Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (3 minutter siden):

 

Skjønner! Nede i sentrum er jeg sjelden, men det pleier jo å være der mange av de tilreisende oppholder seg hvis de skal ut på livet i Oslo, mens de som bor i byen gjerne holder seg i andre deler av byen.

Her jeg bor, i Bydel Grünerløkka (riktignok bor jeg ikke midt på løkka som mange forbinder med bydelen), har det vært veldig stille og rolig den siste tida. Lite mennesker ute på kveldstid i helgene, og ser man inn vinduene når man går forbi er det for det meste tomme stoler på barene og utestedene, selv om de fleste allerede har fjernet opp mot halvparten av sitteplassene. Men som du sier er det fort en vennegjeng på 4 som sitter sammen ved et bord, det er vel ikke til å unngå. Tror de fleste stedene har en grense på maks 5 personer i én gruppe ved et bord. Jeg vet at det er flere steder som sliter økonomisk nå i mangel på gjester, blant annet dessverre mitt gamle stamsted som "alltid" har vært der.

Naturligvis mange folk i gatene på dagtid som vanlig, men de gangene jeg har vært ute for en pils eller to så har det vært utrolig lite folk. Ellers hadde jeg ikke gått ut selv, for jeg må kunne holde avstand. Vil sammenligne det som er nå med i vår da alkoholserveringen åpnet igjen, det var veldig lite folk da også. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dn.no:
 
 
Sitat

 

Line Kaspersen
FHI med ny beskjed om luftsmitte

Folkehelseinstituttet kunngjør at de er enige i CDCs vurderinger om at coronaviruset kan spres over én meter. Samtidig understreker de at det mest vanlige er dråpesmitte, skriver Dagbladet.

Nylig oppdaterte Centers for Disease Control and Prevention (CDC) sin veileder om covid-19 og smittemåter. I veilederen fastslås det at coronaviruset kan spres via luftsmitte selv om man holder seks fot (1,8 meter) avstand.

- CDCs konklusjon er at luftsmitte kan skje. Men konklusjonen deres er først og fremst at det ikke er vanlig, og at det er dråpesmitte som er det viktigste. Det har vi ment hele tiden. Vi har også hele tiden ment at luftsmitte kan skje, forklarer direktør Camilla Stoltenberg ved Folkehelseinstituttet til Dagbladet.

 

Bussen med pensjonistar som reiste rundt i Sør-Norge for ei tid sidan er vel eit godt eksempel.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Skjønner! Nede i sentrum er jeg sjelden, men det pleier jo å være der mange av de tilreisende oppholder seg hvis de skal ut på livet i Oslo, mens de som bor i byen gjerne holder seg i andre deler av byen.

Her jeg bor, i Bydel Grünerløkka (riktignok bor jeg ikke midt på løkka som mange forbinder med bydelen), har det vært veldig stille og rolig den siste tida. Lite mennesker ute på kveldstid i helgene, og ser man inn vinduene når man går forbi er det for det meste tomme stoler på barene og utestedene, selv om de fleste allerede har fjernet opp mot halvparten av sitteplassene. Men som du sier er det fort en vennegjeng på 4 som sitter sammen ved et bord, det er vel ikke til å unngå. Tror de fleste stedene har en grense på maks 5 personer i én gruppe ved et bord. Jeg vet at det er flere steder som sliter økonomisk nå i mangel på gjester, blant annet dessverre mitt gamle stamsted som "alltid" har vært der.

Naturligvis mange folk i gatene på dagtid som vanlig, men de gangene jeg har vært ute for en pils eller to så har det vært utrolig lite folk. Ellers hadde jeg ikke gått ut selv, for jeg må kunne holde avstand. Vil sammenligne det som er nå med i vår da alkoholserveringen åpnet igjen, det var veldig lite folk da også. 

Godt å høre snikpellik, jeg har nok engstet meg mer enn nødvendig siden jeg har mange gode venner med familie i samme hus i risikogrupper, som går på jobb i Oslo (mot sin vilje som jeg ikke ripper opp i nå) og kjenner at jeg kan bli bekymret på gode venners vegne også.

Jeg ønsker ingen full lockdown (må presiseres hardt) og jeg synes serveringssteder har gjort en fantastisk jobb hele veien (all ære og honnør til disse - ikke misforstå). Jeg har selv vært på mange serveringssteder utenfor Oslo gjennom hele perioden siden mai. Jeg håper at flest mulig serveringsteder overlever (tilpasser seg med catering, takeaway osv. i tillegg) og som jeg har nevnt før jeg ønsker heller noe mer presise tiltak enn full lockdown.

Jeg håper virkelig ikke vi får en situasjon lignende tsjekkia i sentrale strøk i Norge (Stor Oslo omegn).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

21 nye smittede registrert i Bergen

Det er registrert 21 nye coronasmittede i Bergen fra fredag morgen til lørdag morgen. Alle bortsett fra én er mellom 18 og 33 år.

– Det er litt flere enn foregående dager, men siden det er samme aldersfordeling og samme dominerende smittemønster, vurderes situasjonen fortsatt til å være under kontroll, sier medisinsk fagsjef Trond Egil Hansen i Bergen kommune i en pressemelding.

Totalt er det registrert 1.549 covid-19-smittede personer i Bergen.

