Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Smittebyks i Trondheim i helgen: – Har hatt veldig mange sosiale kontakter

Rundt 150 studenter er i karantene etter at fem NTNU-studenter testet positivt i helgen. Kommuneoverlegen er bekymret fordi en av de smittede er mer smitteførende enn de har registrert før.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/bn54Ed/smittebyks-i-trondheim-i-helgen-har-hatt-veldig-mange-sosiale-kontakter

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Dubious said:

Vi så det samme med tidligere stenging av puber, helsepersonene advarte mot det ,men som vanlig hørte ikke politikerne på de, og smitten gikk opp

Nå gjør de det samme i andre land... og smitten vil øke for det blir flere hjemmefester uten smittetiltak 

Helt enig, og det er mye annet jeg kan også nevne.

- De begrensete åpningstidene i barnehagene. Førte bare til trøbbel med jobb og barnehage og forvant etter et par uker.
- Overdreven antibac bruk.
- Ikke lov å dra på hytta i Sverige, men lov til å dra til grønne regioner selv om deler av regionen er rød.
- 15 minutters grensen i smittevernsappen

Men det mest idiotiske tiltaket finner vi Melbourne, og det er deres 5 km forbud. Det har en viss effekt, men fører til en enorm demoralisering blant befolkningen og vil ødelegge for fremtidlige tiltak.

Jeg tror årsaken til at vesten gjør det så mye dårligere enn Asia er fordi de nekter å lytte til ekpertene om hvilke tiltak som er mest effektive. Istedenfor så er det politikerene som debaterer seg imellom hva som er de mest effektive tiltak. Og når jeg sier eksperter så tenker jeg ikke på FHI, men på forskere fra norske universiter,

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Subara said:

Jeg er opptatt av munnbind og tekstiler, og hvor lenge Covid-19 viruset overlever på ulike materialer. Blant annet har jeg en tendens til å ta i håndtakene med genseren på offentlige steder. Deretter å klø meg i ansiktet med genseren etterpå når jeg er uoppmerksom!

Forskerne blir ikke enige. Vi har nettopp fått høre at smittespredning via overflater er veldig liten, så det er bra. I dette forsøket overlever viruset i 28 dager på enkelte materialer under gitte omstendigheter.

Jeg trodde at viruset var ute av klærne etter 3-4 dager. Men forsøket er gjort i mørket på et laboratorium og ikke i det virkelige livet.

Jeg er også litt der siden jeg og flere bekjente må på jobb hver dag i Oslo.

Skal jeg bruke hansker på alt jeg må ta på på vei til og fra jobb eller er det bedre at jeg ikke bruker hansker og så heller vasker meg godt på hendene når jeg kommer på jobb. Det er også lett å glemme seg og evt. bruke mobilen på vei til jobb og da må man vel gjøre noe med den også? Før måtte jeg bruke mobilen på vei til jobb det har jeg sørget for at jeg ikke må lenger. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, 0laf said:


Det eneste som er feil med Sør-Koreas måte å håndtere pandemien på, er at så å si ingen andre ser ut til å klare å gjennomføre det.

Dessverre er få land villig til å innføre tvungen sporing av folks telefoner, kredittkort og gjennom CCTV for å spore smitte, samt innføre nærmest nazi-isolasjon for de med smitte.

Sør-Korea har gjort en fantastisk jobb, folket der har gjort en fantastisk innsats, men i de fleste andre land ville de tiltakene virket mot sin hensikt, å man hadde fått protester og demonstrasjoner i stedet.


Det er litt det samme med New Zealand, som har hatt enormt strenge tiltak, store nedstenginger for bare noen få smittetilfeller, og har gjort en enorm innsats for å stoppe viruset. Der hylles statsminister Jacinda Ardern for den jobben hun har gjort, ingen statsminister har vel omtrent noengang hatt større oppslutning i NZ i nyere tid, mens i enkelte "andre" land klager folk over å ikke få dra på hytta eller på fest, eller i enda mer "annerledes" land hvor kronidioter hylles for å ha drept 6000 mennesker, mens kritikere må rømme landet.

NZ har jeg sett svartmales globalt av mange aktører som verstingene. Det forundrer meg litt siden borgerne selv er storfornøyd. De var vel også en av de få som faktisk stengte grensene tidlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg tror det viktigste i forbindelse med studien er:

https://www.itromso.no/ntb/uriks/2020/10/12/Studie-Koronaviruset-kan-overleve-på-overflater-i-en-måned-22805395.ece

Så selv om det er en viss risiko for smitte via overflater så tar det fokuset bort fra den klart største smittemetoden. Det er der folk bør holde hovedfokuset.

