Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, brbmay said:

Fylkeskommunen kan ikke innføre «lokale tiltak» (sier seg selv, med sånne kjempefylker som Viken). Så om det skal stenges må kommunelegen(e ) stenge skolene i de mest rammede kommunene, ikke sånn generell «alle i Viken»

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Leserinnlegg i BT i dag fra en overlege med tittelen "Tiltakene mot korona er ute av proposjoner": https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/weejxd/tiltakene-mot-korona-er-ute-av-proporsjoner


Av alle dumme ting jeg har kommet over i dag, må jeg si det verste er å lese dette leserinnlegget i  BT av en overlege som "setter ting i perspektiv" ved å vise til influensasesongen i år 2000 da han var avdelingsoverlege på medisinsk avdeling ved Haraldsplass.

Han skriver at epidemien startet brått like før jul, antall innleggelser gikk fra 15 til 25 pasienter i gjennomsnitt per døgn, hvor de aller fleste var med influensa og lungebetennelse. Dette pågikk i 3 uker, også stoppet epidemien like brått som den startet.

Så viser denne overlegen til at det nå innlegges i gjennomsnitt 8 åtte pasienter per døgn (per 3.november) i hele Norge og hvor lite det er i sammenligning med det han opplevde i år 2000 og hvor overdrevet det er at regjeringen truer med ny lockdown.

Jeg blir rett og slett kvalm når personer i sånne stillinger kommer med slike leserinnlegg. Denne overlegen sammenligner tall med tiltak, sammenligner med tall som på ingen måte har nådd toppen og sammenligner med noe som varte i 3 UKER for 20 år siden.

Alt han hadde behøvd å gjøre, var å se til Europa, så virker denne sammenligningen fra 20 år siden utrolig patetisk. Jeg tipper medisinsk personell i hardt rammede land som Belgia, Tsjekkia, Frankrike, Polen ikke hadde blitt særlig imponert over hans lille anekdote for 20 år siden.

Høie stod på pressekonferanse i dag og viser at vi er der nå Belgia var 7 uker siden, og hvor brått kurven kan fortsette å stige på samme måte om vi ikke endrer kurs. Denne fjotten av en overlege er utrolig godtroende som tror vi ikke kan komme i samme situasjon, han viser utrolig lite respekt for tiltakene som tross alt har gjort til nå at vi ikke er i samme situasjon som han måtte stå i for 20 år siden.

Ser forøvrig at denne overlegen er nevrolog nå, som har blitt bevilget mye støtte i forskningsprosjekt. Han kan nok sitte avslappet på kontoret og forske og mene om korona uten at han faktisk må stå i det. Lett å mene da. Han har antagelig ikke vært innom en intensivavdeling på flere år, og aner ingenting om hvordan det er å stå i front i dag med mangel på personell med mer.

Endret av Fnugle
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (41 minutter siden):

Vet du noe om det er første generasjon innvandrere som er overrepresentert?

Det er sannsynligvis den generasjonen som ikke kan ha hjemmekontor og som i endel tilfeller bor mange av i samme bolig uten mulighet til distansering. Størstedelen av dem er fra Polen, ifølge Høie under dagens pressekonferanse.

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 time siden):

Det er sannsynligvis den generasjonen som ikke kan ha hjemmekontor og som i endel tilfeller bor mange av i samme bolig uten mulighet til distansering. Størstedelen av dem er fra Polen, ifølge Høie under dagens pressekonferanse.

Det følger mønsteret det ja. Det er et gammelt ordtak som sier at 'det er dyrt å være fattig.' Kan utvides til 'farlig å være gjestearbeider.' Ellers så ser vi at staten begynner å nekte ansvaret overfor selskaper de har gitt arbeids forbud. Norwegian er over og ut. Restene blir solgt til kineserne snart. Men hei, det kan kanskje svare seg det? Hvem vet. Fikk du med deg navnet på finans ministeren i Kina? Hen heter visst 'Tom Peng Pung'. Slående navn i disse tider. Gratulerer forresten med valget. Ikke med fyren som vant, men at det Amerikanske folket viste oss hvem de er og hva de er. Suverent godt gjort. Grattis 😄

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Høye og Co synes det var for lite smitte blant nordmenn, importsmitte var løsningen 👍 

