Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Økonomi - Corona-krakket


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å samle diskusjon om økonomiske konsekvenser i sammfunnet her, så vi kan holde helse-diskusjonene til den andre store Coronatråden. Coronakrakket seiler opp som det største krakket i min levetid og kanskje helt siden 1929. På kor tid (dager-måneder) har:

- Børsen falt fra 930 til 650 (-30%)

- Oljeprisen stupt fra 65 til 25 $/fat (-60%)

- Euroen steget fra 10 til 13 kr/€ (+30%)

- Dollaren steget fra 9 til 12 kr/$ (+33%)

- Pundet steget fra 12 til 14 kr/£ (+17%)

- Svenskekrona steget fra 95 til 116 NOK/SEK (+22%)

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-404071

Fungerer fint med en slik generell tråd, i tillegg til tråden om hvorvidt man bør selge fond eller aksjer nå. 

For den som ønsker å diskutere porteføljen sin:

 

Endret av Slettet-404071
Lenke til kommentar

Jeg tror vi har sett de verste svingningene i markedet som helhet allerede, selv om det nok kommer flere både opp- og ned-turer. Det jeg er veldig spent på nå er egentlig to ting:

  1. Hva blir egentlig utfallet i realøkonomien og arbeidsstyrken. Både globalt og nasjonalt vil det komme konkurser og økt arbeidsledighet. Jeg tror jo Norge har muskler nok til å stimulere økonomien kraftigere enn de fleste andre. Allikevel blir uansett enkeltpersoner og bedrifter berørt. Vi er en liten, åpen økonomi og kjøpekraften har fått seg en kraftig trøkk i den enormt svake krona. Noe enormt lønnsoppgjør ser ikke heller særlig sannsynlig ut.
  2. Hva i huleste skjer med kronekursen det neste året. Etter oljekrisen har den forblitt svak selv om oljeprisen gikk opp. Men allikevel fikk den seg nå en ny trøkk. Jeg forstår ikke hvorfor vi er så upopulære.
Lenke til kommentar

Spådom: Blant befolkningen under 80 år uten alvorlig sykdom i Norge, vil det bli flere som dør av selvmord pga økomiske/børs/jobbmessige-forhold knyttet til Corona, enn viruset i seg selv. (men vi kommer selvfølgelig ikke til å få høre ett ord om det.)

(ved børskrakket i 2009 ble over 10 000 selvmord i verden direkte knyttet til krakket)

Endret av John-B
La til at jeg mente Norge
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et enkelt og raskt tiltak regjeringen bør sette inn er å redusere verdigrensen for hva man toll og avgiftsfritt kan ta med inn i landet, man bør også redusere tobakk og alkoholkvotene. Dette for å bremse grensehandelen, slik at mest mulig penger( og da igjen velferd og arbeidsplasser) blir igjen i Norge.

Lenke til kommentar
John-B skrev (5 minutter siden):

Spådom: Blant befolkningen under 80 år uten alvorlig sykdom, vil det bli flere som dør av selvmord pga økomiske/børs/jobbmessige-forhold knyttet til Corona, enn viruset i seg selv.

Fra andre land kan vi estimere at ca 1 av 2 dødsfall gjelder personer over 80 år. Hvis 1% av befolkninga dør av Corona, altså 53 000 personer, så vil det si at du antar at over 26 500 personer tar selvmord. Hvis 3% av befolkninga dør av Corona antar du over 79 500 selvmord. Begge deler tror jeg er kraftige overestimat. Jeg tror Corona vil vekke overlevelsesinstinktet hos mange som har følt at tilværelsen er kjedelig og meningsløs og tror det vil skjerpe sansene hos en del med milde psykiske problemer/depresjoner. Jeg tror også at det økte fokuset på (fjern)samhold vil gjøre at færre føler seg utelatt og avglemt. Jeg spår også på økt antall selvmord, men ikke i nærheten av den størrelseorden du spår.

Lenke til kommentar

Økonomer tenker ofte kortsiktig, særlig i aksjemarkedet. Vi bør se de mer langsiktige endringene også for de er lettere å forutsi rasjonelt.

- Flybransjen kommer til å få massekonkurser og en varig massiv knekk i trafikken. Turisme blir ikke like attraktivt som før og det vil bli varig (10+ år). VR-turisme i lokale opplevelsessentre vil bli en ny industri. Her gjelder det å være tidlig ute og lage rammeverk slik at man kan ta prosenter av all fremtidig VR-turisme.

- Ditto med hotellbransjen, konferansebransjen, messer etc. "Alt" legges om til nettbasert. Alle slike løsninger vil forbedres kraftig som følge av økt omsetning og innovasjonstakt. Stikkord: VR, 3D og 4K.

- Bringetjenester, særlig selvkjørende og selvflygende varianter vil ta av.

- Ellers tror jeg mye av den tradisjonelle industrien vil komme tilbake til normalen.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 minutter siden):

Sjans for at dette påvirker boligmarkedet? Folk går konkurs og må selge kanskje?

Det er alltid en sjanse, men ser ikke for meg noen stor tilbudsøkning på boligsiden. Betraktelig lavere renter vil sørge for at de fleste nok vil klare å holde på boligen. Ser på det som mer sannsynlig at etterspørselen vil dale litt. Selv om bankene har fått lempet på kravene, så vil psykologi og økonomi spille inn her. Hvertfall på kort sikt.

For å si det sånn. Jeg er veldig eksponert mot boligmarkedet for tida da vi kjøpte ny og større bolig i sommer og i stor grad solgte oss ut av aksjemarkedet. Det er jeg sjeleglad for nå. Jeg har nok trygg jobb, men ser nok ikke for meg særlig bra lønnsoppgjør i nærmeste framtid, inflasjonen vil gå opp og da hjelper et lavere rentenivå godt på.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (6 minutter siden):

Trist å se at nordmenn's kjøpekraft har falt med over 50% de siste årene. 

årene? ukene mener du vel. Det vil definitivt dempe kjøpelysten på utenlandske varer, men vil gjøre norske varer desto mer konkurransedyktige.

Comma Chameleon skrev (9 minutter siden):

Sjans for at dette påvirker boligmarkedet? Folk går konkurs og må selge kanskje?

Definitivt! Jeg spår 20-30% ned, selv om noen hevder at eiendom ser ut til å være et sikrere sted å plassere penger enn andre plasser.

Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

årene? ukene mener du vel. Det vil definitivt dempe kjøpelysten på utenlandske varer, men vil gjøre norske varer desto mer konkurransedyktige.

Vel, det har gått jevnt nedover mot USD og EUR helt siden 2009 eller noe i den stil.  En kurs på rundt 5,5 mot USD var vanlig; nå er den dobbelt så høy.  Det svarer langt på vei til at nordmenns inntekt og oppsparing har blitt halvert i verdi i den perioden. 

Hjelper på ingen måte mannen i gata at de veldig få norske varer utlandet kjøper har blitt billigere for de.  Nesten alt vi trenger lages i utlandet. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

årene? ukene mener du vel. Det vil definitivt dempe kjøpelysten på utenlandske varer, men vil gjøre norske varer desto mer konkurransedyktige.

Definitivt! Jeg spår 20-30% ned, selv om noen hevder at eiendom ser ut til å være et sikrere sted å plassere penger enn andre plasser.

Tror du på en så drastisk nedgang i boligpriser?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...