Hvorfor kunne de ikke gjort forsøkene i dagslys og prøvd å tilnærme seg et virkelig miljø? Og forskjellen på virusets overlevelse på en overflate og i hvilken grad noen blir smittet ved berøring av materialet.

Svaret er at ingen kan delta i forsøket, for de kan bli smittet 😀 Og mus skal slippe å bli mishandlet.

Min plan er å ha tøymunnbind i karantene i lukket pose til smitten har gått ut av dem og deretter vaske sammen med vanlig tøy på 40 grader istedenfor 60. Hm, i følge den nye forskningen overlever bakteriene i tøyet i 14 dager istedenfor 3-4 dager som tidligere antatt - når munnbindene oppbevares i mørkt rom. Sånn blir det ved å ta det bokstavlig.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Theo343 said:

NZ har jeg sett svartmales globalt av mange aktører som verstingene. Det forundrer meg litt siden borgerne selv er storfornøyd. De var vel også en av de få som faktisk stengte grensene tidlig.

NZ reagerte tidlig og gjorde ikke idiotiske ting som å åpne grensene og åpne før smitten var slått ned. De var ikke ekstremt strenge.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Jeg er også litt der siden jeg og flere bekjente må på jobb hver dag i Oslo.

Skal jeg bruke hansker på alt jeg må ta på på vei til og fra jobb eller er det bedre at jeg ikke bruker hansker og så heller vasker meg godt på hendene når jeg kommer på jobb. Det er også lett å glemme seg og evt. bruke mobilen på vei til jobb og da må man vel gjøre noe med den også? Før måtte jeg bruke mobilen på vei til jobb det har jeg sørget for at jeg ikke må lenger. 

Jeg hadde avvenningskur fra hansker, men nå har tanken meldt seg igjen pga økningen i smitte. Når jeg har vært ute i offentligheten, spriter jeg mobilen med en gang jeg kommer hjem igjen. Hvis man ikke kan ha hjemmekontor blir det generelt mye spriting utover dagen kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (36 minutter siden):

Bøter hjelper ikke, og arrestasjoner vil føre til demonstrasjoner, som igjen fører til flere smittede

Tull og tøys! Utendørs demonstrasjoner i store utendørsarealer fører ikke til massiv smittespredning. Det har vi sett beviser på i flere måneder nå. Det er ikke meldt om smittepsredning fra noen utendørs demonstrasjon. Nesten 100 prosent av alle smitteutbrudd har sin bakgrunn i innendørs arrangementer på veldig små innendørs arenaer. Så da er det bedre om drittungene trekker utendørs istendenfor å ha fyllefester inne med hundrevis av andre idioter. Men man avslører jo seg selv som en drittunge og en person med et mulig alkoholproblem om man deltar i en masseprotest fordi man ikke får gå så mye på fylla man vil. Jeg ville følt at slikt var å drite ut meg selv for familie, kolleger og andre. Føler at det er mange "voksne" i det norske samfunnet nå som er som små drittunger som ikke får is og sukkertøy umiddelbart og som legger seg og hyler og skriker til de får viljen sin. "Neeeeiii, jeg vil ikke ha is etterpå, jeg vil ha det nåååå...." som i "neeeeiii, jeg vil ikke vente noen måneder med å gå på fylla og dra til syden jeg vil dra nååååå"....egoistiske drittunger. Det er hva det er. Lurer på hvordan de ville taklet april 1940. For ikke å snakke om de 5 årene som fulgte.

 

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (14 minutter siden):

NZ reagerte tidlig og gjorde ikke idiotiske ting som å åpne grensene og åpne før smitten var slått ned. De var ikke ekstremt strenge.

Du vet, å ha stengte grenser visst "fengsel" ifølge noe jeg har sett på trykk her inne. Kanskje de burde besøke et virkelig fengsel så de vet hva et fengsel er for noe.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Morromann said:

Tull og tøys! Utendørs demonstrasjoner i store utendørsarealer fører ikke til massiv smittespredning. Det har vi sett beviser på i flere måneder nå.

 

Dette er kun fordi vi var utrolig heldige med lite smitte i Norge når disse pågikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
brbmay skrev (Akkurat nå):

Dette er kun fordi vi var utrolig heldige med lite smitte i Norge når disse pågikk.

At det skjer mer smitte innendørs på små arealer enn i store utendørs åpne frilutsarealer er bevist. Ingen vits oi å bortforklare legevitenskapen her. Det har vært store demonstrasjoner i land med mye smitte også, som i USA, men ingen av smitteutbruddene har opprinnelse i demonstrasjoner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (15 minutter siden):

Du vet, å ha stengte grenser visst "fengsel" ifølge noe jeg har sett på trykk her inne. Kanskje de burde besøke et virkelig fengsel så de vet hva et fengsel er for noe.

