Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

9 minutes ago, Subara said:

Sikkert ikke tilfeldig at helsevesenet bruker plastskjerm eller briller i tillegg. Det lekker litt luft ut av munnbindene, men alternativet er romdrakt i ytterste forstand.

FHI snakker om korrekt bruk av medisinsk munnbind, men det handler om å ta det av og på.  Munnbind kan forebygge at du smitter andre, og kan redusere risikoen for at du blir smittet selv. Dersom du bruker det feil, reduseres effekten av munnbindet. Derfor tror de mer på å holde avstand.

Mon tro om luft-til-luft-varmepumpe i eget hjem har god effekt?

Luft til luft-varmepumpe sirkulerer kun på luften i rommet. Varmepumpen har ingen luftutskiftninger, kun en varmeveksling med utetemperaturen og innetemperaturen, med den tilførte energien som en booster i den retning du ønsker at temperaturen skal bli innendørs. Varmepumpe er egentlig ikke noe annet enn et regulerbart kjøleskap, altså det blir den nærmeste analogien jeg finner. Og varmepumpens virkemåte er nøyaktig bygget etter samme prinsippene som man finner i kjøleskap og frysebokser. I butikkfrysebokser så vil du til og med finne igjen varmepumpens aktive vifteblad for å øke luftsirkulasjonen rundt kjøleelementet. Noe man gjerne ikke ser på husholdnings kjøleskap/frysebokser.

Varmepumpe er ikke balansert ventilasjon som fungerer på en veldig annerledes måte.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (1 minutt siden):

Luft til luft-varmepumpe sirkulerer kun på luften i rommet. Varmepumpen har ingen luftutskiftninge, kun en varmeveksling med utetemperaturen og innetemperaturen, med den tilførte energien som en booster i den retning du ønsker at temperaturen skal bli innendørs.

Varmepumpe er ikke balansert ventilasjon som fungerer på en veldig annerledes måte.

Trodde det ble bedre kvalitet på inneluften av den. Det finnes ikke luftfriskere som tar seg av bakterier innendørs? Får heller åpne et vindu så lenge det er såpass varmt ute. Med tanke på gjestebud, man kan ikke isolere seg helt.

Det er vel fortsatt lov med 10 personer i private hjem? Jeg synes 3 er nok.

Lenke til kommentar

Varmepumpe tørker ut inneluften. Gitt at det er bittelitte virushemmende så kanskje bedre enn ingenting? Virusdraps-gimmick orker jeg ikke å sette meg inn i fra reklameavdelingene til varmepumper. Det får heller vitenskapelig bevises. Dette kommer kun på valgte modeller, eller hva Dubious?

Det å kun sirkulere på luften blir jo en egen ting å studere. Man så jo fra Kina en rapport hvor de mente at luftkondisjoneringsanlegget faktisk bidro til å spre viruset luftveien fra et bord til et annet.

5ea01ef938bf2357b9756173?width=1100&form

Lenke til kommentar

Samt den kollektivrapporten tidlig i fra Kina hevdet at viruset svevet inne ombord i bussen i over 3 timer. Så jeg er skeptisk til det Simen1 hevder ovenfor.

Dette dreide seg da den gang litt inn i påstander om tyngden til viruset, når fryktelig mange hevdet at det umulig kunne sveve lenge pga. sin tyngde. Kina motbeviste også dette argumentet. Jeg tror at vi har mye å lære av Kina, på tross av at de er et "ikke miste ansiktet" type nasjon.

Dette er fryktelig mange måneder siden nå. Vesten burde ha vært på ballen og undersøkt en del ting mye grundigere enn det som har skjedd. Man bør rett og slett skjemmes over å være en vestlig verdensborger!

Endret av G
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Dubious said:

Varmepumpe er ugunstig i restauranter da den kun sirkulerer luften

Vi ble pålagt å installere friskluft-ventilasjonsanlegg, hvor luften blir dratt inn utenfor, og luften inne blir dyttet ut
Men, det blir ikke brukt, da varmepumpe er billigere i drift, og enklere å bruke

ERgo så prater du fortsatt om kun varmepumpe. Så vennligst la være å forstyrre konklusjonen med å drasse inn en masse ting som ikke har noe med varmepumpe å gjøre.

Varmepumper sirkulerer også kun på luften. Så enkelt er det å forklare det.

Balansert ventilasjon har noe som kalles en varmeveksler, som er noe helt annet pr. design. Et slags hjul som har metallstruktur med ekstrem stor overflate som har kontakt med inntaksluft og uttaksluft. Det er ingen inntak og uttaksutveksling med utendørs og innendørs i en varmepumpe. Derfor sirkulerer den kun på luften som den tar inn over sin kjøleribbe og ut igjen i rommet.

Det pumpes en væske via slanger og til en utedel som igjen har sin eget kjøleelement som luften dras over. Deretter så tilføres det bittelitt energi om det er nødvendig for å kunne øke eller senke temperaturen alt etter ønske. Det er også en pumpe (kalles her kompressor) som sirkulerer på en gass slik som det også gjøres i et kjøleskap/fryseboks.

