Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, G said:

Det du snakker om er nok mer aktuellt for slik forgiftet håndsprit, rødsprit og andre slike varer. Der de med vilje leter etter brekningsstoffer som skal fordampe på lik temperatur som alkohol, for å dempe destilleringslysten hos rusmisbrukere.

Jeg er nokså sikker på at alkohol fordamper raskere enn vann. Går til og med an å google seg fram til det. Men jeg stoler 100 % på at mine forhåndskunnskaper om dette stemmer skikkelig. Du har i rødvin i en gryte mat, som putrer sant, og alkoholen vil forsvinne ut av matretten. Alkohol fordamper lett, det kan du se når du vasker noe med sprit. Det er vekk på et blunk. Gjør du det samme med vann, så vil du se det perler vanndråper på overflaten, og det kan ta mange minutter før vannet fordamper pga. at luften ellers er nokså tørr. Du vil nok få med noe vann over, men poenget var jo bare å forsterke alkoholmengden i mottakerreservoaret. Noe jeg tror min metode med riktig nedkjøling lett vil kunne oppnå. Aner ingenting om hvor mange ganger man må gjenta opplegget før en har sterk nok alkohol..

Ja, jeg ser det gikk fort i svingene i mitt forrige innlegg hvor jeg mista hele poenget. 

Jeg tviler på du kan skille alkohol og vann også få sterkere alkohol ut av det uten å gå kjemisk til verks. Sånn skulle det egentlig være, men som nevnt, jeg har ikke mye peiling. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Budeia said:

Du vil ikke vite det.. eller de har blitt gamere. 

Her sies det at en spansk vakt døde, bare 37 år gammel. Uten noen andre årsaker enn viruset. 

https://en.as.com/en/2020/03/18/football/1584555590_095634.html

Kommer han til å få en verdig obduksjon, slik at han har bidratt til å belyse menneskeheten med sin død. Eller kommer han bare til å begraves uobdusert?

Litt videre om alkohol til hånddesinfisering:

Quote
  • Why whisky could kill the coronavirus (but drinking it won’t work)

  • The virus that causes Covid-19 appears more vulnerable than Sars, which means a 40 per cent solution, typically found in alcoholic spirits, can be enough to destroy it
  • Researchers stress that downing shots is not recommended but strong liquor could be used as an emergency sanitiser
  • But as the alcohol content reached 30 per cent they were surprised to find a disinfection rate on a par with the WHO formula.

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3075971/why-whisky-could-kill-coronavirus-drinking-it-wont-work

Endret av G
Lenke til kommentar
8 hours ago, Simkin said:

Å kontrollere 260 mil med grense er enkelt, ja. Fikk ikke noe svar fra Miri, men kanskje du kan.

Hvem skal stå å kontrollere dette, døgnet rundt i opp mot 2 år? Ned til den smaleste grusvei uti skauen? 

Må jo være ei fin oppgave for forsvaret. Både trening og samfunnsnyttig for vernepliktige samt heimevernet. Forsvaret får og muligheten til å trene på droneflyging(overvåking) ved grensa spesiellt i områder der det er lite nyttig å ha personell utplassert osv.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Camlon said:

Så lenge vi ikke ser soldater gå fra hytte til hytte for å sjekke om noen er hjemme, så er det ingen forandring fra igår til idag.

Bare et tannløst forbud for å tilfredsstille noen ordførere.

 

De ser antall mobiltelefoner og hvor de er. Så et hytteforbud blir ikke så vanskelig å overholde med mindre folk skrur av alt av signaler.

Edit: så må man huske at regjeringen har fått utvidet fullmakt. De kan f.eks. bestemme at det er lov til å identifisere brukeren av mobiltelefonen og gi bot basert på det. Eller se TV-signaler som er i bruk. Spørsmålet er vel om EU vil reagere på det.

