Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
herzeleid skrev (8 minutter siden):

Med tanke på å bli smittet og utvikle symptomer; bør en unngå alkohol i denne perioden?

Fest, skype-fest eller ensom drikking? Med eller uten barn/familie til stede? Med eller uten forkjølelse-symptomer selv eller hos andre i nærheten? Mengde? Jeg tror du kommer fram til riktige avgjørelse ved å resonnere på egenhånd.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (16 timer siden):

Noen som har noen oversikt over antall innleggelser og økning på dette? Rapportene fra FHI går kun to dager tilbake, men er vel ett viktig tall å måle, mye mer viktig enn antall smittede slik situasjonen rundt testing er nå... 

Var 50 innlagt 16.3 klokka 08:00
Var 68 innlagt 17.3 klokka 08:00

Var 82 innlagt 18.3 klokka 08:00 
Var 102 innlagt  19.3.klokka 08:00
 

Oppdatert.. litt tidlig å leke med tall, men 6% av bekretede smittet havner på sjukehus og 6 % av antall innlagte dør. Hvis trenden på ca 20% økoning vedvarer er 1300 innlagt om 2 uker

Endret av Baranladion
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, xRun said:

USA:
Ifølge NY Times har et selskap som produserer IoT-termometre spådd influensautbrudd i clusters over hele USA med økende nøyaktighet de siste par årene, og ser muligheten til å tracke spredning av coronaviruset.
Basert på millioner av målinger fra en million termometre over flere år har de bygget databaser som lar dem forutsi hvor utbrudd av influensa skjer to uker før CDC's FluView tracker, basert på målte temperaturer som befinner seg innenfor visse grenseverdier av temp og varighet avhengig av hva som forårsaker feberen. 

Basert på disse dataene skal de, ifølge interview med NY Times' journalist som fulgte denne saken (under), for en stund siden ha oppdaget uvanlige clusters av feber som ikke matcher kjente mønstre for influensasesongene de har data på. Ved å trekke fra de målingene som matcher kjente mønstre for influensasesongen mener de å kunne påvise clusters hvor CDC vil få mange treff på COVID-19 hvis de går inn og tester.
Dette håper man kan bidra til å redde liv ved å begrense utviklingen i slike clusters ved å oppdage dem tidligst mulig.


Can Smart Thermometers Track the Spread of the Coronavirus?
https://www.nytimes.com/2020/03/18/health/coronavirus-fever-thermometers.html
"A company that makes internet-connected thermometers has followed the flu more closely than the C.D.C. can. Now the devices may be turning up cases of Covid-19."

  Hide contents

"A company that uses internet-connected thermometers to predict the spread of the flu says it is tracking the coronavirus in real time — something that had been impossible, given the lack of testing for the disease.
Kinsa Health has sold or given away more than a million smart thermometers to households in which two million people reside, and thus can record fevers almost as soon as consumers experience them.

For the last few years, Kinsa’s interactive maps have accurately predicted the spread of flu around the United States about two weeks before the Centers for Disease Control and Prevention’s own surveillance tool, the weekly FluView tracker. The thermometer data “acts as an early warning system for illness spreading,” said Inder Singh, the company’s founder. The C.D.C.’s system lags because it relies on weekly reports from hundreds of doctors’ offices and hospital emergency rooms about what symptoms they are seeing in patients.

Company scientists are uniquely positioned to identify unusual clusters of fever because they have years of data for expected flu cases in each ZIP code. A sudden spike that far exceeds estimates for flu for a given date may well indicate the coronavirus has arrived.
Medical experts were enthusiastic about the possibility that smart thermometers could be used to track the virus in the United States. Having millions of data points allows Kinsa to produce daily maps showing which counties are seeing spiking fevers.

The most common symptoms of infection with the coronavirus is a fever — about 90 percent of patients suffer from it, according to the World Health Organization.
“This is very, very exciting,” said Dr. William Schaffner, a professor of preventive medicine at Vanderbilt University. “This is 21st-century disease surveillance, and we’ve been rooted in the mid-20th century with something very labor intensive.”
Dr. Peter J. Hotez, dean of the National School of Tropical Medicine at Baylor College of Medicine in Houston, said: “If this tells you where there are new major clusters of fever, it tells you where to swoop in with your test kits.

