Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, RaptorStrike said:

 

Hva sier dere her? At trådløst skal være raskere enn kabel?

Wifi 6 har vel 1.2 Gbps som teoretisk maksimal hastighet ut i fra det jeg har lest, men er vel under optimale forhold.
Personlig vil jeg benytte meg av kablet i lang tid framover. Er vel ikke så mye som kan forstyrre en kablet forbindelse vs. en trådløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MacBain skrev (2 minutter siden):

Wifi 6 har vel 1.2 Gbps som teoretisk maksimal hastighet ut i fra det jeg har lest, men er vel under optimale forhold.
Personlig vil jeg benytte meg av kablet i lang tid framover. Er vel ikke så mye som kan forstyrre en kablet forbindelse vs. en trådløs.

Base hastighet ja. Har du oppsett med 2x2 eller 4x4 så kan det nå mye høyere hastigheter 🙂 

selv bruker kabel på mine konsoller mest pga. stabilitet og forutsigbar hastighet (har fiber).

Lenke til kommentar
Retroman skrev (41 minutter siden):

Enig. Trodde wifi 6 var raskere enn gigabyte gigabit Ethernet?

Båndbredde er bare en ting. Husk at båndbredden deles mellom Wifi-enhetene i nettet, mens i kablet nett har hver enhet dedikert båndbredde. Kommer litt an på kontrolleren i svitsjen, men ofte er det i praksis ca sånn. I tillegg er båndbredden til Wifi mye mer variabel med dekningsforhold og andre forstyrrende wifi-signaler. Det slipper man med kabel. Der er det full pupp hele tiden.

Det andre er latency. Trådløst har alltid dårligere latency enn kablet, men hvor stor forskjell kommer veldig an på routeren og wifinettverket. Det finnes en teknologi som heter MU-MIMO og visstnok skal hjelpe godt på både latency og båndbredde, men jeg har ikke testet selv hvor mye det har å si. Men jeg forventer ikke at det blir like bra som kablet.

PS5 har 1Gbit LAN. Det er ganke vanlig på PCer også, men det begynner å bli populært med 2,5G, 5G og 10G også. Mange nyere hovedkort i middels til høy prisklasse har 2,5G eller bedre.

Wi-fi 6 (802.11ax) skal ha en teoretisk hastighet på 9,6 Gbit/s, men jeg vet ikke hvor mye av det som er tilgjengelig i PS5. Eller hvordan det oppleves i praksis. Tipper man må teste ganske spesifikt for å avsløre ytelseforskjeller. Det er vel neppe noe man merker så mye til under vanlig bruk. Men jeg er uansett glad for at PS5 har vanlig LAN-port og planlegger å bruke den i stedet for Wifi.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nesten så jeg henter en kabel bare for å teste diffen wifi/lan på PS5’en. Men det er skikkelig tiltak ass.. Da må jeg reise meg, gå ned, ut av huset, over plassen, inn i garasjen og lete i ihvertfall to esker fulle av kabel.

Her hjemme holder jeg en knapp på raskere wifi enn kabel da vi har wifi 6 over hele linja, men ved seriøs online gaming er nok kabel å foretrekke pga risiko for økt latency. Umerkbar for de fleste, men den er nok der.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
glx-rider skrev (2 timer siden):

Cyberpunk - hva går folk for her? PS5 eller pc? 


Har en middels+ god pc og føler meg veldig usikker! 

Er også usikker på om spillet er laget for kontroller eller om det er bedre med tastatur og mus? (PC har man jo begge muligheter)

Har selv bra nok PC til å spille det på ganske høye innstillinger, men velger å spille det på PS5 da jeg foretrekker å spille på konsoll.

Lenke til kommentar
glx-rider skrev (2 timer siden):

Cyberpunk - hva går folk for her? PS5 eller pc? 


Har en middels+ god pc og føler meg veldig usikker! 

Er også usikker på om spillet er laget for kontroller eller om det er bedre med tastatur og mus? (PC har man jo begge muligheter)

Handler vel mest om hvordan du vil spille. Sånne type spill vil jeg mye heller ha i sofaen med kontroll enn med tastatur og mus i kontorstolen.

Lenke til kommentar
Marci skrev (33 minutter siden):

Noen som har problemer med gameshare? Får bare lastet ned spillet, men det står jeg ikke kan spille det siden jeg eier det ikke.. han jeg gamesharer med kan spille minne spill forsåvidt da

Release i morgen. 

Så du "eier" det ikke enda. 

 

Edit:Sorry. Trodde det var Cyberpunk 2077.

Endret av Tor Rasmussen
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Marci said:

Noen som har problemer med gameshare? Får bare lastet ned spillet, men det står jeg ikke kan spille det siden jeg eier det ikke.. han jeg gamesharer med kan spille minne spill forsåvidt da

Høres ut som han må inn på settings og åpne opp for deling. Men har du prøvd andre spill? Mulig du får feilmelding grunnet det ikke er release ellers høres det ut som personen har satt offline Play and sharing på private.

Lenke til kommentar

Ny PS5 update + controller update: https://wccftech.com/playstation-5-system-software-update-20-02-02-30-brings-improved-system-performance/

Kan nok tenkes at noe av innholdet er rettet mot Cyberpunk lanseringen. Virker litt for tilfeldig at den slippes akkurat nå til at det skulle ha null sammenheng hvert fall.