Endret av Fnix
Lenke til kommentar

De ser ikke hvor de er, bare hvilken antenne de er tilkoblet

Hytteforbudet gjelder bare de som har hytte utenfor egen kommune
Kjenner mange som har hytte i egen kommune, på fjellet

Forbudt gjelder heller ikke om noen er smittet i familien, så da er det bare å forlate kona hjemme

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Fnix said:

De ser antall mobiltelefoner og hvor de er. Så et hytteforbud blir ikke så vanskelig å overholde med mindre folk skrur av alt av signaler.

De kan bare finne ut hvor mange som bruker mobilen i området, ikke til å sjekke om noen er på en spesifikk hytte.

Lenke til kommentar
Fnix skrev (4 minutter siden):

Jeg tviler på du kan skille alkohol og vann også få sterkere alkohol ut av det uten å gå kjemisk til verks. Sånn skulle det egentlig være, men som nevnt, jeg har ikke mye peiling. 

Hvorfor sier du det så sikkert når du så påpeker at du er usikker?

Å skille vann og alkohol er eldgammel norsk og spesielt trøndersk skikk. Det er allmennkunnskap at en blanding av ~85% vann og ~15% alkohol (etanol) kan oppkonsentreres til over 90% alkohol uten å tilsette noe som helst, men med enkelt teknisk utstyr. Skal man over 96% så må man ty til mer avanserte metoder så den prosentandelen står som det ypperste av det man klarer å lage hjemme i kjelleren.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Camlon said:

De kan bare finne ut hvor mange som bruker mobilen i området, ikke til å sjekke om noen er på en spesifikk hytte.

Ikke så veldig vanskelig å koble eier av mobil til eier av hytte med etternavn om det er behov for det i overfylte hytteområder. 

Det er vanlig for kommuner å sende ut massemelding til folk som kobler seg på en basestasjon, så numrene har de.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Fnix said:

Ja, jeg ser det gikk fort i svingene i mitt forrige innlegg hvor jeg mista hele poenget. 

Jeg tviler på du kan skille alkohol og vann også få sterkere alkohol ut av det uten å gå kjemisk til verks. Sånn skulle det egentlig være, men som nevnt, jeg har ikke mye peiling. 

Quote

As alcohol evaporates at a much faster rate compared with water due to its lower boiling temperature (82 compared to 100 degrees C), it is able to carry away more heat from the skin. This means for a given amount of time much more alcohol evaporates than water.Sep 14, 2017

https://www.scientificamerican.com/article/chilling-science-evaporative-cooling-with-liquids/

Spoiler


Quote

When alcohol is exposed to air, it evaporates. The more concentrated the alcohol, the more rapidly evaporation should occur. When the surface area of the alcohol exposed to the air is reduced, the evaporation occurs slower as a function of time.

img00002.gif

http://people.uncw.edu/lugo/MCP/DIFF_EQ/deproj/alevap/alevap.htm

 

Generellt om fordamping:

https://en.wikipedia.org/wiki/Evaporation

 

Vann da:

Quote

Whenever a water molecule leaves a surface and diffuses into a surrounding gas, it is said to have evaporated. Each individual water molecule which transitions between a more associated (liquid) and a less associated (vapor/gas) state does so through the absorption or release of kinetic energy. The aggregate measurement of this kinetic energy transfer is defined as thermal energy and occurs only when there is differential in the temperature of the water molecules. Liquid water that becomes water vapor takes a parcel of heat with it, in a process called evaporative cooling.[5] The amount of water vapor in the air determines how frequently molecules will return to the surface. When a net evaporation occurs, the body of water will undergo a net cooling directly related to the loss of water.

https://en.wikipedia.org/wiki/Water_vapor

 

 

Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Hvorfor sier du det så sikkert når du så påpeker at du er usikker?

