Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Quote

Mot regjeringskrise i Sverige

Stefan Löfvens mindretallsregjering kan henge i en tynn tråd etter flere varsler om mistillit.

image.gif.6547e73950a91436ac002cc122d90680.gifshfgZ8JCKKFeC8HH2t9pJAjIUYTpHiTZdEUifb9J

Sveriges statsminister Stefan Löfven er i hardt vær.

FOTO: ERIK SIMANDER / TT
Publisert i dag kl. 19:20
 

I dag ble det kjent av Kristdemokraterna vil støtte et mulig forslag fra Vänsterpartiet om mistillit mot Löfvens regjering.

Uenig om arbeidsloven

Vänsterpartiet (V), som er SVs svenske søsterparti, har truet med mistillitsforslag mot regjeringen, og bakgrunnen er knyttet til en utredning om endringer i arbeidslovgivningen.

Men veien dit har frem til i dag virket lang. For i det hele tatt å få til en avstemning, trengs det støtte fra minst ett parti, og det er dette Kristdemokraterna (KD) nå er innstilt på å gi.

– Det er det vi har lovet velgerne. Vi er alternativet for alle som vil være sikre på at vi gjør det vi kan, for å gi Sverige en ny regjering, sier KD-leder Ebba Busch.

Mindretallsregjering

Etter valget i 2018 var Sverige i en lang regjeringskrise, der landet var uten den øverste ledelsen i 131 dager. Nå kan Sverige igjen bli kastet ut i en ny krise.

Löfven leder i dag en mindretallsregjering som består av Socialdemokraterna og Miljøpartiet. Det største opposisjonspartiet, Moderaterna, var lenge imot mistillitsforslaget, men i dag snudde partileder Ulf Kristersson på en femøring og støtter forslaget, skriver Aftonbladet.

Busch mener det dermed er en mulighet for å felle regjeringen midt i en koronapandemi.

– Det er godt kjent at Moderaterna vil ha en ny regjering. Nøyaktig hvordan de vil oppnå det, får de svare for, sier hun.

Også Sverigedemokraterna må bli med dersom det skal bli flertall for mistillit.

Nå vil de nærmeste dagene og ukene bli avgjørende skriver SVT i en politisk analyse av situasjonen.

https://www.nrk.no/urix/mot-regjeringskrise-i-sverige-1.15195081

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er off topic, men jeg vil bare si at Nobels Fredspris kunne ikke funnet en mer verdig anvendelse. BRAVO!

Selv om jeg er republikaner av meg, så kjenner jeg på et alvorlig ønske om at regenten (som jeg traff på babord side i NM i seiling, Albin Express) skal komme seg igjen. En hyggeligere fyr enn ham skal man lete lenge etter. God bedring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (17 timer siden):

Skal jeg poste 2-3 eks av unge (under 18) som døde i 2019 av helt vanlig influensa ? Ingen av de hadde noe co-faktorer heller.

Pr idag har INGEN unge død i Norge av Covid.19 og vi har hatt minst 30000 smittet her i landet.

At en med mørk hud i en lite solfylte staten NY i USA blir alvorlig syk, vi har vist om denne co-faktoren i snart 6+ måneder og vi vet noe mer fakta om typ d vitamin osv nå også.

Så slutter man med feilslått skremselspropaganda da typ 99% under 60år blir ikke alvorlig syke eller trenger dra på sykehus.

 

 

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
G skrev (6 timer siden):

Hvordan kan da Raymond Johansen true studenter med at de ikke kommer hjem til jul om de ikke skjerper seg?

Det er vel slik i noen engelske byer, at de ikke har lov til å møte folk fra andre husholdninger. En student som skal hjem til jul, vil tilhøre en annen husholdning enn barndomshjemmet. Men spørs om studentene vil respektere slike regler like før jul. 

Yngre folk som ikke må legges inn, kan nok bli langtidssyke. Men i lengden fører også tiltakene til dødsfall. Pga konkurser, arbeidsledighet, manglende operasjoner og rutinekontroller på sykehusene, flere kan bli redde for å gå til lege, depresjon pga ensomhet. Folk på institusjon blir avskåret fra besøk i lange perioder av gangen. Ungdom kan tro at de ikke har noe håp om å få jobb. De med familie i utlandet må avlyse besøk. Jo lengre situasjonen varer, jo flere vil dø pga slike "sideeffekter". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (På 8.10.2020 den 12.16):

Går veldig feil vei i Tsjekkia. 5400 nye smittede i går, og det fortsetter å øke eksponentielt. Det er over 1500 innlagt, hvorav 354 er alvorlig syke. Dødsfall ligger omkring 25stk dagen, og vokser også eksponentielt. Befolkningen er det dobbelte av i Norge, til sammenligning. 