Neste uke: Staten ombestemmer seg angående Norwegian, de får støtte til direkte ruter mellom Belgia og Norge, 5 avganger pr døgn. NAS opp 1500%

 

Merker ikke noe til disse tiltakene. Jeg drikker ikke, trener ikke, jobber ikke på kontor, bruker ikke munnbind, spriter hender nå og da. Var på aktivitetssenter med ungene i helgen, var nesten ikke folk der, noe som var utrolig avslappende. For meg er korona helt okay 😄

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (3 minutter siden):

Høye og Co synes det var for lite smitte blant nordmenn, importsmitte var løsningen 👍 

Neste uke: Staten ombestemmer seg angående Norwegian, de får støtte til direkte ruter mellom Belgia og Norge, 5 avganger pr døgn. NAS opp 1500%

 

Merker ikke noe til disse tiltakene. Jeg drikker ikke, trener ikke, jobber ikke på kontor, bruker ikke munnbind, spriter hender nå og da. Var på aktivitetssenter med ungene i helgen, var nesten ikke folk der, noe som var utrolig avslappende. For meg er korona helt okay 😄

 

Den enes død den andres brød er det hvist noe som heter 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er godt å se at USA snart får en president som lytter til eksperter, i stedet for en tulling som ikke lytter til andre enn seg selv.

Biden har som kjent opprettet en arbeidsgruppe for å stanse pandemien, mange av disse er særdeles oppegående, å vet hva de snakker om.

Personlig kan jeg ikke fatte at Trump-administrasjonen ikke tok inn folk som Dr. Osterholm tidligere, men de var vel ikke så veldig interessert i å løse problemet.
 



EmZs3HYWMAMChOp?format=png&name=large

 

Endret av 0laf
  • Liker 7
Lenke til kommentar
0laf skrev (24 minutter siden):

Det er godt å se at USA snart får en president som lytter til eksperter, i stedet for en tulling som ikke lytter til andre enn seg selv.

Biden har som kjent opprettet en arbeidsgruppe for å stanse pandemien, mange av disse er særdeles oppegående, å vet hva de snakker om.

Personlig kan jeg ikke fatte at Trump-administrasjonen ikke tok inn folk som Dr. Osterholm tidligere, men de var vel ikke så veldig interessert i å løse problemet.

 

Du må forstå hvem Trump er Olaf. Han er et klassisk tilfelle av en Narsessist. En av kjennetegnene til en slik er at alle som er uenige med ham, er ute etter ham. Han har en vridd virkelighets sans som bringer ham opp i konstante konfliker og kontroverser. Jeg vil tro at det er en blanding av at Trump ikke vil ha inn noen som 'truer' ham, og at nesten ingen vil jobbe i administrasjonen hans. Mennen har en alvorlig personlighets feil som har tatt kontrollen med ham i en så sterk grad at han ikke lenger vet hva han sier lenger. Men nå skal jeg si noe som sikkert sjokkerer deg. Jeg liker fyren. Han er definitivt ikke en kynisk kalkulerende mann som man ofte ser i høye posisjoner. For meg er mannen en morsom mann som snakker fra leveren. Han har denne stygge ulempen med å lyve, men hvilken president i USA gjør ikke det? Og folk i USA (før pandemien) hadde det bedre i hans periode enn under Obama/Biden. De hadde jobb og fikk en reallønns økning for første gang på 30 år. Uten pandemien hadde han blitt gjennvalgt tror jeg. Men mannen var jo litt gal også. Hørte på noen av talene hans i oppløpet til valget og det var lite hyggelig. Morsomt, men totalt skivebom med så mange løgnaktige påstander at det var komisk - rett og slett. Men nå får vi håpe at kongressen gir penger for COVID-19 tiltaker. Trump har nektet å gi statene penger med mandat fra Senatet. Der regjerer Mitch McConell med jernhånd. Om det blir en endring nå tror jeg slett ikke, men Biden kan bruke president makta si og utstede en 'excecutive order' hvis ikke bølla gjør det før ham. Noe jeg håper at han gjør. Å gå ut som en helt ville passe fyren 😁

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Oddvardm said:

Trump har nektet å gi statene penger med mandat fra Senatet. Der regjerer Mitch McConell med jernhånd. Om det blir en endring nå tror jeg slett ikke, men Biden kan bruke president makta si og utstede en 'excecutive order' hvis ikke bølla gjør det før ham. Noe jeg håper at han gjør. Å gå ut som en helt ville passe fyren 😁

Tviler på at Biden kan gi mer penger igjennom et executive order. I dette tilfellet må han samarbeide med senatet og få igjennom en krisepakke.

