Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Hadde vært gøy om noen som kunne mer enn ungdomsskolestatistikk snart kunne presentert noen tall. At en drøss oldinger dauvver gjør ikke viruset tryggere for unge. At de eldste dør først har flere årsaker, f.eks hvor mye livreddende behandling de får. En eventuell frisk 29-åring som havner i respirator pga corona vil få veldig mye mer helsehjelp og vil ligge i respiratoren veldig mye lengre enn om det er en 93 år gammel fyr med kols, kreft og diabetes.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

https://www.nrk.no/urix/kina-truer-med-a-_drukne-usa-i-koronavirusets-mektige-hav_-1.14951583

USA får nå angre på at de har flyttet mye av produksjonen til Kina 
Trodde Trump skulle få flere arbeidsplasser i USA, og nå blir de kanskje nødt til det

Det aller verste er vel at USA og EU sendte mye medisinsk utstyr og medisiner til Kina i januar og februar. Det er blitt veldig lite nevnt i media, mens at Kina sender utstyr til Europa er blitt hauset opp. 

At ting fort kan eskalere der skal en ikke se bort i fra. Kina har satt igang store kampanjer for å ikke ta skylden for viruset, for om verden skulle holde Kina ansvarlig, kan det bli astronomiske summer. 

Om amerikanerne ikke får medisinene sine kommer de nok til å bli veldig sinte - og eskalerer det ekstremt, skal du ikke se bort i fra sanksjoner som at Kina ikke får bruke dollar som valuta. Da er man på randen av storkrig.

Endret av Fnix
  • Liker 2
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (4 minutter siden):

Hadde vært gøy om noen som kunne mer enn ungdomsskolestatistikk snart kunne presentert noen tall. At en drøss oldinger dauvver gjør ikke viruset tryggere for unge. At de eldste dør først har flere årsaker, f.eks hvor mye livreddende behandling de får. En eventuell frisk 29-åring som havner i respirator pga corona vil få veldig mye mer helsehjelp og vil ligge i respiratoren veldig mye lengre enn om det er en 93 år gammel fyr med kols, kreft og diabetes.

Italia har hatt dette lenge nok i  nordlige regioner til at man burde sett tydeligere spor i statistikken om mye yngre omkom.

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (15 minutter siden):

Ja, men husk at dette er gjennomsnitt. Et par svært høye verdier kan fort trekke opp. Det er nok bedre å bruke median enn gjennomsnitt her.

Samtidig vil jeg påpeke at jeg leste at gjennomsnittsalder var 79 i en engelsk-språklig avis.

Lenke til kommentar
1 hour ago, xRun said:

USA:
I Shoreline ved Seattle, WA bygges nå feltsykehus på fotballbane for å møte behovet for sykehusplasser.

Shoreline soccer field re-purposed into hospital to battle coronavirus
https://komonews.com/news/coronavirus/shoreline-soccer-field-re-purposed-into-hospital-to-battle-coronavirus
"In all, 3,000 temporary beds will be needed and King County is eyeing North Seattle and White Center for other facilities.
“We don’t know how it’s going to progress but if any of the predictions are anywhere near true, we need more hospital capacity,” said Ode.
"

Da fikk jo USA ledelsen nesten den "krigen de ønsket seg". Vel, de får jo ikke kneblet en fiende da, og risikerer jo at Kina har balletak medisinskutviklingsmessig. Men, de får brukt disse militære enhetene sine da. Er jo alltid godt for økonomien å engasjere militære i USA kan det virke som, er jo ofte det man hører er årsaken til at de går til krig så ofte..

Lenke til kommentar
2 minutes ago, G said:

Da fikk jo USA ledelsen nesten den "krigen de ønsket seg". Vel, de får jo ikke kneblet en fiende da, og risikerer jo at Kina har balletak medisinskutviklingsmessig. Men, de får brukt disse militære enhetene sine da. Er jo alltid godt for økonomien å engasjere militære i USA kan det virke som, er jo ofte det man hører er årsaken til at de går til krig så ofte..

De ligger nok ganske langt bak Kina som bygget 2 nye sykehus kun for folk med corona smitte. De sykehusene var bygget fra grunnen av og var operative på mindre enn 2 uker, med 3000+ (?) sengeplasser. ?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Fnix said:

Da må den være over 60%, minst ?