Varmetransporten i en varmepumpe skjer derfor via denne kjølevæsken som endrer fasetilstand mellom å være en væske og en gass, alt etter hvilket trykk den utsettes for i de ymse størrelsene (dimensjonene på rør/kammere).

Endret av G
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Varmepumpe er ugunstig i restauranter da den kun sirkulerer luften

Vi ble pålagt å installere friskluft-ventilasjonsanlegg, hvor luften blir dratt inn utenfor, og luften inne blir dyttet ut
Men, det blir ikke brukt, da varmepumpe er billigere i drift, og enklere å bruke

Jeg ser på de to som anlegg med helt forskjellig funksjon:

  • Balansert ventilasjon har til oppgave å skifte ut innelufta med uteluft for å føre inn friskt oksygen og ut med CO2, omtrent som et moderne alterntiv til åpne vinduer. Hensikten er at det sløser mindre med varmen enn å åpne vinduene. Det er et par filtre der også. Ofte også et varmeelement, men det er ikke oppvarming som er hovedhensikten med balansert ventilasjon.
  • Varmepumper er som et moderne alternativ til panelovnen. Hovedfunksjonen er å varme opp rommet, ikke å gjøre noe med luftkvaliteten. Men det er vanlig at den har filter for å samle opp støvet før det kiler seg inn i mellom lamellene. Det er mye enklere å skylle filteret nå og da enn å fjerne støv fra mellom lamellene.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Veldig grei kort forklaring Simen1.

Bare at man også kan styre retningen på varmepumpen, slik at man kan bruke det til nedkjøling (A/C) om man heller ønsker å nytte utvekslingskraften i gassen til det.

Når det gjelder balansert ventilasjon:

Så må du bypass'e luften om sommeren dersom du ønsker å få bort varmekonserveringsegenskapene til varmeveksleren (sette den i sommerstilling).

 

Enda kortere forklart så kan dette da oppsummeres i:

Varmepumpe er en temperaturforsterker, virker i begge "temperaturretninger".

Balansert ventilasjon er kun en varmekonservator, og man må sende luften utenom varmevekslingshjulet om sommeren.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hm, høres ut som det beste er å flytte luftstrømmen til varmepumpen i en annen retning enn gjestene. Eller å slå den av og sette på løsovner.

Jeg trener i en sal der ventilasjonsanlegget er nesten helt nytt. Luftgjennomstrømming/vifter står på i taket mens treningsgruppen er der. Tror ikke jeg går videre på den...

Simen1 skrev (5 minutter siden):

Det er mye enklere å skylle filteret nå og da enn å fjerne støv fra mellom lamellene.

Det er filtere man kan trekke ut av pumpen og støvsuge selv. Men det er også noe filteraktig oppå varmepumpen som varmepumpemannen kommer og sjekker annethvert år. Han sprayer med noe. Om det er det på toppen av pumpen som er viktigst har jeg ikke rengjort der.

 

Lenke til kommentar

Viruspartikler er for små til å fanges av noe filter. Det eneste jeg kan komme på er ozongass, at kanskje det kan rive litt i virusmembranen? Om temperaturendring eller uttørking har liknende effekt har jeg ikke greie på.

UV-lys er jo også en ting. Men hvorvidt det dreper virus direkte? Eller skaper det kun en minimal mengde ozon som gjør jobben?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (34 minutter siden):

ERgo så prater du fortsatt om kun varmepumpe. Så vennligst la være å forstyrre konklusjonen med å drasse inn en masse ting som ikke har noe med varmepumpe å gjøre.

Poenget mitt er at man er pålagt å ha ventilasjon, men ikke å bruke det
Folk bruker det som er billigst

og dette er en tråd om covid, ikke varmepumper

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

@Subara Du viser ihvertfall at du tenker igjennom ting. At du har vilje til å gjøre noe ut fra det ståstedet og de midlene du har.

@Dubious Nja, dette var et konkret spørsmål om råd rundt bruken av varmepumpe som evt. et godt el. dårlig virkemiddel i kampen mot virusspredning. Da er det viktig å poengtere at det ikke skjer noe luftbytte, men kun en luftsirkulering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (12 timer siden):

Viruspartikler er for små til å fanges av noe filter. Det eneste jeg kan komme på er ozongass, at kanskje det kan rive litt i virusmembranen? Om temperaturendring eller uttørking har liknende effekt har jeg ikke greie på.

UV-lys er jo også en ting. Men hvorvidt det dreper virus direkte? Eller skaper det kun en minimal mengde ozon som gjør jobben?