– Det er foreløpig ikke grunnlag for nye tiltak ut over å advare mot fester med høy musikk og høy promille og oppfordre folk til å teste seg hvis de likevel har vært på slike sammenkomster. Etter fest, alltid test, sier Hansen. (NTB)

Bergen er snart tilbake til start pga festing blant unge voksne.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Brei støtte i Oslo til dei strengare korona-reglane i hovudstaden

Sitat

Medan byrådet fryktar at fleire tiltak vil gjere folk leie av reglane, viser ei ny undersøking at Oslo-folk ikkje meiner koronatiltaka i byen er for strenge.

Opinion har spurt 2000 innbyggjarar i Oslo om deira syn på koronatiltaka.

Tal frå undersøkinga viser følgande:

  • 72 prosent meiner ikkje at retningslinjene styresmaktene har innført for å avgrense koronasmitte er for strenge. Det er omtrent same tal som i resten av landet (71 prosent).
  • 61 prosent meiner at påkjenninga av tiltaka ikkje har vore for stor. Her skil dei seg noko frå resten av landet (57 prosent).
  • Oslo-folk er spesielt positive til munnbind og registrering på serveringsstader.

https://www.nrk.no/osloogviken/brei-stotte-i-oslo-til-dei-strengare-korona-reglane-i-hovudstaden-1.15193982

Tiltakstrøttheten i Oslo sterkt overdrevet
Gjennom hele pandemien er befolkningen i Oslo de i landet som i minst grad mener at retningslinjene er for strenge eller at påkjenningen av tiltak er blitt for stor. Dette gjelder fortsatt. Norsk koronamonitor fra Opinion har spurt 2.000 innbyggere i Oslo om deres syn på fortsatt koronatiltak.
https://opinion.no/2020/10/tiltakstrottheten-i-oslo-sterkt-overdrevet/

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Pc Lynet said:

Bergen er snart tilbake til start pga festing blant unge voksne.

Quote

.. Etter fest, alltid test, sier Hansen. (NTB)

What!? Og det er myndighetene innstilt på å bidra med, altså et slikt testregimé? Kun fordi man var på en fest.

Lenke til kommentar
G skrev (2 timer siden):
 

(CNN)The global push to develop a coronavirus vaccine is gathering pace, but much to the likely frustration of US President Donald Trump, caution exercised by American drug makers and regulators has put China out in front ... for now.

USA har vel fått en forsinkelse i konkurransen om Covid-19 vaksinen, fordi Trump ikke har tatt viruset på alvor. Kina er ute etter å vise muskler og Trump er også muskel-typen. Håper at deres felles hat mot hverandre og maktkamp kan bli til nytte for hele verden, slik at pandemien snart tar slutt.

G skrev (2 timer siden):
  Quote

CNBG Chairman Yang Xiaoming said last month that the progress of its vaccines was going "faster than expected." The company has carried out Phase 3 trials in countries including the United Arab Emirates, Bahrain, Peru, Morocco, and Argentina, with a total of 42,000 participants.

Med forsøkspersoner rundt omkring i verden, må de være forsiktige med hva de putter oppi vaksinen. USA og Europa er utelatt.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Jeg tror også at folk i Oslo er flinke til å følge smittevernsreglene. Men i en storby er det mange forskjellige folk. Tenk bare på demente eller andre som ikke kan ta vare på seg selv.

Ungdom/de unge er flinkest til å bruke munnbind, sier en som bor der. Jeg var i Oslo i begynnelsen av uken og hadde utsikt til 20-bussen i rushtiden. Den var under halvfull. Alle hadde på munnbind unntagen en person.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne pandemien har vist nok en gang hvor usikre mennesker er på noe som er nytt. Altså er det store likheter med hvordan ting ikke helt var godt nok forstått som for over 100 år tilbake. Vi har jo mange nye utfordringer, åpne spørsmål som har dukket opp på tross av at mye er forstått vitenskapelig. Alt er ikke forstått. Her fra hvordan det var for over 100 år siden med ymse åpne uløste spørsmål:

https://youtu.be/uB7hIpDCfr0?t=607

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle synes Oslofolk er så flinke til å følge smittevern. Jeg synes de fleste oppfører seg som noen tullinger. Alle jeg kjenner og snakker med synes også at folk flest oppfører seg som noen tullinger. De spriter hendene sine, men omgås i trange folkemengder uten munnbind. Og tar sjelden hensyn når de må tenke selv. Kanskje når det er tydelige oppmerkinger på gulvet i butikken, ja.

Tror den eneste grunnen til at munnbindbruken nå er høy i kollektivtrafikken, er at den er påbudt. De uten munnbind har synlig identitet og er redde for folks blikk og eventuelle bøter. Men jeg vet ikke om mange som faktisk tror Covid er særlig farlig. Vet ikke om noen i det hele tatt som er redde. De er kanskje engstelige for å skille seg ut fra massene. Noen få folk er flinke og hensynsfulle, men jeg synes ikke de behøver så mye ros for det. For det er ikke vanskelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Sitter med komplett motsatt inntrykk av det du har, Glassmaneten. Ikke bare i Oslo, men i landet øvrig de stedene jeg har vært opplever jeg at de aller fleste er flinke og hensynsfulle. Men det vil alltid være noen som ikke følger reglene eller ikke viser hensyn, sånn er det overalt. 

Vel, jeg håper jo at ditt helhetsinntrykk er riktigere enn mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...