Oppdatering fra Tsjekkia: ny rekord i går med 8617 nye smittede. 1741 innlagt hvorav 360 er alvorlig syke. Dødsfall har de siste dagene ligget mellom 35 og 40 personer.

Holdningen til statsminister Babiš har svingt mye siden epidemien startet. Han var opprinnelig lite bekymret, men Tsjekkia innførte likevel strengere restriksjoner enn blant annet Norge, og var blant de første landene til å innføre påbud for bruk av munnbind, drevet frem av en Facebook kampanje fra vanlige folk og presset frem av opposisjonen. Deretter var Babiš med på leken og en streng lockdown medførte at Tsjekkia var blant landene som ble minst berørt, og det kom aldri noen ordentlig bølge. Økonomien fikk seg naturligvis en knekk, og de fleste restriksjonene ble lettet på. Frem til september var det kun påbudt med munnbind på t-bane, hvor det tidligere gjaldt all offentlig transport, og før det også alle offentlige steder (om man ikke var "alene i skogen"). Et par større utbrudd kom, det mest kjente fra en nattklubb med flere kjente fotballspillere hvor én smittet dame fikk skylden for å ha smittet flere titalls personer og utløst et lokalt utbrudd i Praha. 

Babiš og regjeringen uttalte flere ganger at det ikke vil bli noen ny lockdown, de hadde god kontroll på de lokale utbruddene med effektiv smittesporing. Økonomien måtte prioriteres, og det skulle nok gjøres minst mulig for å skremme bort turister, og folk fra restaurantene, barene, kinoene osv.

Nå har smitten økt eksponentielt i en stund, og var altså i går over 8000, mens det høyeste registerte tallet i mars/april var i underkant av 400. Det er ventet at om smitten fortsetter å øke som den gjør nå vil antall innlagte doble seg om en uke, og sykehuskapasiteten vil være overgått. Myndighetene ser på mulighet til å flytte de minst syke over til hotell, for å gjøre plass til nye syke. Babiš har våknet, og trygler folk om å holde seg hjemme, samtidig som nye, men relativt milde, restriksjoner blir innført daglig. Det diskuteres samtidig når en fullstendig lockdown må innføres, med portforbud. Samtidig er pubene og restaurantene fulle, befolkningen opplevde aldri noen bølge og virker ikke å bry seg lengre, og det går i det hele tatt helt feil vei. Min spådom er at eneste løsning vil være fullstendig lockdown, og at de sene tiltakene vil gjøre at smitten får spredd seg nok til at Tsjekkia blir som Italia på våren. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Ser ut til at 50% får skader på organer 

A separate study found that in as many as half of patients, even those who were not hospitalised, Covid-19 had a damaging effect on the body's key organs.The study by COVERSCAN, a joint national research programme between the EU, Innovate UK, and Perspectum, began in April on 160 patients with a median age of 43.

Preliminary data found 50% of patients have evidence of either heart, liver or kidney damage.

Many patients who have had Covid, especially men, have subnormal heart pumping function. The study will look at the extent, and expected long-term impact, of Covid-19 as it continues into next year.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Long Covid: Long-term effects of coronavirus include damage to heart, liver, kidneys - Oxford study reveals

Tuesday 29 September 2020, 7:11pm

Quote

Damage to the heart, liver and kidney are just a few of the long-term effects of Covid-19, according to a Oxford-based study.

Academics have already warned people could suffer from the impact of having coronavirus for years, with many experiencing prolonged symptoms.

Now, a joint national research programme between the EU, and private companies Innovate UK and Perspectum, called COVERSCAN is analysing the effects of Covid-19 on the body's key organs.

Quote

coverscan_covid-19.PNG.566e910ca26e4374d19167525ced5d54.PNG

Quote

What is long Covid and what are the symptoms?

Sufferers are reporting a huge spectrum of problems, including severe fatigue, breathlessness, muscle aches, joint pain, 'brain fog,' memory loss, a lack of concentration, as well as depression and mental health problems.

Hair loss has even been reported among some 'long haulers'. 

Quote

The first data from patients recovering from Covid-19 (160 patients, three months post diagnosis, 79% non-hospitalised) reveals many patients had measurable organ damage - even amongst those not hospitalised.

The study also found many patients who have had Covid-19, especially men, have subnormal heart pumping function.  