Det kan man sikkert bruke en PC-vifte til å oppnå. Lage en kanal, lede den inn i en boks som er kaldere slik at alkoholen som fordamper går over til væske igjen. Vannet og rusk blir liggende igjen i originalbeholder. Har ikke noen komplett skisse på hvordan dette bør se ut i praksis, men alkohol fordamper ihvertfall hurtigere enn det vannet fordamper. Så noe vann må vel bli liggende igjen?

Jeg snakker ikke om destillering da produktet du fordamper fra allerede er ganske rent og ordentlig alkohol i fra før av. Vel, man kan jo øke temperaturen med et sånn telys om man absolutt vil. Burde vel holde?

Endret av G
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Budeia said:

"indre Stryn" har visst nå blitt til Afrika, siden det skal være elektriske ferjer i Norge? Color Line er vel noe annet.

Me.. Men, der nede vil de helst kjøpe det norske forsvarets utfasede båter ?

Send dem vraket av KNM Helge Ingstad, og man vil fort se krigsskipet oppstå i litt blass glans igjen :fun:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, G said:

Det kan man sikkert bruke en PC-vifte til å oppnå. Lage en kanal, lede den inn i en boks som er kaldere slik at alkoholen som fordamper går over til væske igjen. Vannet og rusk blir liggende igjen i originalbeholder. Har ikke noen komplett skisse på hvordan dette bør se ut i praksis, men alkohol fordamper ihvertfall hurtigere enn det vannet fordamper. Så noe vann må vel bli liggende igjen?

Jeg snakker ikke om destillering da produktet du fordamper fra allerede er ganske rent og ordentlig alkohol i fra før av. Vel, man kan jo øke temperaturen med et sånn telys om man absolutt vil. Burde vel holde?

Tviler på at du kan skille alkohol og vann, med mindre man går kjemisk til verks. Men det skal jeg ikke snakke så mye om, har lite kunnskap om kjemi. 

Lenke til kommentar
Fnix skrev (9 minutter siden):

De ligger nok ganske langt bak Kina som bygget 2 nye sykehus kun for folk med corona smitte. De sykehusene var bygget fra grunnen av og var operative på mindre enn 2 uker, med 3000+ (?) sengeplasser. ?

Ikke fra grunnen av. Det var prebabrikerte deler. Fortsatt imponerende. 

Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Kunne være interessant å få et utvidet perspektiv på hva alle sportsidiotene gjør alternativt med tiden sin, nå når både påske og idrett ser ut å legges ned?

Du vil ikke vite det.. eller de har blitt gamere. 

Her sies det at en spansk vakt døde, bare 37 år gammel. Uten noen andre årsaker enn viruset. 

https://en.as.com/en/2020/03/18/football/1584555590_095634.html

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Fnix said:

Tviler på at du kan skille alkohol og vann, med mindre man går kjemisk til verks. Men det skal jeg ikke snakke så mye om, har lite kunnskap om kjemi. 

Det du snakker om er nok mer aktuellt for slik forgiftet håndsprit, rødsprit og andre slike varer. Der de med vilje leter etter brekningsstoffer som skal fordampe på lik temperatur som alkohol, for å dempe destilleringslysten hos rusmisbrukere.

Jeg er nokså sikker på at alkohol fordamper raskere enn vann. Går til og med an å google seg fram til det. Men jeg stoler 100 % på at mine forhåndskunnskaper om dette stemmer skikkelig. Du har i rødvin i en gryte mat, som putrer sant, og alkoholen vil forsvinne ut av matretten. Alkohol fordamper lett, det kan du se når du vasker noe med sprit. Det er vekk på et blunk. Gjør du det samme med vann, så vil du se det perler vanndråper på overflaten, og det kan ta mange minutter før vannet fordamper pga. at luften ellers er nokså tørr. Du vil nok få med noe vann over, men poenget var jo bare å forsterke alkoholmengden i mottakerreservoaret. Noe jeg tror min metode med riktig nedkjøling lett vil kunne oppnå. Aner ingenting om hvor mange ganger man må gjenta opplegget før en har sterk nok alkohol..

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Sandy Koufax skrev (22 minutter siden):

Ja, men husk at dette er gjennomsnitt. Et par svært høye verdier kan fort trekke opp. Det er nok bedre å bruke median enn gjennomsnitt her.

Samtidig vil jeg påpeke at jeg leste at gjennomsnittsalder var 79 i en engelsk-språklig avis.

Hvor høye skal disse verdiene være? 150 år gamle mennesker...?

Dessuten så er det median som er oppgitt. Dvs, 50% av de døde er over 83 år gamle. 50% er yngre enn 83.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...