Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

14 minutes ago, Subara said:

Mulig at kinesiske statsborgere kan ha karanten hjemme, mens utenlandske statsborgere må ha karantenen på hotell?

Jeg lurer på hva en slik karantene med oppfølging hadde kostet i Norge. Frakt fra flyplassen til hotellet,14 dager på hotellrom med varm mat på døra tre ganger om dagen, febertaking og koronatest(er).

Det er avhengig av hva slags karantene det er snakk om. 
Nærkontakt => Hjemmekarantene
Smittet => Sykehus/Hotellkarantene
Har bolig og kommer til Kina => 7 dager hotellkarantene og 7 dager hjemmekarantene
Har ikke bolig og kommer til Kina => 14 dager hotellkarantene.

Om Norge skal gjøre det samme foreslår jeg at man må betale for hotellkarantenen selv. Det vil hjelpe hotellindustrien og vil unngå fellen Australia havnet i. Gratis hotellkarantene fører til at staten prøver å kutte kostnadene og da vil de begynne å slurve på smittevernstiltakene.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
brbmay skrev (15 minutter siden):

Ingen betviler dette.

Dersom jeg husker riktig fikk smittesporere streng beskjed om å ikke kartlegge hvorvidt testede hadde deltatt i opprør/demonstrasjoner.

Det ser ut som helsemyndighetene i Minnesota ikke fikk memoet. Her er smittede sporet tilbake både til rally, motdemonstrasjon mot dette, og de inne linket til en som allerede var smittet da h*n deltok på rallyet.

9 COVID Cases Traced Back To Bemidji Political Rally, Cases Continue To Rise In Rural Minnesota
https://minnesota.cbslocal.com/2020/10/09/9-covid-cases-traced-back-to-bemidji-political-rally-cases-continue-to-rise-in-rural-minnesota/
"Ehresmann added they’ve been able to trace some positive cases to the President Trump campaign rally in Bemidji two weeks ago.
“Nine cases reported attending that rally, one case was known to be infected, there were two hospitalizations,” said Ehresmann.
"

 

Mer utfyllende info om denne saken i nyhetsdekning i dag enn bare artikkelen her. Poenget er at de ser ut til å spore uansett om det er rally, demonstrasjoner, eller ingen av delene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (49 minutter siden):

Tok en kjapp titt på denne Facebook-gruppa som skal arrangere demonstrasjon mot koronatiltak senere i oktober. Admin i gruppa og hun som står som arrangør er utrolig nok en tidligere ansatt i Røde Kors og har sittet i deres internasjonale komité. Ser også at en lege jeg vet hvem er medlem i gruppa. Litt skremmende.

En nærmere titt på medlemmene i gruppa avslører at "livets harde skole" er godt representert der. Det er også mye diskusjoner med faktafeil og konspirasjonsteorier der inne. Gruppa har 7400 medlemmer, men akkurat nå er det bare 115 påmeldte til demonstrasjonen.

Ikke uventet en gjeng med nutcases. De fleste har kanskje ikke råd til å dra på Oslotur for å demonstrere siden det garantert er mange som har sin hovedinntekt fra NAV.

Rart at slike paranoide folk tør å være på Facebook da.:rofl:De mer street wise konspirasjonsteoretikerne holder seg langt unna Zuckerbergs "familiealbum".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (25 minutter siden):

Om Norge skal gjøre det samme foreslår jeg at man må betale for hotellkarantenen selv. Det vil hjelpe hotellindustrien og vil unngå fellen Australia havnet i. Gratis hotellkarantene fører til at staten prøver å kutte kostnadene og da vil de begynne å slurve på smittevernstiltakene.

Ja, de betaler selv i Kina også, men kanskje diplomatene slipper regningen? Derfor jeg lurer på hva prislappen ville blitt i Norge. Muligens rabatt for mange overnattinger?

bshagen skrev (17 minutter siden):

Du får nesten dette til å høres behagelig ut 😛

Jeg kjenner en som sier det er behagelig.
 Ut i fra min begrepsverden er det fengsel. TV på rommet, internettforbindelse, god mat og delikat bad = behagelig fengsel 😀  Heldigvis slipper man ut etter 14 dager. På en måte ikke noe å spøke med da, av hensyn til dem som sitter i fengsel på ordentlig.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner en som sier det er behagelig.
 Ut i fra min begrepsverden er det fengsel. TV på rommet, internettforbindelse, god mat og delikat bad = behagelig fengsel 😀  Heldigvis slipper man ut etter 14 dager. På en måte ikke noe å spøke med da, av hensyn til dem som sitter i fengsel på ordentlig.

Jeg kjenner flere kolleagaer som sier dette er svært ubehagelig, og jeg skal muligens i samme situasjon selv. Husk, man får ikke forlate rommet og enda man sitter i en suite så blir denne liten etterhvert og da går man litt "på veggen" der inne, særlig om man er litt rastløs av seg, slik jeg gjerne kan være 😛

Lenke til kommentar

En økning på 9-10 innlagte i løpet av helgen. Det er vel blitt skrevet ut noen også, så nå begynner det å øke på med innleggelser. Det skal ikke så mye smitteøkning til før det vil bli betydelig høyere. Vi står hele tiden på et vippepunkt, særlig nå som vi går inn mot vinteren. Innlagte på intensiven går også litt opp, og er oppe i 5 nå. Det er iallfall ingenting som tyder på at vi tåler å gå tilbake til normalen med det første.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner flere kolleagaer som sier dette er svært ubehagelig, og jeg skal muligens i samme situasjon selv. Husk, man får ikke forlate rommet og enda man sitter i en suite så blir denne liten etterhvert og da går man litt "på veggen" der inne, særlig om man er litt rastløs av seg, slik jeg gjerne kan være 😛

Jeg vil også hatt problemer med det. Men målet helliger middelet som de sier. Dessuten å bo på koronahotell i et land som er kjent for streng disiplin. Enda skumlere enn hvis hotellet hadde vært i et vestlig land.