Quote

"Through this study, we want to gain a better understanding of the impact of this disease by mapping the extent of organ health.  In doing so, we hope to further support global efforts in planning for ongoing health-care needs," said Mary Xu, Head of Clinical Affairs at Perspectum.

"The COVERSCAN study has been designed to safely assess patients, using non-invasive imaging, with minimal risk to all involved."

https://www.itv.com/news/2020-09-29/long-covid-long-term-effects-of-coronavirus-include-damage-to-heart-liver-kidneys-oxford-study-reveals

 

:hmm: @Benbjo Kjedelig når du ikke serverer kildelenker. Måtte google for å finne dette.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (2 timer siden):

Samtidig er pubene og restaurantene fulle, befolkningen opplevde aldri noen bølge og virker ikke å bry seg lengre, og det går i det hele tatt helt feil vei. 

Det er ganske sjukt. Tallene står der og lyser folk rett i fleisen. De har garantert sett bildene fra overfylte sykehus i andre land. Også er det ingen reaksjon? 

05onfire1_xp-superJumbo-v2.jpg

Jeg føler meg absolutt ikke trygg på at ikke folk vil reagere helt likt i Oslo. Dvs. ikke reagere i det hele tatt. Det skremmer meg. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (23 minutter siden):

Det er ganske sjukt. Tallene står der og lyser folk rett i fleisen. De har garantert sett bildene fra overfylte sykehus i andre land. Også er det ingen reaksjon? 

05onfire1_xp-superJumbo-v2.jpg

Jeg føler meg absolutt ikke trygg på at ikke folk vil reagere helt likt i Oslo. Dvs. ikke reagere i det hele tatt. Det skremmer meg. 

Nei det ser ikke ut til at nok bryr seg. Kan godt tenkes at majoriteten gjør nok, men det er uansett en stor nok andel som oppfører seg som alt er normalt til at smitten umulig kan bremse opp før myndighetene gjør noe drastisk. På våren var ikke engang uteservering på restaurantene tillatt, kun takeaway. Alle ikke-essensielle butikker var stengt, man ble raskt bedt om å komme seg bort om man satt seg ned på en benk på kjøpesenteret, politiet ga bøter til folk som gikk uten munnbind eller spiste maten sin utenfor restauranten. Nå er butikkene fulle, folk holder ikke avstand. Restaurantene er overfylte, selv om det skal være noe krav nå om maks antall personer per bord. Og i likhet med land som Italia og Spania er det langt vanligere med generasjonsbolig enn i Norge. Om man ikke bor med besteforeldre, så er det vanlig å tilbringe helgene der. Det er med andre ord mye som ligger til rette for at det kan bli veldig mange dødsfall utover høsten. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
3 hours ago, knipsolini said:

Oppdatering fra Tsjekkia: ny rekord i går med 8617 nye smittede. 1741 innlagt hvorav 360 er alvorlig syke. Dødsfall har de siste dagene ligget mellom 35 og 40 personer.

Holdningen til statsminister Babiš har svingt mye siden epidemien startet. Han var opprinnelig lite bekymret, men Tsjekkia innførte likevel strengere restriksjoner enn blant annet Norge, og var blant de første landene til å innføre påbud for bruk av munnbind, drevet frem av en Facebook kampanje fra vanlige folk og presset frem av opposisjonen. Deretter var Babiš med på leken og en streng lockdown medførte at Tsjekkia var blant landene som ble minst berørt, og det kom aldri noen ordentlig bølge. Økonomien fikk seg naturligvis en knekk, og de fleste restriksjonene ble lettet på. Frem til september var det kun påbudt med munnbind på t-bane, hvor det tidligere gjaldt all offentlig transport, og før det også alle offentlige steder (om man ikke var "alene i skogen"). Et par større utbrudd kom, det mest kjente fra en nattklubb med flere kjente fotballspillere hvor én smittet dame fikk skylden for å ha smittet flere titalls personer og utløst et lokalt utbrudd i Praha. 

Babiš og regjeringen uttalte flere ganger at det ikke vil bli noen ny lockdown, de hadde god kontroll på de lokale utbruddene med effektiv smittesporing. Økonomien måtte prioriteres, og det skulle nok gjøres minst mulig for å skremme bort turister, og folk fra restaurantene, barene, kinoene osv.