Streng karantene blir også som et fengsel, som feks kinesisk karantene. Men jeg synes det må være å foretrekke fremfor å stenge et land helt mot verden utenfor. Bla stengte Marokko en gang i september, alle flyreiser inn til landet ble kansellert over natten.

Kina tror jeg likevel er så godt som stengt, eller vanskelig å få visum dit i disse dager. Lurer på om de landene som heter seg er stengt er helt stengt? Journalister og politikere er vel antagelig fremdeles på reise. Fotballspillere.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (Akkurat nå):

Streng karantene blir også som et fengsel, som feks kinesisk karantene. Men jeg synes det må være å foretrekke fremfor å stenge et land helt mot verden utenfor.

Det er ikke bare karantenen som har blitt sammenlignet med fengsel på diskusjonen her. Det å ikke kunne dra til Spania på sydentur var "fengsel" ifølge enkelte her inne, i tillegg til at det var "fascisme".

Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Streng karantene blir også som et fengsel, som feks kinesisk karantene. Men jeg synes det må være å foretrekke fremfor å stenge et land helt mot verden utenfor. Bla stengte Marokko en gang i september, alle flyreiser inn til landet ble kansellert over natten.Angående

Kina tror jeg likevel det er så godt som stengt, eller vanskelig å få visum dit i disse dager. Lurer på om de landene som heter seg er stengt er helt stengt? Journalister og politikere er vel antagelig fremdeles på reise. Fotballspillere.

Kina gir kun visum til få grupper, som turist er det stengt. Men jeg har at inntrykk av at journalister får visum, men så er det i embeds medfør da. Diplomater etc har selvsagt adgang, har en bekjent som jobber på ambassaden i Beijing, litt misunnelig å få oppdateringer på Instagram etc. Vedkommende tok også kinesisk karantene på et hotell selv om jeg trodde diplomater var unntatt dette. Eller så er det vel norsk UD som er opptatt av å følge spillereglene. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Subara said:

Streng karantene blir også som et fengsel, som feks kinesisk karantene. Men jeg synes det må være å foretrekke fremfor å stenge et land helt mot verden utenfor. Bla stengte Marokko en gang i september, alle flyreiser inn til landet ble kansellert over natten.

Kina tror jeg likevel er så godt som stengt, eller vanskelig å få visum dit i disse dager. Lurer på om de landene som heter seg er stengt er helt stengt? Journalister og politikere er vel antagelig fremdeles på reise. Fotballspillere.

Kina har åpnet opp. Du kan søke om visum nå.

Karantene er 14 dager hjemme eller i et hotellrom. Null stress.

Lenke til kommentar

Tok en kjapp titt på denne Facebook-gruppa som skal arrangere demonstrasjon mot koronatiltak senere i oktober. Admin i gruppa og hun som står som arrangør er utrolig nok en tidligere ansatt i Røde Kors og har sittet i deres internasjonale komité. Ser også at en lege jeg vet hvem er medlem i gruppa. Litt skremmende.

En nærmere titt på medlemmene i gruppa avslører at "livets harde skole" er godt representert der. Det er også mye diskusjoner med faktafeil og konspirasjonsteorier der inne. Gruppa har 7400 medlemmer, men akkurat nå er det bare 115 påmeldte til demonstrasjonen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Vedkommende tok også kinesisk karantene på et hotell selv om jeg trodde diplomater var unntatt dette. Eller så er det vel norsk UD som er opptatt av å følge spillereglene. 

 

Camlon skrev (2 minutter siden):

Kina har åpnet opp. Du kan søke om visum nå.

Karantene er 14 dager hjemme eller i et hotellrom. Null stress.

Mulig at kinesiske statsborgere kan ha karanten hjemme, mens utenlandske statsborgere må ha karantenen på hotell?

Jeg lurer på hva en slik karantene med oppfølging hadde kostet i Norge. Frakt fra flyplassen til hotellet,14 dager på hotellrom med varm mat på døra tre ganger om dagen, febertaking og koronatest(er).

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Morromann said:

At det skjer mer smitte innendørs på små arealer enn i store utendørs åpne frilutsarealer er bevist.

Ingen betviler dette.

Quote

Det har vært store demonstrasjoner i land med mye smitte også, som i USA, men ingen av smitteutbruddene har opprinnelse i demonstrasjoner.

Dersom jeg husker riktig fikk smittesporere streng beskjed om å ikke kartlegge hvorvidt testede hadde deltatt i opprør/demonstrasjoner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...