 

https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/ps5/system-software/

 

Update.jpg

Endret av OrangeGiraffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

PlayStation 5 har WiFi-6 / 802.11x med 2x2 som gir en teoretisk hastighet på opp til 2.4 Gbps. Men her det viktig å holde tunge rett i munn. Dette er teoretiske hastigheter og noe du aldri vil oppnå i praksis. WiFi er jo heller ikke full duplex så med Ethernet så kan du dytte 1Gbps opp og ned samtidig, det kan du ikke på WiFi. Bare for å gjøre ting enda verre så kan ikke flere enheter sende og motta data samtidig på WiFi heller så jo flere enheter du har jo mer segmentert blir hastigheten. Har du et oppsett som støtter MU:MIMO så kan ruter/aksesspunkt håndtere flere enheter samtidig men det handler mer om mest mulig effektiv håndtering og bedre latency og ikke båndbredde.

WiFi-6 / 802.11ax introduserer OFDMA hvor ruteren kan dele opp kanaler som i seg selv gir mindre båndbredde per kanal, men lar flere enheter sende og motta data samtidig men dette er såpass fersk teknologi at ytterst få sitter med en trådløs ruter / aksesspunkt som har noe oppegående implementering av OFDMA.

 

Så i 99% av tilfellene så vil Ethernet gi deg høyere ytelse, samtidig som det jo alltid vil være mer stabilt og ha bedre responstid/latency. Så med mindre du er i en situasjon hvor Ethernet ikke er mulig så er det alltid å foretrekke.

Endret av RamGuy
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vampyrica skrev (1 time siden):

Høres ut som han må inn på settings og åpne opp for deling. Men har du prøvd andre spill? Mulig du får feilmelding grunnet det ikke er release ellers høres det ut som personen har satt offline Play and sharing på private.

Plutselig kunne jeg spille hans spill nå, men ikke omvendt. Så gamet jeg litt, så fikk jeg beskjed om at jeg ikke Eide spillet lengre... så nå kan jeg ikke spille det lengre haha

  • Liker 1
Lenke til kommentar
glx-rider skrev (4 timer siden):

Cyberpunk - hva går folk for her? PS5 eller pc? 


Har en middels+ god pc og føler meg veldig usikker! 

Er også usikker på om spillet er laget for kontroller eller om det er bedre med tastatur og mus? (PC har man jo begge muligheter)

Blir PC her. Såg ut som ett seigt spill å kjøre, så er glad jeg oppgraderte på PC-fronten nå nylig 😛 Maskina er hooket opp til OLED'en i tilegg til monitorere, så  det blir godstol gaming uansett, MED mus og tastatur. Med mindre det er ekstremt godt lagt opp til spilling med Xbox One kontrollen da, men det kan man alltids prøve seg frem til.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Fikk min PlayStation 5 i dag. Har ikke fått gjort så mye mer enn å bare sette den opp så langt men må si at den var faktisk enda større og styggere i virkeligheten enn det jeg så for meg. Faktisk helt umulig å få denne plassert på noen fornuftig måte verken oppå eller i TV-benken så nå står den på siden bortgjemt sammen med klorestativet til kattene men selv der er den jo så høy at den stikker opp og skriker se på meg.

Kan ikke helt fatte hva de tenke med når de kom opp med dette designet for å være helt ærlig. Hadde den ikke vært så gigantisk så hadde nok ikke vært like ille. Men når den først blir så stor så blir det faktisk et problem og jeg bryr meg normalt ikke så voldsomt om estetikk. Den får forsåvidt plass oppå TV-benken om vi har den liggende men da så jeg og kona på hverandre og bare rista på hodet for den ser jo regelrett overvektig og malplassert ut om den står der.

Dette er vel første gang jeg faktisk føler et visst behov for å få en "mini" versjon i hus så fort det eventuelt blir tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Begynte forøvrig å laste ned diverse fra PSN og må si meg skuffet over at hastighetene virker å være de samme som på PlayStation 4 Pro. Hadde et lite håp om at det var software og treg disk på PlayStation 4 Pro som holdt igjen litt der men er akkurat det samme her ser jeg. Veldig skuffende å se ting laste ned i 80-120 Mbps når man sitter med 1/1 Gbps. Tar evigheter når spill er på godt over 40GB.

Steam og Microsoft Store peiser jo på med 900 mbps+ uten problemer.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, RamGuy said:

Kan ikke helt fatte hva de tenke med når de kom opp med dette designet for å være helt ærlig. Hadde den ikke vært så gigantisk så hadde nok ikke vært like ille. Men når den først blir så stor så blir det faktisk et problem og jeg bryr meg normalt ikke så voldsomt om estetikk. Den får forsåvidt plass oppå TV-benken om vi har den liggende men da så jeg og kona på hverandre og bare rista på hodet for den ser jo regelrett overvektig og malplassert ut om den står der.

Dette er vel første gang jeg faktisk føler et visst behov for å få en "mini" versjon i hus så fort det eventuelt blir tilgjengelig.

Personlig har jeg tenkt litt rundt dette selv, og første plan er å vente til noen produserer noen matt-sorte deksler. Det andre jeg har tenkt på er at det må da være den enkleste ting i verden og samtidig endre den fysiske formen på dem, så man bare strammer inn og samtidig skaper en uniform look. For min del ønsker jeg bare en firkantet matt-sort dings, som tar minst mulig fokus.

Kapp av alt som henger og dingler utenfor, og brett opp der det er klemt sammen så alt går kant i kant og er flush med selve boksen. Det må da være noen 3D printere der ute, eller annet utstyr som kan taes i bruk til slikt.

Endret av OrangeGiraffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...