Nå har smitten økt eksponentielt i en stund, og var altså i går over 8000, mens det høyeste registerte tallet i mars/april var i underkant av 400. Det er ventet at om smitten fortsetter å øke som den gjør nå vil antall innlagte doble seg om en uke, og sykehuskapasiteten vil være overgått. Myndighetene ser på mulighet til å flytte de minst syke over til hotell, for å gjøre plass til nye syke. Babiš har våknet, og trygler folk om å holde seg hjemme, samtidig som nye, men relativt milde, restriksjoner blir innført daglig. Det diskuteres samtidig når en fullstendig lockdown må innføres, med portforbud. Samtidig er pubene og restaurantene fulle, befolkningen opplevde aldri noen bølge og virker ikke å bry seg lengre, og det går i det hele tatt helt feil vei. Min spådom er at eneste løsning vil være fullstendig lockdown, og at de sene tiltakene vil gjøre at smitten får spredd seg nok til at Tsjekkia blir som Italia på våren. 

Med andre ord mye av det samme man gjør i Oslo hvor vi her ser en mulig fremtid med sykehusinnleggelser som øker i hele regionen rundt oslo. Jeg ser med gru på alle som har folk i risikogruppe hjemme.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Med andre ord mye av det samme man gjør i Oslo.

Det høres kanskje ikke helt ut som du har vært i Oslo de siste ukene? Pubene og restaurantene er på ingen måte fulle i Oslo nå, slik som i sommer i alle de store byene. Det er stort sett veldig tynt med folk ute er mitt inntrykk, i hvert fall rundt her jeg bor. Jeg var ute og tok en sjelden pils i går kveld, på et sentralt sted det utenom pandemi er stappfullt hver fredag var det 4 personer inkludert meg selv og en kompis. 

En annen ting jeg har oppdaget er at mange steder har installert febermåler ved inngangen. Ganske artig å få målt temperaturen sin! En liten operasjon når man skal inn steder nå, med antibac, febermåling pluss scanning av QR-kode for å registrere seg.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Det høres kanskje ikke helt ut som du har vært i Oslo de siste ukene? Pubene og restaurantene er på ingen måte fulle i Oslo nå, slik som i sommer i alle de store byene. Det er stort sett veldig tynt med folk ute er mitt inntrykk, i hvert fall rundt her jeg bor. Jeg var ute og tok en sjelden pils i går kveld, på et sentralt sted det utenom pandemi er stappfullt hver fredag var det 4 personer inkludert meg selv og en kompis. 

En annen ting jeg har oppdaget er at mange steder har installert febermåler ved inngangen. Ganske artig å få målt temperaturen sin! En liten operasjon når man skal inn steder nå, med antibac, febermåling pluss scanning av QR-kode for å registrere seg.

Jeg har defintivt vært i Oslo de siste ukene siden jeg jobber der. Jeg holder meg riktignok unna puber og restauranter og gjør bare det jeg må der men jeg får stadig snaps fra bekjente og det er sjelden jeg ikke ser et bord med 4 venninner eller en liten vennegjeng godt oppå hverandre rundt et lite bord.

Når det regner er det naturlig nok mindre folk ute og ute i gatene men de gangene det har vært oppholdsvær har det vært mye folk i gatene i sentrum og i de matbutikkene jeg har vært i. Selvsagt ikke like mye som i sommer men nok til at man må gå litt siksak her og der og folk som sneier én om man står stille.

Men jeg har ikke vært i Oslo de siste 3 dagene :) Det er også innenfor Ring-1 jeg har mest erfaring med unntak av snaps jeg får fra hele Oslo innenfor Ring-3. De bekjente jeg har nevnt tidligere som jobber i en større del av Oslo har jeg ikke brydd med spørsmål om slikt, de forteller om de føler for det. En ting jeg vet er at det er lite folk på t-bane og har hvistnok vært det lenge.

EDIT:
Jeg har også flere bekjente i Oslo (som jeg kun har telefonisk kontakt med) som har blitt syke siste 2 uker.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

(CNN)The global push to develop a coronavirus vaccine is gathering pace, but much to the likely frustration of US President Donald Trump, caution exercised by American drug makers and regulators has put China out in front ... for now.

Quote

Two coronavirus vaccine candidates from the China National Biotec Group (CNBG) are now in phase 3 clinical trials.

 
Two coronavirus vaccine candidates from the China National Biotec Group (CNBG) are now in phase 3 clinical trials.
Quote

CNBG Chairman Yang Xiaoming said last month that the progress of its vaccines was going "faster than expected." The company has carried out Phase 3 trials in countries including the United Arab Emirates, Bahrain, Peru, Morocco, and Argentina, with a total of 42,000 participants.

https://edition.cnn.com/2020/10/09/asia/china-covid-vaccine-global-race-intl-hnk/index.html

Phase3_covid-19.PNG.9b4cfa06076060a9905e34b708bb5523.PNG

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...