 

Litt om disse tingene, kanskje på en litt mannen-i-gata måte. :)

Viruspartikler, om vi fokuserer på coronaviruset, har en diameter på ca. 100nm, eller 0.1um. Disse kan filtreres (fanges opp) av visse klasser HEPA-filtre, som klassifiseres etter i hvor høy grad (prosentandel) de stopper partikler ved 0.3um.
Her er det mange som går på en liten smell ved å tro at straks partikkelen er mindre enn 0.3um så går det rett igjennom. Det gjør det ikke, 0.3um er ment å være målestokken hvor HEPA-filteret har sin laveste filtreringsevne.
Det er mange ting som spiller inn her, kan evt. ta mer om det er spørsmål.

UV-C stråling ved ~254nm bølgelengde er regnet som den mest virkningsfulle bølgelengden av UV-C mot virus/bakterier, patogener med DNA eller RNA-kjeder. Ifølge literaturen kan UV-C stråling ved denne bølgelengden slå ut fragmenter av DNA- og RNA-kjeder, som gjør virus/bakterier ute av stand til å replikere fordi instruksjonssettet er skadet, for å si det på en måte.

Ozon, eller O3  , er en variant av oksygenmolekyler som har høyere oksiderende evne enn O2 (den vi vanligvis puster ~21% av i luften)
Ozon kan produseres av UV-stråling ved 185nm (vacuum-UV, under 200nm), ved at oksygenkolekyler (O2) adskilles til enkelt-atomer (O), som så vil søke å kombinere seg med et annet for å bli et O2 igjen. Noen av disse henger seg på eksisterende O2-molekyler og blir da O-molekyler, eller Ozon.

UV-C lamper som benytter et såkalt quartz-rør, (fused quartz tube/lamp, kjært barn osv...) har den egenskapen at i røret går det en lysbue som produserer flere bølgelengder av UV stråling, og quartz-glasset slipper UV-C stråling igjennom til utsiden ved 254nm, og en mindre mengde ved 185nm, som er gunstig om man ønsker stråling ut i det fri for visse formål. F.eks. sterilisering av flater og objekter ved å bestråle dem.
Brukes også i renseanlegg for akvarier, drikkevann, visse luftrensere etc. pga. den bakterie/virusdrepende egenskapen slik stråling har.

Forenklet figur, EM-spektrumet og UV-strålingstypenes plasseringer:

Spoiler

Ultraviolet-LEDs-Electromagnetic-Spectru

 

Er vel obligatorisk med advarsel her: UV-C stråling er kreftfremkallende, kan skade øyne og hud, gjør bananer solbrent etc. Hvis en vil sjekke om UV-C lampen er ekte, prøv det på en banan. ;)

Endret av xRun
typo, +figur
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Min varmepumpe har ihvertfall ikke hepa-filter. Kan se rett igjennom de tynne filterremsene med det blotte øyet. Behøver ikke lommelykt for å se det, men det holder med innendørsbelysning.

hepa-filter på støvsugere tror jeg er litt salgsgimmick. Dersom det da ikke er snakk om forskjellige grader av hepa-filtere?

Jeg tror ingenting på at et filter utrustet på en varmepumpe tar noen virus. Absolutt ingen tro, uansett modell, merke. På min varmepumpe så er det et filter som knapt stopper ordinært støv, tror det er kullfilter, må slå opp for å sjekke det evt. Tror det er for å fjerne lukt altså. Det andre filteret ser ut som noe som er dårligere enn forfilteret på støvsugerinntaket. Begge filtrene har millimeterstore (ja millimeter) åpninger i maskene.

Lenke til kommentar
G skrev (12 minutter siden):

Dersom det da ikke er snakk om forskjellige grader av hepa-filtere?

Litt om filterklasser:

Sitat

HEPA filters, as defined by the United States Department of Energy (DOE) standard adopted by most American industries, remove at least 99.97% of airborne particles 0.3 micrometers (μm) in diameter. The filter's minimal resistance to airflow, or pressure drop, is usually specified around 300 pascals (0.044 psi) at its nominal volumetric flow rate.[6]

The specification used in the European Union: European Standard EN 1822-1:2009, defines several classes of HEPA filters by their retention at the given most penetrating particle size (MPPS). The averaged efficiency of the filter is called "overall", and the efficiency at a specific point is called "local":[17]

HEPA class Retention (averaged) Retention (spot)
E10 > 85% -
E11 > 95% -
E12 > 99.5% -
H13 > 99.95% > 99.75%
H14 > 99.995% > 99.975%
U15 > 99.9995% > 99.9975%
U16 > 99.99995% > 99.99975%
U17 > 99.999995% > 99.9999%

See also the different classes for air filters for comparison.

Sakset fra: https://en.wikipedia.org/wiki/HEPA#Specifications

 

BTW: Filterne i robotstøvsugere, ihvertfall de jeg har sett, er E11. Noen støvsugere har bedre filter.
BTW2: N95-masker har en filtreringsgrad på 95% for partikler på 0.3um, som er det samme som klasse E11 over.
Bonustips: N99-masker har en filtreringsgrad på 99% for slike partikler.

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...