Å skille vann og alkohol er eldgammel norsk og spesielt trøndersk skikk. Det er allmennkunnskap at en blanding av ~85% vann og ~15% alkohol (etanol) kan oppkonsentreres til over 90% alkohol uten å tilsette noe som helst, men med enkelt teknisk utstyr. Skal man over 96% så må man ty til mer avanserte metoder så den prosentandelen står som det ypperste av det man klarer å lage hjemme i kjelleren.

Jeg kan ikke se at jeg har hatt noen sikker holdning til det. Jeg sa at jeg tvilte og at jeg ikke var sikker, så beklager om det ble oppfattet som en bastant argumentasjon. 

Godt du fikk rettet opp i det.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Dubious said:

De ser ikke hvor de er, bare hvilken antenne de er tilkoblet

Hytteforbudet gjelder bare de som har hytte utenfor egen kommune
Kjenner mange som har hytte i egen kommune, på fjellet

Forbudt gjelder heller ikke om noen er smittet i familien, så da er det bare å forlate kona hjemme

Triangulering krever selvsagt tillatelse. Men mener du at det er for få sendere ute i de store hytteterring til at triangulering blir mulig? Ambulansefolk, kan jo nytte seg av triangulering dersom det blir oppfattet som en nødvendighet. Aner ikke noen ting om hvor utstrakt bruken av slikt er. Men det er absolutt muligheter.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 minutes ago, kim_InnleggNO said:

Ikke så veldig vanskelig å koble eier av mobil til eier av hytte om det er behov for det i overfylte hytteområder. 

Det er vanlig å for kommuner å sende ut massemelding til folk som kobler seg på en basestasjon, så numrene har de.

Programmet de bruker var designet lenge før den krisen, så tviler på at de får slik detaljinfo. Det er heller ikke ulovelig å være i kommunen, det er bare ulovlig om man er på en hytte. 

Skal de få folk ned fra hyttene sånn at vi kan sende dem til de overfylte byene, så må det skje ved at soldater går rundt og sjekker om folk er på hytta.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Camlon said:

Programmet de bruker var designet lenge før den krisen, så tviler på at de får slik detaljinfo. Det er heller ikke ulovelig å være i kommunen, det er bare ulovlig om man er på en hytte. 

Skal de få folk ned fra hyttene sånn at vi kan sende dem til de overfylte byene, så må det skje ved at soldater går rundt og sjekker om folk er på hytta.

Overfylte byene? Du har tydeligvis ikke forstått noe. De største byene har størst kapasitet. Kommuner har kapasitet etter innbyggere.

Selvfølgelig vil de kunne få nr om det er behov. Da er det ikke så vanskelig å oppsøke en hytte i samme kommune med samme eier. Blir dette gjort? Neppe, men muligheten er der. Det burde være avskrekkende nok nå å få bot eller bli sett på som en psykopat av innbyggerne. Loven har først og fremst allmennpreventiv funksjon. Om noen dager leser du sikkert om en som har fått bot, for å skremme andre.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
1 minute ago, Camlon said:

Programmet de bruker var designet lenge før den krisen, så tviler på at de får slik detaljinfo. Det er heller ikke ulovelig å være i kommunen, det er bare ulovlig om man er på en hytte. 

Skal de få folk ned fra hyttene sånn at vi kan sende dem til de overfylte byene, så må det skje ved at soldater går rundt og sjekker om folk er på hytta.

Hadde det vært Mullah Krekars svigersønn (gitt at han har en da), som satt på ei hytte og han var utpekt som terrorist av en eller annen stat. Så skal du se at triangulering ville blitt nyttet.

Om det er verdt innsatsen på hyttefolk er jo et helt annet spørsmål.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Maabren said:

Må jo være ei fin oppgave for forsvaret. Både trening og samfunnsnyttig for vernepliktige samt heimevernet. Forsvaret får og muligheten til å trene på droneflyging(overvåking) ved grensa spesiellt i områder der det er lite nyttig å ha personell utplassert osv.

Dette er virkelig ikke tiden å ta folk ut av jobb og bruke på sånt tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...