Heldigvis for Biden så er ikke Mitch McConell imot en krisepakke, han er bare uenig i innholdet i krisepakken. Republikanerene vil gi mer penger til små bedrifter og demokratene vil gi mer støtte til statene og arbeidsledige. Grunnen til at de ikke kom til enighet var fordi Demokratene trodde de kunne ta tilbake senatet og få igjennom en ren demokratisk krisepakke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heldigvis er det nå ganske så åpent om senatet i USA, med ny runde 5. januar i Georgia. Blir David Perdue (R) slått der, er også senatet under demokratenes kontroll når Biden tar over som president. Da vil det være mulig å gjøre mer.

Ikke at jeg har mye håp rundt Trumps håndtering, men likevel: får bare håpe Trump tar pandemien mer seriøst disse to siste månedene. Det er flere måneder siden sist Trump deltok på møte med Coronavirus Task Force. Visepresident Mike Pence som leder gruppa deltok for første gang i går på flere uker (!) til tross for en grusomt dyster utvikling i landet den siste tida, både med fulle sykehus og voldsom økning i smitte. At han deltok først i går sammenfaller med at han prøvde å ta æren for Pfizers vaksine på vegne av Trump.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trump og Pence bør bli stilt for riskrett for dårlig håndtering av pandemien. Spesielt Trump som skal ut på turne med klage-rally smittesamlinger.

Sitat

593 nye koronasmittede i Norge

Det var ved midnatt natt til tirsdag registrert 25.322 koronasmittede personer her i landet. Det er en økning på 593 meldte tilfeller siste døgn. Det er 103 flere tilfeller enn det som ble registrert dagen før.

Sitat

203 nye coronatilfeller i Oslo

203 personer har fått påvist coronasmitte i Oslo siste døgn, viser tall fra Oslo kommune. Det er det høyeste antallet siden pandemien brøt ut.

I alt er det nå registrert 1733 nye smittetilfeller i Oslo de siste 14 dagene.

Det er fremdeles flest i aldersgruppen 20-29 år som blir smittet, og det er litt flere menn enn kvinner som blir registrert smittet.

Bydel Stovner og bydel Søndre Nordstrand har fremdeles det høyeste smittetrykket. De to bydelene har hatt henholdsvis 154 og 169 nye smittetilfeller de siste to ukene. I bydel Stovner tilsvarer det 462,2 smittede per 100.000 innbyggere de siste to ukene, mens det i Søndre Nordstrand tilsvarer 432,6 smittede per 100.000 innbyggere.

Bydel Ullern har nå det laveste smittetrykket i Oslo med 41 nye smittetilfeller de siste to ukene. Det tilsvarer 118,6 tilfeller per 100.000 innbyggere de siste to ukene. (VG/NTB)

https://www.nrk.no/osloogviken/203-nye-smittede-registrert-i-oslo_-_-dramatisk-1.15237618

Sitat

DANMARK STENGER PASSASJERTRAFIKKEN TIL OG FRA NORDJYLLAND

Danske myndigheter har fra i dag innført strenge restriksjoner i Nordjylland for å redusere smittespredningeni syv nordjyske kommuner. Restriksjonene ble innført på kort varsel og innebærer at Color Line er pålagt å stenge ned passasjertrafikken med umiddelbar virkning.

Det nye danske lovverket gjelder foreløpig til 3. desember. Alle berørte reisende på dagens seilinger får varsel på SMS i løpet av ettermiddagen.

Godstilbudet bliropprettholdt med SuperSpeed 1 og SuperSpeed 2 for å holde den kritiske varetransporten i gang.

https://www.colorline.no/polopoly_fs/7.132371.1604939489!/Danmark stenger pasasjertrafikk til og fra Nordjylland PRM 201109.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...