og Bent Høie.

Vi må gå ut fra at de vet hva de gjør. I så fall er resultatet av de ubegrunnede tiltakene også hensikten. Men hvorfor?

Det gir mening fordi man ikke hadde kontroll. Nå hevdes det at man har kontroll og det lettes på tiltak. Ved neste korsvei så blir det nok bare lockdown i regioner, ikke hele landet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...