Kilde: https://www.nytimes.com/2020/03/18/health/coronavirus-fever-thermometers.html

 

Det behøver viruset for å spre seg. Der de går inn å tester kan viruset allerede ha spredd seg. Kan det tenkes at dette er en kampanje for å få solgt flere termometere? Jeg stiller meg skeptisk til denne temperaturkampanjen som Trump lente seg til tidligere som bortforklaringer, før coronaviruset virkelig ble tatt på alvor der borte med massiv testing.

Lenke til kommentar
Windoge skrev (1 minutt siden):

Er dette helt den store økningen? Jeg tenker at vi har ikke engang sett effekten av tiltakene, da dette tar tid.

Oppdaterte posten nok en gang, så 20% økning vil gi 1300 innlagte og 78 døde på 2 uker. Men de tallene her er jo bare beregmet på 4 dagers grunnlag, så blir ikke annet enn lek med tall

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Lid/Ran said:

Og så var det medisiner - det er noen antivirale midler som synes virksomme og en norsk lege hadde mujlighet til å bestille medisin fra Kina til 5000 pasienter, men fikk nei fra legmiddelverket. En medisin han ellers har brukt lovlig off label til en del virusinfeksjoner i årevis. Det synes jeg er rart - selv om man ikke vet med sikkerhet at medisinen virker mot Covid-19 enda, så er det bare å kjøpe inn alt av medisiner som har blitt brukt i Asia - vi har ikke tid til å vente på svaret - da skal plutselig hele verden ha medisinen om den virker. Medisnen er testet nok i Japan til å vite at den ikke har voldsomme bivirkninger. Om den så ikke blir brukt og kastet i dass så vil det være lommerusk sammenlignet med totalkostnadene her.

Ja de burde nok gjøre det sånn med den medisinen.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Her blander du vel litt om BankID via Helsenorge.no og andre slike avistjenere ala Dagbladet Simen1.

Det jeg lurer litt på er at dersom man går inn og registrerer seg symptomfri i dag, og en uke senere får symptomer. Kan man da gå inn en andre gang og endre det, eller legge seg inn på ny i Helsenorge.no?

Lenke til kommentar
4 hours ago, Emile the rat said:

Selvsagt må vi ta imot fly fra Spania, viktig å holde Gardermoen og taxfree åpent. Ikke vits å sjekk passasjerene heller, holder å be dem holde avstand. Viktigere å bruke ressursene på å stoppe de som har tatt med seg for mye alkohol i tollen.

Hurra for Norge. Nå venter jeg bare på at vi skal ta inn noen fly fra Italia og. Tydelig at Norge ikke har lært.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nx1Eo/lange-koeer-paa-gardermoen-ganske-kaotisk
 

For de som ikke måtte skjønne det er jeg ironisk.

Det burde bli satt vektere ved gate og folk sluppet ut i puljer?

Lenke til kommentar
4 hours ago, Elgen-Hansi said:

I Dagbladets coronakart har nå nesten 43 tusen nordmenn registrert seg. 

Over 8400 av de mistenker selv at de kan være smittet.

Noen journalister bør spør hvor populært Helsenorge.no initiativet med BankID blir utover, og følge med på det. Har ikke logget inn enda for å se på tjenesten. Viser det antallet registrerte der?

 

Quote

35 er døde av korona på samme sykehjem

Chuck Sedlacek er blant mange på sykehjemmet som er smittet av koronaviruset.
Chuck Sedlacek er blant mange på sykehjemmet som er smittet av koronaviruset.
FOTO: Elaine Thompson, AP

Det skyldes trolig at ansatte ved sykehjemmet fortsatte å jobbe selv om de var syke. Det er klart etter det amerikanske smittevernsenteret CDC har gransket hendelsene. 

Sykehjemmet ligger i Kirkland, en forstad til Seattle i det nordvestlige USA. Over halvparten av korona-dødsfallene i USA er knyttet til dette ene sykehjemmet. 