Ellers er kinesere kjent for å være veldig hyggelige mot utlendinger. I den grad det går an å være hyggelig i korte møter gjennom en heldekkende romdrakt.

Lenke til kommentar

Første smitteutbruddet i min kommune som ikke har vært sporbart tilbake til utenlandske arbeidere nå før helgen. Hele helgen har de jobbet på og testet nærkontakter og i dag har de hatt ett voldsomt opplegg med ekstra test stasjoner og oppfordrer alle med det minste symptom om å teste seg, utrolig imponert over hvordan kommunen min med knappe 8000 innbyggere har jobbet på. Jeg var selv å testet meg i dag da jeg har fått litt forkjølelses symptomer og var sikkert en rekke med 20-30 biler som sto å ventet på å testing på stasjonen jeg møtte opp på, veldig betryggende at det blir tatt såpass seriøst :)

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Første smitteutbruddet i min kommune som ikke har vært sporbart tilbake til utenlandske arbeidere nå før helgen. Hele helgen har de jobbet på og testet nærkontakter og i dag har de hatt ett voldsomt opplegg med ekstra test stasjoner og oppfordrer alle med det minste symptom om å teste seg, utrolig imponert over hvordan kommunen min med knappe 8000 innbyggere har jobbet på. Jeg var selv å testet meg i dag da jeg har fått litt forkjølelses symptomer og var sikkert en rekke med 20-30 biler som sto å ventet på å testing på stasjonen jeg møtte opp på, veldig betryggende at det blir tatt såpass seriøst :)

Godt å høre! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Jeg tror det viktigste i forbindelse med studien er:

https://www.itromso.no/ntb/uriks/2020/10/12/Studie-Koronaviruset-kan-overleve-på-overflater-i-en-måned-22805395.ece

Så selv om det er en viss risiko for smitte via overflater så tar det fokuset bort fra den klart største smittemetoden. Det er der folk bør holde hovedfokuset.

Ok, kan godt være slik. Men, her må en vel trå forsiktig, da man nå har fått opparbeidet håndvaskerutiner inn i folks hverdag. Før så kunne man jo se vemmelige mannfolk som ikke vasket hendene sine etter at de er ferdig (på offentlig toalett), de bare forlot hendene sine uvasket.

Endret av G
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Tok en kjapp titt på denne Facebook-gruppa som skal arrangere demonstrasjon mot koronatiltak senere i oktober. Admin i gruppa og hun som står som arrangør er utrolig nok en tidligere ansatt i Røde Kors og har sittet i deres internasjonale komité. Ser også at en lege jeg vet hvem er medlem i gruppa. Litt skremmende.

En nærmere titt på medlemmene i gruppa avslører at "livets harde skole" er godt representert der. Det er også mye diskusjoner med faktafeil og konspirasjonsteorier der inne. Gruppa har 7400 medlemmer, men akkurat nå er det bare 115 påmeldte til demonstrasjonen.

Gode gud. Hadde faktisk en fellesvenn med i gruppa, en perifær bekjent som jeg egentlig aldri har møtt, men som jeg har hatt noe å gjøre med i jobbsammenheng. Vedkommende er aktiv i Rødt.

Leste introduksjonsteksten til gruppen - og det som står der er jo direkte feil. Det blir påstått at korona tar like mange liv som influensa gjør hvert år - 650 000 på 8 mnd? 🤦‍♀️   og at dette da må behandles som influensa. Men dette er jo direkte feilinfo, korona har jo tatt over ein million liv de siste 8  mnd, med tiltak. Det nærmer jo seg det dobbelte, hvordan i all verden kan de bruke det som argumentasjon? Bare på bakgrunn av den infoen bør jo gruppen stenges ned for å spre feilinfo om Covid-19.

 

1479698199_Skjermbilde2020-10-12kl_13_46_22.png.9c35bc3c9235cffb2237b8aa380ef087.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, Morromann said:

Løsningen kan jo da være å gripe inn med bøter og arrestasjoner for de som holder større fester? Men nei, det er visst "fascisme" det(snakk om overmisbrult begrep)selv om det handler om å redde liv og beskytte de mest sårbare av oss. Men masseasamlinger innendørs for å drikke seg bøtte full er menneskerettighet nummer 1 og det som står øverst på innholdsløse menneskers behovspyramide.

Behovspyramiden er nok nokså uendret. Disse menneskene har bare vokst opp i en drikkeukultur. De innbiller seg at dette er et udekket behov. Men, de kan fint klare seg uten om de må.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (19 minutter siden):

Men dette er jo direkte feilinfo, korona har jo tatt over ein million liv de siste 8  mnd, med tiltak. Det nærmer jo seg det dobbelte, hvordan i all verden kan de bruke det som argumentasjon?

Kanskje de er fans av Mythbusters. "I reject your reality and substitute my own!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...