– De trengte pengene, de har ikke sykefravær, de kjenner ikke igjen symptomene eller de benekter dem, sa doktor Jeff Duchin, som er fylkeslege i Seattle, til pressen onsdag.

Granskerne fant at andre årsaker som kan ha bidratt til at så mange døde, var at det var mangel på personlig beskyttelsesutstyr og at det var lite sikkerhetstrening.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Noen journalister bør spør hvor populært Helsenorge.no initiativet med BankID blir utover, og følge med på det. Har ikke logget inn enda for å se på tjenesten. Viser det antallet registrerte der?

Dagbladets måling/tallmateriale skal visstnok overføres til Helsenorge-registeret når det er oppe å går.

Så hvis man følger med, og noterer seg siste status hos Dagbladet før det nedlegges, vil man dermed kunne "trekke fra" deres antall vs. tallene som etterhvert vil komme hos Helsenorge-registeret. Og på den måten se i hvilken grad statens opplegg med BankID blir mottatt der ute.

Er i alle fall det jeg har resonert meg frem til.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (55 minutter siden):

Fest, skype-fest eller ensom drikking? Med eller uten barn/familie til stede? Med eller uten forkjølelse-symptomer selv eller hos andre i nærheten? Mengde? Jeg tror du kommer fram til riktige avgjørelse ved å resonnere på egenhånd.

Hjemme med samboer uten symptomer. 

Det bare slo meg at alkohol i seg selv vell svekker imunnforsvaret og at faren for å bli smittet eller utvikle symptomer vel er større ved inntak av alkohol, og økende med mengde?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Mr.M said:

Dagbladets måling/tallmateriale skal visstnok overføres til Helsenorge-registeret når det er oppe å går.

Så hvis man følger med, og noterer seg siste status hos Dagbladet før det nedlegges, vil man dermed kunne "trekke fra" deres antall vs. tallene som etterhvert vil komme hos Helsenorge-registeret. Og på den måten se i hvilken grad statens opplegg med BankID blir mottatt der ute.

Er i alle fall det jeg har resonert meg frem til.

Da gjenstår det store spørsmålet. Vil man kunne fortsette å gi myndighetene sin oppdateringer, eller er dette en statisk 20. mars innlevering, som kun får tilførsel av andre folk som melder seg senere?

Siden det er snakk om anonymisering av data så vil jo anonymiseringen hindre oppdateringer vel i fra folk? Er snakk om anonymisering hos Helsenorge.no også..

Bør man som symptomfri avvente med å melde seg til man evt. får symptomer?

 

Quote

Som en del av USAs koronavirus-innsats har president Donald Trump påberopt seg en føderal bestemmelse som lar regjeringen ta kontroll over den private sektoren.

Trump kunngjorde onsdag at han vil undertegne forsvarsproduksjonsloven i tilfelle det behøves, ettersom regjeringen styrker sine ressurser mot en ventet koronasmittebølge.

Presidenten uttalte også at han vil utvide nasjonens testingskapasitet og utplassere et marinesykehusskip i New York, som raskt skal bli et episenter for pandemien. Et annet skip vil bli utplassert på vestkysten.

Under orienteringen i Det hvite hus sa Trump at avdelingen for bolig- og byutvikling vil innstille tvangssalg av boliger og utkastelser i seks uker ettersom et økende antall amerikanere står i fare for å miste jobbene sine og derfor ikke kan betale husleie og boliglån.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Endret av G
Lenke til kommentar

35 døde av korona på samme sykehjem i USA

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
G skrev (42 minutter siden):

Da gjenstår det store spørsmålet. Vil man kunne fortsette å gi myndighetene sin oppdateringer, eller er dette en statisk 20. mars innlevering, som kun får tilførsel av andre folk som melder seg senere?

vet ikke om jeg forstår deg rett, men jeg har forstått at Dagbladet opphører med sin registrering, så statistikken etter det vil vise ny tilførsel av nye individer. Men noen dobbel-registreringer vil vel forekomme, dvs. enkelte "overivrige" som både registrerte seg hos Dagbladet og gjør det samme hos Helsenorge.

btw, jeg får ta forbehold om at Dagbladet legger ned coronakartet sitt. Har skjønt det slik, men ikke helt sikker lengre.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...